Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Carola

Carola

19-05-2016 om 15:11

Zaken waar je niet kunt pinnen

De afgelopen tijd kwam ik verscheidene malen bij zaken waar de klant niet bleek te kunnen pinnen. Een groenteboer, een snackbar ( waar ik een stevige bestelling vanwege familiebezoek kwam afhalen) en een bruidsatelier - dat was een pittig bedrag.
Paar jaar geleden was ik met een vriendin bij een zaak waar trouwjaponnnen uit uitlopende collecties werden verkocht, ook daar moest contant worden betaald - de eigenaresse verwees gedienstig naar het dichtbijzijnde pinapparaat.

Waarom is dat? Dat een sappelende groenteboer niet wil investeren in pinbetalingen, oké, dat zal wel, maar hoezoe geen pin bij grote bedragen als gelegenheidskleding ? Hebben jullie er ervaring mee?


neteret mut

neteret mut

19-05-2016 om 15:21

is nog vrij vaak zo hier in B. Bij de tandarts, huisarts, fietsenzaak, maar ook de tapijtlegger vorige week of als je stookolie bij een nieuwe leverancier bestelt. Bij campings ben ik het ook meerdere keren tegengekomen.

Wilma

Wilma

19-05-2016 om 15:39

Zwart

Heeft vaak met zwart betalen te maken. Krijg je een echt bonnetje erbij?

Alicia

Alicia

19-05-2016 om 15:40

nooit eigenlijk

Ik kom eigenlijk nooit winkels tegen waar ik niet kan pinnen. De fietsenmaker, de bloemist, de ijssalon, het souvenierwinkeltje va het Archeon, ik pin overal. Zelfs bij de bieb kan ik met de pinpas geld op mijn leenkaart zetten. Alleen het zakgeld en de glazenwasser gaan hier nog contant.

Ava

Ava

19-05-2016 om 16:18

Markt

Zelfs op de markt kan je hier en daar pinnen.

Triva

Triva

19-05-2016 om 16:19

hier

kan ik zelfs pinnen bij de kringloopwinkel dus ik vind niet dat een groenteboer dat niet hoeft te hebben. Ik kom daar niet maar als ik daar zou komen en ik kan niet pinnen kom ik er nooit meer.

Wij hebben in ons dorp één winkel waar mijn man wel eens komt waar hij niet kan pinnen: een dumpzaak met legerspullen, campeerspullen en voor mijn man werkbroeken en werkschoenen maar ach de pinautomaat is aan de overkant van de straat.

Een snackbar en een bruidskledingzaak? Vreemd hoor.

drie redenen

Ik kan er drie redenen voor bedenken.

1) geen zin in investeringen
2) met een pinautomaat blijven je zwarte transacties niet onzichtbaar
3) Een pintransactie duurt langer. Ooit eens gelezen in de krant in een interview met een Turkse bakker, die opmerkte dat hij een zaak vol klanten had die allemaal bedragen van rond de 1 euro afrekenden, contant gaat dan stukken sneller dan dat gepin. Ik kan me daar iets bij voorstellen (al valt niet uit te sluiten dat ook reden 2 er iets mee te maken heeft).

Ik vind het wel raar dat een bruidswinkel geen pinautomaat heeft, dat gaat toch om bedragen die je niet los in je broekzak hebt zitten!

Groeten,

Temet

Noet

Noet

19-05-2016 om 17:07

Temet

zo'n bruidsjurk heft levertijd en betaal je via factuur. Net als de aannemer en zo.

Mijntje

Mijntje

19-05-2016 om 17:12

veiliger

Ik dacht dat ze juist meer willen dat iedereen pint, omdat dit veiliger is voor het personeel. Er valt dan immers geen greep meer uit de kassa te doen. Idd hier ook in de kringloopwinkel.

Henriette123

Henriette123

19-05-2016 om 17:34

Bruidsmodezaak

Misschien is het dezelfde zaak als van jou Carola, maar twee jaar geleden moesten wij ook in een een bruidsmodezaak contant betalen, inderdaad een groot bedrag, en het verbaasde mij toen ook.
We kregen wel gewoon een nota.

Moni

Moni

19-05-2016 om 18:58

Anders in Limburg

Mijn man komt geregeld in winkels in midden-Limburg.
Als hij daarheen gaat, pint hij vooraf geld. Want er zijn meerdere winkels zonder pinautomaat.
In winkels in onze eigen provincie pint hij wel.
Zou het regionaal gebonden zijn?

Skellig

Skellig

19-05-2016 om 19:14

Nou...

Ik ben al verbaasd als ik ergens niet contactloos kan betalen, niet kunnen pinnen kom ik echt nooit meer tegen (medium stad in de Randstad).

Stickertje

Stickertje

19-05-2016 om 19:24

opmars van digitaal

Hier kan mijn 11 jarige bijna brugklasser niet eens zelf zijn eigen zaken regelen bij de bibliotheek, want hij mag nog geen bankrekening met pinpas (mag niet van de bank, van mij wel) enbij de bieb gaat alles zonder contant geld.
Ik moet weer met hem mee, want hij kan niet zelf zijn boete betalen maar ook geen boeken aanvragen voor een werkstuk of spreekbeurt.
Terug met het contant betalen!

Noet

Noet

19-05-2016 om 19:51

stickertje

kan je geen tegoed via ideal op zijn bieb pas zetten?

Stickertje

Kwestie van een rekening openen bij een bank waar dat wel kan? Mijn tienjarige kan al een paar jaar zelf pinnen met eigen pas (ABN).

Verder kom ik zelf zelden nog winkels tegen waar je cash moet betalen.

Stickertje

Stickertje

19-05-2016 om 20:12

tegoed zou kunnen

Maar dan moet ik alsnog mee, omdat ze bij kinderen onder de 14 nog toestemming van ouders willen. Om te voorkomen dat kinderen vanalles aanvragen en ouders dan niet willen betalen. Als hij 12 is (gaat hij al bijna naar 2 vwo) dan kan ik bij de bieb iets tekenen dat hij wel zelf zijn zaken mag regelen.
Dit hele gedoe is pas sinds kort van kracht, ik wil terug naar af. Toen kinderen met geld om leren gaan ook nog met echt tastbaar geld ging.
Toen mijn dochter zo oud was gaf ik haar €1,50 mee, kon ze boete betalen (10 cent of zo) en een boek voor haar werkstuk aanvragen. Toen was het geld nog tastbaar.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-05-2016 om 20:24

Wat Noet zegt

Bij ons kun je gewoon thuis inloggen bij je bibliotheek en dan via ideal een tegoed op de bibliotheekpas zetten. Worden kosten van reserveringen, boetes ed. er automatisch vanaf geschreven. Is volgens mij tegenwoordig vrij gebruikelijk.

Moni

Moni

19-05-2016 om 20:46

Hier om die reden naar een andere bank gegaan

Kind van 10 moest een treinkaartje kunnen kopen met een betaalpas.
Toen zijn we bij de ING beland.
Bij de Rabo kon dat niet.

Oja, toen was de ov-chip er nog niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 12:47

Lastig

Ik vind het vooral lastig als ik ergens niet kan pinnen. Je moet als ondernemer wel érg weinig omzet hebben om de investering in een pinapparaat niet te kunnen bekostigen. Een winkel die grote bedragen rekent voor het spul wat ze verkopen, is in mijn ogen echt raar bezig als ze contant geld eisen. Daardoor lopen twee partijen risico. Een goudmijn voor overvallers en tassenlosrukkers. Ik zou denk ik vragen, of ik het bedrag ter plekke via internetbankieren op hun rekening zou mogen overschrijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 12:52

Triva

Ondanks dat ik het zelf ook lastig vind als ik niet zou kunnen pinnen bij een groentenboer, vind ik het ook wel wat bout om zo'n winkel daarom te boycotten. Als je trouwe klant bent, weet je bij voorbaat dat je geld mee moet nemen, dat zit dan toch gewoon in je systeem? Als wij naar de snackbar gaan, pinnen we ook eerst even een om en nabij bedrag, het wisselgeld gaat thuis in een kistje voor andere kleine uitgaven.

Triva

Triva

20-05-2016 om 13:46

Nee

Ik kan nooit trouwe klant worden dus dat gaat al niet op.

Ik vind pinnen heel vervelend, dan betaal je, dan krijg je weer muntjes terug en dan zit je weer met allemaal klein geld waar ik niet meer weet hoe ik daar vanaf kom. We leven in 2016 en wat mij betreft stoppen we gewoon met contant geld. Ja ik spreek niet voor een ander maar contant geld werkt gewoon echt niet meer bij mij (nogmaals, bij mij dus). Ik vind het vervelend, portemonnee zit vol, het is gevaarlijker om mee over straat te gaan etc.

Die ene winkel is geen probleem, daar komt mijn man eens per jaar en dat loopt wel. Koop je iets van marktplaats zijn dat vaak redelijk ronde bedragen, komt ook nog wel goed maar een winkel voor dagelijkse dingen waar je niet kunt pinnen hoeft niet te rekenen op mijn klandizie en zo'n winkel moet dus ook goed beseffen dat hij daar heel wat klanten door mist.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 01:14

Het is maar wat je wilt

Ik heb gemiddeld genomen ook amper contant geld op zak, maar als een bepaalde winkel iets heeft wat ik graag wil hebben, haal ik toch maar even wat contant geld. Bij de bloemenman naast de supermarkt kan ik ook niet pinnen. Koop ik daarom een supermarktbosje? Nee, ik wil die bloemen van hem. Het alternatief is dat ik eerst 10 minuten moet fietsen en daar heb ik op zo'n moment minder zin in.

Ik moet er bij zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit meer in groentenwinkels en slagerijen kom, omdat wij alles in de supermarkt halen. Het is mijn probleem dus ook niet, maar ik denk toch dat als mensen zo'n winkel wél waarderen, dat dat contante geld er heus wel komt. Anders was hij allang ten onder gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 01:23

Oh ja contant geld

Wie weet komt het er ooit van dat we geen contant geld meer hebben, maar ik zou het echt niet slim vinden om dat af te schaffen. Hoe betaal jij je ijsje als je eens op het strand bent? Of je moet ontzettend nodig en moet naar een openbaar toilet? Stuur jij een kind van 9 met jouw pinpas naar de supermarkt voor een kleine boodschap? Er blijven situaties denkbaar waarbij je met contant geld betaalt. Of ben jij zo principieel, dat je dan maar met gekruiste benen gaat zitten en je ijsje bij een supermarkt haalt, omdat daar wel een pinautomaat is?

Noet

Noet

21-05-2016 om 02:17

veel contant

ik betaal bijna alles contant.
Ik pin 1x per week € 70 euro en daar doe ik het mee.
Kleding, schoenen etc wordt wel gepind, maar dat koop ik niet maandelijks.

Ik geef ook niet elke dag geld uit, vaker niet dan wel eigenlijk.
Geld uitgeven is echt een weekend activiteit.

Triva

Triva

21-05-2016 om 09:57

kaaskopje

Als we naar nog minder contant geld gaan komt daar ook wel een oplossing voor. Die tent op het strand verkoopt namelijk meer als die nu al laat pinnen dus dat moet die tent altijd overwegen.

Naar de wc kan een winkel ook in de prijs doen van de overige producten.

Op de markt etc kun je steeds vaker pinnen, ook zijn er mogelijkheden dat je bijv pint aan de deur. Ik vind serieus dat je achterloopt als je geen pin aanbiedt, zeker als er geen pinapparaat aan de overkant zit zoals op het strand.

Voor wat betreft kinderen: in die tijd bestond de chipknip nog, dat is hetzelfde als een portemonnee en mijn oudste doet al heel lang de boodschappen met zijn eigen pinpas en dan betaal ik hem later via internetbankieren terug. De kans is groter dat ik geen contant geld heb dan dat ik een boodschapje mis.

Triva

Triva

21-05-2016 om 09:58

Noet

'Ik geef ook niet elke dag geld uit, vaker niet dan wel eigenlijk.
Geld uitgeven is echt een weekend activiteit. '

Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat mensen die liever een pinpas gebruiken meer geld uit geven? Elke dag geld uitgeven? Niet alleen in het weekend uitgeven?

Noet

Noet

21-05-2016 om 10:04

Triva

nee, dat ik niet elke dag geld uitgeef en dus dat pinnen helemaal niet zo nodig heb.

En ja, ik denk dat sommigen best wat minder aan zooi kunnen kopen, hoeven ze ook niet zo te klagen dat ze niet uitkomen.

Noet

Noet

21-05-2016 om 10:05

was nog niet klaar

een beetje zuiniger op je spullen en wat meer op de lange termijn kopen kan geen kwaad.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 10:49

Noet

Hoewel ik het dus met je eens ben dat contant geld nog niet afgeschaft moet worden, vind ik wel dat jouw reactie vol vooroordelen staat. Wat heeft weinig boodschappen doen te maken met contant betalen of pinnen? Kun je niet zuinig aan doen zonder pinnen?

Een nieuwsgierige vraag: die 70 euro, is dat alleen eten en dergelijke? Is dat noodzaak, of zelfopgelegde zuinigheid?

Ik kan me uit het verleden nog wel herinneren dat meer mensen op OO liever een weekbedrag pinden en daarmee contant betaalden. Omdat je daarmee de uitgaven meer onder controle had. Ik kan dat op zich wel volgen, maar daarmee belemmer je jezelf ook om op aanbiedingen in te gaan en daarnaast kun je tegenwoordig iedere seconde van de dag je rekening gegevens inzien, waardoor ik juist vind dat het heel overzichtelijk is.

Dat van die aanbiedingen is een frustratie uit de tijd dat wij ook met een weekbudget moesten rondkomen. Ik constateerde dat het leven daardoor juist duurder kon uitpakken dan wanneer je gewoon een bedrag per maand kunt uitgeven. Goedkoop vlees kun je invriezen voor een week later, alvast extra shampoo kopen, omdat twee voor de prijs van een leuk scheelt. Kortom, ik vind een weekbedrag niet handig.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 10:52

Oh ja Noet

Ik had het over vooroordelen. Je haalt er dingen bij die niet veel met pinnen te maken heeft. Wat heeft teveel zooi kopen te maken met pinnen? Denk je dat iemand als ik door het gemak van pinnen opeens allerlei frutsels gaat kopen?

Hoe denk jij dan over kopen via internet?

Noet

Noet

21-05-2016 om 11:18

Kaaskopje

die 70 euro is alles wat bij jullie onder dagelijkse uitgaven valt, dus geen kleding, wel alles van supermarkt, markt, drogist, kadootje voor verjaardag, die koffie bij de Starbucks, dat ijsje al die kleine uitgaven die behoorlijk kunnen aantikken.

En dat is zelf 'opgelegd' want in de praktijk blijk ik gewoon niet meer nodig te hebben. Ik zie namelijk niet in waarom ik 100 euro moet pinnen als ik hier meer dan een week mee doe en 70 (vaak 60) voldoende is. En ik heb altijd een briefje van 10 in een verstopt vakje zitten, maar dat briefje zit er nu al meer dan een jaar of zo.

Op aanbiedingen ga ik bijna nooit in om het simpele feit dat ze niet passen in mijn behoeften. Dat wat ik gebruik is bijna nooit in de aanbieding. Of het is zo vaak in de aanbieding dat je er op kunt plannen. Zo is bv mijn favoriete thee bij de AH elke 6 weken in de aanbieding, dan koop ik een voorraad voor 12 weken en dat past binnen het budget omdat ik het daarna weer 12 weken niet koop.

De hoeveelheden die er in mijn 2 persoonshuishouden door gaan zijn zo laag dat aanbiedingen werkelijk geen zoden aan de dijk zetten of je ruim van te voren weet dat je even op moet letten. Verse groenten en fruit kun je niet heel erg op voorraad kopen.

Veel aanbiedingen zijn geen aanbieding omdat zelfs in de aanbieding het alternatief en net zo goede B-merk vaak nog steeds goedkoper is.

Zo heb ik 2 jaar geleden 5 pakken wasmiddel voor een tientje gekocht. Die zijn nu bijna op en nu houd ik de reclame van de Dirk in de gaten want die heeft die aanbieding regelmatig. (pak is goed voor 18 wasbeurten, ik gebruik maar de helft, met 2 wassen in de week gaat het er niet heel hard doorheen)

Dus ook met 70 euro kan ik de voor mij handige aanbiedingen gebruiken. Ik heb bv niets aan een aanbieding voor vlees, of andere A merk producten want die gebruiken we niet. Let maar eens op hoe weinig biologisch vlees, of vega producten in de aanbieding zijn.
Wat moet ik met een mega pak toiletpapier dat staat alleen maar in de weg.

Ik heb het niet over jouw persoonlijk en jouw pingedrag. Wat ik wel zie in bv de action (als ik daar mijn bio afvalzakken haal) dat er velen dingen lukraak in het mandje gooien want het is toch niet zo duur. Dat doe je niet als je weet dat het einde letterlijk er is in je portomonee.
Ik zie het aan mijn buren die klagen dat ze niet op vakantie kunnen maar wel elk jaar de tuin volledig anders inrichten met allerlei accesoires.
Ik zie het bij vriendinnen van mij die vinden dat ik dure kleding draag maar niet zien dat zij per jaar vele malen meer aan kleding uitgeven.

Met contant geld ga je gewoon minder makkelijk over je budget heen omdat je die optie niet hebt.

Kopen via internet: handig voor concert kaartjes, en reizen maar verder eigenlijk niet. Ik wil voelen en ruiken wat ik koop. En passen, dat gedoe met al die pakjes die je dan weer krijgt en terug moet sturen kost me bij elkaar veel meer tijd dan wanneer ik op zaterdag op de markt ook even een andere winkel in ga. De term fun-shoppen is aan mij niet besteed. Internet gebruik ik vooral om te orrienteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.