Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamvantwee

Mamvantwee

06-03-2009 om 12:55

Wie heeft een recept: eten met je handen

Hoi forummers,

Ik kreeg zomaar opeens het idee om dit weekend eens iets op tafel te zetten waarbij we niet hoeven te zeuren om netjes eten, niet knoeien, gebruik je vork, kijk uit, pas op...

Bijvoorbeeld een pan in het midden van de tafel waaruit iedereen met zijn handen kan eten (ja, het is een zwijnenstal bij ons )

Geen pannenkoeken, frietjes of wraps, dat bedoel ik niet. Eerder iets met plakrijst ofzo. Heeft iemand ideeën? Mijn kinderen zijn 3 en (bijna) 5, dus die moeten er wel van kunnen meeëten. Het zijn gemakkelijke eters overigens.

Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suus

suus

06-03-2009 om 13:05

Smullen

hoi
via ool (Silone) heb ik dit recept gekregen. dochters van 4 en 6 aten mee, oudste vond het heerlijk, jongste at alleen het brood.

Nodig: Grote pan met dikke bodem, kippenpoten, heeeeeel veel tenen knoflook, olijfolie, Provençaalse kruiden. tijm, rozemarijn, dragon wat je maar kunt vinden (bij voorkeur verse uit de tuin of zo, peper, zout en (veel)stokbrood.

Doe de olie in de pan. Bak de kip een beetje aan, doe de tenen knoflook MET schil er bij (zo'n 5 tot 8 per pers.) en de kruiden, peper en zout enz). Daarna laten sudderen totdat je denkt dat de kip gaar is. Ondertussen maak je een lekkere verse groene salade en trek je een fles wijn open.

Snij veel stokbrood. De pan zet je midden op tafel zodat iedereen er zelf de kip uit kan pakken. Vergeet geen servetten neer te leggen want het gaat een beetje een lekkere smeerboel worden nu. Zorg dat je een paar mesjes hebt met een scherpe punt. Vis een teen knoflook uit de pan. Als het goed is dan is de schil hard geworden. Peuter met de scherpe punt van het mesje het teentje open. Tot je verassing zul je zie dat de knoflook heerlijk smeuïg en zacht is geworden. Smeer de inhoud van het teentje in een stuk stokbrood. Houd de kip in de ene hand en het stokbrood in de andere en hap! Maak er een lekker bachanaal van. Dip af en toe ook eens met het stokbrood in de heerlijke olie. Voor de vorm eet je ook nog even een paar blaadjes sla

Groetjes
Suus

Zo ongeveer alles

Kluifkip doet het goed, maar spaghetti met je handen mogen eten is vaak ook een hit. Ik doe het dan wel zonder saus . Groente-in-grote-brokjes, zoals wortels, spruitjes, bloemkoolroosjes, dat soort dingen.
Af en toe eten we hier knibbelknabbelmuizenmaaltijd (eet wat je zelf wilt), dat kun je ook heel makkelijk als met-de-handen-diner neerzetten: kluifkip, knakworstjes, gehaktballetjes enz. Worteltjes, broccoli/bloemkool, kerstomaatjes, paprika, komkommer, kan ook allemaal rauw. Verder broodjes of in repen gesneden mueslibollen, vruchtenbollen oid, spaghetti, macaroni, kleefrijstbolletjes, parijse aardappeltjes... Kies maar uit

Mamvantwee

Mamvantwee

06-03-2009 om 14:02

Lekker!

Wat een goede ideeën! Het kan inderdaad simpel met spaghetti en grove groenten, dat is zeker weten een hit. Maar die kippenpoten met knoflook lijkt mij ook heeeeerlijk, zeg!

Ik heb inspiratie nu, ga vanavond de boodschappen doen. Bedankt!

Bestekloos

Vanavond gebakken aardappelpartjes en spareribs. Vind je groente moeilijk maak dan maiskoekjes (uitgelekte mais met bloem, ei, kruiden, zout in hoopjes bakken in de koekepan).
Verder veel stokbrood met allerlei beleg (vis, kazen, salades). Of longtong met sate en kroepoek gaat ook prima bestekloos.

Jaarlijkse vies-eten-dag

Ha! dat doet me denken aan onze jaarlijkse vies-eten-dag!

Deze dag mogen de kinderen zelf weten wat er op het menu staat en is mogen ze zo vies eten als ze willen. Over het algemeen valt deze dag tijdens de zomervakantie en met mooi weer. Op het menu staat de laatste jaren appelmoes, kippenpootjes, spaghetti en chocolademousse toe.

Het is ooit begonnen als compromis: 1 dag per jaar zo vies eten als je wil, de rest van het jaar netjes. Dat netjes moet je helaas met een flinke korrel zout nemen. In dat opzicht is het initiatief dus niet geslaagd, in alle andere opzichten wel

Veel plezier!

Marlies

Mamvantwee

Mamvantwee

08-03-2009 om 10:46

Het was een succes!

Hier gaan we een traditie van maken, eens per maand een "met-je-handen-eten-dagje": voor het gemak heb ik het ontbijt (brood) en 's middags een broodje in de dierentuin ook maar onder deze noemer geschaard.

's Avonds heb ik gekozen voor spaghetti met verschillende (in grote blokjes) groenten, en gehaktballetjes. Alles in 1 grote schaal midden op tafel. Geen borden, geen bestek, en 2 verbaasde kindergezichtjes.... Het was erg leuk. Als toetje heb ik appel, banaan, pruimen en sinaasappels in grove stukken in een bak gemengd met wat honing en ook midden op tafel gezet.

De kinderen vonden het ook fantastisch: na het eten werd direct oma gebeld om te vertellen dat we een "handen-eet-dagje" hadden gehad.

Bedankt voor de tips, ik kan het iedereen aanraden!

Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.