Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 10:17

Wie heeft er ervaring met yoghurt maken?

Een tijdje geleden heb ik een yoghurtmaker gekregen, een apparaat dat zo'n 40 graden warm wordt zodat yoghurt er in kan rijpen. Het principe is simpel: je neemt een liter melk en een zakje yoghurtfermentaat, of twee lepels gewone yoghurt (mag van je vorige maaksel zijn, maar dat kan je max 10 keer herhalen), mengt dat en doet dat in de yoghurtmaker. Daar gaat een losse dop op, het apparaat staat op een plek zonder trillen (dus niet op de koelkast of zo) en na zo'n 6 uur zit er yoghurt in.

Dat lukt, en dan heb je een heerlijke dikke yoghurt met een volle smaak, maar niet altjd. Dan wordt het geen yoghurt maar lauwe melk met een vage yoghurtsmaak. Of het wordt geschift, brokken in een groenachtige vloeistof.

Mijn machine schakelt zichzelf niet uit (moderne machines hebben een tijdklok), en de temperatuur heb ik al opgemeten, die ligt rond de 40 rgaden.

Wie heeft ervaring met yoghurt maken en weet wat ik fout doe?

Pluk53

Pluk53

27-03-2013 om 13:34

(ot) kefir

ik maak geen yughurt, maar kefir. Ooit met gedroogvriesd kiemmateriaal begonnen, maar al een jaar "gewoon" doorgekweekt. Halfvolle gesteriliseerde melk in pakken met schroefdop. De helft in de magnetron opwarmen, teruggieten (het geheel is dan lauw), paar eetlepels kefir erbij, goed doorschudden, en 24uur op het aanrecht laten staan. Resultaat wisselt wel iets, maar altijd bruikbaar.
De kiemzakjes liggen al een jaar in de vriezer. Heb daar zelf een "kiembakje" van ingevroren zelfgemaakte kefir. Dat heb ik al een keer gebruikt na de vakantie, en dat startte ook prima op.
Het is blijkbaar wel belangrijk om "schoon" te werken, anders krijg je al snel vervuiling met ongewenste kiemen/bacterien. Vandaar dat wordt aangeraden om met gesteriliseerde melk te werken, niet met gepasteuriseerde. En goed schudden als je het kiemmateriaal toevoegd.

Sukran

Sukran

27-03-2013 om 13:44

Schoon

Hoi, ik maak al heel lang zelf yoghurt, ook met een 'stoof' die de melk op dezelfde temperatuur houdt. Ik gebruik meestal houdbare melk, gemakkelijker omdat verse melk eerst verwarmd moet worden tot 80C (of net onder het kookpunt) en daar zit ook het 'probleem'. Zoals vorige poster ook al schreef, het is heel belangrijk dat het niet vervuild wordt met andere bacteriën want dan doet je starter het niet meer. Ik spoel nu bakje en lepel op met net gekookt water, voor ik de melk en starter bij elkaar doe, en dat is eigenlijk altijd voldoende.
Nog wat ervaringstips: ik heb gemerkt dat als de yoghurt te lang blijft staan, dat-ie zuurder wordt. En ook: soms lijkt de yoghurt nog dun maar als die is afgekoeld in de koelkast toch ingedikt. Ook maakt het uit of je volle of magere melk gebruikt. Smakelijk!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 14:22

Aha!

Schoon werken doe ik inderdaad, stond in de handleiding die erbij zat. Even goed omspoelen met kokend water voor gebruik.
Maar de melk al opwarmen? Ik had begrepen dat dat alleen voor rauwe (als in: zo van de koe) melk opging! Ik gebruik melk uit de koeling (geen houdbare want die vind ik niet lekker). Dat zou dan wel eens het probleem kunnen zijn geweest. Dus die moet ik eerst naar de 80graden verwarmen? En dan echt een thermometer erbij, luistert dat erg nauw? Of gewoon opwarmen tot het begint te dampen maar nog niet echt kookt?
Ook schudde ik niet, ik roerde. Goed, moeten we ook aanpassen
En na dat opwarmen meteen de yoghurt erdoor, of eerst wat laten afkoelen naar zo'n 40 graden?

Blijft over dat het best vreemd was dat het de ene keer wel en de andere keer niet lukte met melk-op-koelkasttemperatuur maar mijn volgende portie ga ik verwarmen, kijken wat het dan wordt!

Pluk53

Pluk53

27-03-2013 om 14:55

maar als je toch aan het verwarmen slaat, dan kun je net zo goed gesteriliseerde melk nemen. Ik denk dat jouw verhitte-en-weer-afgekoelde melk net zo zal smaken als gesteriliseerde.
En je moet het natuurlijk eerst laten afkoelen tot 40graden, anders gaan je beestjes dood (daarvoor verhit je tenslotte)

amk

amk

27-03-2013 om 15:19

Ja dat luistert nauw

en niet alleen de bak waar het ingaat moet heel erg rschoon gaat ook alles waar je mee roert, afsluit etc. Alles waarmee de melk in contact komt.

Het hangt er ook vanaf hoe je je yoghurtculture bewaart en wat voor type culture het is. Een gevroren culture is kwetsbaarder dan een gevriesdroogde. Ook de fermentatie temperatuur en tijd zijn afhankelijk van de culture. Welke bacterie combinatie zit er in. Dit bepaald ook de smaak van het eindproduct en de te bereiken zuurgraad.

Het maken van yoghurt is een vrij secuur werkje.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

27-03-2013 om 22:23

Komt nog heel wat bij kijken!

Maar dat is niet erg Je moet wat over hebben voor het beste resultaat! Qua schoon werken deed ik het allemaal wel netjes, maar qua temperatuur, nee, dat wist ik echt niet.

Poeh, dat zijn die paar goede yoghurtjes wel toevalstreffers geweest...!

Ik had als cultuur wat yoghurt (2 lepels in kleine bakjes, aangeraden waren diepvrieszakjes maar probeer daar maar eens yoghurt in te gieten!), die deed ik in de vriezer, in kleine bakjes, maar dat werd ook helemaal niks want het schiftte tijdens het ontdooien. Hier moet ik nog wat op bedenken. Ik heb als basis gewone normale yoghurt en Bulgaarse yoghurt gebruikt. Beide met successen en nog meer falen

Pluk, ik ga het gewoon eens proberen met houdbare melk, als het echt zo weinig uit maakt!

Ik heb nu in de koelkast nog een half potje wat schifterige maar toch aardig te eten yoghurt, als die op is (morgen) zal ik eens gaan experimenteren met houdbare melk en een entje yoghurt uit de winkel.

Nog tips voor het invriezen van de yoghurt als ent, behalve dat het schoon moet zijn natuurlijk?

Een speciale yoghurtcultuur kopen is overigens geen optie omdat er in mijn verre omgeving geen verkoper zit, en de portokosten duurder zijn dan de hele cultuur. Daar begin ik niet aan En volgens de (korte) gebruiksaanwijzing kan het ook met gewone of Bulgaarse yoghurt (maar roep gerust als jullie heel andere ervaringen hebben!)

Ik ga binnenkort weer proberen met verwarmde melk, en laat jullie natuurlijk weten hoe het uitpakt

Getteget kefir!

Hier een jeugdtraumaatje door de kefir. Mijn moeder maakte dat en wij vonden het idee van die bacteriën die groeien zo gruwelijk in onze fantasie dat we bijna ervan kokhalsden. Maar volgens mijn moeder was het gezond en zeker voor mij (mager scharminkel) dus moest ik het eten. Gelukkig voor mij kwam er een einde aan toen mijn koeder ontdekte dat kefir licht alcoholisch is. Enorm opgelucht was ik dat ik van dat gedoe en gezeur af was.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

28-03-2013 om 11:59

Albana, bacterien

en nu betaalt gezondheidsminnend Nederland goudgeld voor Yakult, met levende bacterien. Dan is zelf kefir maken heel wat goedkoper, en net zo (on)zinnig. Want eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul of het nu echt gezond is. Voor veel mensen is yoghurt en kefir makkelijker verteerbaar doordat de lactose grotendeels is omgezet.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

28-03-2013 om 14:04

Bacteriën

Albana, heel veel mensen weten dat niet dus ik neem je niks kwalijk
En Pluk53 heeft gelijk, al heb ik geen idee of dat dezelfde bacteriën zijn.
En ik? Ik vind het gewoon lekker
Wat zou er gebeuren als ik vertelde dat champignons op paardenstront worden gekweekt...? *insert evil grin*

amk

amk

28-03-2013 om 16:08

Jein

Nee het zijn niet dezelfde en toch ook weer wel.

Ze vallen allemaal in de grote groep melkzuurbacterien.
Maar daar zijn er heel veel van. Veel worden commercieel gebruikt en afhankelijk van het mengsel krijg je een bepaald smaak resultaat en ook de stevigheid van het eindproduct wordt er door bepaald.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuurbacteri%C3%ABn

+ Brunette +

+ Brunette +

29-03-2013 om 19:09

Mijn recept.

1) Gesteriliseerde melk met twee eetlepels yoghurt mengen. 2) In de bak(jes) van de yoghurtmaker doen. 3) Uur of acht laten staan, heel nauw komt het niet.

Nog nooit mislukt, behalve die ene keer dat ik zelfgemaakte yoghurt in plaats van fabrieksyoghurt als grondstof gebruikte, dus misschien is dat het?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

30-03-2013 om 08:33

Gelukt!

Gisteren de melk verwarmd naar "handwarm", vermengd met de yoghurt en in het ding gezet. Resultaat: een lekkere yoghurt, nog iets dun, maar ik zag dat dat vanmorgen al ingedikt was.

Brunette, ik heb begrepen dat het juist wel moet kunnen met zelfgemaakte yoghurt, maar dat je na een keer of 10 weer nieuwe moet nemen, want dan is het teveel "verontreinigd". Zo ver ben ik nog niet gekomen overigens

Lesje geleerd: melk verwarmen

En nu zit ik heerlijk achter mijn yoghurtontbijtje

+ Brunette +

+ Brunette +

31-03-2013 om 15:31

Temperatuur van melk.

Klinkt heel logisch. Gepasteuriseerde melk komt uit de koelkast. Gesteriliseerde melk kun je op kamertemperatuur bewaren. Ik gebruik gesteriliseerde melk en de kamertemperatuur is bij mij in de subtropen al snel een graad of 24.

Ik had dat gelezen over zelfgemaakte yoghurt, ik zal het nog een keer proberen want het scheelt in de kosten en het is ook een leuk idee dat het helemaal zelfvoorzienend kan. Misschien wat langer laten staan, ik merk dat het niet zoveel uitmaakt als het een paar uur langer is, ik stop de melk altijd ergens in de avond in de potjes en 's morgens bij het opstaan zet ik het apparaat uit, daarbij kijk ik niet echt op de klok.

Ach ja

Nu weet ik dat ook allemaal wel...maar als 11 jarige heb je die logica nu eenmaal niet. En doordat wij zo 'verpest' zijn toen...lopen de gruwels me nog steeds over de rug zodra ik het woord kefir hoor. Pas geleden was een vriendin van mij ook op de kefir toer en liet het me zien (zonder dat ik het wist wát het was) en ik rook het meteen...mijn maag maakte een sprongetje ervan.
Dus nee ik sla over...Mijn maag volgt mijn volwassen logica niet. Die denkt nog aan vroeger.
groeten albana

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

01-04-2013 om 20:26

Albana en brunette

Albana, een soort pavlov-effect dus

Brunette, voor de prijs hoef ik het niet te doen, ik zag laatst dat de houdbare melk niet goedkoper is dan de koelverse melk, en een pak yoghurt scheelt ook weinig. Maar ik vind het zelfgemaakt lekkerder. En 't is ook een beetje voor de kick

Kookfan

Kookfan

26-09-2013 om 18:01

Leuk, reageren in oude draadjes

En dankzij de Keuringsdienst van Waarde ben ik ook aan de verse yoghurt! Ik vind kant en klare toetjes vaak veel te zoet. Maar ben dol op vanille. Dus... Sinds deze week heb ik mijn eigen vanille standyoghurt zonder suiker. Heerlijk! Ik volg ongeveer het recept van de yoghurt tante van Ersin. Maar dan met twee meegekookte vanillestokjes en merg.
Dat ik dat niet eerder heb bedacht... Soms heb je even een zetje nodig. Van bijvoorbeel een tv programma.

Poeder

Ik maakte vroeger in Afrika yoghurt van melkpoeder met water, waarbij ik iets minder water nam dan voor melk. Gaf mooie dikke yoghurt. Ik weet ook van mensen die melkpoeder door de houdbare melk roeren voor een mooier resultaat.

Echte verse melk

De lekkerste yoghurt maak je van volle melk rechtstreek van de boer, deze melk moet je wel eerst koken en aflaten koelen naar 40 graden voor verdere verwerking. Voor 1 liter/ 2 eetl. volle fabrieksyoghurt toevoegen.
(Sinds we geen koeien meer melken, ben ik ermee gestopt, kosten werden hoger dan de baten)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.