Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wollen wasdrogerballen, is dat wat?

Toen ik laatst bij Dille&Kamille was zag ik deze bollen voor in de wasdroger:
https://www.dille-kamille.nl/nl/schoonmaakmiddelen/wasdroogbollen-vilt-3-stuks-13598.html.

Ze zouden je was zachter maken, en - en daar gaat het mij vooral om - de droogtijd verkorten. Dat laatste lijkt me wel wat, want nu duurt het soms erg lang, vooral als er natte handdoeken tussen zitten (we hebben een warmtepompdroger, die doen er langer over dan een gewone droger).

Weet iemand of die dingen echt de droogtijd verkorten? Op internet zijn de berichten gemengd, ik hoop dat iemand hier ervaring heeft. En laten die wollen dingen geen witte pluisjes achter op je donkere spullen? En gaan ze na verloop van tijd niet stinken? Ik neem tenminste aan dat ze zelf ook enig vocht opnemen, ik vermoed dat ze tussen droogbeurten in wel steeds goed moeten luchten.

Iemand ervaring hier?

Groeten,

Temet

OND

OND

03-12-2018 om 15:46

In tegenstelling tot wat dille&kamille op die webpagina beweert

("Met deze vilten wasdroogbollen heb je geen wasverzachter meer nodig!" heb je helemaal geen wasverzachter nodig als je een droogautomaat gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat "een paar ballen" in de droogautomaat helpen om het wasgoed enigszins van elkaar te scheiden, waardoor het contactoppervlak vergroot wordt en de efficiëntie van het droogproces dus verbeterd.

Ook voor sommige textielstukken met een nogal structuurloze vulling (dons, kapok,...) wordt vaak aangeraden "een paar ballen" te laten meedraaien. Die zorgen ervoor dat de vulling goed "los geklopt" wordt en zich weer gelijkmatig in het stuk verdeelt. De keerzijde is een iets hogere slijtage aan het wasgoed.

Ik gebruik daar gewoon een paar goedkope no-name tennisballen voor. Die geven inderdaad enkele vezels af de eerste twee-drie keer dat ze gebruikt worden. Daarna is dat voorbij.

Jasmijn

Jasmijn

03-12-2018 om 16:21

het lijkt erop dat het ook met tennisballen zou gaan inderdaad

Ik heb er geen ervaring mee, maar voor vervanging van wasverzachter was het jou niet te doen, dat heb je ook helemaal niet nodig met een droger, dus dan zou het alleen gaan om het tweede punt wat ze hier noemen:

• Handgemaakt in Nepal van 100% schapenwol.
• De bollen helpen warme lucht efficiënt te verspreiden, waardoor de was sneller droogt.
• Wasdroogbollen vormen een duurzaam alternatief voor wasverzachter. Je bespaart energie en de bollen gaan lang mee – ruim 1000 droogbeurten.

Maar dat kan dus ook met gewone tennisballen. lijkt me zo.
Misschien reageert er nog iemand die ze gekocht heeft, ik zou het, afgaande op deze informatie niet kopen.

Wassa

Wassa

03-12-2018 om 16:30

Droge handdoek

Het schijnt het drogen te versnellen om een droge handdoek o.i.d. bij de natte was in de droger te doen. Zo geef je namelijk dezelfde hoeveelheid vocht meer oppervlak, dat vergemakkelijkt het drogen.

Milcham

Milcham

03-12-2018 om 19:02

Zelf gemaakt

Ik heb ze zelf gemaakt van een oude trui. Uitgehaald, bollen gemaakt en in een panty gewassen zodat het ging vervilten. Precies weet ik het niet meer, is al een paar jaar geleden. Stond op internet. Ik gebruik ze omdat het de droogduur zou verkorten. Mwah, ik weet het niet want sta er niet met een timer naast. Doordat de wol vervilt is, pluist het niet. Een tennisbal geeft een ander effect, dat is echt voor het luchtig maken van je jas of slaapzak. Mijn wollen. Allen gaan niet stinken, ze worden ook niet echt nat.

Alison

Alison

04-12-2018 om 01:47

Tennisballen

Als je droger op een plek staat waar je hem kunt horen ga je niet blij worden van elke keer tennisballen erbij. Dat maakt best veel herrie. Dat pleit dus voor wollen ballen, die zijn stil

OND

OND

04-12-2018 om 19:05

Ja, het is wel een beetje ironisch:

D&K verkoopt vervilte wolballen "Handgemaakt in Nepal van 100% schapenwol", lekker goedkoop dus.
Zouden ze gemaakt zijn door Nepalese kinderen? Kinderarbeid is een plaag, daar, maar elk nadeel heb ze voordeel: stel je voor dat Nederlandse kinderen zouden moeten wolballen maken. Dat wil je toch geen kind dicht bij huis aandoen, nietwaar?

Niki73

Niki73

17-12-2018 om 15:06

Opgerolde sokken

En de koolstofvoetafdruk... Waarom moeten die ballen uit Nepal komen? We hebben hier schapen zat.

Opgerolde versleten sokken doen het ook prima als drogerballen. Die zou je anders weggooien, nu gebruik je ze nog. Gratis en voor niks en even efficiënt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.