Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nachtegaaltje

nachtegaaltje

26-11-2009 om 17:05

Winkelpersoneel...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blauwtje

blauwtje

01-12-2009 om 15:59

"op stand" door ileen montijn

..daar is het allemaal na te lezen. Leuk boek!

Doordat mijn moeder uit heel andere kringen kwam heb ik het allemaal heel dubbel en toch ook bewust meegekregen.. beetje bizar achteraf. Omdat zij sowieso de weg niet kende in NL kon ze ons geen alternatief bieden. Wel aankaarten dat het raar was allemaal, maar ze wist niet hoe het hier 'normaal' toegaat.

Toch nog goed terecht gekomen... het eerst wat mijn vader zei toen ik met mijn toekomstige man thuiskwam was "mmm.. [achternaam], [achternaam]....nooit van gehoord!"

Voor de goede verstaander betekent dat dat ik buiten het blauwe boekje ben getrouwd... al weer meer dan 10 jaar inmiddels...

Tihama

Tihama

01-12-2009 om 17:14

Bling bling

Ja, natuurlijk is een roze leren jasje nouveau riche. Dat is me nu wel helemaal duidelijk. Maar ik ben er zeker van dat ik het kan dragen zonder te verworden tot het RachelH-NG-niveau, want die associatie bevalt me niet. Ik geniet er overigens wel van om langs dat randje te gaan. Net wat teveel bling-bling.

Wat ik geleerd heb is dat de hockey-kakkers blijkbaar ook NG zijn, terwijl ik in mijn onschuld dacht dat zij OG waren.
En ik heb nu ook geleerd dat OG zich ook weer laat onderscheiden in diverse klassen die dan blijkbaar weer op elkaar neerkijken. De vriendin waar ik eerder aan refereerde kwam van OG uit de fabriekswereld. Met predicaat Koninklijk. Ze heeft me verteld over alle regels rondom haar huwelijk. Vreselijk.

Dankzij de bijdrage van Blauwtje weet ik nu dat er minimaal 5 generaties geweest moeten zijn (gerekend vanaf 1880) om tot OG te horen. En ook dankzij Blauwtje heb ik nu eindelijk een goed idee voor Sint voor schoonmama Ik heb het boek al gereserveerd.

Tihama

blauwtje

blauwtje

01-12-2009 om 19:01

150 jaar tihama...

ehhmm ik moet even wat rechtzetten...ik had oud geld in dit draadje even gelijkgesteld met het nederlands patriciaat maar het ligt natuurlijk veel ingewikkelder. OSM vs. OG zogezegd.

Vanaf 1850-1900 kwam de middenklasse op, en in 1910 pas is de daadwerkelijke stap gezet dat er een register kwam van vooraanstaande families. Dit gaat minder over geld (daar komt dus de correctie) en meer over aanzien. En om in te gaan op Tihama: je moet voor opname in het boekje 150 jaar lang vooraanstaande posities hebben ingenomen.

Misschien kun je zeggen dat OG een deelverzameling is van OSM, er is ook OSM zonder veel geld maar OG is eigenlijk per definitie OSM omdat ze zich met die uitsluitingsmechanismes van nieuwelingen hebben bezig gehouden.

Nog even detail: ze houden ook weer bij hoe vroeg je bent opgenomen in het boekje. Hoe eerder hoe beter natuurlijk. Bleeh ik word al weer moe als ik eraan denk. Achterin bij het register staat in welke jaargang een familie voor het eerst was opgenomen, en dat is dan een soort rangnummer. Dat speelt dus echt binnen de familie, dat de aangetrouwden onderling de maat wordt genomen.

Een hoog rangnummer kan evt. worden gecompenseerd door vroeg 18de of zelfs 17de eeuws familiezilver. Haha, daar krijg je punten voor...

Hier de toelichting van wikipedia:
Nederland's Patriciaat, ook wel het Blauwe Boekje genoemd, is de naam van een boekenreeks die jaarlijks wordt uitgegeven sinds 1910 en tracht genealogieën van patricische, niet-adellijke families vast te leggen. Het Blauwe boekje is vernoemd naar de sinds 1910 onveranderlijk blauw gebleven linnen kaft en wordt net als het Rode Boekje (Nederland's Adelsboek) uitgegeven door het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) te 's-Gravenhage.

De Publikatiecommissie van het CBG bepaalt welke families worden opgenomen. Een familie moet zes opeenvolgende generaties maatschappelijk hebben gepresteerd. In officiële termen:

"Er moet worden voldaan aan de eis dat de familie gedurende ten minste de laatste 150 jaar onafgebroken een vooraanstaande rol heeft gespeeld in de Nederlandse samenleving".

Hierbij valt te denken aan families die tot op de huidige dag op de voorgrond treden met prominente bestuurders, wetenschappers, officieren en/of zakenlieden. Van oudsher zijn ook een aantal niet-adellijke takken van Nederlandse adellijke families opgenomen. Vermogend zijn is geen opnamecriterium.

In de praktijk is het niet eenvoudig om als patricische familie te worden vermeld. Zo is bijvoorbeeld de familie Heineken nog niet opgenomen, maar de 19e eeuwse fabrikantenfamilie Philips wel, evenals de familie Rost van Tonningen. Jaarlijks worden een of twee nieuwe families toegelaten tot het Nederland's Patriciaat.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-12-2009 om 19:17

Blauwtje, tihama

Het helpt niks hoor, een andere nick
En Tihama, ik vrees dat er heel, heel weinig OG in A. woont. Zelfs bij het hockey zul je ze daar niet zien. Of dat een aanbeveling is of niet (voor A. óf voor OG) mag je zelf invullen *glimlach*

Mira

Mira

01-12-2009 om 19:23

Hockey

Als ik hier kijk wat er langs het hockeyveld staat, dan is het een mengeling van OG en NG en dan 1 sloebergezin (doch wel gestudeerd), wij namelijk

Yta Chalne

Yta Chalne

01-12-2009 om 20:20

Oh ja..

..wat missen we Thomas bij dit soort draadjes he, zou hij ons ook missen, met z'n lamswollen truien tussen de koeien?

blauwtje

blauwtje

01-12-2009 om 20:22

Yta (o.t.)

Ja hoor, goed geraden. OHRA kon trouwens niets extra's betekenen dus mijn moeder is nu bezig met het buitenland.
Dit onderwerp is te persoonlijk en ik hecht erg aan mijn vaste nick. Het leven is al ingewikkeld genoeg zonder nickwissel.
Dat hele blauwe boekjesgedoe ligt gevoelig, dat vertel ik niet zo snel aan mensen. Ik vind het ook aftands gezanik - maar zelfs als ik dat erbij zeg merk ik toch dat het te lang en op de verkeerde manier bij mensen blijft hangen.

Een paar jaar geleden kwam mijn familie weer aan de beurt voor een update. Het kost 180 euro per boekje en je moet er 80 afnemen of daaromtrent. Ik had alleen geen representatief werk op dat moment. Toen heb ik wel even zitten gniffelen. Het is opgelost doordat ze een oude baan van mijn vermeldden (wel correct met een einddatum). Allemaal hopeloos achterhaald die hele vertoning. Het was wel aandoenlijk om zo ver terug te kunnen lezen, van die gezinnen in de 19de eeuw waar maar een enkel kind de volwassenheid haalt, regelmatig blijft ook de moeder in het kraambed. Dat komt dan wel heel dichtbij.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-12-2009 om 20:32

Og in amsterdam-zuid

Ik woonde als student bij een oudere dame in. Postcodegebied 1071 (Concertgebouwbuurt, voor wie het iets zegt). Oudere dame in kwestie kwam/komt uit zeer voorname kringen. Kent Beatrix persoonlijk, zeer muzikaal begaafd geslacht met bekende componisten en dirigenten, een kaarsrechte houding die spreekt van jarenlange ballettraining, schitterend Nederlands van een niveau dat je eigenlijk niet meer tegenkomt.
Als deze dame de telefoon opneemt en "Ja?" zegt (wat heel onbeleefd zou *kunnen* klinken), springt de persoon aan de andere kant spontaan in de houding. Ik heb al heel wat personeel over de eigen voeten zien vallen als zij binnenkwam met haar knotje, versleten vestje en leren schoentjes van dertig jaar oud. Ze droeg trouwens wel standaard wat antieke kleinoden (diamanten oorbellen, kettinkje, armband) die volgens mij dat vestje dan weer in het juiste daglicht plaatsten.
Ik herinner me nog dat je nooit mocht zeggen dat je naar het toilet ging, dat moest de w.c. zijn. En ze vond het veel belangrijker dat de vleugel gestemd was dan dat haar oeroude badkamer werd opgeknapt. Ik vond het trouwens een prettige leefomgeving. Veel boeken, heerlijk taalgebruik (ik heb heel wat uitdrukkingen van haar overgenomen), bijzondere mensen op feestjes. Geen enkele kakker, geen enkele patser, nergens een roze leren jasje te bekennen. En absoluut niet te imiteren. Ik zou niet weten waar je moest beginnen.
Groetjes
Massi (OG noch NG, hooguit het Negatief Fortuin uit dat liedje van KvK).

Asa Torell

Asa Torell

01-12-2009 om 21:08

Blauwtje

(ook herkend trouwens) Fascinerend! Nooit van het boekje gehoord, terwijl ik vermoed dat het inderdaad wel de familie X van mijn oud-geld-oma is die ik er tussen zie staan.
Familieboeken zijn leuk trouwens, ik heb van een heel andere zeer niet-OG tak een uitgebreid boek van een verre achterneef die alles heeft uitgezocht sinds 1750. Daar kan ik uren in bladeren, gewoon voor de namen en data alleen al.

blauwtje

blauwtje

01-12-2009 om 21:43

Asa (o.t.)

Volgens mij heb ik jouw emailadres nog, ik zou ooit een keer een onderzoek aan jou en Manda sturen. Als ik jou nou mail kan jij mij terugmailen en kan ik die familie wel voor je opzoeken...incl rangnummer...

blauwtje

blauwtje

01-12-2009 om 21:52

Nog even over dat winkelpersoneel

Nachtegaaltje,
Dat is inderdaad hemeltergend irritant. Je kunt er alleen maar boven staan.

Ik had een tijd weinig te besteden en in die tijd zei ik heel vaak dat ik er nog over na moest denken. Dat was een heel goede en nuttige oefening want daar wordt ook bij normalere winkels over het algemeen heel nuffig en geërgerd op gereageerd. Ze denken dat het een slechte smoes is van iemand die de winkel uit wil. Ik wist gewoon: ik kan mijn geld maar één keer uitgeven, dus ik wil er nog een nachtje over slapen. Dat straalde ik ook uit - zoals gezegd, tot grote ergernis van het personeel.

De volgende dag kwam ik dan weer terug. Een heerlijk gevoel, want je weet dan zeker dat je het echt wilt hebben. Was het al verkocht? Ook goed, dan was het niet voor mij bedoeld. Maar 9 van de 10 keer was het object gewoon nog beschikbaar. Soms zelfs nog verder afgeprijsd. En het personeel stond me dan een beetje verbaasd en sullig aan te kijken.

Niets tegen winkelpersoneel verder, enkele van mijn beste vrienden werken in winkels.. maar die babywinkeldames zou ik dus echt in hun sop gaar laten koken. En vooral op geen enkele manier terugdeinzen of jezelf verontschuldigen. Gewoon Vet de Diva uithangen! Heel beleefd (ijzig beleefd) worden brengt de beste resultaten. Hmmmm... is dat dan toch nog mijn opvoeding

Asa Torell

Asa Torell

01-12-2009 om 22:29

Blauwtje (ot)

Ja, mail maar, ik ben benieuwd!

Tihama

Tihama

01-12-2009 om 22:30

Yta

"En Tihama, ik vrees dat er heel, heel weinig OG in A. woont. Zelfs bij het hockey zul je ze daar niet zien. Of dat een aanbeveling is of niet (voor A. óf voor OG) mag je zelf invullen *glimlach*
"

Op dit soort momenten denk ik altijd aan Groucho Marx: "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members."

Nee, ik verwacht na deze uiteenzetting *beslist* geen OG in Almere. Dat is voor mij als wannabe-nouveau-riche dan wel weer prettig.

Tihama

Amarins

Amarins

01-12-2009 om 23:51

Blauwtje... vermaeckelijk

... je relaas over het blauwe boekje (en ook ik heb je herkend). Zo weten we pas sinds kort, door een heugelijk familiegebeuren, dat onze lieve en attente buren dubbel-blauw boekje zijn. Nooit iets van gemerkt . En het mengt dus al vele jaren prima met onszelve (Geen Noemenswardig Geld, en onze eigen familie, bestaande uit Geen Geld, wel Gestudeerd, Geld en niet Gestudeerd, en Geen Geld niet Gestudeerd). Misschien zijn we gewoon van alle markten thuis.

En nare winkeldames/heren: je zult het nodig hebben om zo te zijn... Sneu.

Raumbauter...

Had mijn oma kunnen zeggen. Ik kreeg GEEN ijsje als mijn vraag ook maar enigzins naar AIsje (of erger nog AIsie) zweemde. Het moest IJsje zijn (maar liever nog bijna EEsje).

Niks blauws aan verder hoor. Hooguit blauwkous.

Maar wel elk jaar jurkje van Tesselschade Arbeid Adelt in de zak, zogenaamd van Sinterklaas, terwijl iedereen weet dat die niet kan borduren, laat staan smocken.

blauwtje

blauwtje

02-12-2009 om 13:51

Oma inderdaad dirksmama

..dat is wel zo'n beetje de generatie waarin je zou verwachten dat het voor het laatst nog voor zou komen. Mijn vader is van 1926...

Oh ja, nog een uit dezelfde categorie... Paul was een gebruikelijke familienaam maar we hebben hem niet gekozen vanwege het ge@#$%% over de uitspraak...

tonny

tonny

02-12-2009 om 14:22

Aaah wat schattig

dat Tesselschade Arbeid Adelt.

Ik zie meteen een paar ambachtelijke poppen die mijn moeder ook zelf maakte. Maar totaal geen link met OSM, OG, NG, of wat dan ook. Dat deed ze gewoon omdat ze ooit ergens zulke poppen had gezien.

Heel leerzaam draadje dit!

tonny

1898

Mijn oma was van 1898, mijn vader is van 1929...

Ze had trouwens wel meerdere bridge-vriendinnen die ergens in het blauwe boekje stonden. Die kwamen altijd op een apart verjaardagspartijtje, om balgebakjes te snoepen (de laatste jaren wisten ze bij de banketbakker niet eens meer wat oma bedoelde als ze die bestelde).

Tesselschade

Heb pas uit familiebezit een Tesselschade-kookboek uit de jaren 50 gekregen. Dat is pas ECHT snoezig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.