Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie doet de afwas nog met de hand?

Hoi pipeloi,

Naarstig via internet op zoek naar milieuvriendelijke -oké, minder milieubelastende- vaatwastabletten kwam ik vele sites tegen over afwassen. Wat me echt opvalt -ook buiten internet- is dat tegenwoordig iedereen wel een vaatwasser lijkt te hebben en niemand er ook maar over piekert dat nog met de hand te doen. Toch zullen er ook wel mensen zijn die dat nog wel doen, al is het maar omdat ze gewoon niet zo bemiddeld zijn en geen vaatwasser hèbben of er in huis nergens plek voor hebben.

Ik doe het zelf liever met de hand, hoewel ik het heerlijk vind om de vaat in zo'n 'kast' te kunnen opbergen, zodat de fruitvliegjes geen feest komen vieren op het aanrecht.

Wie doet het nog meer?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-06-2012 om 10:50

Wel gedaan

Voordat ik een vaatwasser kreeg van mijn moeder deed ik het met de hand en ik zat er niet zo mee eigenlijk. Nu ik drie pubers heb die altijd wel iemand meenemen naar huis en de vaatwasser soms twee keer draait per dag ben ik er wel blij mee. Overigens, AH heeft hele betaalbare ecologische vaatwastabletten.

Ikke

Er zat al een afwasmachine in de keuken toen we dit huis kochten. Desondanks gebruikte ik die vaker niet dan wel. Wij zijn met zijn zessen en alles paste er toch niet in zodat ik alsnog een deel met de hand moest doen. Inmiddels is hij stuk, ik ging de oven die er boven zat schoonmaken met soda, die soda is in het electronische bedieningspaneel van de afwasmachine gelopen en nou geeft hij geen sjoege meer. Ik heb nog acht pakken biologisch verantwoorde vaatwastabletten in de kast staan die ik in de aanbieding heb gekocht. Hebben, Peenvogel?

skik

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2012 om 11:10

Andersom

Andersom. Wij piekeren er niet over een vaatwasser aan te schaffen. Complete onzin. We hebben er ook geen plek voor, maar als we die hadden kwam er ook geen in huis. Waarom?
Mensen wennen vaak aan aan dat soort dingen (ook aan een droger bv) en roepen dan heel hard dat ze niet zonder kunnen. Daar snap ik nooit wat van
Dus doe het niet omdat 'het moet'. Misschien is het met een groot gezin best handig daar niet van, maar voor die paar bordjes van ons (twee kinderen) totale onzin.
Ik vind het ook beter dat mijn kind leert af te wassen en tandenpoetsen zonder apparaten.

marinade

marinade

11-06-2012 om 11:35

Niet meer

Vorig jaar ging de vaatwasser kapot, er was toen even geen geld voor een nieuwe. Inmiddels weer wel, maar we laten het nu zo. Met z'n drieën is het echt weinig afwas, inruimen uitruimen van een vaatwasser kost meer tijd. En, het valt me op dat er ook op servies-en pannengebruik nog wel te besparen is, je pakt niet meer voor alles een nieuw glas etc. Bovendien heb ik tijdens het afwassen leuk uitzicht naar buiten, waar altijd wel wat reuring is. Ik zou een paar jaar geleden ook stellig zijn geweest dat de vaatwasser een van de laatste apparaten zou zijn die gemist zou kunnen worden. Dat valt dus wel mee .

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2012 om 11:48

Rafelkap

Nee, begrijp me niet verkeerd, tuurlijk kan ik zonder!!
Ondanks mijn grote gezin en gevolg kan ik echt wel zonder als het moet.

Brianna F

Brianna F

11-06-2012 om 11:49

Hier

Ik zou graag weer op de hand afwassen, maar ten eerste krijg ik dan weer mijn eczeem terug en ten tweede sta ik dan alleen in de keuken, want niemand helpt er mee, want we hebben toch een vaatwasser? (Die er trouwens zonder mijn medewerking is gekomen, maar bij nader inzien een zegen was voor mijn handen)
Rafelkap even OT, tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel is niet te vergelijken met een vaatwasser hoor. Mijn dochter is van haar telkens ontstoken tandvlees afgekomen door elektrisch te poetsen en bij mij is de beginnende parodontitis. Als het om je gezondheid gaat vind ik elektrisch helemaal niet erg.

sok

sok

11-06-2012 om 11:56

Wij

En we hebben er ook geen plek voor (over).
Heel veel familie en kennissen hebben niet zo'n ding in huis, maar we komen wel uit een beetje jaren '70 geitewollensokkenmiljeu (met een j) dus.
Nooit afhankelijk worden van mannen en apparaten, heb ik geleerd.

Kan prima zonder

maar ik wil liever niet zonder!

Had ik geen geld, dan werd dat ding natuurlijk niet vervangen als ie kapot ging, maar het is toch wel een van de apparaten in huis waar ik erg blij van word..

En natuurlijk kun je zonder, ik vind het nu vooral zalig als ik, bekaf aan het eind van de dag, gewoon de boel in kan laden en lekker onderuit op de bank (of burostoel) kan gaan..

Ik ben er zo blij mee

Ik heb sinds een dik jaar een vaatwasser, en ik ben er zo blij mee!
Ik hou niet van afwassen en dat deelt het heel gezin met me.
Ik kan echt zo genieten van een leeg aanrecht (omdat alles in de vaatwasser staat).

Overigens, ik was vaak genoeg zonder tablet, dan komen de meeste dingen er echt prima schoon uit.

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2012 om 12:49

Brianna ot

Dat is wel waar, zo'n electrische tandenborstel is een uitkomst. Toch leer ik de kinderen eerst met een gewone borstel te poetsen , anders weten ze helemaal niet meer hoe ze hun tanden moeten poetsen zonder stopcontact

Alleen tijdens de kampeervakantie

En dan vind ik het wel leuk om te doen. Altijd wel iets te beleven bij de afwasplaats op de camping
(ik wilde afwerkplek typen, maar dat klopt natuurlijk niet haha).
G

eni65

eni65

11-06-2012 om 14:38

Ja hoor hier ook

en niet alleen tijdens de kampeervakantie Ik heb nu een klein keukentje en een vaatwasser betekent toch een kastje minder. Dus met de hand afwassen en heel goed stapelen

Jesse_1

Jesse_1

11-06-2012 om 15:50

Absoluut niet

Ik denk dat mijn huwelijk was stuk gelopen als wij geen vaatwasser hadden. Mijn man heeft een absolute afkeer van afwassen/-drogen, wat een drama was dat altijd voor we een vaatwasser hadden (en hij is vaatwasservrij opgevoed).
Nee, een kampeervakantie lang afwassen, gaat prima, maar dan ook alleen omdat we thuis weer die vaatwasser hebben!
Overigens vinden de kinderen het wel leuk om af te wassen, tsja, wat je thuis niet "hebt"....
Jesse

Wij ook

We hebben jaren een afwasmachine gehad en die is denk ik uit protest kapot gegaan, want we gebruikten hem nooit. Daarna geen nieuwe meer gekocht. Ik heb nooit gevonden dat zo'n ding meerwaarde had en vind dat nu nog steeds niet. We hebben zo afgewassen en vinden het fijn dat na het eten alles gelijk weer netjes schoon en opgeruimd in de kast staat.

Geen

Wij doen de afwas nog met de hand. Heel goed voor ons huwelijk. Kinderen mogen zich even niet met ons bemoeien. Dit is echt even tijd voor ons tweeen . Misschien was ons huwelijk wel niet meer als we een vaatwasser hadden gehad.

Tango

Tango

11-06-2012 om 16:48

Ook alleen op de camping

En als we in een vakantiehuisje zitten zonder vaatwasser. Maar thuis gaat alles de vaatwasser in. Ik vind het echt een uitkomst. Zeker toen we jongere kinderen hadden kwamen we vaak pas aan de afwas toe als de kinderen in bed lagen. Dan hadden we er echt geen zin meer in. Toen is de vaatwasser er dus gekomen. Ook nu de kinderen wat ouder zijn vind ik het nog steeds ideaal.
Op de camping of in vakantiehuisje vind ik het geen ramp, de kinderen helpen dan inmiddels ook mee. Maar thuis heb ik het al druk genoeg.
Toch heeft de vaatwasser ook wel nadelen. Sommig glaswerk wordt er dof van en koekenpannen kun je er beter niet in doen. Slijten snel of worden krom. Toch stop ik ze er steeds weer in
Vaatwastabletten koop ik bij de Aldi. Tegenwoordig hebben ze daar ook fosfaatvrije, beter voor het milieu.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2012 om 16:57

Heerlijk!

Ik zou ook niet meer zonder willen. Afwassen met de hand is echt wel te doen, maar ik doe dat liever niet. Man wel, die wast liever met de hand af maar (fluister fluister..) hij kan dat niet zo schoon als zou moeten. Voor ónze relatie en voor het welzijn van het gezin is de vaatwasser dus onmisbaar Mijn handen varen er trouwens ook wel bij dat ze niet in een bak sop hoeven te weken. Huishoudhandschoenen gebruiken vind ik echt heel akelig.

Ja, een vaatwasser

Ik had er geen ruimte voor toen de kinderen nog klein waren maar anders had ik er beslist een gehad. Vanwege mijn beperking kreeg ik hulp bij het afwassen. Nu heb ik een vaatwasser. Niet meer echt nodig, maar heerlijk. En altijd een opgeruimd aanrecht. De vriezer en de droger heb ik de deur uitgedaan maar die hebben hun dienst wel bewezen. Tropenjaren waren dat met die kleine kinderen en een bijna fulltime baan enzovoort. Fijn dat ik de luxe had.

tonny

tonny

11-06-2012 om 19:49

Allebei

alle gezinsjaren (dus incl 4 kinderen) hebben we zonder vaatwasser doorgebracht. Ging prima.

In het huis waar we nu wonen, zat al een vaatwasser, en deze wordt nu en dan gebruikt - niet dagelijks dus. Inderdaad, met een vaatwasser heb je een opgeruimd aanrecht maar je hebt toch wel een sopje nodig om na het koken je kooksysteem te reinigen en wat pannen voor te spoelen en zo.

Ik heb niet echt een hekel aan afwassen, man ook niet, we doen het meestal samen en praten even bij. Vaatwasser in - en uitruimen is toch anders dan samen afwassen.

Wasdroger heb ik nooit gehad en nooit gemist.

Diepvriezer wel. In deze keuken zat eigenaardig genoeg een koelkast zonder vriesgedeelte, dus we hebben nu al vijf jaar een vriezer in de schuur.

Oh ja, studerende dochter gaat met twee vriendinnen in de stad wonen deze zomer, de vader van een van de vriendinnen is bezig met klussen aan het huis. Er komt een keuken mét vaatwasser.
Tja.

Puinhoop

Puinhoop

11-06-2012 om 19:55 Topicstarter

Pubers aan de afwas

Jemig, wat een reacties! Ik moet over 10 minuten weg -morgen is er ook nog een onderhoudsstoring van UPC dus dan wordt het ook nix- en kijk even en dzjing!

Voorlopig reageer ik alleen even op de eerste, Fiorucci, die schrijft:

"Voordat ik een vaatwasser kreeg van mijn moeder deed ik het met de hand en ik zat er niet zo mee eigenlijk. Nu ik drie pubers heb die altijd wel iemand meenemen naar huis en de vaatwasser soms twee keer draait per dag ben ik er wel blij mee."

Toch begrijp ik het dan nog niet. Als jullie met genoeg mensen zijn, zeker pubers kunnen al heel wat, waarom doen jullie het dan niet met z'n allen? Eentje wassen, eentje drogen, eentje opruimen, zo deden wij het ook thuis toen ík een puber was. En ondertussen lekker beppen. (Die van mij zijn nog wat kleiner, maar vanavond stond de oudste van 11 af te drogen. Hij was nogal brutaal geweest die middag en wou nog even achter de PC. Da's goed, maar dan wel even meehelpen. en dat ging prima!)

Kortom: als je met weinig bent, heb je maar weinig afwas, ben je met veel dan heb je altijd afwassers genoeg. Echt nódig heb je zo'n ding niet, vind ik.

Op het koor waar ik zing deed vroeger iedere groep die er 's avonds kwam zijn eigen afwas. Nu staat er een vaatwasser en geheid dat je er nu komt en er staat nog een afwas in de machine, soms zelfs nog vuil, van de vorige groep. Dat werkt dus veel minder goed.

Maargoed, de volgende keer lees ik de rest van de reacties ook even! Leuk hoor, dat er zoveel mensen posten!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2012 om 20:29

Schoner

Een afwasmachine is dus niet echt nodig zou je kunnen concluderen. Tenzij iemand niet in staat is met de hand af te wassen. Maar ik vind afwas uit de vaatwasser zoveel schóner. Niet dat ik niet schoon af kan wassen, maar vaatwasglazen zijn mooier, theemokken hebben geen aanslag meer. Ik word er echt blijer van dan van een handafwas. En in ons geval levert het ook geen stof voor irritatie op. Ik heb nu eenmaal andere opvattingen over schoon dan mijn ega.

neteret mut

neteret mut

11-06-2012 om 20:40

En bij mij

staat er wel een vaatwasser en die wordt ook dagelijks gebruikt. Lang niet alles past erin en dat geeft problemen. Van mij zou die denk ik wel wegmogen maar dan krijg je de discussie wie wanneer moet afwassen en wie afdrogen en opruimen en waarom die op dat moment niet kan ( huiswerk/ werk/ feestje /ziek/ enz enz) Ze moeten dan wel met 2 of 3 zijn om de afwas te doen en nog wel tegelijk en zonder geruzie. Ik heb de kinderen voorgesteld dat ikzelf gewoon elke dag alles zal gaan doen en zij leveren een deel zakgeld in, zou mij best een stuk gezeur en frustratie schelen. Helaas zijn ze er niet op ingegaan. We gaan voorlopig maar door met de regel van per kind een vaste dag van vaatwasser leeghalen en vullen en idealiter de rest afwassen.

Wij

Hadden er geen en zouden er never nooit een gekocht hebben.. Verhuisden toen naar een huurflat met inbouwmachine en sindsdien gebruiken we em heel dankbaar! Lomen we nu ergens terecth waar er geen is, Dan is het niet het 1e waarim we investeren denk ik. Al is man er wel eg blij mee: inderdaad geen 'aanrecht net als bij jouw moeder' (dat zegt hij dan, ik heb nl ook leukere dingen te doen dan de hele fag het aantecht glad housen, ha!)

En afdrogen doe ik sowieso niet, drogen in het rek.

app-sent

sinas

sinas

11-06-2012 om 21:00

Alleen op de camping inderdaad

of in een huisje als er geen vaatwasser is. Thuis gaat het lekker de vaatwasser in.

Vic

Vic

11-06-2012 om 21:50

Nee

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan met de hand afwassen, altijd al gehad. Echt een heel erg verschrikkelijke hekel, nog erger dan aan stofzuigen. Toen ik hier kwam wonen zat er geen vaatwasser in de keuken en had ik weinig geld. Gelukkig kon ik voor heel weinig een bijna nieuwe 45 cm brede vaatwasser van een collega overnemen, die hem ook nog thuis kwam bezorgen. Kastje gesloopt, kennis geregeld voor het aansluiten, dus ik heb maar twee maanden zonder hoeven doen.
In de tussentijd dus braaf met de hand afgewassen. Tegen de zooi op het aanrecht had ik een afwasteiltje in het gootsteenkastje gezet, en daar zette ik dan de vuile vaat uit het zicht.

Sjansje

Sjansje

11-06-2012 om 23:39

Geen

Hier ook geen vaatwasser. In vorig huis wel gehad, maar steeds een chronisch gebrek aan koffiebekers, glazen, borden enz. En ook vaak te lui om het ding in een keer uit te ruimen, dus er steeds iets uitpakken als we het nodig hadden. Met als gevolg dus alsnog een vol aanrecht.
In ons huidige huis hebben we er geen plaats voor, en ik mis het ding ook eigenlijk niet. We zijn maar met z'n drieen, dus het valt allemaal wel te overzien.
Behalve na een bbq, -gourmet of fondueavondje met vrienden of familie, dan moet ik wel even heeeel diep zuchten.
We hebben wel sinds kort een droger, en daar ben ik erg blij mee. Ook een amerikaanse koel/diepvriescombi; super, wat een ruimte!

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2012 om 07:41

Peenvogel

Ik zeg ook nergens dat het echt nodig is, ik zeg dat het wel handig is. Die pubers vliegen in en uit, zijn op de meest vreemde momenten al dan niet thuis, en soms moet halverwege de dag die vaatwasser al draaien, als iedereen toch echt op school zit. Beppen doen we hier toch wel, geen zorgen..)

Hanne.

Hanne.

12-06-2012 om 09:09

Kan wel maar wil niet

Ik kan wel zonder maar zou denk ik niet zonder vaatwasser willen. We zijn met 5 personen en hij zit elke dag echt prop vol. De bordjes en bekertjes maken inderdaad het verschil niet, maar zodra de lunchtrommels en bekers, de pannen en de schalen er in staan....

Het grote voordeel vind ik toch dat als ik klaar ben met koken de vaat ook zo goed als klaar is. Na het eten nog de borden er in schuiven en 's avonds voor ik naar bed ga nog de laatste glazen en thee bekers en draaien maar. De volgende ochtend heb ik een schone vaat.

Waar ik dan meteen de ontbijtbordjes weer uit pak. Zo is ie al snel weer leeg.

Ik moet er niet aan denken dat als ik 's avonds klaar ben met de kinderen op bed leggen (rond 20 uur) ik nog de hele afwas moet gaan doen. Dan heb ik geen avond meer.

Nodig en leren

Wat een onzinargumenten om géén vaatwasser te hebben...Voor wie er geen heeft is prima en eigen keuze, maar de redenen die mensen hierboven ervoor geven (je zou dan niet meer zonder kunnen en denken dat je 'm 'nodig' hebt) gaan net zo goed op voor een stofzuiger, wasmachine, strijkbout, etc/etc. Die hebben jullie ook niet om dezelfde redenen ??? Jullie doen de was ook met de hand? En vegen het huis met een bezem natuurlijk....En vullen de strijkbout met de kooltjes uit de kachel? En pompen het water uit de put?
Nee nodig hebben we géén van allen....we kunnen best zonder, maar daarvoor hoef je ze nog niet, niet te hebben. Je kan ook prima leren afwassen zonder dat je dat dagelijks thuis praktiseerd. Ik ben opgegroeid mét een vaatwasser en kan prima afwassen, zo moeilijk is dat niet, dat kan iedereen leren in 1 avondje.Toen ik 'op kamers' ging was er maar een iniemieniekeuketje en niet eens plaats voor een wasmachine, dus laat staan een afwasmachine en de overgang van thuis een afwasmachine en op kamers met de hand afwassen heeft nooit voor onoverkomelijke problemen geleid hoor. Ook mijn kinderen die altijd een afwasmachine gewend zijn geweest bleken prima afwassers toen de afwasmachine de geest gaf en we rustig aan wilden kijken voor een nieuwe...Ze hebben maanden afgewassen en 'les' heb ik ze nooit hoeven geven.
Het argument dat afwassen 'gezellig' is, dáár kan ik me wel wat bij voorstellen. Dat ís zo...je kletst een beetje na en zo gaat het 'werk' vanzelf....Maar in een huis waar pubers in en uit vliegen (naar sport, naar muziekles etc.) op de onmogelijkste tijden is het praktisch gezien niet een érg handige tijd om 'gezellig' te doen. Ik ben al blij wanneer we samen aan tafel zitten om te eten. Dat komt al amper voor....Er is er altijd wel eentje die of later of eerder moet eten. En dan neem ik de onregelmatige werktijden die we hier hebben nog niet eens mee. Nee hoor ik ben blij dat de afwas opgeruimd is en zet als de machine vol is m aan...en als er 's een puber thuis is kan die mooi de vaatwasser uitruimen.
En ik vind het prima als mensen ervoor kiezen om het zonder te doen...Dat is eigen keuze. Ik kan me ook best voorstellen dat als ons leven in 'rustiger'vaarwater komt (kinderen uit huis ofzo) dat wij dat ook doen, voor die 2 bordjes de afwasmachine aan zetten...nou nee. Dat lijkt me ook verspilling en dan duurt het dagen voor de boel schoon is, (en de afwasmachine vol) lijkt me ook niet zo fris. Maar als er dan visite is en we een boel afwas hebben zou ik het weer wel doen. Kunnen we daarna gezellig bij ons bezoek zitten...
Het is gewoon eigen keuze en iedereen moet dat zelf weten, maar kom niet met zulke onzinargumenten.
groeten albana

krin

krin

12-06-2012 om 09:38

Om het even

Ik bewaar best goede herinneringen (en ook wel slechte) aan het afwassen thuis. Inderdaad een prima moment voor leuke en/of goede gesprekken. We waren met z'n zessen, dus het kon een behoorlijke stapel zijn. Ik heb in elk geval geen gruwelijke hekel aan met de hand afwassen.
Nu heb ik wel een vaatwasser, maar ik vind het een gemengd genoegen. Het aanrecht is lang niet altijd leeg, de vaat is lang niet altijd echt schoon, zo'n ding kan stuk en dan lijkt het opeens heel erg om het met de hand te doen, je pakt veel sneller nieuwe kopjes en borden, inderdaad, en dan zijn er nog de milieuaspecten die Wizzy ook noemt (al zijn er genoeg onderzoeken die verklaren dat de machine het minstens even zuinig doet als de hand).
De redenering van Albana vind ik onzin. Als je milieuredenen aanvoert om het met de hand te doen, hoef je niet je hele huishouden met de hand te doen. Je kunt bij elk apparaat weer afwegen of het je het energiegebruik en de milieubelasting waard is. En dan zijn de droger en de vaatwasser wat mij betreft het best te missen.
En ja, ik doe inderdaad de vloer regelmatig met een bezem. Dan is een keer in de week die lawaaierige stofzuiger aanzetten genoeg. De pannen gaan op de hand, hoeft de vaatwasser minder vaak te draaien. En de droger gebruik ik alleen voor de handdoeken en ondergoedwas. Zuinigheid met vlijt, bouwt luizen als kamelen, zoals mijn goede moeder zei,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.