Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

05-03-2010 om 09:48

Zandbak transformeren tot kruidentuintje

Hoe pak ik dat aan? We hebben een vijfhoekige zandbak in de tuin waar de jongste vorige zomer geen minuut meer naar omgekeken heeft. Nu heb ik het plan opgevat om 'm dan maar in te zetten voor onze basilicum en korianderbehoefte . Nou ben ik een echte tuiniernitwit. Ooit heb ik nog wel eens een diepvriesgevuld met zelfgemaakte pesto van eigen basilicum oogst, maar in deze tuin is het me nooit gelukt. Hoe pak ik dat aan? Welke tuinaarde doe ik erin? Kan ik dat nog vermengen met het overgebleven speelzand of moet dat er uit? De zandbak is niet ingegraven en man is er ook niet zo happig op omdat alsnog te doen. De tuin, eigenlijk meer een met muren omsloten plaatsje , ligt op het noordwesten. Houdt in dat ie tot het middaguur in de schaduw ligt, en daarna tot een uur of 6 volop in de zon ligt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

05-03-2010 om 09:55

Cobi

Het teveel aan water kan weglopen, neem ik aan, (anders zou je zandbak een zwembak gewordenzijn), want dat is noodzakelijk. Ik zou een laagje zand laten zitten en de rest opvullen met goede tuinaarde (dus niet die goedkope prut die vaak in de aanbieding is). En dan koop je, zodra het weer wat beter is, kleine plantjes die je in de aarde plant, hou er rekening mee dat ze nog flink uitdijen. Basilicum doet het bij mij vaak slecht buiten, maar dingen als peterselie, selderij, rozemarijn, koriander, oregano, lavas doen het meestal heel goed. Leuk en lekker, zo'n eigen kruidentuintje!

Basilicum

heeft zoveel warmte nodig, en vooral zo'n gelijkmatige temperatuur...één koude nacht is voldoende.

Ooit had ik een studentenkamer op het Westen. Vijfhoog, urenlang zon achter het raam... toen had ik een Basilicumplantage

Is me in ons rijtjeshuis NW/ZO nooit meer zo dol gelukt.

Je moet kruiden bijelkaar zetten met vergelijkbare eisen. Wat het hier goed doet (behoorlijk wat zon en arme grond in een soort rotstuinsetting) is salie (burro e salvia bij de zelfgemaakte ravioli) en rozemarijn.

De salie heb ik te veel geoogst. Met zaaigoed lukt het me niet om aan het eind van de zomer een overwinterbare plant te krijgen, dus die moet helaas bijgekocht worden. De rozemarijn groeit harder dan mijn verbruik (kip, aardappelen uit de oven).

Zover even mijn tips.

Mijn tips:

Kijkeerst of er een bodem in de zandbak zit..als dat zo is sloop je hem eruit, of boor je er flinkke gaten in. Contact met de open grond is fijn: teveel water loopt weg, en als het droog is in de zomer blijft de aarde juist langer vochtig dan in een echte bak zodat je minder snel hoeft te gieteren.

misschien is het fijn om worteldoek onderion te leggen, dat voorkomt al te veel onkruidzooi van onderaf (maar echt nodig is het niet, en als ik me jouw tuin herinner staat er niet al te veel begroeiing in de buurt toch?

Dan idd goede tuinaarde, en lekker wat mest.

En dan: haal plantjes!!!! Geen zaadjes!!! En als het even kan bij zio'n echte boerenkweker uit een of ander dorp, niet de intratuin.

Kost geen drol, en groeit veel fijner dan dat gepiel met zaad.

Ik heb hier een kweker zitten die voor 25 ct per stuk of zo van die dobbelstenen aarde verkoopt van 3 bij 3 cm, waar dan een sprietje uitsteekt dat peterselie moet worden. Daar neem ik er dan 5 of 6 van, en die poot ik in een kluitje bij elkaar. (maar goed, als je alleen een intratuin hebt die voor 3 euro een echte pot peterselie verkoopt dan komt het vast ook goed)

Mijn favoriete kruiden die het buiten goed doen:

Peterselie
Selderie
Oregano
Thijm
Bieslook
Rozemarijn
Salie
Bonenkruid
Maggiplant (maar dat doe ik niet meer, want dat wordt een monsterachtig joekel en ik gebruik het bijna nooit)

Wat ik ook heb staan in een perkje is een echt laurierstruikje. Ongeveer 1/2 meter hoog, onverwoestbaar, langzaam groeiend en een droppie om te zien. Verliest nooit blad, en je kunt dus zomer en winter (fijn, want laurier is een echt winterkruid) even door de sneeuw baggeren voor een paar blaadjes om je stoofschotels op te fleuren. Ideaal. En voelt ook neeg eens heel authentiek om een paar van die bevroren bladeren zo huppakee bij je dampende rundvlees in te mikken.

Wat buiten (bij mij) niet werkt: Basilicum (doe ik op de vensterbank), dille (te flodderig). Koriander weet ik niet, nooit geprobeerd.

Met deze aanpak (en een beetje geduld, je moet pas beginnen te plukken als de planten een beetje zijn gegroeid natuurlijk) heb ik iedere zomer heel veel lol van mijn kruiden. Tegen de herfst/winter (afh van de vorst) verdwijnt het meeste. In het voorjaar kijk ik dan wat overwinterd heeft en evt bijgeknipt voor een 2e ronde kan, en wat ik nieuw koop.

Omdat het allemaal bijna niks kost koop ik veel dingen wel nieuw. Rozemarijn en salie overleven altijd, maar worden na een paar jaar van die stakerige struiken. Als me dat te dol wordt en het nergens meer op lijkt koop ik gewoon een paar nieuwe plantjes voor een euro. Peterselie en bieslook sterven helemaal af bij vorst, maar komen soms fris en fruitig weer terug in het voorjaar. Pol bieslook wordt snel (te) groot, dus ik haal sowieso de bak leeg elk voorjaar (beetje nieuwe aarde erbij & mest) en dan zet ik zo'n pluk er wat gefatsoeneerd of gehalveerd gewoon weer in.

Zoiets dus.

Succes!!

Ingrid

Oh...en als je veel buurtkatten hebt....

Span er in het begin een beetje gaas over, of zet de hele bak vol met lange cocktailprikkers!

Als de boel een beetje vol staat is het geen probleem, maar zo'n bijna lege zandbak vol rulle aarde...hmmm...

Ik heb overigens totaal geen problemenm met 8 of 9 soorten kruiden op een vierkante meter bak. Het staat mooi vol, en groeit prima. Komt ook door ieder jaar wat nieuwe aarde en mest denk ik...

Ingrid

mopperkont

mopperkont

05-03-2010 om 12:19

Google op vierkantemetertuin

.. of squaremetergardening. Misschien is dat een leuke methode voor je.

margje van dijk

margje van dijk

05-03-2010 om 13:11

Ja, of: zie boven

In het biologisch consuminderendraadje van Emma gaat het de laatste paar dagen ook alleen maar over square feet gardening en onze/mijn vorderingen daarmee

Ik heb van de week wat gezaaid en in de vensterbank gezet (ook basilicum en koriander, inderdaad eigenlijk alles wat ik nodig heb, op rozemarijn na maar dat staat ook al in een bloempot en heeft de winter nog overleefd). Maar ik heb het denk ik helemaal verkeerd gedaan want er komt niets op. (En bij wat verder googlen heb ik ook ontdekt wát: ik heb ze veel te diep gezaaid). Dus ik ga dit weekend in de herkansing.

Het onmoedigt mij nu natuurlijk mateloos dat IngridT adviseert om plantjes te kopen en niet zelf te zaaien. Snap je dan niet, IngridT, dat dat een wezenlijk onderdeel van het concept is: FROM SCRATCH.

Dus ik hoop dat mijn zaailingen een gigantisch succes worden en dat ik ze ook buiten in de bak kwijt kan (en ik ga zeker toch de basilicum óók buiten proberen, ik hou er wel een reserve in de vensterbank). Maar ik vrees wel voor deze geduchte IngridT-concurrentie, want haar methode (een hoge bak van tuintegels, google er maar eens op) doet al jaren gestand, en of ik daar tegenop kan vrees ik wel met enige vreze.

Maar goed. Jouw zandbak heeft inderdaad wel veel weg van de vierkantemetertuin, je hebt al een head start (op Niny bijvoorbeeld) als je die bak al hebt staan. Vervang de vermiculiet door zandbakzand, en je bent al klaar denk ik.

Margje

reina

reina

05-03-2010 om 14:10

Cobi

Je kunt idd niet alle plantjes bij elkaar zetten, ze moeten ongeveer dezelfde eisen stellen, maar wat ik opnoemde doet het prima in 1 bak. En als er dus geen gat in de bodem zit, even op bijv. 10 cm hoogte een paar gaten boren zodat het geen waterbak wordt ( want dan heb je heel andere planten nodig )

Hahaha margje

Ik ben hip! Ik doe al jaren aan square feet gardening! Ik wist het alleen niet!! LOLLOL!

Tenminste...mijn bakken zijn ongeveer een m2 per stuk, en ikzet er altijd minstens 8 dingen in!!

Weet je, niet om je de moed in de schoenen te doen zakken, maar ik ben fgeen moestuinier in hart en nieren. De kruiden zijn prima. Die kosten niet veel werk, slakken lusten het niet, en je kunt het hele jaar door plukken.
Andere dingen (sla, boontjes, wortels, radijzen, spruitjes noem maar op) heb ik min of meer opgegeven. Sorry. Of het wordt door de slakken opgevroten (broccoli). of het mislukt (artisjokken). Of het is allemaal precies eetbaar als je op vakantie bent sla). Of het allemaal precies tegelijk klaar, en je hebt veel te veel (ook sla, en die schiet heel snel door) of je hebt zo je best gedaan en het is te weinig voor zelfs maar 1 warme maaltijd (1 square feet boontjes is niet genoeg voor 5 personen) Of het groeit een keer prachtig in een snikhete zomer en daarna nooit weer (tomaten)

Nee, naast kruiden word ik eigenlijk alleen maar blij van Paksoi (worden lekker groot, schieten niet zo snel door, zijn fijn stevig. Aleen een beetje op de slakken letten) en rucola (echt een aanrader, gewoon 1 zo'n hele vierkante meter volgooien en maar laten woekeren. het is net onkruid. En je betaalt je er (in elk geval bij mijn groenteboer) scheel aan. Als ik hoogzomer voor 39 ct een joekel van een verse krop sla kan kopen bij de groenteboer dan is was het wel erg veel moeite die ik heb moeten doen om mijn flutkropje tegen het ongedierte te beschermen.

Maar mini-plantjes kopen is verraad???? Vind je???

Ik voel me altijd heerlijk autherntiek als ik bij mijn echte boerendorpskweker (zo'n oud smoezelig mannetje dat altijd iets te blij kijkt als er vrouwvolk verschijnt) mijn dobbelsteentjes aarde met spriet sta uit te zoeken. En ik woon zoals je weet in een echt dorp, waar nog aardig wat locals gewoon boerenkool en prei in de achtertuin kweken. En die halen het ook allemaal daar. Ik zie ze. Nog nmooit een intratuin type gezien bij mijn kweker. Dus zo erg kan dat niet zijn toch?

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

05-03-2010 om 15:28

Nou, ingridt

Ik zei het vooral ook om mezelf te overtuigen

Ja hoor, ik denk dat ik ook naar zo'n kwekertje zou gaan als ik wist waar die woonde.

En ja, ik moet ook nog zien of het écht wat wordt met die tuin van mij. Misschien ben ik ook wel geen moestuinier. Mijn track record tot nu toe helpt niet mee, vrees ik.

Maar goed. Als alles mislukt hebben we straks wel heel fijn hout om op te stoken....

Margje

Nee joh!

Hoeveel van die bakken heb je nou? 3? 4?

Als het niks wordt, dan maak je van 1 een kruidentuintje, de 2e zet je elk voorjaar stampvol met rucola, en de 3e en de 4e zet je gewoon ieder jaar vol met eenjarige wilde bloemenzaadmix (wat dacht je van een 'miniplukweide') of pompoenen, of je laat het aan je krioist over om er iets leuks mee te doen (zo heeft mijn middelste al eens een fabuleus wormenhotel ontworpen dat griezelig veel weg had van zo'n 'square feet' bak.....

Of je doet er afrikaantjes in of zo. En vlijtig liesjes Van dat 1-jarige perkgoed dat zeer doet aan je ogen. Dat is ook heel nostalgisch (die echte oude huisjes in ons dorp, die ooknog boerenkool hebben en prei, die toveren ook elk voorjaar hun voortuintje om in psychedelische composities van primaire kleuren). Doe dan wel leuke geometrische lijnen en patroontjes...dat hoort er echt bij!

Nee, niks opstoken dat hout!

margje van dijk

margje van dijk

05-03-2010 om 16:36

Haha

Ach ja, zo heb ik ook al geredeneerd hoor. Dat gaat hoe dan ook niet mislukken. (Maar dat zou het misschien wel zijn als ik het helemaal van mijn opkweekvaardigheid zou moeten hebben).

Ik heb inmiddels een aantal bakken in verschillende maten, want ik kan zo'n grote vierkante nauwelijks kwijt, maar langwerpige wél. (Ik moet namelijk kijken naar waar de zon schijnt, want ik heb op zich wel wat ruimte in de tuin, maar niet veel waar ook echt 8 uur zon per dag komt.) Dus mijn bakken zijn maar 60 cm breed (2 vakken), en dan van verschillende lengte. Het staat nu al leuk, nu er nog niks in zit

Ik ga één echte vierkante bak maken, en daar om heen een paar langwerpige, en ik heb nog kleine bakken (60x60, daar zijn de kinderen vooral druk mee) die ik her en der wel kan plaatsen. Daar kunnen ook kruiden in. In totaal had ik geloof ik zo'n 60 vakken, dus da's het equivalent van ruim 3 vierkante bakken.

Dat met die boontjes en die tomaten wil ik op z'n minst een keer geprobeerd hebben, dus dat ga ik zeker wel beginnen, maar of het een succes wordt moet ik inderdaad nog wel zien.

Ik ben ook zeker niet van plan hele kroppen sla te kweken, maar wel rucola en veldsla en pluksla, wat je heel lang kan oogsten en wat ook makkelijk schijnt te zijn.

Maar ja, geduld he. Ik wil NU zo veel, maar nu is er weer nachtvorst. Ik moet echt nog even wachten.

Margje

Rucola

Ik zou niet adviseren om een m2 rucola te zaaien. 't Is net onkruid, komt immer overal op, daar valt niet tegen aan te eten. Ook leuk om in bloei te laten komen en de zaadjes op te vangen voor nieuw gebruik.

Wat zijn jullie trouwens al in lentestemming. De sneeuw komt hier al uren met bakken uit de hemel. Ik heb het seizoensritmisch nog niet toe aan zaaigoed en perkplantjes.

Silone...

ik bedoelde ook meer dat ze rucola moest poten in 1 bak van een vierkante meter. Daar hoeft dan idd niet zo heel veel in. vanwege zijn woekergedrag leent rucola zich erg goed voor bakken...hahaha!

Ingrid

Bastet

Bastet

05-03-2010 om 19:43

Ingrid t

Je kunt ook een rijtje pluksla zaaien.Als die plantjes groot genoeg zijn,pluk je een maaltje sla,en een week later zijn de blaadjes weer aangegroeid,en pluk je weer een maaltje sla.Ik heb van een paar rijen de hele zomer zalige sla gehad.
Groetjes,Bastet

Hee cobi!

Ben je al zand aan het scheppen?! Of koriander aan het zaaien? Of op jacht naar een authentieke buurtkweker?

Ingrid

Nou cobi....

...snelle beterschap dan maar! (hier een man die vorige een dag of 4 behoorlijk in de lappenmand was wegens snot/hoofdpijn/holtes etc. Maar hij is er weer..dus dat biedt perspectief!)

Over die basilicumplantage van jou...hmm. Als dat echt in de zandbak moet zou ik die danwel naar het zonnigste uithoekje van je tuin verslepen en hopen op een hete zomer. Of maak er een kasje van!Dan komt het vast helemaal goed. Heb je je eigen broeierige hoekje in de achtertuin..hahaha!

Ingrid

PS...Ik zou op zijn minst een paar tegels vervangen door worteldoek om een beetje drainage te krijgen. Alle mag ook. Mijn gevoel zegt dat het anders wel eens wat te drabbig zou kunnen worden bij regen, en snel te droog bij een hittegolf.

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 12:01

Tegelvloer

Onze zeer grote (1.8x2.7) zandbak is half ingegraven maar staat ook op een tegelvloer. Het deksel is een frame van latten met worteldoek. Het zand is nooit nat dus zal het water wel goed weglopen. Ik heb tenslotte een zandbak en geen modderbak (hoewel er niets leuker was dan een kuil graven en daar emmers water in gooien om er vooral veel mee te gaan kliederen.
Hier moet die trouwens ook weg en dan willen de kinderen kippen of manlief een kasje.

reina

reina

08-03-2010 om 15:22

Cobi

Als je een heel zonnig hoekje uit de wind hebtm wie weet lukt basilicum dan wel! Koriander gaat hier trouwens prima, en wat vind je van oregano?

Ineke P.

Ineke P.

08-03-2010 om 16:51

Tip voor basilicum

een basilicumplantage is heel gemakkelijk te realiseren en de standplaats maakt niks uit, ook een droge, natte, warme of kwakkelzomer is allemaal van geen belang heb ik gemerkt. het geheim zit hem in dik, echt dik zaaien op rijen. Ik neem altijd een zakje basilicumkers. Dat zijn die zakjes bedoelt om spruitgroente mee te kweken op de keukenvensterbank. Je krijgt dan veel meer zaad voor je geld. In mei zaai je dat direct ter plaatse. En dan dik zaaien(ongeveer zoals je hagelslag op je brood strooit) De rijen zo'n 45 cm uit elkaar. Niet uitdunnen, wel eventueel water geven in het begin. Het komt vrij langzaam op maar ik heb altijd de hele zomer meterslange rijen met grote, volle basilcumplanten. Mmmmm zo heerlijk om er alleen al langs te lopen en de geur op te snuiven.
Gelukkig nog maar even en het tuinseizoen begint weer.

Ineke P.

Ineke P.

08-03-2010 om 16:57

Trouwens

Oh, ik kom helemaal op dreef..... Je kunt ook sperciebonen kweken. Je koopt bamboestokken en prikt die als een wigwam in je zandbak. Bovenaan de stokken aan elkaar vastmaken. Bij elke stok leg je 6 stokbonen in de grond. Met 1 zo'n wigwam kun je een paar keer bonen eten. Neem spekbonen die zijn lang en mals. Ze zijn er ook in het paars, erg mooi. (ze worden tijdens het koken helaas weer groen) Langs de buitenrand zaai je dan de basilicum, daar hebben de bonen geen last van, die gaan de lucht in.
Ik zou wel de stenen onder de zandbak weghalen. Worteldoek hoeft volgens mij niet.

Basilicum

moet gewoon dagelijks water krijgen, en zorg dat de slakken wegblijven. Ik heb er geen problemen mee...mmmm lekkere zelfgemaakte pesto, mjam.

Emma

Er bestaan biologisch afbreekbare slakkenkorrels die je kunt gebruiken. Groenten, aardbeien etc. zijn nog gewoon eetbaar. Je kunt ook dagelijks slakken wegnemen, een bakje bier ingraven of een slakkenval kopen.

Tirza G.

Tirza G.

10-03-2010 om 15:46

Koriander

Als die koriander gaat lukken, hoor ik graag hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Ik zaai al twee seizoenen koriander en dat komt ook aardig op enzo, maar zodra ik er wat blaadjes afknip gaat heel het plantje dood. En ik hóu nog wel zo van koriander, snif.

Tirza

Bastet

Bastet

11-03-2010 om 07:14

Lidwientje

Ik krijg dit jaar ook een tuintje op de wijktuin,en ga aan de slag met mijn dochter,ik ben benieuwd!Op verzoek van dochter zaaien we ook bloemen.Kruiden hoef ik niet te zaaien,op de wijktuin is een gemeenschappelijke kruidentuin,mag elke huurder van plukken.
Bastet

Caroline

Caroline

18-03-2010 om 12:32

Www.makkelijkemoestuin.nl

kijk maar eens op deze site, misschien heb je er iets aan

www.makkelijkemoestuin.nl

margje van dijk

margje van dijk

19-03-2010 om 11:21

Caroline

Ik denk dat Cobi intussen al doodgegooid is met de 'MM' verwijzingen... (zie ook ditzelfde draadje).
Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.