Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wonen in binnenstad

Ik weet niet zo goed bij welke afdeling op dit forum mijn vraag eigenlijk ht beste past, maar ik probeer het eerst hier.
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huis richting rotterdam , Dordrecht.
We hebben gister 3 huizen bekeken, 2 in een leuke kindvriendelijke buurt in Dordrecht nabij een park, een achterom ideaal voor dochter van 5, maar de huizen spraken mij niet zo aan. Toen gingen we kijken naar een rijksmonument aan de haven, helemaal geweldig, vreselijk veel charme,dakterras en ruimte maar.......... geen tuin, niet echt een kindvriendelijke omgeving, in de binnenstad....
Hoe denken jullie erover, en heeft er iemand ervaring met wonen in een bovenwoning in de echte binnenstad van de stad?
Is het egoistisch om misschien mijn eigen wensen voor te laten gaan?
Ik heb gekeken op internet en er zijn 2 parken in de buurt, een kinderboerderij 5 min van het huis af.
Ik hoop op reacties

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lidie Schoonhoven

Lidie Schoonhoven

12-07-2009 om 11:10

Eigen wensen

Natuurlijk mag je je eigen wensen voor laten gaan maar hou er wel rekening mee dat je juist door het wonen in een binnenstad met kind misschien minder vrijheid hebt. Als ze buiten wil spelen zul je mee moeten, ze zal misschien tot haar 10e?? niet alleen naar school kunnen, etc.
Wij zijn vertrokken uit de binnenstad naar een wat meer buitenwijk achtig gebeuren toen onze dochter er was. Ze is nu 4 en kan zelf buiten spelen, en een vriendinnetje opzoeken, er zijn haast geen auto's in de straat etc en de school is vlakbij, ze zal over een tijdje alleen naar school kunnen.
Dat neemt niet weg dat we de binnenstad best missen en wellicht teruggaan als ze ouder is, maar de vrijheid wat betreft buitenspelen en school, daar genieten wij (en zij) erg van.
succes met je keuze.

Yta Chalne

Yta Chalne

12-07-2009 om 12:31

Optie 3

Ik zou kiezen voor optie drie, waarbij je in een jou wel aansprekende buurt/ huis woont zonder dat het je kind belemmert in haar bewegingsvrijheid. Dus een huis aan de rand van het centrum met tuintje en een speelplekje in de buurt.

Optie 1 en 2 spreken me niet erg aan.

bomarieke

bomarieke

12-07-2009 om 13:19 Topicstarter

Dank jullie

bedankt voor de reacties, ik merk dat alle dames toch wel voor optie huis met buitenspelen gaan, snap ik eigenlijk ook wel, en is wel het leukste voor mn dochtertje!
We hebben geen echte haast dus we kunnen idd wel doorzoeken naar iets wat beide heeft, in de stad maar wel genoeg buitenspeel mogelijkheden. Ik ga wel even naar monumenten aftrek mogelijkheden kijken, dank je wel.

Bomarieke

"ik merk dat alle dames toch wel voor optie huis met buitenspelen gaan, snap ik eigenlijk ook wel, en is wel het leukste voor mn dochtertje! "

Niet alleen voor dochtertje, maar in wezen ook voor jezelf, in die zin dat je ook jezelf fors beperkt als je je kind niet alleen buiten kan laten spelen. Want dan moet je dus altijd mee, ook als je veel liever met de krant op de bank zou blijven zitten. Een eenvoudig 'hup kind, ga naar buiten!' zit er gewoon niet meer in.

En weet je zeker dat er geen jongere kinderen meer komen? Want een peuter op een bovenwoning lijkt me al helemaal geen genoegen.

Succes met zoeken

Temet

amk

amk

12-07-2009 om 20:22

Peuter op bovenwoning

is gelijk aan een peuter in een flat, en best te doen. Idd je zult je krant mee moeten nemen naar de speeltuin maar ook dat leer je vanzelf.
Ik heb standaard een boek in mijn tas zitten.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 23:26

Hier

een monumentale binnenstad. Dat vergt ook nog wel eens wat extra investering in moeite enzo, je mag láng niet wat je wilt met je prachtige pand. Ook niet aan de buitenkant, denk aan kleur verf, maar ook aan bloembakken.
Wat hier (ik woon er zelf niet, maar ken de huizen goed) als lastig wordt ervaren: je kunt je fiets niet goed kwijt - je hebt vaak geen achterom.
Kliko idem, die staat ergens achter je huis in een hoekje en moet je weet ik hoeveel tientallen meters naar een inzamelpunt sjouwen. Sinds dit jaar hebben ze hier in de binnenstad van die ondergrondse vuilcontainers, daar wordt ook niet iedereen blij van.
Toeristen, ik weet niet hoe dat is in Dordt, maar hier staan ze geregeld tegen je ramen geplakt naar binnen te loeren. Moet je tegen kunnen

Tirza

ol3

ol3

13-07-2009 om 09:27

Tuin

wij hebben met 2 kinderen in een appartement met balkon gewoond en wonen nu sinds 1 jaar in een eensgezinwoning met tuin. Ik was ook altijd een ondernemende moeder, ging veel met de kinderen de hort op, kinderboederij, bos, idd tijdschriften mee naar de speeltuin en dit ging altijd prima maar nu we hier wonen kan ik zeggen dat een tuin echt heerlijk is, ik vind het echt een verlengstuk van je huis, de kinderen zijn gewoon meer buiten en spelen nu met lego etc gewoon in de tuin en ze hebben de leeftijd dat ze nu alleen mogen buiten spelen want gewoon ideaal is, poort open en ze waaien binnen wanneer ze willen, het is goed voor hen, ze leren makkelijker vriendjes maken en ik vind het eerlijk om dan gewoon lekker om in de tuin zitten!

ook het argument van straks alleen naar school te kunnen fietsen vind ik goed, het zijn toch allemaal stukjes vrijheid die kinderen in de loop van de jaren steeds meer krijgen.

ik ben absoluut ook veel meer gecharmeerd van een mooi oud pand in de binnenstad dan een nieuwbouwhuis waar wij nu wonen, maar wij zitten net aan de rand van een grote stad, 5 minuten met de metro en ik zit in het centrum met alle culturele dingen die een stad biedt dus wij zitten hier echt prima!

succes met je beslissing!

Flat vs bovenwoning

AMK, in de meeste flats zit een lift. In bovenwoningen niet. En oude bovenwoningen hebben ook veel vervelender trappenhuizen dan gewone flats.
En wat Tirza aankaart klopt ook: je hebt in een oud huis vaak geen fatsoenlijke plek om fiets (en kinderwagen) te stallen.
Maar wat betreft het punt 'buitenspelen met/zonder toezicht'heb je natuurlijk gelijk en is er inderdaad geen verschil. Maar zelf dacht ik bij 'peuter in bovenhuis'meer aan het gemier van drie steile trappen op met treuzelende peuter + boodschappen.

Groeten,

Temet

amk

amk

13-07-2009 om 10:07

Hoge flats wel

maar tot 4 hoog is een lift niet verplicht en wordt dus ook niet gebouwd. Ik woon 3 hoog en mijn dreumesje kon dus verdraaid snel die trap op, want ik til de boodschappen al.

En ja, ik mis mijn tuin best wel. Wegens scheiding te koop zogezegd. Maar binnenruimte is dan belangrijker als een tuin.

bomarieke

bomarieke

14-07-2009 om 16:09 Topicstarter

Jeetje

Jullie geven me veel om over na te denken super dat had ik nodig haha, aan sommige dingen denk ik helemaal niet!
Ik ben er nog niet uit, we kijken vrolijk verder en ik neem alle tips mee.

Omgeving dordrecht

@ Bomarieke,
Dordrecht is absoluut een leuke stad om te wonen, maar ik ben zelf Dordt uitgegaan 5 jaar geleden naar een stadje naast Dordt. Meer vanwege de rust en alles ligt veel centraler hier.
Een hele leuke stad om te wonen, leuk centrum, goede scholen, verschillende soorten wijken met verschillende soorten huizen. Mooi groot zwembad met buitenbad en groot ligweide, kinderboerderij. Welgeteld 6 stoplichten in de hele stad, goede kinderopvang mogelijkheden en met de waterbus zit je binnen 5 minuten in centrum Dordrecht en binnen 30 minuten in Rotterdam. En de A15 en de A16 zit je zo op.

Nieky

Nieky

15-07-2009 om 17:13

Dordrecht

Bomarieke,

Hoewel de binnenstad van Dordrecht geweldig is (vind ik) zijn wij er zelf weggegaan toen onze zoon 2 jaar was. Wij hadden daar een huis met grote tuin maar het niet alleen buiten kunnen spelen aan een drukke straat was niet optimaal.
Inmiddels zijn we verhuisd naar een van de buitenwijken en daar wil ik voorlopig ook niet meer weg. Alhoewel, als de kids de deur uit zijn, lijkt de binnenstad me wel weer geweldig.

Daarbij moet je ook rekenen op vrij veel evenementen die worden georganiseerd in de binnenstad van Dordrecht. Persoonlijk vind ik dat ook een van de charmes maar ik hoor toch vrij veel mensen klagen over geluidsoverlast als ze in de binnenstad wonen (popconcerten, Dordt in Stoom, kermis etc.).
Ook een overweging is de zgn. "pollers" hier in de stad. Hierdoor wordt de binnenstad hermetisch afgesloten voor verkeer (mits vergunningen etc.) en is het niet echt altijd even prettig om bij je eigen woonhuis te komen.

Succes met overdenken, het blijft wel een mooie stad.

Nieky

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.