Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lampje

lampje

18-03-2009 om 09:15

Wonen in bergen (n-h)?

Hallo,

Nou, de kogel is door de kerk, we gaan verhuizen.... En we denken er sterk aan om naar Bergen (Noord-Holland) te gaan. Het is redelijk in de buurt van ons werk (in ieder geval niet verder dan nu...), vlakbij zee en prachtig bos waar wij allemaal dol op zijn, niet een te klein of te grote plaats en meerdere scholen. En er zijn huizen in onze prijsklasse. Maar zijn er hier mensen die me er meer over kunnen vertellen, wat er nog meer erg leuk is of juist niet? Oh ja, de kinderen zijn 10 en 6 jaar (groep 6 en groep 3).
We gaan binnenkort er een weekendje heen, rondkijken en wat huizen bezichten. Maar alle informatie over het wonen daar (niet van een makelaar afkomstig...) is meer dan welkom, zowel positief als negatief).

groeten,
lampje (ja, ja even anoniem wegens bekenden hier...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
matriarch

matriarch

18-03-2009 om 09:24

Jahaaa

gingen wij toen ik kind was altijd op vakantie. Had er een tante wonen, die dreef er een pension. Aaahhhh de Eeuwige Laan... De drie banken op de grens van het bos en de duinen.....Bergen is geweldig. Hoe het is om er te wonen weet ik niet, dus aan mij heb je verder niet veel. Is het niet duur?

Jaloers

Bergen is prachtig, zou graag met je ruilen!
De huizen zijn vrees ik wel loei duur (dwz als ik me bedenk wat ons vrij staande huis qua prijs in Bergen doet, brrrr). Maar verder.... ja!!!!

Julia64

Julia64

18-03-2009 om 11:18

Leuk hoor

Ik ben er opgegroeid, mijn ouders wonen er nog steeds dus ik kom er nog regelmatig. Ik ben er echter wel al meer dan 20 jaar weg, dus kan je niks vertellen over praktische zaken als scholen enzo.
Maar ik wilde je toch even laten weten dat ik er een heel fijne jeugd heb gehad! Ikzelf zat op de Adelbertusschool (bestaat nog steeds) maarja, zoals ik al zei, wel heeel lang geleden...
In elk geval is de omgeving super, bos, strand, duinen, en niet te vergeten Alkmaar, een van de leukste winkelsteden van Nederland!

Oja, wat ik ook altijd fijn vond van Bergen: het is wel een dorp, maar dan zonder de dorpse mentaliteit zoals je die wel in de omliggende gemeentes ziet. Bergen heeft best wel een "stadse" uitstraling, misschien wel doordat er veel import woont en door de vele toeristen in de zomer?
Dat is het enige minpuntje dat ik kan bedenken (je struikelt over de Duitsers in de zomer), maar ik heb me er zelf nooit aan gestoord.

groet
Julia

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2009 om 01:36

Prachtig

Het aardige van Bergen is dat het wel de sfeer van een toeristisch dorp heeft, maar totaal anders als bijvoorbeeld Egmond aan Zee. Ik zou bijna zeggen dat Bergen meer stijl heeft. De dorpskern is heel erg gezellig met de restaurantjes, cafés en in de zomer de terrasjes. Verder is het dorp redelijk 'gemêleerd'. Het is geen goedkope woonplaats, maar op zich is er wel voor ieder wat wils. Nieuwbouw, jaren '20 buurten, sjieke woningen, echt oude huisjes, al met al lijkt het mij een heel prettige plaats om te wonen.
Als je kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan is er een school in Bergen, maar Alkmaar zal ook bij de keus betrokken worden waarschijnlijk. De afstand naar Alkmaar is zeker goed te befietsen. En ook voor een uitgebreid(er) winkel- en restaurantaanbod kun je naar Alkmaar, wat wil je nog meer?
Ik heb jarenlang in 'een' Egmond gewoond, sinds een aantal jaren valt dat dorp onder gemeente Bergen. Ik moet wel zeggen dat dat zeer deed bij de bewoners van de drie Egmonden.

lampje

lampje

19-03-2009 om 09:36

Bedankt!

Hallo allemaal,

Wat fijn, jullie snelle reakties. En ze komen op mij eigenlijk allemaal als positief over. Ik merk dat ik er helemaal enthousiast van wordt!
We gaan volgende week (weekend) die kant op, ben heel benieuwd hoe of wat eea op ons dan overkomt. Je kijkt denk ik toch anders als je het als je nieuwe woonplaats gaat zien ipv vakantieplek.
En Kaaskopje, Egmond, wat leuk! Daar zijn we ook aan het kijken geweest.
En het is (helaas ) niet zo dat we in Bergen sjiek of vrijstaand gaan wonen, maar we hopen er wel op vooruit te gaan. En vooral een grotere tuin dan nu (2x6m), oooh, wat lijkt me dat heerlijk.
Ik zag ook dat er aardig wat scholen zijn, dus eentje die bij ons past zit er vast tussen (nu een hele leuke Jenaplan) en idd Alkmaar lijkt prima bereikbaar per fiets (voor de middelbare school tzt). Ook van die criteria die voor ons erg belangrijk zijn. En Marith, zijn het jouw ouders die er nog wonen? Dan bevalt het neem ik aan hen ook wel, anders zouden ze wel gaan. Toeristen lopen hier ook rond (onze straat is zelfs onderdeel van een architectuurroute, hihi, wie woont er nou nog zo dicht op elkaar....).

Nogmaals bedankt en als jullie nog tips, suggesties of andere info hebben hou ik me graag aanbevolen!
groeten,
lampje

Sian

Sian

19-03-2009 om 17:19

Hangt af van waar

Ik heb meerdere jaren in Bergen gewoond. Het is een leuk dorp, mooi gelegen, fijne omgeving, genoeg winkels enzovoorts.
Sommige wijken zijn ook best leuk om te wonen (de nesse bijvoorbeeld). Wel woont er veel kouwe kak en daardoor is er soms niet zo veel sfeer in het dorp en leeft iedereen wat langs elkaar heen. Het is niet een heel hartelijk dorp wat dat betreft. Verschil wel erg per straat verder.
Ik vind het er leuk wonen alleen in de sociale sfeer niet altijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.