Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie rijd er in een automaat?

Ik heb vandaag een andere auto gekocht,had hem op MP zien staan en alles klopte,prijs,km stand ,comfort,noem maar op.
en toen bleek het een automaat te zijn....................oeps.
Proefrit gemaakt ,en ja, dat ging eigenlijk best soepel,dus koop gesloten.
Maar nu ben ik thuis en denk ik,gaat dat echt snel wennen zo,n automaat?( ik rij al 31 jaar in een schakelauto).of stel ik me aan?
Wie heeft ervaring?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heerlijk

Het went heeeel snel, ik rijd afwisselend man's automaat en mijn eigen schakel karretje, geen enkel probleem. Zo gauw mijn auto aan vervanging toe is ga ik weer voor een automaat ! Heb de laatste keer voor een schakelauto gekozen omdat de kinderen begonnen te lessen, inmiddels hebben ze alledrie hun rijbewijs en wat ervaring, nu is het mijn beurt weer ;o)

Ideaal

Ik zou zeggen, goede koop! Geniet ervan vooral in de stad en als je in de file rijdt.

Groetjes van Purk

Tinus_p

Tinus_p

07-07-2012 om 19:57

Oja

Over een maand wil je niet anders, begrijp je niet dat er nog mensen zijn die zitten te klooien met die stomme pook

Brianna F

Brianna F

07-07-2012 om 20:08

O ja

Meneer F heeft 31 jaar in een schakelauto gereden en wilde absoluut geen automaat, want niet stoer genoeg. Daar is hij toch zo van terug gekomen toen hij een hybride automaat kreeg. Nog nooit ze lekker gereden. En met pijn in ons hart hebben we deze vorige maand weer in moeten ruilen voor een schakelwagen, omdat de lease maatschappij geen benzinewagens meer in de lease heeft. Ook mijn dochters reden er altij graag, veel en ver in. Vooral oudste heeft moeite weer te schakelen. Als het er enigszins in zit wordt de volgende weer een automaat.
Meneer F vond het altijd kicken (maar ja mannen hè) als hij naast een "snelle" auto voor het stoplicht stond en dan royaal als eerste weg was. Ze trekken nl bijzonder snel op. Ook inhalen gaat veel soepeler. Daar moeten vooral de meiden erg aan wennen.
Heel veel plezier met je auto, je gaat het heerlijk vinden.

Clowntje

Clowntje

07-07-2012 om 20:38

Heerlijk

Ook altijd schakel gereden, nu 2,5 jaar in een automaat en ik wil niets anders meer.

Partner ervaring

Ik heb geen rijbewijs, maar partner heeft ervaring: onze vorige auto was een automaat. Heb hem niet horen klagen, integendeel. Ook mijn vader, die overigens een schakelbak heeft, heeft in het buitenland automaat gereden en was zeer enthousiast.

Minder enthousiast word je helaas van het verbruik: een automaat verbruikt meer.

Groeten,

Temet

Ook heerlijk

Ik sluit me aan bij de vorige posters. Rijd geloof ik al 20 jaar automaat en vind het nog steeds heel relaxt. Een nadeel in mijn geval is wel dat ik niet zo gemakkelijk meer zou kunnen overstappen naar een schakelauto. Misschien went dat ook wel meer gemakkelijk hoor, maar ik merk dat er wel een drempel is. En verder is het inderdaad duurder in benzineverbruik.
n@nny

Sancy

Sancy

07-07-2012 om 22:08

Ik vind het niks

Tja, de titel zegt het al, ik vind het niks, een automaat. Maar dat wil niet zeggen dat alle anderen die al zo enthousiast gereageerd hebben, geen gelijk hebben. Integendeel, alles wat ze zeggen kan ik beamen. Het went heel snel, het rijdt heel rustig, het trekt lekker snel op en het verbruikt wat meer dan een vergelijkbare schakelwagen.
Ik heb jaren in een automaat gereden en er nooit een hekel aan gehad. Ik miste alleen het schakelen erg, en daarnaast had ik eens een situatie waarin ik na jaren opeens noodgedwongen in een gloednieuwe schakelwagen reed (in een drukke, vreemde stad) en het ontwend was. Dat vond ik niet prettig, zo afhankelijk zijn van een automaat.
En ja, ik heb nu eenmaal een passie voor schakelen

kamille

kamille

08-07-2012 om 00:37

Twee doorslaggevende nadelen

1: ze verbruiken meer brandstof
2: even snel optrekken als het moet is me nog niet gelukt. Bijvoorbeeld als je snel moet inhalen.
Met wennen heb ik weinig problemen gehad. Ik heb zowel automaten als versnellingen gereden, zeker vroeger toen ik regelmatig een andere auto van de zaak had (het lag er aan wat er op dat moment onbezet wat) waardoor ik beide wel beheerste. En de voorkeur voor versnellingen werd steeds groter.
Gelukkig wilden mijn collegae liefst een automaat, dus uiteindelijk kwam alles goed

Zowel man als als ik rijden automaat. Man al jaren en ik ben vorig jaar op zoek gegaan naar een andere auto. Rij nu een vw golf automaat, heerlijk. Snel met optrekken en ideaal in de file en in de stad. 2 plaatsen waar ik regelmatig ben.

Ik baal

Jarenlang in een automaat gereden, heerlijk! En snel optrekken geen probleem. Ligt denk ik aan de soort auto die je hebt.
Sinds kort hebben we weer versnellingen. Kwam zo uit. En ik baal best wel. Sowieso vind ik schakelen een overbodige bezigheid (zeker in de file) maar met een zwakke rechterschouder is het ook gewoon niet echt leuk.

sus-anne

sus-anne

08-07-2012 om 09:35 Topicstarter

Geen automaat ,maar een semi

bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb me echter vergist,het is geen automaat ,maar een semi automaat.( Hoezo geen verstand van auto,s ?.
Ik moet dus wel schakelen ,maar heb geen koppeling.
Hoop dat jullie nog net zo enthousiast zijn nu?

Hmmm

Ik heb even gegoogled want weet het verschil niet.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,4735413

Gemixte reacties, over algemeen niet zo comfortabel, maar wel goedkoper, dan een "vol"automaat. Heb je er eigenlijk al in gereden ?

Oeps

Lees net dat je een proefrit hebt gemnaakt...........

kamille

kamille

08-07-2012 om 12:42

Die ken ik niet

Sorry, met semi-automaten heb ik geen ervaring, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.
Ik zie wel een vóórdeel van een automaat langskomen: geen eeuwig geschakel in de file!

Tinus_p

Tinus_p

08-07-2012 om 16:02

Kamille

kamille:
"2: even snel optrekken als het moet is me nog niet gelukt. Bijvoorbeeld als je snel moet inhalen."
Que? Rijlesje nodig? Kickdown (terugschakelen als je gas diep intrapt) nog niet ontdekt?
Ik weet niet wanneer je 'snel moet inhalen', maar de meeste auto's zijn niet zo fel meer boven de 100 km/u. Omgekeerd zijn automaten idioot fel in t stadsverkeer, omdat je meteen in de juiste versnelling zit. Juist de stop-door (bijna tot stilstand komen voor een stoplicht en daarna weer optrekken) ben ik automatisch onverslaanbaar.
Nominaal gebruikt een automaat meer; ik vraag me af of het verschil in de praktijk ook zo uitgesproken is. Dit vooral omdat een automaat altijd in de goede versnelling zit en altijd opschakelt (je maakt dus weinig hoge toeren).

sus-anne

sus-anne

08-07-2012 om 16:05 Topicstarter

Proefrit en zo

Ik heb een proefrit gemaakt en eigenlijk ging dat vanzelf ,het enige *vreemde* was voor mijn gevoel dat mijn linkerbeen niets te doen had.
Dus het zal wel goed gaan komen hoop ik.

kamille

kamille

08-07-2012 om 18:39

Tinus_p

Ik heb nooit gelest in een automaat, dus ik neem direct aan dat je gelijk hebt

Tirza G.

Tirza G.

08-07-2012 om 19:06

Saai

Ik vind het zo saaaaaaaaaaai, rijden in een automaat. En ik hou van de gedachte dat ik met mijn frele poezelige handjes een brullend monster aan mijn wil kan onderwerpen. De gedachte he, de gedachte. Want het is natuurlijk niet echt zo.

Tirza

sus-anne

sus-anne

08-07-2012 om 19:27 Topicstarter

Hahaha tirza

*De gedachte* daar heb ik nou helemaal nooit last van( gelukkig).

Nooit meer anders!

Ik rijd sinds vorig jaar in een automaat, heel bewust gekozen. En ik wil niets anders meer. Heerlijk relaxt rijden en het went supersnel. Enne, even overstappen in een schakelbak is ook geen probleem hoor. Dat doe je ook weer zo.

Pluk53

Pluk53

08-07-2012 om 21:22

Een echt nadeel

je kunt in een automaat niet afremmen op de motor.

Tinus p

`Nominaal gebruikt een automaat meer; ik vraag me af of het verschil in de praktijk ook zo uitgesproken is´

Ja.

Althans, bij ons. Beide auto´s, de automaat en de recent aangeschafte schakelauto, zijn Renault Megane, de nieuwe auto is een stationcar, dus groter, ook iets jonger trouwens. Het scheelt ongeveer een kwart in het benzineverbruik. Mijn partner weet altijd behoorlijk wat kilometers uit een liter te persen, en deze vaardigheid kwam kennelijk in de automaat onvoldoende tot zijn recht. Ik had hem al horen mopperen dat die automaat niet zuinig was, maar toen ik hoorde wat het verschil was, was ik werkelijk verbaasd.

Groeten,

Temet

sus-anne

sus-anne

08-07-2012 om 21:41 Topicstarter

Hoezo pluk?

wat is daar het nadeel van dan?

rosa

rosa

09-07-2012 om 08:56

Rijbewijs met automaat? o.t.

Even een vraag tussendoor: kun je in NL je rijbewijs halen met een automaat?Dochter heeft moeite met schakelen en lest nu een aantal keer in een automaat, zo kan ze eerst de aandacht richten op het rijden zelf. Maar mag je eigenlijk afrijden in een automaat? Niet dat ik dat haar aanraad, ze kan beter leren schakelen, maar ik ben benieuwd.

Pluk53

Pluk53

09-07-2012 om 09:18

Sus-anne

voorbeeld: je rijdt af op een rood verkeerslicht. Een beetje geoefende autorijder "drijft" uit in dezelfde versnelling als waarin hij reed. Nadert hij nog meer, schakelt hij terug (zonder gas te geven) met eventueel bijremmen. Springt het licht intussen op groen kun je direct gas geven in de juiste (optrek)versnelling.
Andere situatie: rijden in de bergen. Automaatrijders moeten dan de "bergversnelling" gebruiken, wat in feite gewoon een vaste versnelling is, anders gaat het flink fout. Versnellingsrijders hebben de optie uit meerdere versnellingen om helling af op af te remmen.
En het al eerder genoemde zuiniger rijden is niet te verwaarlozen.

Puck

Puck

09-07-2012 om 11:19

Sus-anne

In Nederland zijn die nadelen van niet af kunnen remmen op de motor volgens mij niet zo groot, maar bijv. in de bergen rem je bij een afdaling af op de motor zodat je niet steeds je rem hoeft te gebruiken. Die rem raakt dan dus ook niet oververhit. Maar Pluk, de meeste automaten kan je ook gewoon handmatig "dwingen" in een bepaalde versnelling en dan kan je prima afremmen op de motor.

Puck

Puck

09-07-2012 om 11:20

Pluk en puck zijn t eens

Gelijk gepost.

Brianna F

Brianna F

09-07-2012 om 13:28

Rosa

Dat kan, vroeger kon je dan na 5 jaar in een automaat rijden weer in een schakelwagen gaan rijden. (Of je het dan wel kan is een 2e, maar je hebt in elk geval veel rij-ervaring) Maar dat kan nu niet meer, je krijgt een aantekening op je rijbewijs. Als je weer naar een schakelwagen wilt, zul je opnieuw examen moeten doen.

rosa

rosa

09-07-2012 om 14:01

Brianna

Aha, dank je wel. Lijkt me ook wel logisch dat het gescheiden examens zijn. Nou ja, eerst maar een aantal lessen in de automaat en dan weer terug naar schakelen. We hebben zelf een schakelauto dus als ze ervaring op wil doen na het rijexamen zal ze toch moeten mogen schakelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.