Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

22-12-2008 om 18:34

Wie gelooft verwelius? huizenprijs 25-30% omlaag?

‘Huizenprijs is al met een kwart omlaag.’

Marc van den Eerenbeemt

Amsterdam - Het is een kwestie van gezond verstand, zegt bouwondernemer Bert Verwelius. ‘Een woning die je drie, vier maanden geleden te koop had gezet voor 4 ton, raak je nu nog niet kwijt voor 3 ton. Dan ben je dus al een kwart van je waarde kwijt.’

Voor de voorspelling van makelaars dat de huizenprijs het komend jaar met een paar procentjes gaan dalen heeft Verwelius maar één woord over: ‘Gelul.’ Dat zijn ‘mensen die proberen hun handel overeind te houden. Onroerend goed is gewoon een stuk minder waard geworden. Heel simpel.’

Verwelius is een grote, zelfstandige bouwondernemer. Hij staat bekend als een conservatief financier en gehaaid zakenman. In het januari-nummer van zakenglossy Quote komt de ‘ betonboer’ met zijn sombere analyse van de woningmarkt, bevestigt hij. ‘Ik kan proberen de situatie te ontkennen, maar ik bepaal de markt toch niet in mijn eentje. Het is wereldwijd.’

‘Vastgoed is gewoon overgewaardeerd. Dat zeiden we binnen het bedrijf al twee jaar geleden, dus wij zijn voorbereid. We hebben veel grond in bezit, maar we wachten even met bouwen. Er is gewoon geen vraag op dit moment. Mensen zitten te wachten.’

Hoe diep gaan we?
‘Ik denk aan 30 procent, maar het kan nog dieper gaan. Mensen vragen nu meer in euro's voor hun huis dan tien jaar geleden in guldens. Waarom zou het niet terug naar beneden gaan? Wat is nou tien jaar? Wordt de boel voor de helft van de prijs aangeboden, dan zal er wel weer belangstelling zijn. Dan ga ik zelf kopen.’

De rente is nog steeds laag.
‘Als de rente weer zou oplopen naar 12 procent, dan worden de prijzen zeker gehalveerd. Het gaat uiteindelijk om wat mensen nog kunnen betalen? Maar ja, het is heel gek dat die rente niet oploopt. Je zou het wel verwachten.’

Wat kan de regering doen?
‘Het verhogen van de Nationale Hypotheekgarantie van 265 duizend naar 350 duizend euro zou zeker goed zijn. Dat komt aan in de onderkant van de markt en geeft de banken een goed gevoel. Krijg je de onderkant van de markt weer op gang, dan profiteert uiteindelijk iedereen.

‘Verlagen van de overdrachtsbelasting zet geen zoden aan de dijk. Dat verschil verdwijnt gewoon in de zakken van de verkoper of projectontwikkelaars zoals ik. De regering moet niet te snel met centen gaan strooien. Laat de markt zich gewoon even ontwikkelen.’

En het bedrijfsvastgoed?
‘Dat is nog slechter dan de woningmarkt. Want dat is rechtstreeks gekoppeld aan de neergang van de economie.’

Gaat het weer omhoog?
‘Blijft de rente laag en komt het vertrouwen in de economie weer terug, dan kunnen de prijzen zich snel herstellen. De grote lijn in het onroerend goed is omhoog, maar er zijn ook pieken naar beneden. Dat is nu. Als je kan, blijf zitten in je huis en niet verkopen.’


m@

m@

22-12-2008 om 22:00

Familie in de huizenhandel

Een deel van mijn familie zit in de huizenhandel. Met name het duurdere segement. Daar vindt momenteel echt een slachtig plaats. De prijzen kelderen enorm. Kan het me voorstellen. Wij hebben zelf ook een groot huis en we hebben er deze zomer over nagedacht te verhuizen. Ook wat woningen bezichtigd. Maarja...raak je eigen woning maar eens kwijt. En om met dubbele lasten te gaan zitten. En zeker nu met die creditcrisis. Wij nemen het risico niet en blijven zitten waar we zitten. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer mensen. De vraag naar dure huizen neemt af en de prijs dus ook. Dat is de marktwerking.

En het goedkopere segment? Dat daalt nu ook al. Alleen komen daar wel steeds nieuwe kopers op de markt en blijft de doorstroming dus groter. Die zullen minder in prijs dalen, maar toch wel iets. Als ik zou kunnen kiezen tussen NU een huis kopen of nog even afwachten, dan werd het wel het laatste.

M@

Tinus_p

Tinus_p

22-12-2008 om 22:26

Struisvogel juliza

Juliza, je doet aan ouderwets struisvogelen

Ik behoor tot de pessimisten, en dat heb ik vziw hier ook wel eens opgeschreven: nederlandse huizen zijn te duur, en de prijs wordt niet bepaald door de waarde van de huizen, maar door wat mensen kunnen lenen. Nu mensen minder kunnen lenen (en dat is _géen_ stemmingmakerij) zakt de huizenmarkt meteen in.

Ik geloof verwelius wel hoor

En de AFM maakt zich nu ook al zorgen om het grote aantal aflossingsvrije hypotheken. Tja, wie bedenkt dan ook dit soort constructies. Mensen hebben geen hypotheek nodig maar een dak boven hun hoofd. En de prijzen waren zó hoog dat de gelduitleners dit soort hypotheken bedacht hebben, anders kan de gewone man geen huis meer kopen. Jaren terug stond dat al eens in de NRC: voor Jan Modaal was alleen een rijtjeshuis in Groningen betaalbaar (en dan niet in de stad).
Net als Tinus zegt, de prijs is betaald door wat mensen konden lenen, niet door wat een woning waard is. Vanaf het moment dat hypotheken op twee inkomens verstrekt werden is het helemaal los gegaan. Van alle kanten toch gaan voor 'de heb'. Dus het onderste uit de kan vwb de vraagprijs, en het grootste bedrag lenen ook al snap je geen hout van hoe dat kan. De rente zakte, dus je kon meer lenen.
Overigens; Juliza, er zijn heeeeeeeeeeel veel mensen die geen of bijna geen hypotheek meer hebben hoor. Die blijven echt niet met een ton restschuld zitten, maar maken gewoon (nou ja, gewoon, waar hébben we het over, mensen sterven van de honger op deze wereld) gewoon dus een ton minder winst. Kan ook.
Zelf blijf ik zitten waar ik zit. Als de markt inklapt kan ik misschien iets mooiers kopen, maar dan nog kijk ik vooral naar wat ik wil en kan betalen. Er is meer in het leven dan een hoop stenen....

Nasha the first

Nasha the first

23-12-2008 om 12:43

Wel stemmingmakerij

Als iedereen maar roept dat het slecht gaat, gaat iedereen dat vanzelf denken....Tuurlijk zal er hier en daar wat veranderen. Ik heb geen plannen te gaan verhuizen, dus mij maakt het niet uit als mijn huis in waarde daalt. Komt vanzelf weer goed, jaren geleden was er ook zo'n duikeling (jaren 80 ofzo?) en dat is ook weer rechtgetrokken, zolang je je huis niet uitHOEFT maakt het niet uit dat het waarde iets daalt. En ga je gewoon niet gek laten maken, kijk naar jezelf en zolang je nog zelf aan al je verplichtingen kan voldoen, maak je dan niet te sappel.....

Rabobank heeft dit ook gezegd

andere banken zijn voorzichtiger. Ik geloof wel dat de prijzen gaan zakken. Echter, de vraag naar huizen is er nog steeds, zeker nu met de lage rente en de mogelijke verhoging van nhg die er vroeg of laat toch wel aan zit te komen.

Wij hebben hinder van de dalende huizenmarkt, als we nog groot willen verbouwen (wat nog moet) krijgen we waarschijnlijk dat bedrag er niet meer bij, dat gaan we in het voorjaar opnieuw laten bekijken. Ons huis is vorige maand getaxeerd, toen was er nog geen daling geconstateerd, hadden zelfs al weer een heel klein beetje overwaarde. En dat zie ik nu hier in de wijk, de prijzen zijn niet gedaald wel staat alles veel langer te koop, er zijn te weinig kopers in deze prijsklasse.

Overigens het is een perfecte tijd om voor het eerst te gaan kopen, dus iedereen die nog huurt en wel de wens had om te gaan kopen, ga je geld tellen !

Nasha the first

Nasha the first

23-12-2008 om 19:52

Manda

Dat is balen ja, wij hadden net voor de "crisis" zich aandiende de hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing, wat dat betreft dus net op tijd, en ook nog eens bij ABN-AMRO )

Hoe dan ook, zolang man en ik onze baan hebben, kan ik de hypotheek betalen, en maak ik me dus geen zorgen....

Tinus_p

Tinus_p

23-12-2008 om 23:49

Manda

Manda:
"Overigens het is een perfecte tijd om voor het eerst te gaan kopen, dus iedereen die nog huurt en wel de wens had om te gaan kopen, ga je geld tellen !"
Waar baseer je dat op? Ik denk juist, dat het alleen verstandig is om NU te kopen, als je een grote buffer hebt (dus kunt financieren zonder tophypotheek obv overwaarde), of als je weet dat je 10 jaar stil kunt zitten. Een verstandige koper wacht nu juist ff af. Al is het maar, om te kijken of de markt echt inzakt, of niet.

Tinus_p

Tinus_p

24-12-2008 om 00:05

Het moest fout gaan

Juliza:
"Op de langere termijn komt het echter altijd weer goed."
Het probleem is, dat de langere termijn soms wel errug lang is. Na de huizen crash in de jaren 80 duurde het ook jaren (ik geloof iets van 10) voordat de prijzen weer even hoog waren als op het vorige toppunt.

Kijk ff om je hene, en denk nuchter na. De huizenprijzen zijn gi-gan-tisch gestegen. Veel meer dan de inflatie, en vooral ook veel meer dan reële groei van lonen. Je eigen voorbeeld is afschrikwekkend (van 30K gulden naar 230K euro, oftewel 510K gulden, dus 1600% gestegen). Ik ken veel van zulke voorbeelden: Huizen in de buurt waar ik woon die 200% meer waard zijn geworden in 15 jaar tijd.
Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan; het extra salaris dat moeders hebben ingebracht door te gaan werken ipv tbm te blijven is vooral verdwenen in stijgende woonlasten. Het _moest_ ergens fout lopen, de OESO voorzag dat kortgeleden al, en dat is nu gebeurd.

De grote vraag is nu, wat de rente gaat doen, want een stijgende rente (en waarom zou die niet gaan stijgen) is een ramp.
Het beste zou een forse inflatie zijn; dan worden de schulden vanzelf minder waard. Verder zou het op termijn schelen, als er geen tophypotheken meer worden verstrekt (maximaal 100% van de koopsom financieren) en als de aflossingsvrije hypotheek wordt verboden.

Tinus_p

Tinus_p

24-12-2008 om 13:58

Knurf

Knurf:
"Ik snap de OESO wel, die hebben alleen maar groei van de economie als belang, dus zodra er ergens een geintje stilstand is raken ze al in paniek. Maar daarmee is wat zij roepen niet automatisch waar, het is enorm gekleurd door hun visie op \'groei ten koste van alles\'."
T was trouwens het IMF, maar daar kun je dezelfde kritiek op hebben. Maar juist vanwege die fixatie op groei zou ik waarschuwingen over grenzen aan de groei serieus nemen. Onder die waarschuwing zit natuurlijk een analyse, die je hier kunt vinden: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2008/01/index.htm en http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2008/01/pdf/c3.pdf

Knurf:
"Bovendien, zo mis gaat het helemaal niet, het aantal gedwongen verkopen is wel iets gestegen maar niet zo veel als je zou verwachten als je de OESO gelooft. De stijging is al zichtbaar van 2003, en toen was er nog niks aan de hand. Bovendien, ruim 40% van de gedwongen verkopen heeft betrekking op appartementen in een aantal oude wijken in Rotterdam en Den Haag, dat zijn niet de mensen die in het segment van de 3 ton zitten waar nu de klappen zouden vallen."
Ik denk dat het aantal 'gedwongen verkopen' eigenlijk niet zoveel zegt. Ook voor een hypotheekboer is dat een uiterste noodmaatregel, om iig nog iets van het geld terug te zien. Ik heb de indruk, dat alleen wat vastgoedsjoemelaars er beter van worden.
Juist nu het even echt slecht gaat, geldt het volgende motto: 'Als je een miljoen van de bank leent, en je kunt niet betalen, heb je een probleem. Maar als je een miljard leent, en je kunt niet betalen, heeft de bank een probleem.' Wie moet nu die huizen kopen? Voortmodderen is een betere optie dan massaal afschrijven, lees bv hier: http://blogs.fd.nl/woningmarkt/2008/12/huizenveilingen.html#more

Merel

Merel

24-12-2008 om 14:29

Vraagje

Hoi,

Ik heb zelf een huurhuis dus weet eigenlijk niet veel van deze materie af. Maar... als je nu vorig jaar een huis hebt gekocht voor zeg maar 300.000, dan is er, totdat je zou willen verhuizen toch niet veel aan de hand? Of wel? Even er vanuit gaand dat je je maandelijkse lasten gewoon kunt betalen, want daar is je hypotheek neem ik aan op afgesloten vorig jaar.

Merel

Tinus_p

Tinus_p

24-12-2008 om 14:52

Merel

Merel:
"Maar... als je nu vorig jaar een huis hebt gekocht voor zeg maar 300.000, dan is er, totdat je zou willen verhuizen toch niet veel aan de hand? Of wel?"
Het gaat idd pas mis, als je niet meer kunt betalen, of als je _moet_ verhuizen. maar vergis je niet, ook dat laatste komt vaker voor dan je denkt -nieuwe baan of echtscheiding....

Chantelle

Chantelle

25-12-2008 om 21:27

Tja

Ik denk dat het - op iets langere termijn - allemaal wel meevalt.

Mensen zijn nu bang, worden nu bang gemaakt!, en blijven zitten waar ze zitten. Laten we eerlijk zijn, iedereen roept 'kredietcrisis' maar is het al direct van invloed op jouw leven? Economie krimpt met 1 procent, tja dan gaan we dus terug naar het niveau van een of twee jaar geleden. Jeetje, wat hadden we het toen slecht (of viel dat toch wel mee).

Mensen die willen verhuizen willen eerst hun eigen huis verkopen, etc. zodat doorstroming stokt.
Ja, banken gaan moeilijker doen als het gaat om geld lenen.

Maar... huizenprijzen zijn niet alleen gelinkt aan 'wat de gek er voor geeft'. Ze zijn ook gelinkt aan de prijs van nieuwbouwwoningen. En de kosten voor aannemers zijn ook flink gestegen de laatste jaren. Dus het is echt niet allemaal lucht.

Stel dat de huizenprijs met 20% keldert, dan hebben mensen die in de jaren 80 of 90 een woning hebben gekocht, nog steeds meer dan 80% winst gemaakt. Die winst kunnen zen nu mooi gebruiken om een mooier huis te maken.

Bovendien... mensen moeten blijven wonen. Dus of ik nu 700 euro rente of hypotheek moest betalen zou me om het even zijn. Nee, ik geloof niet dat een huis dat je nu koopt over tien jaar minder waard is dan je er nu voro hebt betaald.

De ouders van mijn vriendin hebben in de jaren 80 een huis gekocht en het financieel een paar jaar heel zwaar gehad. Huizenmarkt zakte in, hele hoge rente, etc. Maar nu wonen ze in een huis dat vervijfvoudigd is qua prijs.

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2008 om 22:31

Is het van invloed op je leven?

Dat moet je eens aan de werknemers van de autofabrieken vragen. Of aan de werknemers van een bedrijf als Alcan, wat de productie halveert. Ik heb al van mensen gehoord dat ze ontslagen gaan worden per februari. Dus ja, het heeft invloed.

Tirza

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 12:09

Angst

is een slechte raadgever....

in mijn werk heb ik veel te maken met ontslag, en ja, we krijgen steeds meer telefoontjes....en wat zeggen werkgevers dan? Tja, de laatste 2 maanden merk ik dat mijn omzet en winst daalt.....HALLO! de laatste 2 maanden....en daarvoor dan? Dat vraag ik uiteraard niet, dat kan ik niet maken, maar waarom meteen paniek dat het 2 maandjes ietsje minder gaat? Dat bedoel ik met elkaar wat aanpraten, is het niet heel normaal dat je als ondernemer ook weleens wat mindere goede tijden kent? Moet je daar niet een buffer voor inbouwen? En al die grote firma's....voorlopig raakt daar niemand zijn baan kwijt vanwege de werktijdverkorting van Donner, ze blijven in dienst, ze krijgen gewoon betaald, de WW gaat rechtstreeks naar de werkgever.....

pristel

pristel

26-12-2008 om 12:26

De laatste tijd gaat het minder....

"de laatste 2 maanden merk ik dat mijn omzet en winst daalt.....HALLO! de laatste 2 maanden....en daarvoor dan? "

Je slaat de spijker op de kop. Iedereen heeft flink verdiend, maar iedereen heeft nog meer uitgegeven. Dat geldt voor banken, voor bedrijven en voor particulieren. Nederlanders hebben veel spaargeld, maar vorig jaar stond ook in de krant: de uitgaven zijn hoger dan de inkomsten...

Het lijkt wel of bij iedereen de gekte was toegeslagen.... Winst werd uitgekeerd aan aandeelhouders ipv weer geïnvesteerd. Iedereen gaf maar geld uit aan vakanties en verbouwingen. En iedereen leende, leende, leende.... en nu hebben we dus een leencrisis (kredietcrisis): er blijkt niet voldoende basis meer te zijn voor de enorme hoevelheid geld in omloop....

Ik las een paar weken terug in NRC hetzelfde: autofabrikanten bedelen nu om geld bij de Am overheid. De directeuren kwamen met hun privevliegtuigen ter waarde van het geld dat ze kwamen bedelen... Commentaar was: Als ze jarenlang een klein deel van hun winsten niet hadden uitgekeerd, maar hadden gespaard, en een deel weer had geïnversteerd, dan hadden ze nu eindelijk een milieuvriendelijke auto gehad en genoeg geld om deze crisis te overbruggen.

Wat betreft de huizenprijzen in Nederland: al jaren wordt voorspeld dat ze gaan dalen.... het gebeurde maar niet omdat zowel de lage rente als de belastingaftrek van de hypotheekrente de prijzen kunstmatig hoog hielden. Niemand kan voorspellen wat er gebeurt, maar als de voorspelde daling gaat inzetten, dan zal dat vast nu gebeuren.

pris

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 15:03

Daling huizenprijzen....

zal ongetwijfeld gebeuren, maar nogmaals, als je niet hoeft te verhuizen, maakt dat niet uit, zolang jij je hypotheek kan blijven betalen....

Tinus_p

Tinus_p

26-12-2008 om 17:17

Een wat minder goede tijd

Nasha:
"Dat bedoel ik met elkaar wat aanpraten, is het niet heel normaal dat je als ondernemer ook weleens wat mindere goede tijden kent?"
Dat de beurs met 50% keldert is echt abnormaal -dat is niet zomaar 'wel eens een wat minder goede tijd'.

Chantelle:
"Mensen zijn nu bang, worden nu bang gemaakt!,"
Als je realistisch om je heen kijkt, zie je dat alle alarmbellen rinkelen en alle rode lampen branden. Natuurlijk weet niemand wat er ECHT gaat gebeuren -het kan idd net zo goed meevallen. Maar als je nu een huis koopt, en de waarde zakt 30% en je hebt dan een probleem omdat je moet verhuizen, kun je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd was.

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 17:23

Tinus...

tja, en toch vind ik het raar, dat je al ondernemer bij 2 maanden minder omzet meteen zo in paniek raakt dat je zelfs al gaat informeren hoe je mensen moet gaan ontslaan, dan heb je toch je zaakjes niet op orde gehad....

oh en ja, nogmaals, als je NU je huis MOET verkopen, heb je inderdaad een probleem, dat ontken ik ook niet, maar laten we nu eens ophouden met elkaar gek te maken, want inderdaad, wie merkt het nu op dit moment al echt in zijn of haar portomonnee?? ik niet in ieder geval, meevaller op dit moment is zelfs dat de benzine sinds ook zo'n 40 cent goedkoper is dan een paar maanden geleden.... )

Tinus_p

Tinus_p

26-12-2008 om 17:31

Lean and mean

Nasha:
"tja, en toch vind ik het raar, dat je al ondernemer bij 2 maanden minder omzet meteen zo in paniek raakt dat je zelfs al gaat informeren hoe je mensen moet gaan ontslaan, dan heb je toch je zaakjes niet op orde gehad...."
Dat hebben ze ook niet, maar dat heet 'lean and mean' zijn.
Overigens gaat het echt heel slecht, hoeveel % minder auto's waren er ook alweer verkocht -echt schokkend.

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 17:37

Tjee tinus...

heb je een depri bui ofzo???

Had over het algemeen de indruk dat jij een positief ingesteld persoon was, maar ik heb me enigszins vergist geloof ik....Vooralsnog zie ik geen problemen....dat de verkoop van auto's stagneert, tja, vind je het gek, als ergens nu nog bizarre bedragen voor gevraagd worden en vooral ook bij occasions....en komt nog bij, veel mensen sluiten een lening af om een auto te kopen, en aangezien de banken wat voorzichtiger geworden zijn.....

Wel

Juliza:"Verdienen we al minder sinds de kredietcrisis? Nee toch?"
Wel. De werkeloosheid stijgt (minder inkomen voor meer mensen) en de winst of prestatiebonussen nemen af (zelfde resultaat). In Amerika, Engeland en Frankrijk is dat allemaal nog veel duidelijker. Alle Nederlandse bedrijvigheid die aan die landen verdient, heeft daardoor minder werk, minder omzet, minder bonussen, etc.
Spil hierin zijn de banken die daardoor minder leningen verstrekken. Dat heeft invloed op de autoverkoop, want vooral invloed op leasecontracten (dat zijn in feite leningen). Ook via die weg tast de crisis nu al inkomens aan: Het bedrijf kan niet meer of minder leasen, dus krijgen minder werknemers beschikking over een lease-auto en dat is een inkomenscomponent.
Dat gaat ook op voor creditcardgebruik van de zaak (ook een lening). Dus minder etentjes, snoepreisjes, tripjes naar het buitenland voor een interessante brainstorm. Dat betekent ook weer: Minder nette pakken nodig, minder taxiritten, etc.
Al die gevolgen merken we ook al in Nederland en dat heeft inkomensgevolgen voor de branches die hierbij betrokken zijn (horeca, reizen, kleding) en daarmee ook voor het personeel (er is minder nodig, minder bonus, toeslag).
Als je het over 'wij' hebt die niet minder verdient, dan heb je het over personeel dat geen invloed heeft van al die bewegingen. Als deze crisis iets laat zien dan is het dat de economie veel minder draait op dat wat de gewone burger met een gewoon salaris doet, maar juist op bedrijven die ook consument zijn van producten, goederen en diensten.
Er is al of komt nog: Minder research, minder wetenschappelijk onderzoek, minder nieuwbouw van kantoorpanden, minder verhuizing van bedrijven, minder herinrichting, etc.
Ondertussen is het best mogelijk dat IKEA niet zoveel minder gewone burgers trekt. Maar ja, IKEA en die gewone burgers zijn maar een speldenknop in het geheel.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

27-12-2008 om 11:58

Precies miriam

Dát is nou het verschil tussen micro- en macro-economie. Dat jij en je buurvrouw het nog niet rechtstreeks in hun portemonnee merken, wil niet zeggen dat het er niet is. Op een groot, wereldwijd niveau is er wel degelijk iets gaande - de verkeerde kant op. Er zit inderdaad een component "angst" in, of beter gezegd: verlies van vertrouwen. Voor een branche die zó op kille cijfers draait (beurs) misschien wonderlijk, maar nergens wordt de emotie van de buurman zo goed in de gaten gehouden als op de beursvloer. Als de buurman de boel niet vertrouwt en aandelen gaat dumpen, is het aan jou om te beslissen of je met hem meegaat of niet. Als de buurman een betrouwbare partner is die nooit iets overhaast doet, zul je geneigd zijn mee te gaan. En dan is de rest een dominospel. Dát stukje van de economie is gebaseerd op vertrouwen en emotie.
Maar naar jou als consument toe net zo goed: het geld wat jij op je bank- en spaarrekening hebt staan, ís er niet echt. Dat is een getal op een papiertje. Dat geld is door jouw bank allang aan een ander uitgeleend. Als jij morgen je hele tegoed op wilt nemen en nog 100 mensen willen dat, heeft je bank een probleem: geldgebrek. Jouw keuze van een bank is er eentje van puur vertrouwen: je gaat er van uit dat je op elk moment hoppaaaaa zo je geld op kunt nemen. En wat als het er dan niet is? Beangstigend idee, vind je niet?

Tirza

Nasha the first

Nasha the first

27-12-2008 om 11:59

Laat ik het anders fomuleren

zolang ik het persoonlijk nog niet in mijn portomonnee merk, weiger ik om mezelf een depressie in te praten....beiden hebben we ons werk nog, en gelet op bij welke werkgever ik zit, maak ik me ook niet snel zorgen, juist bij meer ontslag en werklozen neemt het werk bij ons toe.....dat klinkt misschien wreed, maar het is wel zo....Tuurlijk letten we ook wat beter op onze centjes, maar ik ga niet in een paniek toestand ineens geen geld meer uitgeven, want inderdaad, daarmee halen we de economie nog verder naar beneden, ik denk echter dat Nederland dit stootje best kan hebben....

Nasha the first

Nasha the first

27-12-2008 om 12:01

Tirza

ja, een beangstigend idee ja, dat als iedereen zijn geld wil opnemen, dat de bank dan instort....dus goede raad, niet doen dus, lekker laten staan.....

Tihama

Tihama

27-12-2008 om 13:14

Prisonersdilemma

Het is de micro en macro eoconomie.
Maar om het nog lastiger te maken: het is ook het prisonersdilemma op heel grote schaal. Als we ons allemáál níets aantrekken van een crisis, dan verdwijnt de crisis vanzelf weer. Maar als er een substantieel deel van de mensen wel vanuit angst ophoudt met investeren, dan blijft en verergert de crisis. Je kunt niet als solopersoon denken dat jij je niet door angst laat leiden als een substantieel deel van de mensen dat wel doet.
Het gaat jou uiteindelijk altijd raken. Dus je moet op je qui vive zijn, maar dat betekent dus dat je op je centen moet gaan zitten. En daarmee lever je weer een bijdrage aan de stilstand van de economie.

Ik zag laatst een advertentie voor een huis: VAN 599.000 nu VOOR 499.000. Dat is ongetwijfeld iemand die heel dringend zijn huis kwijt moet. Maar als veel mensen dit gaan doen, dan is de huizenprijsdaling een feit.

Dat hoeft dan helemaal niet te maken hebben met dat er te hoge hypotheken verstrekt zijn ten opzichte van het inkomen. Als mensen bij een bepaald inkomen in staat zijn om zonder probleem een hypotheek te voldoen, dan vind ik niet dat de hypotheek te hoog is. Het probleem ontstaat als er opeens dalingen in inkomen zijn.
Dat is wat er nu dus gebeurt: meer mensen dan gemiddeld ervaren een daling in inkomen. Dat betekent dat er ook een groter deel van de mensen gedwongen wordt tot verkopen en dat betekent een groter aanbod van woningen. Precies het omgekeerde van wat de huizenprijsstijging veroorzaakt heeft. Alleen nu in een versnelling.

Ik vind het overigens wel fascinerend om te zien hoe de principes van Keynes nu door de overheden weer omarmd worden. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Keynesianisme)

Tihama

pristel

pristel

27-12-2008 om 16:37

Crisis is niet alleen veroorzaakt door een gebrek aan vertrouwen

Ik denk niet dat gebrek aan vertrouwen de oorzaak is van de crisis. Gebrek aan vertrouwen is een gevolg en iets dat de crisis in stand doet houden of doet verergeren.

Maar de oorzaak is dat "we" met z'n allen te veel geld hebben geleend. De Amerikanen voorop. Zowel Amerikaanse consumenten als de overheid leeft op de pof... En iedereen over de hele wereld deed dat. Iedereen leent en speculeert daarmee op 'betere tijden'. Maar het leensysteem is een carrousel, of misschien zelfs wel een piramide geworden. Ieder leende geld om te 'investeren'= geld uitlenen... Het geld is rond- en rondgepompt, maar had geen link meer met de reële basis.

Geld is dus in feite te goedkoop geworden.... maar de inflatie is kunstmatig laag gehouden door de Am nationale bank, zodat het geld (te) goedkoop bleef. Dit was eigenlijk een nieuw jasje van het ouderwetse "laat de geldpersen maar draaien". Al dat te veel aan geld moet nu afgeschreven worden. Hoe? Alles van waarde wordt afgewaardeerd... huizen, pensioenen, aandelen en hier en daar zelfs spaargeld. Het gaat ons allen raken.

In mijn omgeving: werkgever moet bezuinigen (veel tijdelijken zijn miv 1 januari eruit gezet); gemeente is onder curatele gesteld; scholengemeenschap moet mensen ontslaan. Nog directer: mijn partner (kleine zelfstandige) heeft nog steeds geen nieuwe klus per februari. Gelukkig heben we nog wat spaargeld... (zoals veel nederlanders).

Lees: http://www.nrc.nl/economie/

pris

margje van dijk

margje van dijk

27-12-2008 om 18:37

Tja

Hier ook met de kerstdagen verhitte discussies over de kredietcrisis en de oorzaken ervan

Ik merk dat ik zelf een vrij nuchtere insteek heb. Dat de huizenprijzen zakken verbaast me niet en verontrust me ook niet (al dank ik de hemel dat ons huis verkocht is en zou ik waarschijnlijk heel anders reageren als dat nog niet zo zou zijn geweest). En al zakt het 30 procent, dan ben ik optimistisch genoeg om te geloven dat het daarna wel weer omhoog gaat en dat we over een jaar of 10 wel weer op het huidige niveau zitten of hoger.

De enige mensen die hier direkt last van hebben zijn mensen die nu een huis moeten verkopen. Als je al een huis hebt en je hoeft er de komende vijftien jaar niet uit dan hoef je je toch nog nergens druk om te maken? Zolang je je hypotheeklasten kunt opbrengen verandert er niets, alle veranderingen zijn virtueel en worden pas relevant als jij "iets moet" zoals je huis verkopen of je hypotheek aflossen. Zolang je niets moet hebt je geen probleem.

Wat natuurlijk kan gebeuren is dat je een hoge hypotheek hebt, en dat door de huizenprijs de executiewaarde van je huis zo laag wordt dat de bank (die zelf misschien in het nauw gedreven is) opeens gaat sputteren en eist dat je bijstort. Dat lijkt me heel vervelend. Maar ook dat beschouw ik als een doemscenario. Net zoals het een doemscenario is dat je opeens gaat scheiden of je baan verliest of zoiets waardoor je de hypotheeklasten niet meer kunt opbrengen.

Maar voor onszelf zie ik al die dingen niet gebeuren en ik maak me "dus" ook niet zo'n zorgen.

En wat de economie betreft: alles wat opgeblazen was is ontploft, maar er zijn natuurlijk nog een heleboel dingen over die niet opgeblazen zijn en gewoon waarde hebben en houden. Mensen werken, produceren, verlenen dienst, en dat alles heeft waarde. Een heel groot deel van de economie is echt, is nodig, heeft waarde. Een ander deel van de economie bleek gebakken lucht te zijn en daar ontdoen we ons nu van. Maar dat komt wel weer op zijn pootjes terecht. Het heeft alleen wel tijd nodig.

En dat in de tussentijd veel mensen hun baan verliezen en dat we er op den duur allemaal wat van zullen merken - dat geloof ik zeker.

Maar de aarde stopt niet met draaien, het is niet het einde van de wereld, en het gaat straks ook weer een keer de goede kant op.

De media en de toonzetting heeft daar veel invloed op, ook daarvan ben ik overtuigd.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

27-12-2008 om 20:47

Ja, bah

Ik vind dat heel erg, dat mensen in de autoindustrie en dergelijke nu hun banen verliezen. Ik moet er niet aan denken dat ons dat zou overkomen. Heel ellendig.

Het is zeker geen gebakken lucht natuurlijk, wat zij doen, maar wel een direkt gevolg van het feit dat de economie opeens heel wat tandjes minder hard draait (en dat dan weer wel als gevolg van het leeglopen van gebakken lucht). Zij voelen als eersten daarvan de gevolgen.

Dus dat is flink balen inderdaad.

Margje

Autoindustrie

wat ik nou zo typisch vindt van het nieuws over de personenautocrisis in met name de US is dat nieuwe personenauto's meestal op bestelling gemaakt worden. Heb de indruk dat er ook wel slim gebruikt gemaakt wordt van deze crisis.

Verder is de behoefte naar huizen echt niet gezakt, die vraag was jaren enorm hoog en tot een half jaar geleden duidelijk merkbaar hier. Ok het is wat moeilijker geworden om een hypotheek te krijgen maar ook dat is niet zo zwart/wit, afgelopen jaar zijn er 25-30% minder hypotheken verkocht en dus zullen de verstrekkers ook wel weer die regels wat versoepelen (bij hogere inkomens bijvoorbeeld) zeker als de nhg verhoogd wordt. Dus tja ach, ik zie die huizenprijzen na wat gemijmer afgelopen week niet kelderen hier in de randstad.

Verder vind ik het ergens wel gezond dat de bouw (waar ik zelf ook met 1 been in zit) getroffen wordt. Afgelopen jaren kon je in Haarlem geen normale offerte krijgen voor een simpele verbouwing, ze kwamen niet opdagen, vroegen belachelijke hoge uurtarieven, leverde slechte kwaliteit, er werd niet gereageerd op openstaande aanbestedingen en er was geen spraken van gezonde concurrentie. Ik denk dat het dus de kwaliteit van de bouw ten goede komt als er even een kleine bezem door heen gaat. En zo ook voor makelaars, daar zal ook een deel van kapot gaan, misschien ook wel gezond (met mijn ervaringen in mijn achterhoofd).

Dat ik als simpele interieurontwerper ook de klappen voel is niets nieuws, bij elke dip in de koopkracht voelen wij 'luxe leveranciers' iets en overleven doen we dan wel weer een tijdje puur op het salaris van mijn vriend

Tihama

Tihama

27-12-2008 om 22:25

Bouwsector

Manda schreef:
"Afgelopen jaren kon je in Haarlem geen normale offerte krijgen voor een simpele verbouwing, ze kwamen niet opdagen, vroegen belachelijke hoge uurtarieven, leverde slechte kwaliteit, er werd niet gereageerd op openstaande aanbestedingen en er was geen spraken van gezonde concurrentie. Ik denk dat het dus de kwaliteit van de bouw ten goede komt als er even een kleine bezem door heen gaat. "

Ja, dat is ook mijn gevoel hierbij. Door de enorm grote vraag en het enorm tekort aan mensen staat de kwaliteit in de bouw onder grote druk. De gemiddelde bouwlocatie bestaat uit torens van babel door medewerkers uit voormalige oostbloklanden. Er zijn volstrekt onvoldoende mensen om goed toezicht te houden. De perfecte omstandigheden dus om onder grote druk en snelheid fouten in de hand te werken.

Ik hoop eerlijk gezegd dat deze dip het immense tekort aan personeel in de techniek iets zal nivelleren. Normaliseren liever gezegd.

Tihama

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.