Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Witlof met kinderen

Hoi,
de witlof is hier in de aanbieding, dus dat lijkt me wel wat, maarjamaarjamaarja... Jonsman houdt van witlof met ham en kaas uit de oven, de kinderen niet!

Wie heeft een succesrecept met witlof voor mij?

Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

16-12-2008 om 10:40

Salade of gekookt

Wij hebben het gisteren nog gegeten en ook hier zijn de (twee jongste) kids er niet blij mee. Ik kook het voor hen (niet te lang want dan wordt het bitter) en maak daar een ham-kaassaus bij met stukjes ham erdoor. Verder een grote pot appelmoes (appelmoes staat hier alleen op tafel bij witlof en rode kool). Er wordt nog steeds gemopperd maar ze eten het uiteindelijk wel op.
Ben benieuwd of er ook echte succesrecepten met witlof zijn dus ik lees mee.
Oh wacht! Vergeet ik bijna dat het toch ook anders kan!
Ik maak er ook vaak salade van. Witlof met heeeeel veel fruit (m.n. appel, mandarijn, banaan, kiwi) erdoor. Kijk, dát eten ze dan wel (al laten ze als je niet uitkijkt de stukjes witlof gewoon liggen).

Lys Lionne

Lys Lionne

16-12-2008 om 10:42

Uit het boekje "koken onder 1,50 euro"

Hallo Jons, van de goede sint heb ik een kookboekje gekregen met allerlei (seizoens)recepten die te bereiden zijn voor hooguit 1,50 euro per persoon. Erg leuk (en leerzaam )

Hier het recept voor de witlof (is wel voor 4 personen):

350 gram gehakt
1 ei
2 witte boterhammen zonder korst, verkruimeld
1 ui
zout, peper
8 struikjes witlof
50 gram boter
4 eetl. bruine basterdsuiker
4 dl. runderbouillon

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng het gehakt met het ei, brood en gehakte ui. Op smaak maken met peper en zout. Haal de lelijke blaadjes van de lof en snijd de lof in de lengte doormidden. Haal met een mesje wat van het binnenste lof eruit en versnipper deze blaadjes door het gehakt. Vul de lofschuitjes royaal met het gehaktmengsel en leg de andere (uitgeholde)helft er weer bovenop. Eventueel vastzetten met prikkertje. Doe in een ingevette overschaal en schenk de bouillon eroverheen. Beleg de lof met plakjes boter en bestrooi de lof met basterdsuiker. Dan 3 kwartier in de oven. Serveer eventueel met aardappelpurree.

Ik heb het nog niet gemaakt, maar ga het zéker proberen!

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 10:43

Rauwkost van maken.

Hoi Jons,
Je kan er een lekkere rauwkostsalade mee maken met banaan, appel en rozijntje bijvoorbeeld. Een sausje met mayo,yoghurt en wat kerrie en eventueel een zoetje ( in de vorm van scheutje tomatenketchup of vruchtensap ) maken het nog lekkerder.
Er kan ook augurk en zilverui door ( wat je maar lekker vindt ).
M.

Jetske

Jetske

16-12-2008 om 10:44

Gekookt

Mijn kinderen lusten wel graag witlof, maar dan wel als 'prak' (en ik hoef op het feit dat wij wel eens eten prakken geen reacties hoor!). Dus gewoon gekookt, inderdaad niet te lang anders wordt het snel bitter. Beetje groentensaus erdoor en dan met gekookte aardappels, stukje vlees en een lekkere jus (vaak gehaktballetjes, want daar krijg je zo'n lekkere jus van volgens m'n zoontje).
Rauw vind ik het ook heerlijk, met ham en kaas ook, maar de kinderen dus niet.

Ik lees mee voor meer recepten!

Jetske

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 10:45

Of carameliseren.

Witlof
Thijm
Rozemarijn
1 eetl. Honing
Zout
Peper
Olijfolie
Benodigdheden:
Koekenpan
Bereiding:
• Snij de witlof door de helft en haal de kern eruit.
• Zet een pan met olijfolie op hoog vuur.
• Doe de witlof in de pan, zweet het aan en roer tot de meeste vocht eruit is.
• Snij de thijm en rozemarijn fijn en voeg deze toe aan de witlof samen met het
zout en de peper.
• Doe een eetlepel honing bij de witlof en laat dit carameliseren.
• Wanneer de honing om de witlof zit en alles een bruin kleurtje heeft is de witlof
gaar en klaar!

ayla

ayla

16-12-2008 om 11:03

Salade

stukjes witlof, stukjes appel, stukjes ui, stukjes gekookte ei. Sausje van mayonaise, ketchup en wat azijn.Dochter vind de salade heerlijk maar plukt wel de witlof eruit

yadira1980

yadira1980

16-12-2008 om 11:06

Met feta en honing!

witlof gewoon klein snijden (wel goed het hart eruit) en dan even in een hete (wok)pan laten slinken, vocht afgieten, dan honing en blokjes feta (en evt. wat pijnboompitten) erdoor..heerlijk (ook volgens mijn 3,5 jarige)

jons

jons

16-12-2008 om 12:03 Topicstarter

Lys en anderen

voor vanavond ga ik het recept van Lys proberen! Maar er staan genoeg suggesties tussen om op andere momenten te proberen.
Witlofsalade vinden mijn man en ik ook heerlijk, maar de kinderen krijg ik daar echt niet mee aan het eten

bedankt, en ga zo door!
Jons

Met een pakje van honig (geloof ik)

wat de kinderen die ken erg lekker vinden (maar dan moet je van pakjes houden) is witlofschotel van ik geloof honig.. met gehakt en aardappelschijfjes en dan in de oven, zelf mijn broertje die echt geen witlof lust heeft het gegeten...

Lys Lionne

Lys Lionne

16-12-2008 om 13:50

Witlof stamppot ja!

Ik ben ook niet zo van de groenten, maar in een stamppot gaat het vaak prima )

Zo ook witlof trouwens:
aardappelen koken, hierbij een theelepel groentenbouillon doen. Na 10 min. de grof gesneden witlof erop en 10 min. mee laten koken. Afgieten en het geheel lekker stampen. Hier doorheen roeren: 150 gram hamblokjes, 5 stukken zongedroogde tomaat, 4 kabanossies (klein gesneden) en 100 gram oude kaas in blokjes. Plakken schouderham neerleggen en een schep stamppot erop doen, dichtvouwen en in ingevette ovenschaal leggen. Strooikaas erover en even 5 min. onder de grill. Erg lekker! En je proeft niet eens dat je witlof eet hahahaha.

Lys Lionne

Lys Lionne

16-12-2008 om 13:51

Oh ja, die tomaat

die moet wel even in stukjes gesneden hoor!

Lidwientje

Julienne-gesneden?

Hier loopt niemand warm voor witlof in welk gerecht dan ook.

Meyke

Meyke

16-12-2008 om 14:53

Witlof schoonmaken, evt. in stukken snijden.
Beetje boter in de hapjespan, witlof erin. Flink suiker erbij, half bouillonblokje en naar smaak ketjap of chilisaus oid. Gaar laten sudderen.

Doordat het zoet is vinden de kinderen het zo ook lekker.

Pien

Pien

16-12-2008 om 15:22

Supersimpel

Zo eten onze meiden het; witlof in kleine stukjes en koken. Tussen laagjes gekookte witlof plakken kaas leggen, dat smelt dan zo lekker en aanvallen maar.

Minet

Minet

17-12-2008 om 08:44

Russische witlof

Een succes bij iedereen aan wie ik dit recept tot nu toe gaf!
Russische Witlof

Ingrediënten:
5 blaadjes diepvriesbladerdeeg
1 kilo witlof
Zakje geraspte kaas
4 hardgekookte eieren (of minder)
Zout
Peper

Snij de witlof in grove ringen en smoor het even in een wok/koekenpan totdat het iets glazig en geslonken is. Laat het dan goed uitlekken in een vergiet.
Kook de eieren hard en pel ze.
Verwarm de oven voor op 220 graden (zie bladerdeegverpakking)
Laat ondertussen het bladerdeeg ontdooien en vet een ovenschaal in met iets olie.
Bekleed de schaal met 4 vellen bladerdeeg (trek ze iets groter) en laat de randen over de schaal naar buiten hangen.
Leg dan de hardgekookte eieren in plakken onderin.
Vervolgens een laag witlof, wat zout, peper en geraspte kaas erover.
Dan weer een laag witlof, zout, peper, kaas. Herhaal dit tot de witlof op is.
Eindig altijd met kaas.
Dek alles af met het 5de vel bladerdeeg en vouw de overhangende randen deeg eroverheen.
Even aansmeren met een beetje melk.
Zet de schaal ZONDER deksel in de voorverwarmde over en na 20 minuten kun je vreselijk lekker eten 
Variatietip: naast kaas kun je er ook reepjes ham doordoen. Je hoeft er niets meer bij te maken, je schotel is een complete maaltijd.

jons

jons

17-12-2008 om 09:36 Topicstarter

Minet!

oeh, dat klinkt heel goed! Die gaat hier ook zeker een keer op tafel komen...

De witlof van Lys vond ik heel lekker, man ook, de kinderen helaas minder

wel bedankt allemaal, ik heb weer een aantal dingen in mijn receptenmapje gezet!

groetjes,
Jons

Mover

Mover

17-12-2008 om 10:18

Witloftaart

Deze variant (bladerdeeg op een bakplaat met daarop witlof, mozzarella, ansjovis) wordt hier ook door jongste 8 jaar opgesmikkeld.
Stop hem zeker in je receptenmapje Jons! Echte aanrader.

http://www.ah.nl/recepten/recept/?rq=witlof&id=424712

An

An

17-12-2008 om 14:06

Ultieme razendsnelle witlofrecept

In mijn wijde kenissenkring alom geliefd:

Kipfilet bakken. Uit de pan nemen
Gesneden witlof roerbakken(ong 3-5 minuten)
Creme fraiche of pakje goedkope room erdoor.
1 of 2 eetlepes mosterd erdoor( of meer of minder).
Kipfilet erbij en klaar is uw razendsnelle maar toch heerlijke gerecht.
Wij eten er rostirondjes of gewoon gekookte aardappelen bij.
eet smakelijk, An

MM.

MM.

17-12-2008 om 22:45

Beetje zoet dus lekker

Witlof in repen snijden, roerbakken in wat boter met honing zodat het karameliseert. Blokjes appel erbij en een takje rozemarijn, even laten garen. Er kan nog wat geraspte kaas over of piepkleine blokjes kaas erdoor maar dat hoeft niet.

MM

Sancy

Sancy

18-12-2008 om 15:46

Lidwientje

Ik serveer juist kinderen met witlof als garnering, niet andersom?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.