Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

m@

m@

17-11-2008 om 21:21

Wie heeft ervaring met katoenen maandverband?

Wie heeft er wel eens katoenen (dus wasbare) maandverband gebruikt? Is dat wat? Stinkt het niet?, Lekt het niet te snel door? Ik sta niet te springen om het te gebruiken, maar ik krijg altijd last van irritaties van maandverband en tampons. Maakt niet uit welk merk. Derhalve lijken de katoenen lappen mij wel wat. Ik ben vaak thuis, dus kan verschonen wanneer ik maar wil. Heb al een patroon op internet gevonden en ben van plan er voor de proef eens een paar te maken. Mijn jongste is nu ruim 1 1/2 en door de borstvoeding, heb ik nog geen cyclus, maar die komt vanzelf weer. Graag hoor ik van ervaringsdeskundigen wat zij er van vinden.

Alvast bedankt,

M@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke Boerma

Anneke Boerma

24-11-2008 om 23:02

Ikke wel

Niet veel mensen, te zien aan het gebrek aan reacties
Ik ben ermee begonnen doordat a) mijn moeder het wel eens had over katoenen lappen toen zij jong was en b) ik voor mijn kinderen al katoenen luiers gebruikte. Een vrouw die die dingen maakte, voorzag ook in maandverband.
Ik heb een hele dikkevan hennep, met knoopjes om de boel op z'n plaats te houden. Daarnaast nog een paar van mindere absorbtie voor de dagen erna. Om de boel af en toe iets te verfrissen leg ik er dunnere lapjes los overheen. Hennep voor de eerste dagen en katoen vor de rest.
Ik bewaar ze in een soda-oplossing en gooi ze de eerstvolgende kookwas erbij. Dat bevalt uitstekend. oor de knoopjes kan ik ze ook gewoon in het wild gebruiken .
Wees gezegend dat je ze zelf kunt maken! Dat bespaart heel wat kosten en je kunt er ook nog es wat leuks van maken!
An

69er

69er

24-11-2008 om 23:15

Ook niet............

maar misschien is het een idee om eens rond te vragen bij mensen die bijv. luiers zelf maken...........?
http://groups.yahoo.com/group/luiers_maken/
voor materiaaltips ed.
69er

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-11-2008 om 09:57

Alternatief

Heb je wel eens maandverband van de eco-winkel zonder plastic gebruikt? Is veel prettiger dan de 'normale' maandverbandmerken, daar zit overal een laagje plastic in dat gaat broeien. Misschien een alternatief voor echt katoen. Wist niet eens dat het bestond trouwens!

margje van dijk

margje van dijk

25-11-2008 om 11:16

Ja, ik

Ik heb dat een aantal jaar gebruikt. Ik had ze niet zelf gemaakt maar gekocht bij de eko-supermarkt hier.

Ze waren van heel fijn geweven flanel, meerdere (ragdunne) laagjes op elkaar gestikt, heel prettig spul. Je had ze in twee versies: in maandverband-vorm of als doekjes die je zelf op maat kon vouwen. Ik heb de doekjes-variant gekozen en dat is heel prettig: je vouwt het doekje bijvoorbeeld in drieen en na een toiletgang (als je nog niet hoeft te verschonen) vouw je een andere kant voor en is het alsof je toch verschoond hebt.

Het verschoof echt geen centimeter, ik vond het onvoorstelbaar hoe goed dat bleef zitten. Alsof ze ook gelijmd waren. Maar dus niet.

De doekjes waren er in veel maten (grotere doekjes). Ik had voldoende aan small en medium, zeg maar. Ik had slechts twee 'large', voor de eerste twee nachten.

Er zit (behalve het wassen) één nadeel aan: ze zijn toch dikker dan gewoon maandverband. Het fietst niet lekker. Maar verder: niets dan lof.

Qua wassen had ik een speciaal emmertje staan (op een verdekt opgestelde plaats want je wilt niet dat iemand dat onverhoeds eens gaat verkennen). Daar deed ik ze in, in koud water (geeneens met soda). Je kunt niet - zoals bij de luierwas - dat water wel een paar dagen laten staan, zeker niet als het warm weer is. Ik verfriste dus elke dag dat water een keer. Het bloed trekt heel erg in het water (uit het maandverband) dus na elke verschoning is het frisser. (Er komt alleen nog 'nieuw bloed' bij en dat wordt steeds minder). Als je het zo doet heb je absoluut geen last van stank. Maar als je het per ongeluk drie dagen vergeet is het wel vies, dus doe dat niet

Wassen deed ik op 60 graden met de luiers mee, kan ook prima met de handdoeken. Alles werd altijd superschoon.

Maar goed, inmiddels heb ik al 5 jaar een Mirena en ik ben van het hele ongesteld-zijn verlost. Dat is nóg beter

Margje

Anneja

Anneja

25-11-2008 om 12:38

Het fietst inderdaad, ahem, k*t.

Ik heb denk ik dezelfde als Margje, ook destijds bij de biowinkel gekocht. Verder gebruik ik ook wel navelbandjes, die hebben ongeveer het goede formaat. Maar omdat ze inderdaad niet zo fijn fietsen gebruik ik ook vaak die van natracare, zonder plastic, biodegradabel dus die kunnen in de groene bak. En niet zo'n naar aanvoelend drooghoudlaagje aan de bovenkant.

Qua doorlekken weet ik niet, ik gebruik ze als backup bij een tampon en als ik tegen het eind niet meer voldoende lek voor een tampon. Op Het Hoogtepunt durf ik uberhaupt niet met alleen maandverband de deur uit (nog los van dat ik het smerig vind voelen).

anne

m@

m@

26-11-2008 om 23:00

Bedankt!

Leuk dat er toch nog dames met ervaring zijn. Had de hoop al opgegeven. Maandverband uit de biowinkel vind ik ook een goede tip. Ga ik ook eens proberen en gewoon zelf eens een paar katoenen verbanden maken. En dan maar uitproberen wat het fijnste is. Voor de fiets waarschijnlijk dat eerste dus....

Bedankt voor jullie reacties,

M@

Al sinds 1990

Ik gebruik al katoen sinds 1990.
Had bij de eko-winkel 1 voorgevormde van zijde gekocht en 1 flanellen vouwdoekje, en toen dacht ik 'dat kan ik zelf ook wel'.
Door de jaren heen heb ik van alles en nog wat gebruikt. Kreeg een keer in een vliegtuig zo'n klein nat handdoekje, bleek dat ze die na ophalen weggooiden: zak meegekregen, in de kookwas gedaan, en ik kon weer jaren vooruit. Het is een ideaal laatste leven voor spuugdoekjes, maar in noodgevallen kan een dubbelgevouwen washandje ook dienst doen.

Doorlekken is in die 18 jaar op de vingers van 1 hand te tellen, alhoewel ik toch aardig wat bloed kan verliezen. (OK 18 jaar min 60 maanden vanwege zwangerschappen en borstvoedingen).

Ik had als ik op pad ging altijd een klein stevig plastic zakje, waar ik wat biotex in deed. Gebruikte doekje ging daar in.

Na beide bevallingen ging ik ook z.s.m. van kraamverband naar opgevouwen gastendoekjes (die absorberen beter dan spuugdoekjes), veel minder broeiierig).

Vorig jaar een keer noodgedwongen wegwerpvleugeltjesspul gebruikt, bah, wat een broeiierig, jeukerig gevoel was dat zeg!

De laatste jaren gebruik ik de doekjes trouwens vooral als inlegkruisje, en heb ik voor de bloederige dagen een mooncup. Nog handiger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.