Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie had toch het lekkere recept voor suddervlees?

Ik kan het niet meer terug vinden dus daarom maar even vragen:

Een tijdje geleden ik hier het recept voor sudder(stoof)vlees vandaan gehaald en dat was zó lekker dat ik het nu weer wil maken. Maar ik ben het recept kwijt!!!

Het recept was (in mijn beleving) van de zelfde persoon die het rodekool recept hier gepresenteerd had.

Wie o wie voelt zich aangesproken?

Andere stoofvlees recepten zijn ook goed hoor

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel veel recepten

Als je zoekt op "draadjesvlees" in het archief, vind je het dan niet? Want dan krijg je weet-ik-hoeveel recepten.

K.ersje

Weet je nog een "speciaal ingrediënt" of iets anders dat speciaal was aan dat recept? Dat zoekt en reageert misschien iets makkelijker.

Toch margje?

Dit vond ik in het archief:
Deze maak ik altijd, is vreselijk lekker. Vorige week weer gemaakt, en mijn man eet zich dan helemaal te barsten zo lekker vindt hij het (en dat overkomt hem niet vaak, dus dan ben ik altijd heel trots). De volgende dag (mits het niet meteen op gaat) is het nog lekkerder.

Maarre... ga je die dan op de kachel gaar laten worden? Kan heel goed! Past-ie in het oventje? En anders gewoon bovenop zetten, heb ik ook wel gedaan. Ook heel handig voor opwarmen.

Nou, hier het recept (van mezelf opgedoken uit het archief):

- - - -

Gebaseerd op Sylvia Witteman (ik weet niet meer wat van Sylvia is en wat van mezelf - het meeste van Sylvia natuurlijk).

- snij een uit in halve ringen (ik doe altijd snippers trouwens)

- snij een winterwortel in lucifertjes

- snij 4 van de binnenste bleekselderijstengels (= sappigst) in plakjes

- snij anderhalve kilo sucadelappen in vieren (ik snij die ook in kleine stukjes, of eigenlijk doet de slager dat al voor mij)

- verhit een bodempje olijfolie in een gietijzeren pan (die in de oven past).

- braad het vlees met handenvol bruin, op hoog vuur(niet te veel tegelijk want dan wordt het te nat en niet bruin), en haal het er telkens uit (stapel het op een bord of zo).

- als al het vlees gebraden is doe je nog een klein beetje extra olijfolie in de pan en hier doe je de groenten in. Zet het vuur nu wat lager.

- snij een stuk of 6 ansjovisfiletjes in stukjes en doe ze erbij, en ook ongeveer 2 eetlepels gedroogde tijm (of verse). Doe die ook bij de groenten.

- laat de groenten zo'n 10 minuten zachtjes sudderen (laat ze zacht worden zonder dat ze bruin worden).

- verhit intussen ruim een halve liter goede wijn met een kwart liter runderbouillon (van een blokje of uit een potje).

- doe het vlees terug in de pan, bij de groenten, en strooi er 2 flinke eetlepels bloem overheen, en roer goed maar wel voorzichtig door.

- giet de wijn/bouillon eroverheen.

- doe er ook nog 1 a 2 eetlepels tomatenpuree bij

- roer nog eens heel goed.

- Doe het deksel op de pan en zet hem in de oven. Op zo'n 160 graden minstens 3 uur laten stoven. Ik doe vaak 4 uur. Ik zet 'm op stand hetelucht. Check wel tussendoor of het niet aanbrandt (dat de topjes zwart worden), evt. even doorroeren.

- Het is goed als het vlees uit elkaar valt.

Wij eten het meestal met zelfgemaakte aardappelpuree en "mijn rode kool" (staat wel ergens in het OO-archief).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-06-2011 om 10:00

Ja, ik denk dat ik dat was. Zoals Silone al heeft opgediept

IJzersterke combinatie, die rode kool met dat vlees.

Maar het is uiteraard van Sylvia Witteman.

Eet smakelijk!

Margje

bibi63

bibi63

23-06-2011 om 15:32

Wij hebben een heel andere (oma's) versie, ook errug lekker

Sudderlappen inwrijven met zout en peper (ik laat de lappen heel, maar je kan ze natuurlijk ook kleiner snijden). In ruim braadboter (liefst in een braadpan met dikke bodem of gietijzeren braadpan)aan beide zijden bruin bakken.
Een gesnipperde ui toevoegen en even meebakken.
Vervolgens toevoegen: kopje water, flinke scheut ketjap manis, 2 verkruimelde plakjes ontbijtkoek (geeft heerlijke smaak en bindt de boel lekker), flinke scheut rode wijn (evt. azijn), scheut ketchup, halve eetlepel mosterd, tijm en oregano. Evt. nog wat peper en zout.
Goed doorelkaar mengen, aan de kook brengen, dan vuur laag en ca. 2,5 uur laten sudderen. Hmmmmmm.
Gr. Bibi

Bibi

Een variant van Bibi:

Ik laat de rode wijn achterwege en doe er bier bij. Ik hou helemaal niet van bier maar icm dit recept is het heerlijk! Jammie!

bibi63

bibi63

25-06-2011 om 14:44

Moppeke

Die rode wijn zit erbij omdat het vlees dan malser wordt (door het zuur), dat kan natuurlijk ook met azijn. Hoe zit dat dan met bier? Wordt het dan ook malser of moet je dan alsnog een scheutje azijn erdoor doen?
gr. Bibi

Nee

de azijn laat ik er uit (sorry, vergat ik). Eigenlijk is het geen bijzonder recept. In feite kun je ook gewoon het vlees kruiden, aanbraden en met een scheut ketjap jus aanmaken en dan de ontbijtkoek en het flesje bier erbij. Heerlijk.

Ik deed het eigenlijk niet voor de malsheid, tegen de tijd dat het klaas is valt het altijd bijna uit elkaar, dus mals genoeg. Heerlijk!

Snuggle's

Snuggle's

27-06-2011 om 01:33

Margje / silone

Wat een interessant recept, wil ik zeker eens proberen!
Even voor de zekerheid; de wijn is rode wijn neem ik aan? En is elke braadpaan ovenbestendig? Of zou het ook gewoon in een ovenschaal kunnen?
Ik ben normaal niet zo van de ansjovis, overheerst die smaak erg in de stoofpot of is het meer dat die wat extra's geeft?

Snuggle's

margje van dijk

margje van dijk

27-06-2011 om 11:25

Inderdaad

Van die ansjovis proef je niks terug, maar ansjovis is een smaakversterker die de andere smaken meer naar voren haalt (als ik de koks mag geloven).

Ik doe ook altijd een gietijzeren pan in de oven. Een ovenschotel zal toch ook wel gaan? Je moet 'm dan wel afdekken.

Ja, het is ook nog altijd mijn eigen favoriete stoofvleesrecept.

Margje

Snuggle's

Snuggle's

28-06-2011 om 14:35

Lekker

Bedankt, ik ga het zeker proberen! Helaas geen gietijzeren braadpan, dus voor de zekerheid maar in een ovenbestendige schaal.

Snuggles

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.