Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

27-02-2018 om 22:17

Wollen sokken

Mijn voeten zijn in de zomer koud en in de winter ijsklompjes. Ik heb het al eens gepresteerd om met koude voeten in de sauna te zitten. Die moest ik gewoon warm wrijven.
Nu zit ik hier met 2 paar sokken en mijn voeten zijn zo koud. Ik krijg ook steeds kramp en het enige wat dan helpt is onder de warme kraan ermee.
Mijn voeten zijn ook vaak wat zweterig ondanks hele goede, dure sokken. Nu kreeg ik van de pedicure de tip voor wollen sokken. De sokken die ik heb zijn gedeeltelijk van wol en dat helpt niet dus misschien moet ik voor 100% wol gaan.
Iemand een idee of wollen sokken gaan helpen eer ik een hoop geld ga uitgeven aan iets wat weer niet werkt?
En kooptips? Liefst een irl winkel of eentje met geen/lage verzendkosten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-02-2018 om 22:21

zelf breien

van sokkenwol! Of iemand zoeken die dat voor je kan doen. Bij ons in het dorp verzorgt de wolwinkel geregeld workshops sokken breien.

Hoop geld?

Je hebt al heerlijke wollen sokken voor een tientje en wollen pantoffels voor zo'n 20/30 euro. Echt mooie zijn inderdaad wel 80 euro.Ik tikte "wollen huissokken" in op Google en "wollen pantoffels" en kon maar kiezen.

Wol zal zeker helpen, een natuurlijk isolerend materiaal. Je hebt ook wollen sokken met Angora zag ik net. Lijkt me ook heerlijk.
Op Texel stikt het altijd in die kleine winkeltjes van spullen met wol van Texelse schapen. Is vast ook te koop via een website.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2018 om 08:05

Ik heb

Ik heb sinds een paar maanden crocs met zo’n voering erin aan in huis. Ziet er niet uit natuurlijk, maar ik heb wel de hele dag warme pootjes.

Boerenbond of zo

Optrekkende kou is t ergste. Als je geen vloerverwarming hebt dan is de vloer extra koud deze dagen. Bij de boerenbond hebben ze ook wollensokken. Beetje synthetisch erbij moet anders loop je ze zo kapot. Van de week heb ik bij de H&M dikke wollen overknee kabelsokken gekocht. Ik heb enorm lange benen en flinke kuiten maar deze kan ik omslaan onder mijn knie. Ik droeg er birkenstock klompjes bij vanwege mijn hielspoor en liep daarmee ook buiten om de hond uit te laten. Geen spoortje kou.
De truuk bij koude voeten is , wat ik heb gemerkt, vooral isolerende laarzen/schoenen. Rubber zolen, geen leer of dun plastic en goretex. Ze kosten n godsvermogen maar ik zweer al jaren bij Dubarry. T vorige paar heb ik 8 jaar meegedaan. Nu heb ik de enkelvariant gekocht en die waren € 100,- goedkoper. Roscomon heet het model en ik draag ze overal bij. Of vloerverwarming. Maar ik snap dat dat niet zo makkelijk te regelen is.

@nnemoon

@nnemoon

28-02-2018 om 08:25

Ik heb

Ik heb net als Dendy van die Crocs met zo'n voering aan in huis. Ziet er niet uir maar wie ziet het. Ik heb ook altijd koude voeten maar wollen sokken vind ik persoonlijk niet lekker zitten in mijn schoenen.

Krisje

Krisje

28-02-2018 om 08:40

Crocs met voering

Ik heb ook crocs met voering. Daar draag ik nog dikke sokken met wol van de Action in (zijn helaas niet meer verkrijgbaar).
Binnen heb ik dus warme voeten door m'n crocs, buiten draag ik dubarry-laarzen dus heb ik daar ook warme voeten. En in bed heb ik sokken aan en neem ik een warmwaterzak mee.

Anke

Anke

28-02-2018 om 08:47

Wol en laagjes

Ik heb sinds een paar jaar wollen pantoffels van Glerups, het hoge model tot boven de enkel, en sindsdien heb ik nooit meer koude voeten. Ze ademen ook goed, dus nooit meer klamme voeten. Ze zijn te koop bij natuurwinkels en online, de maten kloppen, je kunt gewoon je schoenmaat nemen. Even een investering, maar ze blijven vele jaren lang goed en warm en warme voeten hebben is gewoon onbetaalbaar fijn.
Verder draag ik merinowollen kniekousen, in de zomer dunne en in de winter dikkere, en als het kouder wordt ook een thermobroek of legging onder mijn gewone broek. Het is namelijk ook belangrijk de rest van je lichaam warm genoeg te kleden. Als je lichaam zichzelf niet warm kan houden, koelen de uiteinden het snelst af: handen en voeten dus. Dus ik draag ook merinowollen hemdjes en genoeg laagjes. Wol is duur maar het gaat jarenlang mee, dus uiteindelijk is het niet duurder dan andere kleding.

zelf breien inderdaad

Ik brei al mijn hele even maar nooit aan sokken begonnen, tot dit winter. Ik vind het leuk werk, heb heerlijk warme voeten en echt leuke sokken (ik brei ze van verloopgarens).

Tine Winkel

Tine Winkel

28-02-2018 om 11:58

sokkenwol

Je hebt verschillende kwaliteiten sokkenwol. Voor lekker warme voeten is het nodig dat de wol voor 75 tot 80% uit wol bestaat, de overige procenten zijn vaak een kunststof materiaal om de sok sterker te maken. Als je sokken/wol hebt met minder wol erin, isoleert de sok minder goed en krijg je meer last van zweet omdat het vocht niet weg kan - beide geven aanleiding tot koude voeten. Er is ook sokkenwol van 100% wol, die wel goed slijtvast lijkt te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En er zijn vast mensen te vinden die wel voor je willen breien (ik bv...., maar MP heeft ook andere aanbieders)

Jasmijn

Jasmijn

28-02-2018 om 13:26

kriebelen?

Kriebelt het niet? Ik heb sinds ik ooit een wollen broek aan moest van mijn moeder een enorme aversie tegen wol ontwikkeld of stel ik me nu aan en is er inmiddels veel verbeterd ?

Dora

Dora

28-02-2018 om 13:30

nee

Als je echt gevoelig voor wol bent, blijf je dat. Merinowol schijnt wel wat beter te zijn, maar als ik zo'n truitje in mijn nek leg om te proberen, lijkt het wel of ik vlooien heb.

Tine Winkel

Tine Winkel

28-02-2018 om 14:16

kriebelen

bij mijn nek/hals heb ik idd ook wel last van jeuk bij wol, maar aan mijn voeten merk ik daar niets van. Maar wellicht zijn anderen wat gevoeliger dan ik?

Anke

Anke

28-02-2018 om 14:40

Soorten wol

Op mijn huid draag ik merinowol en mengsels van merinowol en zijde. Beide zijn heerlijk zacht (en warm). De ouderwetse prikwol bestaat bijna niet meer, er zijn tegenwoordig behandelingen die prikwol zacht maken. Desondanks kies ik zoals gezegd liever voor de wolsoorten die van zichzelf al zacht zijn.

Guppie

Guppie

01-03-2018 om 16:36

Ook binnenkant.

Wat de buitenkant betreft kan je denken aan dunne wollen sokken; daar kan wat makkelijker nog een sok overheen. Onder andere bij de Bijenkorf. Leren schoenen isoleren wat beter dan kunststof.
Dan heb je nog wandelwol; wol voor in je schoenen. Verder heb je nog inlegzolen met zilver; schijnt ook warmer te zijn.
Vooral ook denken aan de binnenkant. In de winter verwarmende winterkost eten. Zorgen voor een betere doorbloeding met wisseldouches. Hoeft niet zozeer ijskoud maar lauw water afwisselen met warm. Je voeten insmeren met verwarmende olie. Misschien eens een voetbad met magnesiumvlokken. En eens lekker stampen met je voeten.
Stoffen als magnesium en vitamine E verbeteren de doorbloeding. Als je tekorten hebt aan vitamine D en jodium kan je ook wat kouwelijker zijn. Zorgen voor de juiste vetzuren, zoals omega 3. Bepaalde kruiden kunnen ook verwarmend werken en zorgen voor een betere doorbloeding. Zoals rozemarijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-03-2018 om 22:02

Kramp en koude voeten

Ik heb ook altijd koude voeten, en regelmatig kramp in vooral voeten en soms benen. Heel vervelend. Sinds ik magnesium tabletten slik (citraat) is de kramp echt een stuk minder, en voldoende drinken helpt ook. Om goed te slapen was ik voordat ik naar bed ga mijn voeten met warm water, en ik heb een elektrisch voetenwarmertje in bed, echt heerlijk. Overdag loop ik thuis op echte Australische 'sheepskin boots', halfhoge schaapsvacht huisschoenen (lijkt op Uggs) met rubberen zool. Wol van binnen, leer van buiten. Zolang ik geen zweetvoeten krijg heb ik daarin geen last van koude voeten. Wel duur, maar de mijne gaan alweer een jaar of 10 mee nu (en zijn nu wel bijna versleten). Ik heb nooit zo gemerkt dat het materiaal van de sokken invloed heeft op warme voeten. Behalve dan dat ik bij sommige synthetische materialen meer last heb van klamme voeten, wat daarna koud wordt. Droog is altijd warmer.

Krisje

Krisje

03-03-2018 om 22:30

Wollen inlegzolen

Ik heb van de week wollen inlegzolen voor in m'n laarzen gekocht, heerlijk warm!

Alison

Alison

05-03-2018 om 00:52

Dank

Dank allemaal, ik was even druk vandaar de late reactie.
Wilgenkatje, Silone en Tine, ik mis helaas elke creatieve gen dus zelf breien gaat hem niet worden.

Wil, ik heb hier onder meer sokken van 25 euro liggen waar ik steenkoude voeten in heb dus ik probeer me nu goed te informeren eer ik weer voor niks geld uit geef. Mijn sokkenla is meer waard dan de rest van mijn kledingkast
Punt is alleen dat een verkoper altijd beweerd dat zijn spullen werken maar dat is dus tot nu toe niet zo geweest. Ook in de wollen sokken die ik nu heb, zit ik met koude voeten dus wol werkt niet per definitie.

Dendy, ik heb nu ook van die nepcrocs dus dat maakt dan ook niet uit Ik ga eens op jacht naar crocs met voering. Tot nu dacht ik dat voering niet zou uitmaken omdat ik toch altijd sokken aan heb.

Dorry, vloerverwarming zit er niet in maar een stel laarzen wel. Ik heb weleens naar die dure staan te kijken maar was bang dat ze ook weer een miskoop zouden zijn.

Annemoon, dat is ook een punt natuurlijk. Ik loop steeds weer blaren en ik heb vaak pijnlijke voeten dus ik moet natuurlijk wel opletten met welke sokken ik draag.

Krisje, ook crocs en Dubarry. Schijnt een goede combinatie te zijn In bed heb ik ook altijd sokken aan. Ik heb een gigantische kruik, mijn geliefde waterbed. In het algemeen heb ik in bed ook geen koude voeten gelukkig. Die wollen inlegzolen ga ik eens zoeken. Ik heb er met aluminium in maar dat doet niet veel.

Anke, dat klopt wel over de rest van je lichaam. Als ik in deze tijd met de hond ga lopen draag ik standaard een thermobroek, thermo-onderhemd, dikke jas, sjaal en muts. De rest van mijn lijf is ook lekker warm, alleen die voeten en vaak ook mijn handen ondanks dubbele handschoenen. Ik ga eens kijken naar die Glerups.

Guppie, ik heb vaak ondersokken en dikke sokken aan maar dat helpt ook niet echt. Als ik naar buiten ga draag ik mijn Meindls, dat zijn leren wandelschoenen. Ook dat maakt niet uit. Toeval of niet, ik ben een liefhebber van soep, thee en stoofschotels. Mij doe je geen plezier met een bak sla of ander koud eten. Wisseldouches zijn tricky want ik heb last van Raynaud. Met kou lok ik dat juist uit. Een koud winkelwagentje is vaak al genoeg in deze tijd van het jaar. Verwarmende olie klinkt lekker, die ga ik eens opzoeken. Of weer magnesiumolie. Deed ik vroeger vaak maar dat is zo'n geknoei. Vlokken zijn misschien handiger. In principe zou ik van alles genoeg moeten hebben omdat ik elke dag een multi slik en 5000 IE D. Vroeger nam ik teunisbloemolie vanwege mastopathie. Dat is ook een omegavetzuur. Kan ik weer mee met beginnen inderdaad.

Marjoleine, ik heb magnesiumtabletten maar die zijn zo moeilijk door te slikken. Ik ben al niet zo'n pillenslikker en die zijn zo groot en vreselijk vies. Als ik ze doorsnij is het nog erger Wat ik gemerkt heb is dat kou de kramp uitlokt. Ik ging zo graag aquajoggen maar dat gaat helemaal niet meer omdat de kramp al in m'n voeten schiet als ik in het water ga. Droog is inderdaad warmer. Vochtige voeten worden heel snel, heel koud.

Een hoop tips, dank allemaal. Ik ga er mee aan de slag en hopelijk wordt het nu snel lente.

Alison

Ik weet dat bij wintervoeten soms vaatverwijders worden voorgeschreven. Is dat misschien iets om met je huisarts te bespreken? Ook vanwege die Raynaud, waartegen (ik heb het even nagekeken, want ben niet medisch geschoold) ook soms dergelijke medicijnen worden gebruikt.
Zo te lezen heb je het hele arsenaal aan gewone huismiddelen al ingezet, zonder veel succes. Sterkere middelen zijn misschien een idee.

Met die lente lijkt het momenteel trouwens lekker op te schieten

Groeten,

Temet

Meindl

Die Meindl wandelschoenen, heb je daar ook koude voeten in? Als je die de hele dag aanhoudt? Ik was vandaag bij iemand die geen vloerverwarming had en ik moest op blote voeten. Mensenlief wat een steenkoude ijsklompjes kreeg ik. Ook met sokken en slippers aan werden ze daarna niet warm.
Die Dubarry laarzen, ik snap dat je aanhikt tegen de aanschaf. Maar probeer de dunne leren en kunststof zooltjes even te verbannen en vooral dikke rubberen zolen te verkiezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.