Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zaanse?

Zaanse?

09-11-2012 om 10:54

Wonen in de zaanstreek?

Is er iemand die zijn ervaringen met wonen in de Zaanstreek wil delen? 'Opeens' is ons huis in Amsterdam verkocht (ontbindende voorwaarden van voorlopig koopcontract lopen nog, maar goed) en moeten we dus verhuizen. We hebben besloten eerst ons huis te verkopen en zijn wel vrijblijvend op open huizen routes huizen gaan bekijken in Zaandam, Westzaan en Overveen (andere richting).
Prijstechnisch kiezen we toch voor de Zaanstreek, maar ik krijg opeens ook wel koudwatervrees. Ik woon al lang in Amsterdam, ben erg gehecht aan de stad, maar binnen ons budget kunnen we gewoon niet kopen wat we willen (woning van 100+ vierkante meter met grote tuin aan rustige straat, liefst bouwperiode tussen 1900 en 1950).
Ik hink ook erg op twee gedachten wat ik wil met de volgende twee opties:
- Westzaan, klein dorpje met schattige kern. Weinig voorzieningen, twee hele kleine basisscholen met beide in totaal drie of vier combinatieklassen. Wel mooie huizen met bijvoorbeeld diepe tuinen die grenzen aan een natuurgebied met veel water. Maar, hoe is het om echt in een dorp te wonen? Zou je als buitenstaander makkelijk contacten maken? Zijn kleine schooltjes niet heel beperkend? Aan de andere kant voelt het ook wel heel veilig en beschut en dat in de randstad en op fietsafstand van Zaandam.
- Zaandam, groter en meer voorzieningen (theater, winkels, bioscoop, bibliotheek). Een aantal leuke woningen, waaronder aan de Zaan. Meer keuze aan scholen. Maar ook groter, rommeliger, mengeling van goede en slechte wijken. Ik heb gewoon niet zo'n gevoel bij Zaandam.

En dan nog wat vragen over het algemeen over de Zaanstreek en de zaankanters. Zijn er algemene dingen te zeggen over de volksaard (mijn indruk is autochtoon, mengeling van volks en hoger opgeleid) en hoe het lukt aansluiting te vinden?

Pfff, ik ben blij hoor dat ons huis waarschijnlijk verkocht is en ik wil heel graag naar een ruimer huis met meer buiten, maar ik vind het gewoon heel lastig om te beslissen waar ik de volgende 20 jaar zou willen wonen. En het is wel de bedoeling om een nieuwe woning voor langere tijd te komen (zijn tot nu toe steeds om de vier/vijf jaar verhuisd). Oh ja, wat vindt mijn man ervan... Die zit er heel praktisch in en kijkt vooral naar het huis en niet zozeer naar de woonomgeving. Hij maakt zich wat minder zorgen over scholen, aansluiting en andere dingen voor de toekomst. Hij vindt altijd overal zijn weg wel en dat vind ik lastiger.
Nou ja, ervaring met de Zaanstreek zijn dus welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou ik niet doen

ik heb niets met de zaanstreek, het spreekt mij niet aan.

En als ik dan al zou willen verhuizen richting noord (ik woon in Haarlem) dan zou ik Spaarndam doen.

dc

dc

09-11-2012 om 12:35

Familie

Ik heb er familie wonen die het heel fijn vinden wonen daar. Ik zou het dus niet uitsluiten.

Mijn keuze zou het niet zijn

Wij zijn jaren geleden ook die streek gaan verkennen omdat we op zoek waren naar een nieuwe woonomgeving, maar wij zijn er afgehaakt en hebben gekozen voor een ander plekje in de buurt van Amsterdam (ten oosten). Wat mij vooral tegenstond was de geur in Zaandam en omgeving, vreselijk op sommige dagen. De cacaofabrieken (volgens mij de aanstichter?) zijn soms heel intens aanwezig, en ik ga daar echt van over mijn nek. Die geur zou ik dus wel goed verkennen!

Geur

Behalve Cacao de Zaan - op sommige dagen tot in Amsterdam te ruiken - heb je ook nog Forbo Krommenie.

Toen ik nog pendelde tussen Alkmaar en Amsterdam kon ik in de trein ruiken waar in de Zaan ik mij ongeveer bevond

Groeten,

Temet

Annet

Annet

09-11-2012 om 15:58

Vrienden

Vrienden wonen in Assendelft. Zij zijn heel tevreden daar. Oudste gaat naar het VO 12 km verderop. Goede school. Ook niet onbelangrijk: er is een station.
Over stank heb ik ze nooit gehoord.

Qwendo

Qwendo

09-11-2012 om 21:24

Zaanse

Ik woon in het Zaanse, en ik zou er niet meer weg willen. We wonen in Zaandam niet in het centrum en niet in een nieuwbouw wijk in Zaandam-Noord.
We wonen in het toeristische gebied. Ik zie de Molens van de Zaanse Schans vanuit mijn woonkamer draaien.

De cacao die ruik je soms met nat weer, dan ben ik binnen en zomers in de tuin hebben we er geen last van.

Er is veel groen in de omgeving een recreatie plas op loopafstand. En als ik de wijk uit rij, ga ik de polder in of de snelweg op. Openbaarvervoer is super goed geregeld. Goede verbinding met de bus rechtstreeks naar Amsterdam. En 3 station op fiets afstand.

Er zijn voldoende scholen, heb er nog 1 op de basisschool de andere zit op middelbaar en hoeft niet langer dan 15 minuten te fietsen.

Er zijn vele sportclubs op 5 minuten fiets afstand.

Nee, ik ga hier niet meer weg.
Zomers genieten we van het varen met de boot, met voor de Zaan en achter de plas. En 's winters schaatsen tussen de weilanden door.

Qwendo

Qwendo

`De cacao die ruik je soms met nat weer, dan ben ik binnen en zomers in de tuin hebben we er geen last van."

Dat hangt toch ook sterk van de windrichting af lijkt me? Ik woon in Amsterdam en ruik soms cacao, en dat schijnt Cacao de Zaan te zijn (en niet, zoals ik dacht, de overslag in de haven). Dat is dus als de wind een beetje noordwestelijk is. Komt-ie uit het zuiden, dan ruik ik het niet.

Het lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je een hekel hebt aan cacaogeur: niet ten noordoosten van de fabriek gaan wonen,aangezien de wind hier meestal uit het Zuidwesten komt. '

Forbo zou ik dan persoonlijk weer niet zo mee zitten, maar ik heb geen hekel aan de geur van linoleum.

Groeten,

Temet

Qwendo

Qwendo

11-11-2012 om 10:49

Cacao de zaan

Ruiken we echt alleen met natweer en dan moet de wind ook nog deze kant op staan. Ik woon op 500 meter afstand van cacao de Zaan en slaat echt alleen neer met natweer.

Overigens zijn er meerder cacao fabrieken in Zaandam.

De forbo vindt ik het ergste ruiken, was vroeger toen ik van Zaandam naar school in Wormerveer fietste 's morgens echt geen lekker luchtje.

Zaanse?

Zaanse?

13-11-2012 om 09:17

Tja tja tja...

Ach, ik vind het echt lastig! Zondag buitenkanten van huizen bekeken en straten om een selectie te maken in huizen die we willen bekijken. En dan trekt de omgeving van Santpoort, Overveen me enorm aan (dichtbij zee en duinen, op fietsafstand van Haarlem). Maar de huizen die liggen rond de prijs die wij willen betalen (maximaal 350.000) staan in wat benauwde straten met veel auto's, weinig vrij uitzicht. En in Zaandam en omliggende dorpen kopen we wel een karakteristiek huis met vrij uitzicht voor dezelfde prijs. Meer woonplezier in huis, maar een minder interessante omgeving.
Het is wel fijn dat er tijdsdruk op zit. Vrijdag gaan we zes huizen bezichtigen en daarna moeten we een knoop doorhakken. Niet veel tijd dus voor twijfel en wikken en wegen.
En oh ja, de geur in Zaandam was me ook opgevallen. Zal eens goed navragen welke geur met welke windrichting. En die cacao-lucht vond ik eerlijk gezegd wel lekker .

jutter

jutter

13-11-2012 om 16:46

Amsterdam toch ook mogelijk?

Met jullie koopprijs kan je evt. in Amsterdam aan de Nieuw-west ook wel terecht. Ik denk aan Nieuw-sloten, de Aker of net buiten Amsterdam, Badhoevedorp of Amstelveen.
Lijkt mij wat minder cultureshock dan van Amsterdam naar Zaandam, maar goed ik ben dan ook niet bekend in Zaandam en omstreken.

Succes

Hoe groot moet dat worden dan?

Dat lijkt me nou ook, dat je niet per se tot de zaanstreek beperkt bent met dat budget. Hoe groot moet dat huis worden dan? En wat bedoel je met 'meer buiten'? Grote tuin?
Groet,
Miriam Lavell

Amsterdam noord?

Met jullie budget zou ik wel raad hebben geweten! daar staan ook mooie huizen, richting kadoelen bijvoorbeeld.

En broek in waterland?

nathalie

nathalie

13-11-2012 om 21:50

Wat zaanse? wil

staat in haar eerste bericht, woning van 100+ vierkante meter met grote tuin aan rustige straat, liefst bouwperiode tussen 1900 en 1950.
De nieuwere wijken van A'dam vallen niet binnen de laatste eis denk ik.

In dat geval

Wat dacht je van http://www.funda.nl/koop/hilversum/huis-48519808-van-ostadelaan-50/ of http://www.funda.nl/koop/loosdrecht/huis-47105019-nootweg-77/ of http://www.funda.nl/koop/haarlem/huis-48533340-kloppersingel-69/ of http://www.funda.nl/koop/zandvoort/huis-47210135-dr-c-a-gerkestraat-163/ of http://www.funda.nl/koop/broek-in-waterland/huis-48490538-burgemeester-peereboomweg-15/ of http://www.funda.nl/koop/amstelveen/huis-48425459-de-surmontstraat-12/
Het is maar een greep uit een enorme rij.
Ik zou me trouwens in deze tijd helemaal geen haast maken. Er is genoeg te huur. Leuke bungalow in Heemstede bijvoorbeeld http://www.funda.nl/huur/heemstede/huis-48597052-einthovenlaan-24/
ABN Amro verwacht nog een daling van de huizenprijzen tussen de 13 en 20%. Dat is op jouw budget tussen de 45.500€ en 70.000€. Huren is in dat licht ineens heeeeel goedkoop.
Zeker als je een huis voor 20 jaar wilt gaan kiezen, moet je geen twijfels hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Omg haarlem

is mooi, maar vaak betaal je er ook meer voor.
Wat ik zelf mee zou laten spelen is waar werken jullie nu?
Welke voorzieningen zijn voor jullie nu en in de toekomst belangrijk?
Welke omgeving voldoet daaraan? En zoals Miriam al zegt als jullie het nu nog niet goed weten ga dan huren. Dan kunnen jullie rustig verder kijken welke omgeving het beste bij jullie wensen past.

Succes met de zoektocht.

Zaanse?

Zaanse?

15-11-2012 om 13:28

Hmmmm,

Ik waardeer het hoor het meedenken, maar door omstandigheden wil ik toch heel graag nu de overstap maken naar een huis voor vast. We zijn de afgelopen jaren veel verhuisd, krijgen volgend jaar gezinsuitbreiding, pittige familieomstandigheden. Het liefst zou ik maar één keer verhuizen en ergens goed zitten voor langere tijd. Maar... als er twijfel is of niet het juiste gevoel bij één van de huizen dan moeten we het inderdaad overbruggen door te huren. En dan het liefst in ons huidige buurt, zodat we niet de kinderen meerdere keren hoeven te laten overstappen.
En, ik weet dat er voor ons budget enorm veel mogelijk is. Wat dat betreft is het allemaal een luxeprobleem .

Importzaanse

Importzaanse

21-11-2012 om 14:21

Westzaan

Hoi,

Ik woon sinds 10 jaar in Westzaan. Ik ben destijds bij mijn vriend ingetrokken, die er al woonde. Ik kom zelf niet uit de Zaanstreek en moest wel wennen aan het wonen in een dorp met weinig voorzieningen. Dit wordt wel gecompenseerd door het feit dat we beide een auto hebben. Het is verder niet moeilijk om als buitenstaander in het dorp contacten te maken, er wonen heel veel mensen die ooit van buiten de zaanstreek komen. Mijn kinderen zitten hier op school. Er is een vrij grote openbare school aan de noordkant en een kleine (christ.) school halverwege het dorp. Op de grotere school spelen momenteel juist wat meer problemen met grote en drukke klassen, waardoor wat leerlingen zijn overgestapt naar ondere andere de kleine school.Middelbare scholen zijn zo'n 4 a 5 kilometer fietsen, dat is goed te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.