Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zakgeld

Zoon, 5, vindt het prachtig om centjes te vinden en in de spaarpot te doen.. met als gevolg dat al het rondslingerende losgeld, prooi is geworden . dat is wat lastig (en ook teveel van het goede). Ik wil dat graag een structuur geven. Misschien wel als in de vorm van zakgeld. Of is hij daar te jong voor? Zoniet, hoeveel is gangbaar ? Ik dacht zelf aan 20 cent of is dat echt te weinig. Of is het onverstandig om nu al zakgeld te geven?

Want als ze geld krijgen of vinden mag het van mij meteen de spaarpot in ipv snoep kopen. Gelukkig taalt hij niet naar snoep kopen. Ik weet namelijk niet of ik 'm nu al wil leren dat je een deel kan uitgeven voor de onmiddellijke behoeftebevrediging en een deel kan sparen. Dat vind ik wat veel in 1 keer. Aan de andere kant: moet het sparen voor deze leeftijd al een doel hebben (je spaart voor een speelgoed) of het laten bij het met plezier iets door de gleuf laten rinkelen.

We hebben nl als voorbeeld neefjes die iets 'geldwolferigs' hebben en niets willen doen in huis (klusjes bijv.) zonder dat ze er geld voor krijgen. Die krijgen dan ook geld ipv stickers als beloning. En dat vind ik toch wel onsympathiek overkomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 11:28

Winkeltje

Je kunt beginnen met een klein bedragje, of het nog even zo laten. Wat mijn kinderen alledrie erg leuk vonden op die leeftijd en ouder, winkeltje spelen. Ze vonden al die muntjes heel fascinerend, en heel leuk om een winkeltje in te richten en dan ben jij klant uiteraard..

Philou

Philou

09-07-2011 om 15:08 Topicstarter

Vraag over geen eisen

Als ik zakgeld geef, dan moet ik toch een richting aangeven of opties? Van het opvolgen van eisen, leer je ook niets, ok. Als je geen richting aangeeft, zijn de opties te groot en te veel. En ben ik bang dat het zal gaan om korte termijn dingen (die ook mogen maar waar ik met deze leeftijd toch niet verstandig vind om mee te beginnen).

Philou

Philou

09-07-2011 om 15:09 Topicstarter

Fio

Winkeltje is een heel leuk en goed idee ! dat moet ik ns uitwerken. Bedankt!

Philou

Philou

09-07-2011 om 17:19 Topicstarter

Haha

"Je leert pas sparen NADAT je de gevolgen van kortetermijnuitgaven hebt geleerd."
Dat is wel waar, ja. Daar had ik nog niet aangedacht.

"Wat kan een kind kopen van 20 cent per week, dan MOET je bijna wel sparen "
Lol! Nouja, om nu met 50 cnt of een euro te beginnen als je 5 bent, he!

"Oja: mijn moeder gaf het zakgeld voor gewoon altijd op zaterdagavond, dan konden mijn oudere broer en zus niets meer kopen (winkels dicht op zondag) en waren ze op maandag zo verknocht aan hun muntjes dat ze het maar weer in hun spaarpot deden."
Slim! Uitgekookt.. handig! Hou ik van, zulke moeders!
Schrijf ik op, in m'n 'rode boekje' (mentale notitie).

krin

krin

09-07-2011 om 17:30

Leergeld

Wij hebben bedacht dat zoon eerst met geld moet kunnen rekenen voordat hij zakgeld krijgt. Verder zijn we zo puriteins als de pest, dus het voorbeeld van een vriendje die op zijn zevende met geld van ouders en grootouders binnen de kortste keren een sjieke lego-trein bij elkaar spaarde, is ons een gruwel
Hij kan nu redelijk inschatten wat geld waard is, kan met een beetje vingergoochelen min of meer wisselgeld uitrekenen (geoefend met de kassa, idd een goede koop), dus binnenkort beginnen we maar eens met 50 cent per week. Kijken wat hij doet. Sparen, vermoed ik.

Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 18:16

Leren rekenen/winkeltje

En dan is juist winkeltje spelen zo leuk, dan leer je spelenderwijs met geld omgaan en rekenen!

Annet

Annet

09-07-2011 om 18:51

50 cent per week is een mooi begin

Hier was dat mooi omdat oudste van toen 5 jaar hiermee in zo'n bewegende auto kon in het winkelcentrum. Van ons mocht dat nooit, behalve als we op vakantie waren.
Dat heeft ze 2 of 3 weken volgehouden. Toen begon ze te bedenken dat het geld wel erg snel op was. Daarna spaarde ze enkele weken op en kocht daarna iets. De doelen werden langzamerhand groter en de spaartermijn langer. Impulsaankopen blijft ze doen (ze is nu 13) maar dat zijn altijd goedkope dingen. Het grote spaardoel blijft in zicht.

20 cent per week vind ik wel erg weinig. Dan heeft een kind van 5 na 5 weken sparen (best lang!) 1 euro bij elkaar. Daar kan hij weinig van kopen.

De enige beperking die wij stellen is geen snoep kopen. Rotzooi mag dus wel gekocht worden.
Vanaf het VO laten we die beperking ook los.

Valkyre

Valkyre

09-07-2011 om 19:28

Hier ook 50 cent

Zoonlief is pas vier, maar hij krijgt ook al een tijdje zakgeld, en soms ook wat kleingeld van de opa's en oma's. Hij is helemaal gek van dieren van Schleich, en ipv ze voor hem te kopen, kan hij ze nu zelf kopen. De goedkoopste kosten wel zo'n 4 euro, dus dat is best duur. We gaan niet zo vaak naar de winkel samen, maar in het begin wilde hij zodra hij genoeg geld had iets kopen. Laatst heeft hij wat langer doorgespaard en een groot dier gekocht.

Het voordeel van zakgeld is dat jij bij elke "mag ik..." vraag kunt zeggen "daar kun je voor sparen van je zakgeld." Scheelt een hoop gezeur (Bij ons is er ook altijd een verlanglijst om die reden). Vaak is de behoefte al bevredigd als ik zijn wensen op de lijst schrijf...

Voor de hoogte van het zakgeld en tips over hoe ermee om te gaan kun je ook op de site van het NIBUD kijken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

10-07-2011 om 08:24

50 ct /1 euro

Hier zijn we begonnen met 50 ct (4 jaar) en 1 euro (6 jaar). Voor de jongste een beetje vroeg, maar die lift mee met grote zus.

Hoe moeilijk het ook is. Wij stellen geen eisen aan wat er mee gedaan wordt (maar suggesties geven mag uiteraard). Wel stellen we de 'eis' dat er alleen in de vakantie wat gekocht mag worden. Dwz dat ze iedere 8 weken echt iets mogen kopen. En in de zomervakantie dus iedere dag.

Hier bleek dat te resulteren in enorm spaargedrag. In de eerste vakantie werd er al meteen bedacht waar er voor gespaard werd en ook de volgende vakantie werd er driftig doorgespaard. De eerste zomervakantie moet nog komen, dus we zullen zien wat dat oplevert.

De opmerking : heb je daar genoeg zakgeld voor werkt hier ook perfect.

@ krin :
je schrijft.....het voorbeeld van een vriendje die op zijn zevende met geld van ouders en grootouders binnen de kortste keren een sjieke lego-trein bij elkaar spaarde, is ons een gruwel

Waarom is het een gruwel dat een treinbaan snel bij elkaar wordt gespaard. voor je verjaardag krijg je 25 euro van opa en oma (x2) en 25 euro van papa en mama en je bent er al bijna. Of gaat dit buiten verjaardagen om?

Philou

Philou

10-07-2011 om 09:16 Topicstarter

Goeie tips

ik hoor graag meer ervaringen. Binnenkort maar eens op vakantie gaan testen .

Valkyre: op het nibud had ik al gekeken.. vind de informatie summier en is vanaf 6 en ouder.. als of finan. opvoeding pas begint als je elke week zakgeld krijgt.. ik zoek het tussenstapje zeg maar. Maar bedankt voor de tip in elk geval.

krin

krin

10-07-2011 om 12:41

Hanne

Het was juist van zijn zakgeld bij elkaar gespaard, niet van verjaardagsgeld, dat krijgt hij niet. Hij krijgt gewoon veel zakgeld. Dit hoort beter thuis in het draadje met kromme, want niet rationele verboden, vermoedelijk, maar ik vind het niet nodig dat een kind van zeven zelf zoiets groots kan kopen. Dat vind ik meer een verjaars- of Sintcadeau.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.