Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MM.

MM.

09-11-2008 om 20:22

Wie speelt er klarinet?

Dochter speelt in een jeugd/opleidingsorkest en omdat ik altijd meega begint het bij mij te kriebelen: ik wil ook weer actief muziek gaan maken. Ik heb vroeger gezongen en blokfluit en viool gespeeld, maar daar heb je niet veel aan in een harmonie-orkest.

Klopt mijn idee dat klarinet relatief makkelijk te leren is als je al ervaring hebt met een instrument zoals blokfluit? Komen de grepen min of meer overeen of heeft het echt niks met elkaar te maken?

Ik wil dus eigenlijk met minimale moeite snel mee kunnen doen in het opleidingsorkest ipv langs de kant te zitten tot dochter klaar is. Is klarinet een goede keuze? (Natuurlijk snap ik dat je voor elk nieuw instrument moeite moet doen, maar het ene instrument is het andere niet ...)

Ik hoor graag ervaringen!

MM

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

09-11-2008 om 21:17

Jaaaaa!

Een práchtig instrument!
Ik heb zelf jaren klarinet gespeeld (én ook lesgegeven). Ben op mijn 8e begonnen, maar de laatste jaren komt er helaas niet veel meer van spelen. In mijn huidige woonplaats zijn helaas alleen maar fanfares en geen harmonie of symphonieorkest. En dan komt er al snel de klad in. Zeker toen er kinderen kwamen.
Maar goed, to the point.
Het is natuurlijk heel wat anders dan een blokfluit. Alleen de manier van aanblazen al. De grepen zijn ook niet echt helemaal te vergelijken met een blokfluit maar komen toch ook wel weer wat overeen. De C speel je bijv. als een G (net als bij een altblokfluit) Maar ach joh, die grepen is het moeilijkste niet, die leer je wel. Maar of het makkelijker is dan welk ander instrument betwijfel ik. Alle blaasinstrumenten hebben een eigen manier van aanblazen. En daarmee maak je de toon, dus is heel erg belangrijk. Als die goed is komt de rest vanzelf wel. Ik zou eerst eens gaan uitproberen welke blaastechniek jouw het beste ligt. Misschien blaas jij op een trompet of bugel wel zo weg ipv op een klarinet. Of ligt een dwarsfluit je toch beter. Onderschat een klarinet dus niet. Het lijkt makkelijker dan het is
Ik krijg er zelf ook ineens weer zin in.

Claudia B

Claudia B

09-11-2008 om 21:24

Ik heb

ook jaren blokfluit gespeeld vroeger maar ik krijg geen toon uit de klarinet van mijn zoon
Wel een mooi instrument
Groetjes, Claudia

Merla

Merla

09-11-2008 om 21:38

Claudia

Waarschijnlijk steek je het mondstuk dan niet ver genoeg in je mond en wil je het toch op dezelfde manier aanblazen als een blokfluit. Het rietje is bovenaan het allerdunst dus dat knijp je dan al snel helemaal dicht. Als je het mondstuk een stukje verder in je mond doet (kijk naar je zoon hoe hij het doet ) En dan je onderlip iets naar binnen (als kussentje op je voortanden zeg maar), een heel ietsje aanspant en dan blaast, lukt het misschien wel.
'k Ben benieuwd! )

Viool in de symfonie?

is er geen symfonieorkest bij? die in hetzelfde opleidingsorkest zitten? dan kan je ook viool spelen...
groeten albana

Pluk53

Pluk53

10-11-2008 om 11:29

Heel mooi, heel moeilijk

Jaren klarinet gespeeld; is een prachtig instrument. Maar behalve de grepen heb je ook nog de toonvorming. En die is niet simpel. De klank/toon van een klarinet wordt door het riet gemaakt. En dat riet moet je met je lip- en adem-spanning de juiste "vibratie" geven. Klinkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is, maar een echte mooie toon krijg je niet kado.
Een sax is makkelijker. Voordeel bij een sax is ook dat je door overblazen een octaafsprong maakt; bij clarinet is dat een duodecim. (van C -> G)

Pluk

Een sax is makkelijker.
Ja, de eerste twee jaar wel. Dan komt de moeilijkheid van tonen anders benaderen dan er sec staat, zodat je de jazzy/funky/bluesy klank krijgt. Een Candy Dulfer wordt je ook niet zomaar

Let op met sax

meestal mag je met een sax pas veel later naar het 'grote' orkest....dan met andere instrumenten. met vrijwel alle andere instrumenten ben je met B-niveau al wel goed genoeg voor het A-orkest. met sax moet je minimaal C hebben.(tenminste de orkesten die ik ken)
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

10-11-2008 om 15:38

Op latere leeftijd

Ik ben 'op latere leeftijd' klarinet gaan spelen. Toen was ik 28. Vroeger piano gespeeld, ook blokfluit. Met blokfluit heeft een klarinet trouwens niks te maken. Het is te doen om na een paar jaar een beetje leuk te spelen, maar het is wel hard studeren. Vooral de toon. Ik heb gehoord dat saxofoon makkelijker is, vooral de grepen. Maar als je klarinet kan spelen, leer je zo saxofoon en niet andersom.
Helaas heb ik door druk met de kindertjes helemaal geen tijd meer en ligt mijn klarinet in de kast.. Dus hopelijk pak ik of 1 van onze zonen dat ding weer eens op.
veel plezier! gewoon doen! En lesnemen!

tonny

tonny

10-11-2008 om 17:15

Ook op latere leeftijd

vriendin van mij heeft een klarinet gekocht toen ze 50 werd, vorig jaar. Is meteen fanatiek gaan lessen, heeft examen A met mooie cijfers gehaald en gaat vlot verder; zit nu in een orkestje en beleeft er veel plezier aan.

(eerder speelde ze piano, maar het 'eenzame' van in je eentje spelen ging haar tegenstaan)

tonny

Rafelkap

Rafelkap

10-11-2008 om 19:38

Nog 1 ding

Voor klarinet is trouwens MEER muziek geschreven dan voor saxofoon, volgens mijn oude klarinetjuf. Dat is dan weer een plusje voor de klarinet. Mooi hoor: klassiek, kletzmer, jazz, je kan er alle kanten mee uit. Maar wel studeren, elke dag, in het begin elke dag ca. twintig minuten, later meer. Dus zo makkelijk is het niet. Maar datzelfde geldt denk ik ook voor saxofoon.

doremi

doremi

10-11-2008 om 20:52

Al meer dan 30 jaar....

speel ik klarinet. Ik heb altijd gezorgd dat ik inderdaad bij een orkest o.i.d. speelde, anders lag ie maar op zolder. Vanaf mijn 8e begonnen op de muziekschool en nu nog steeds elke week in een harmonie-orkest. Zoek nog wel naar iets "erbij" (orkest of kwartet e.d.), dat mag ook klassiek zijn of lichte muziek of zo. Als je nog nooit klarinet hebt gespeeld is het in het begin best lastig inderdaad, maar als je dat eenmaal doorhebt dan is het een kwestie van doorzetten en de grepen leren. Het "makkelijke" vind ik nog altijd dat elke noot een andere greep heeft....dus al is het maar 1 vinger of 1 klepje. Mijn man bijv. speelt trompet en daar moet je heel veel met lip/mondspanning doen (er zitten tenslotte ook maar 3 ventielen op ).

Doremi

MM.

MM.

10-11-2008 om 20:53

Zoveel klarinettisten hier!

Oké, duidelijk dus: klarinet is gewoon net zo makkelijk of moeilijk als ieder ander instrument Wel leuk om te horen dat er meer mensen zijn die (met succes) op latere leeftijd klarinet leren. Ja, waarom ook niet.

Een saxofoon hebben we hier nog op zolder liggen, van oudste die er maar kort op heeft gespeeld, maar dat trekt dat mij veel minder dan klarinet, geen idee waarom. Ook al is het in eerste instantie dus makkelijker.

Maar ik houd wel van een beetje uitdaging dus laat die klarinet maar komen! Net even over gehad met de dirigente van het orkest, die zelf klarinet speelt, en zij gaat me een eindje op weg helpen met een 'probeersessie'. Leuk!
Dochter vond het sowieso een keigoed idee, die wil wel samen met mama in het orkest. Zij kon met haar fagot al na 6 maanden in het opleidingsorkest beginnen.

MM
Ik laat het nog even bezinken maar

MM.

MM.

10-11-2008 om 20:58

Oeps

ik laat het nog even bezinken maar bedankt voor alle reacties!

MM

Leuk!

Ik speel geen klarinet maar vind het wel leuk dat je er over denk om mee te gaan doen. Ik speel zelf al heel lang hoorn, nu in een fanfare waar ik mijn man heb leren kennen. Ik hoop dat onze dochters over een paar jaar ook mee gaan doen! Ik vind het zelf superleuk om in een orkest te spelen en zou het niet willen missen. Bij ons zijn meerdere mensen die pas later aan muziek zijn begonnen, sommigen blijven in het beginnersorkest en anderen kunnen na een paar jaar doorstromen. Voordeel van klarinet is dat je in een redelijk grote groep zit, en je dus meestal op kunt trekken aan anderen. Succes er mee, ik hoop dat je het gaat doen!

Claudia B

Claudia B

11-11-2008 om 22:10

Merla

Oh ja, ik ben het helemaal met je eens dat ik het mondstuk niet goed houd en het rietje dichtdruk Mijn zoontje heeft al eens voor gedaan maar het mag niet baten, nou ja, 1 keer heb ik er een noot uitgekregen hahaha
Groetjes, Claudia

MM.

MM.

28-11-2008 om 13:10

Eerste les gehad!

Het draadje stond er zowaar nog, dus ik dacht, ik laat het even weten.

En ik vind het leuk, ik krijg er zowaar geluid uit en ik kan al een paar kinderliedjes en een toonladder spelen. Nu blijkt het toch wel erg handig dat ik eerder instrumenten heb bespeeld.
Maar een mooie toon maken, dat gaat nog wel even duren! Pfff ik krijg er spierpijn van, ik zal de tips hier in het draadje nog eens doorlezen

MM

Rafelkap

Rafelkap

28-11-2008 om 13:52

Leuk!

leuk joh MM! Ik kreeg er de 1e les helemaal geen geluid uit! Mooie toon leer je niet meteen, maar door elke dag even lange noten te spelen (8 tellen), oefening baart kunst! Maar in het begin krijg je spierpijn in je lip

Merla

Merla

28-11-2008 om 17:47

Wat leuk!

Wat leuk zeg!
En ja, in het begin spierpijn in je lip idd. Maar ook erg uitkijken dat je niet te hard 'bijt' want dan bijt je je lip ook nog kapot. Als ik na lang niet gespeeld te hebben de mijne ook weer eens pakte had ik dat ook een tijdje weer.
Nu zal spelen er bij misschien wel helemaal niet meer van kunnen komen. Ik heb me afgelopen zondag dusdanig gesneden aan een stuk afgebroken glas met als gevolg een zo vreselijk diepe snee in mijn rechter middelvinger dat er mogelijk ook iets beschadigd is vanbinnen. Ik mis nog steeds het gevoel aan de zijkant en bovenste gedeelte van mijn vinger. Maar goed, eerst maar eens afwachten tot de snee dicht en genezen is. Maar ik vrees dat hij niet meer zo soepel zal bewegen als ervoor. Dat betekent dan misschien wel einde klarinetspelen ook (al deed ik het tegenwoordig nog maar af en toe). Ben ik ff blij dat ik er niet in verder ben gegaan zoals ik tot mijn 19e van plan was. Vooropleiding en toelatingsexamen had ik al achter de rug. 'k Heb toen zo ineens de hele boel omgegooid. Nu maar goed ook ))

Ook net begonnen..

Sinds Mei speel ik ook klarinet. Mijn zoontje speelt nu zo'n 2 jaar Bariton (eerst cornet) en speelt sinds September in het opleidingsorkest.
Vroeger heb ik blokfluit gespeeld en 6 jaar orgelles gehad en nu begon het weer te kriebelen.
Ik vind het klarinetspelen best moeilijk. Nog steeds gaat het me niet makkelijk af. Het mondstuk goed in de mond maar ook weer niet te ver. Tanden op het mondstuk en elke keer een toon met de tong aanzetten. Je moet aan veel dingen tegelijk denken maar als je dat eenmaal onder de knie hebt dan zal dat wel makkelijker gaan. Ik vind het wel een supermooi instrument, de toon die eruit komt is heel mooi. Alleen die irritante piep die soms toch nog tevoorschijn komt is wel heel vervelend.
Succes ermee,
mama2

Biene M.

Biene M.

30-11-2008 om 09:22

Leuk draadje!

Binnenkort wil ik ook klarinetles nemen. Het lijkt me wel een moeilijk instrument, maar erg leuk dat je klassiek, jazz en klezmer kunt spelen en ik vind het zo'n mooi geluid.

Wat vinden jullie buren er trouwens van? Volgens mij draagt het geluid van een klarinet vrij ver en ik woon in een tamelijk gehorig appartementencomplex. Kan ik het mijn buren wel aandoen om maanden lang vreselijke geluiden voort te brengen voordat ik er wat van bak?

Groetjes, Biene

Kiki

Kiki

30-11-2008 om 11:00

O klarinet, jarenlang op hoog niveau gespeeld

Toen kwam de pubertijd aan en zette ik mij af tegen alles dus ook tegen de uren oefenen en de vele lessen.

Toen ik toelatingsexamen voor het conservatorium mocht doen wilde ik niet meer en heb geweigerd en ben tot grote teleurstelling van mijn ouders en leraren rigoureus gestopt. (zelfs mijn klarinet verkocht, o nee pijlijk )

Nu 8 jaar verder vind ik het wel zonde dat ik zo abrupt gestopt ben. Mijn vriendin is violiste en pianiste en zit me de hele tijd over te halen om weer te beginnen met spelen. Zodat we samen kunnen spelen.
Maar het oude niveau zal ik toch niet meer halen denk ik.

Misschien ooit ga ik wel weer lessen. Wel superleuk MM dat je bent gaan spelen. Het is een prachtig instrument!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.