Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie doet de afwas nog met de hand?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Milieu

Ja hoor, ik vind milieu ook een goede reden....En zuinigheid ook prima. Maar het argument dat je 'dan niet meer zonder zou kunnen' dát gaat er bij mij niet in. Ik heb zelf ook een swiffer waar ik dagelijks of soms vaker de vloer even mee swiffer...hoeft de stofzuiger niet aan. Ook uit milieu en zuiigheidsredenen. Alle kleine beetjes helpen...En ja ik zou ook de droger en de vaatwasser het beste kunnen missen. De stofzuiger ook nog wel (harde vloeren) dat red ik ook best met zwiffer en dweil...Maar dat zijn ándere reden dan dat ik denk dat we dan afhankelijk van worden en denken dat we niet meer zonder kunnen. Ik denk zelfs dat we ondanks de aanwezigheid van al die apparaten best zónder de meeste kunnen. Alleen op de hand wassen...dat lijkt me onoverkomelijk, dan krijg ik meteen exceem om mijn handen. Misschien na 1 klein wasje nog niet (goed invetten) maar als dat om de zoveel dagen zou moeten had ik wel een groot probleem.
Dus nodig hebben we eigenlijk niks, alleen een warm droog plekje om te wonen en te slapen.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2012 om 10:26

Wiz-zy

Jij mag je eigen afwegingen maken uiteraard. Ik vraag me alleen wel af of handafwasmiddel zoveel aardiger is voor het millieu. Zolang ik leef heeft Dreft bijvoorbeeld de samenstelling steeds weer veranderd naar 'schoner dan ooit', 'beter voor de handen dan ooit', etc.. Dat is net zo chemisch als die blokjes, alleen zit er een lekker glucerinedruppeltje doorheen waardoor je handen zacht blijven. Valse schijn dus. Een vaatwasser gebruikt wel elektriciteit natuurlijk en dat is niet zo bij handafwas.
Ik vind dat het scheelt welk merk vaatwastabletten je gebruikt bij het resultaat. Ik heb tot voor kort maanden met Dreft afgewassen en nu met een merk waar de naam nergens meer van staat (kale zak, die ik uit een grootverpakking nog had liggen) en ik vind toch echt dat Dreft het beter doet. Zodra dit op is ga ik dus weer snel over op Dreft.
Dat je schoonzus niet bij jullie wil komen eten omdat ze anders moet helpen met de afwas lijkt me een probleem voor een psycholoog.
Wij hebben ook geen droger en auto. De droger was een bewuste keuze, hoewel ik er nu af en toe best een zou willen voor alle handdoeken die er hier doorheen gaan, terwijl we amper ophangruimte hebben. En een auto zou ik wel willen, maar voor de rest van de autobezitters is dat veiliger van niet En ach die mis ik soms ook wel, maar er valt heel goed zonder te leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2012 om 10:34

Leren afwassen

Ik heb het in andere draadjes vaker laten vallen dat er iets misgegaan is bij onze opvoeding op het gebied van het huishouden. Onze kinderen zijn hierin NIET opgevoed. Dat is begonnen met 'ach, wij doen het sneller.' En dat eindigde met dochter's uitspraak: 'als we een vaatwasser hadden deed ik het wel.' De vaatwasser is er inmiddels (weer) en raadt eens wie het doen? Maar goed, ik neem mijn mislukkingen gelaten en heb ze alvast gewaarschuwd dat ik op de bank blijf zitten als ze ons later een keer te eten vragen. Maar ondanks dat dit stukje opvoeding dus flink heeft gefaald, kunnen ze afwassen. Bij de oppas, bij stage, als wij er niet zijn, bij de vereniging, etc.. Overal, behalve als wij het kunnen doen. Thuis dus.

neteret mut

neteret mut

12-06-2012 om 10:44

Wat is beter

Een vaatwasser gebruikt electriciteit en met de hand afwassen zou dat niet doen? Hangt ervan af. Mijn warme water komt van een boiler op electriteit. En hoeveel water er gebruikt wordt zal afhangen van hoe je afwast ( voorspoelen, wassen en naspoelen, vaak water verversen) tegenover hoe zuinig de vaatwasser is.

mix

mix

12-06-2012 om 10:44

Ik heb m

ik heb m, ik wil m en als dat om een of andere reden niet meer kan dan heb ik m niet, klaar.

Pubers en afwassen, t is zoals fio zegt: pubers zijn personen met een eigen leven, gaan weg op de gekste tijden, komen thuis als je ze niet verwacht, moeten weg als je denkt dat ze thuis zouden zijn, hebben de meest fantastische roosters op school, sporten, hebben een sociaal leven, zijn zelden allemaal tegelijk thuis.
Dat is wat anders dan kinderen op de basisschool die vaste schooltijden hebben en gewoon niet op de gekste tijden zonder begeleiding wegmogen.
En op DIE kinderen passen mijn dochters dan weer op de gekste tijden, van 17.00/18.00 tot 24.00 bijvoorbeeld.
Tja en dan zou de afwas voor mij zijn, want dan passen mijn kinderen op jongere kinderen.
Zolang ik er eentje kan hebben(huidige is nog weer 10% zuiniger dan de ander met water en verwarmen)heb ik er eentje en anders gewoon niet.

ps: als ik de hoeveelheid water zie die mijn moeder er doorheen jaagt met op de hand afwassen weet ik niet wie er zuiniger is trouwens.

neteret mut

neteret mut

12-06-2012 om 11:22

ik ei hetzelfde als fio en ... over pubers met hun eigen tijden. Noemde zuinig of niet ook al. Wat bij mij ook speelt is een man die vaak weg is 's avonds en om nou de hele afwas in mijn eentje te gaan doen, nou nee. Wat pannen en wat schoolbakjes geen probleem. Nou moet ik wel bijzeggen dat dat vroeger toen de kinderen kleiner waren meer een rol speelde dan nu, nu gaan ze later naar bed en zou er altijd wel 1 kunnen helpen. Maar net als .. denk ik dat er iets misgegaan is aan opvoeding, meehelpen staat niet in hun begrippenlijst ( althans niet zonder gekreun of gemopper). Overigens vind ik het afwassen/ handen in het sop niet vervelend, juist het afdrogen heb ik een hekel aan, vooral bestek.

Maylise

Maylise

12-06-2012 om 11:24

Overbodige luxe

Een vaatwasser is inderdaad een overbodige luxe. In alle gevallen is het natuurlijk een overbodige luxe maar met veel afwassers in huis al helemaal. In onze keuken zit trouwens wel een afwasmachine. Zat al bij het huis & natuurlijk is het handig. Het blijft een overbodige luxe maar wat ik er wel heel fijn aan vindt is dat het aanrecht zo lekker opgeruimd blijft. Ik ben dus wel blij met de vaatwasser. Toen we geen vaatwasser hadden deden de kinderen de afwas. Dat ging prima. Vonden ze zelf niet altijd prima maar ja dat is dan weer hun probleem.

We hebben op dit moment ook een hulp in de huishouding *(kwam ook min of meer samen met het huis) maar ergens staat me dat ook tegen. Er woont hier niemand in huis die te jong is om iets te doen dus het is echt volkomen overbodig. Natuurlijk is het handig en fijn & het scheelt me werk maar de calvinist in mij protesteert heftig. Er is hier niemand in huis die niet in staat is om iets te doen.

Inderdaad allemaal overbodige luxe; zeker met grote kinderen. Mijn ervaring is dat kinderen ergens tussen de 5 en 8 jaar een netto bijdrage beginnen televeren aan het huishouden. Daarvoor kost het meer tijd/energie om hun klusjes te laten doen maar op een gegeven moment begint ze wel wat toe te voegen en dan maken veel handen het werk inderdaad licht.

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2012 om 11:29

Maylise

Tuurlijk...als ze thuis zijn..)

Maylise

Maylise

12-06-2012 om 11:56

Fiorucci

En vooral als ik thuis ben. Toen ik veel vanuit huis werkte had ik veel meer overzicht op wat er gedaan moest worden en wat iedereen deed & kon ik makkelijk opdrachten geven. Nu werk ik veel minder vaak thuis en heb ik ook veel minder overzicht op alles. De kinderen zijn wel regelmatig thuis maar als ik er niet ben dan doen ze het absolute minimum. Als ik dan thuis kom dan kan ik nooit achterhalen wie de rommel heeft gemaakt.

Wel luxe, niet overbodig

Tja, je kan alles wat niet strikt noodzakelijk is wel als overbodige luxe wegzetten, maar dat lijkt me niet terecht. Luxe wel, maar overbodig? Nee, wij hebben er bijzonder veel gemak van.
Je noemt de centrifuge ook niet overbodig omdat het ook met de wringer kan, etc...

Maar goed, ik heb dan ook een hekel aan afwassen. Wie dat niet heeft, en zeker wie er zelfs therapeutische kwaliteiten aan toekent, heeft natuurlijk helemaal geen baat bij een afwasmachine en is beter af met een keukenkastje op die plek.

Voor het milieu schijnt het geloof ik niet heel veel uit te maken, al vraag ik me wel af of daarbij alleen naar het water- en energieverbruik bij de wasbeurt zelf wordt gekeken. Eigenlijk moet je natuurlijk ook de milieukosten van de fabricage van zo'n apparaat in de vergelijking betrekken.

Groeten,

Temet

mix

mix

12-06-2012 om 12:07

neteret mut ot

ah onze laatste posting (zuinigheid) waren tegelijk gepost dus die heb ik niet kunnen lezen van te voren.
Ben ik het ook gewoon met jou eens, waarvan acte

Vaatwasser is veel zuiniger

Mijn vaatwasser is vele malen zuiniger dan met de hand afwassen. Ik waste vroeger in een teiltje af, maar mijn man wast op zijn Indisch af, dus voorspoelen, insoppen, afspoelen. Dat is heel hygiënisch en het wordt heel schoon, maar het kost liters, liters, liters water en ook veel afwasmiddel.
De vaatwasser wast in één keer af voor ontbijt, lunch en avondeten, dus drie afwassen in één.

Ik weet niet hoe iemand hygiënisch en zuinig kan afwassen en daarmee een vaatwasser kan verslaan hoor.

Daarnaast, ik schreef het al eerder: mijn vaatwasser krijgt veel dingen ook schoon zonder zo'n tablet.

Hanne.

Hanne.

12-06-2012 om 13:02

Zuiniger

Als je de milieubelasting voor de fabrikage van een vaatwasser meerekent denk ik dat de vaatwasser duidelijk milieu belastender is, maar als je alleen naar de 'verbruikskosten' kijkt.

Bij milieucentraal kwam ik het volgende tegen:

" Een vaatwasser verbruikt per afwas gemiddeld vier keer meer energie, dan een afwasbeurt met de hand....Onder bepaalde omstandigheden pakt de handafwas juist slechter uit voor het milieu: namelijk als het water voor de afwasteil afkomstig is uit een elektrisch toestel voor warm water (zoals een close-in boiler). Als u de vaat voorafgaand aan de handafwas met erg veel warm water voorspoelt of afwast onder de lopende kraan, is een zuinige machine ook beter.'

Gevoelsmatig denk ik dan dat het verschil wel mee valt. Als ik met de hand af moet wassen doe ik dat 2-3 keer per dag. De vaatwasser wast 1x per 1 a 2 dagen. Daar heb ik al veel wat tijdswinst.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2012 om 13:04

Netere mut

Je hebt helemaal gelijk! Warm water moet gemaakt worden (de warmte) en fat gebeurt door stroom en gas bij ons. Nog minder reden dus om het met dr hand te doen

Brianna F

Brianna F

12-06-2012 om 13:07

Maar

Ik moet de vaat voor deze in de vaatwasser gaat ook voorspoelen en dat gaat, tja, onder de lopende hete kraan. Doe ik dat niet, dan verspreiden de etensresten zich door de hele vaatwasser en krijg ik op de hele vaat spikkeltjes met etensresten, die ik eraf moet schuren. Vooral zetmeel en spinazie e.d. zijn berucht.

Brianna

Het staat rommelig, maar in plaats van voorspoelen kan je m.i. net zo goed of beter voorweken. De pan van de piepers eerst laten vollopen met (koud) water en eventueel een drupje afwasmiddel en zo in de week laten staan tot het in de vaatwasser gaat. Dan gaat alles er probleemloos af

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

12-06-2012 om 14:36

Temet

Aangezien de pannen op tafel staan en ik ze dus pas in de week kan zetten na het eten, als ik alles dus in de vaatwasser wil schuiven, is dat geen strak plan. Staat de halve vaat nog op het aanrecht te weken als ik alles al in de machine en draaiende wil hebben.

Gedwongen met de hand

ik ben net verhuisd en moet de komende tijd met het handje afwassen. Ik vind het verschrikkelijk en heb ook niet het idee dat het even goed of beter dan met de vaatwasser gaat.
De vaatwasser staat dus in de top 3 van mijn wensenlijstje!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-06-2012 om 20:54

Mis hem niet

Wij kregen bij ons huidige huis een ingebouwde vaatwasser cadeau (was al een ouwetje, hoor). Na twee jaar trouwe dienst gaf hij de geest. Niet vervangen, er is altijd iets anders veel belangrijker en bovendien heeft man nu al ruim 18 maanden het vage idee dat het ding niet echt kapot is, maar dat er een klein dingetje aan schort en dat er op een dag een vaatwassermonteur ons leven binnenwandelt die de boel in drie minuten weer aan de praat heeft. Mijn man, het behoeft geen betoog, is een dromer.
Intussen wassen we dus alweer 18 maanden met de hand af en ik vind er een heel groot voordeel aan zitten, zo groot dat ik geen vaatwasser meer hoef. Het voordeel is dat ik nu als de vaat droog is (na een uurtje uitdruipen) alles wegzet en de volgende late namiddag als ik begin met koken niet meer geconfronteerd word met die eeuwige k-klus: het uitruimen van de vaatwasser.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2012 om 01:15

K-klus

Mijn man heeft ook zo'n hekel aan het uitruimen van de vaatwasser en dat komt vooral omdat er nog wel eens water blijft staan in de kuiltjes onder kopjes of schaaltjes en ook plastic wil nog wel eens nat blijven. Dan staat hij te foeteren bij dat ding dat het een waardeloos systeem is en slof ik er maar weer heen om een theedoek te pakken en die verdraaide nattigheid even af te drogen. Ik kan me daar namelijk echt niet druk om maken. Even hup hup doekje erlangs terwijl ik naar de kast loop, schaaltje in de kast en verder met de rest uitpakken. Net als dat ik blij wordt van van mooie stapeltjes van schone badlakens, haal ik ook een zekere voldoening uit het weer opstapelen van schone borden en glazen. Ieder zijn eigenaardigheden, za'k maar zeggen

kamille

kamille

13-06-2012 om 07:14

Blij dat ik niet hoef

Altijd een opgeruimd aanrecht, nooit gezeur wie er moet helpen afdrogen (er blijft nog genoeg gezeur om andere taken over), en tijd over om andere dingen te kunnen doen. Ik ben elke dag weer blij dat ik een afwasmachine in huis heb!
Met de hand afwassen is leuk tijdens vakantie in een tent of een huisje, als we de tijd hebben, maar op gewone dagen, met drukte en tijdgebrek, ben ik blij dat we zo'n apparaat hebben staan.
Ik merk wel dat ik bijvoorbeeld mijn kinderen in de gaten moet houden dat ze niet voor elke kop thee of glas drinken nieuw servies pakken. Anders is de machine in geen tijd vol en dat is zonde. Even je beker of glas omspoelen voor een nieuwe portie is zoveel milieuvriendelijker! Net als het pannetje waarin je een ei hebt gekookt, dat hoeft echt niet de vaatwasser in. Ik heb dit echt even goed in de gaten moeten houden, en dan nog gebeurt het (tja, pubers, liever lui dan moe) dat er in een ongezien ogenblik op één dag opeens meer theeglazen in de machine terecht zijn gekomen dan er theedrinkers zijn...! Dat blijft hier toch wel een aandachtspuntje.

Monet

Monet

13-06-2012 om 08:06

Weer met de hand

Na mijn verhuizing naar een heel oud huis met heel ouderwetse basic keuken was ik weer met de hand af. Meestal eet ik alleen, en vaak kant en klaar maaltijden, ik was dan ook niet vaker dan 2 keer per week af en spaar de afgespoelde vaat op in de afwasbak onderin het aanrechtkastje (nadat ik eerst etensresten heb verwijderd).
Ik moet zelfs water koken omdat mijn geiser het warme water niet heet genoeg levert voor de vaat, dus mik ik een waterkoker vol kokend water in de bak en vul het aan met warm water. Ik heb een groot afdruiprek waarin alles droogt. Na een uurtje kan ik dan zo alles in de kastjes opbergen, ideaal
Een voordeel van met de hand afwassen is dat je gelijk een sopje hebt om even het fornuis, magnetron, bovenkant kastjes (die hier achterlijk laag hangen) etc. af te soppen, is dat ook maar weer gedaan

Hanne.

Hanne.

13-06-2012 om 14:34

1 persoon en afhaal of 5 personen en zelf koken

Tja dat scheelt, 1 persoon kant en klaar maaltijden of 5 personen en zelf koken.

Ik heb gisteren eens gekeken wat er in de vaatwasser verdween. En dat had ik echt niet met 1 (of 2) teiltjes gered.

5 ontbijtborden
5 diner borden
5 ontbijt bekers
5 diner bekers
2 theekoppen
1 beslagkom
1 vergiet
2 kookpannen
1 grilpan
4 serveerschalen
4 schoolbekers
4 broodtrommels
2 fruit bakjes
bestek voor 2 maaltijden
allerhande keukengerei (pollepels, opscheplepels, vleestang etc)
Maatbeker
3 plastic voorraad bakjes

Met een beetje puzzelen (ik was vroeger erg goed in tetris) paste het er weer in. Toen de kinderen een uurtje later in bed lagen kon het zo de kast weer in.

Ieuww monet

Nog even de kastjes enzo soppen met het gebruikte afwaswater? Jak, moet ik niet aan denken, als het water gratis was, zou ik voor ieder soort vaat nieuw water pakken. Ik vind met de hand echt afschuwelijk. Vaatwasser staat echt hoog op mijn lijstje!

Hanne.

Hanne.

13-06-2012 om 23:02

Lara

Het scheelt vooral in de hoeveelheid tijd die je aan afwassen kwijt bent.

Als je slechts 2x per week hoeft af te wassen snap ik dat je dat niet zo'n probleem vindt. Met de hoeveelheid vaat die er hier doorheen gaat moet ik meestal 2x per dag afwassen. Dan daalt de motivatie flink.

En hier gaat de vaatwasser ook niet altijd vol. Bv als we een eenpansmaaltijd hebben. Dan zal ik 'm zeker ook niet draaien.

Tink

Tink

13-06-2012 om 23:43

Wij dus

Maar ik heb net als Peenvogel de indruk dat we een uitstervend ras zijn
Hier: gezin van 6 personen + 1 stuks aanhang en we hebben geen vaatwasser. Ik heb net als Gale liever het keukenkastje waar anders dat ding zou staan, ik zou die bergruimte niet willen missen.
En echt, zelfs in je eentje is het snel genoeg gebeurd, dat hele afwassen kost niet meer dan een kwartier.

Tink

Tink

13-06-2012 om 23:58

Maar chris

Een vaatwasser pakt toch ook niet voor elke soort vaat nieuw water? Ik zit daar ook niet mee hoor, poets net als Monet mijn fornuis met het restje afwassop. Gaat prima en het fornuis blinkt.

Wat ik niet meer zou willen missen is de wasdroger. We zouden hier niet genoeg ruimte hebben om alle was op te hangen als ik dat ding niet had. Kleding doe ik er niet in, wel alle handdoeken, keukendoeken, dekbedhoezen etc. Spaart wasverzachter uit ook, want alles komt heerlijk zacht uit de droger.

Nieuw water

Nou volgens mij neemt een vaatwasser wel 'nieuw water', ik heb een jaartje ofzo een 'nieuwe' en ik herinner me van het verkooppraatje van de verkoper dat er wat dat betreft verschillende soorten zijn. In ieder geval pompt de onze het zeker 1 keer weg en doet er nieuw water in....Wel minimaal water, want zuinig hé?
Ik gruw trouwens ook van gepoets met oud afwassop. Maar ik denk dat ik wat dat betreft een 'trauma' heb opgelopen. Mijn opa (bijna 100 was ie toen) die kreeg zuinigheidsneigingen op z'n oude dag (was nergens voor nodig, had geld zat) en hij zeefde het afwaswater en deed het dan in een steelpannetje en warme het dan weer op voor de volgende vaat......Kun je je wel voorstellen waar wij aan dachten met ons kopje koffie en de vraag of het smaakt?
Als onze afwasmachine niet vol is en ik heb wel pannen (b.v. bij pannekoeken bakken of 1 pansgerechten) was ik de pannen ook af met de hand...Maar ik zou nooit met dat sopje de kastjes doen of het aanrecht. Meteen weg ermee....
groeten albana

Puinhoop

Puinhoop

14-06-2012 om 09:52 Topicstarter

Skik, fiorucci enzo

Jeu ja, dat is ook zo, hoe ouder ze worden hoe meer de activiteiten (sport) naar de avond verschuiven, ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk is een tijd te vinden waarop er überhaupt kan worden afgewassen. Nee joh, ik zei ook niet dat jij wèl vond dat zo'n ding nódig is, hoor, dat zei ik meer in het algemeen.
Skik, hartelijk bedankt voor het aanbod! Dat is heel lief, maar je woont vast niet toevallig in de buurt, dus met de portokosten erbij wordt het me dan al gauw te duur. Wat heb jij overigens voor tabletten daar dan?
Wel leuk te lezen hoe dat bij jou ging. Toen wij dit huis kochten, zat dat ding er namelijk ook al in, tot grote vreugde van mijn man en wanhoop van mij Na de luierstrijd kregen we nu dit weer. (Voor hèm zoek ik dus die vaatwastabletten Ik heb er in een gefrustreerde bui ook wel es aan gedacht middels legoblokjes de boel te molesteren, maar dan zou hij echt wer een nieuwe willen, dus dat is alleen maar dom
Ik vind dat ook minder, allerlei houten dingen kunnen er niet in, gaan sneller kapot, glazen krijgen vaak kalkaanslag (hebben we nog niet gehad), zacht plastic vervormt, er blijft altijd wel wat over wat op de hand moet (en als ik dat niet doe, blijft het staan of mikt de man het alsnog in de vaatwasser. Werkt niet.
Nou heb ik trouwens eieieieiendelijk de Albert Heijn ecoblokjes gevonden, bleek toen ik thuis de indrediënten las, dat er hetzelfde inzit als in de gewone blokjes van de C1000 ??? Dit zal ik es tot op de bodem uitzoeken (want die zit hier om de hoek, die AH aan de andere kant van de stad!)
Bij Jumbo zag ik blokjes die milieuvriendelijk heetten te zijn, maar waar dan weer ineens 15-30 % zuurstofbleekmiddel inzit, waar andere het bij 5-15 % houden.
Enfin. Het laatste woord is hieover nog niet gezegd

Puinhoop

Puinhoop

14-06-2012 om 10:02 Topicstarter

Brianna, ook o.t.

Brianna, hoe doe je dat dan met de rest van het schoonmaakwerk? Ik heb geen eczeem maar ik moet mijn handen wel vaak insmeren, omdat ik zó vaak met water en zeep in aanraking kom (al is het alleen maar om mijn handen even te wassen) dat ze wel van perkament lijken soms. Vingertoppen van klitteband, dat ken je vast wel. Gebruik je dan handschoenen?

Trouwens: " en ten tweede sta ik dan alleen in de keuken, want niemand helpt er mee, want we hebben toch een vaatwasser?"
Zeeeeerrrrr herkenbaar :-b

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.