Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zelf biscuitjes bakken

Nu ik perfecte krentenbollen, zachte witte broodjes en havermoutkoekjes kan bakken wil ik graag biscuitjes bakken (die muffins lukken gewoon niet).

Ik had een recept gevonden, http://www.culinette.nl/?p=381, maar in plaats van een heel stevig deeg kreeg ik een nogal natte massa. Ik heb er toen extra bloem, maizena en poedersuiker bijgegooid en nu smaken ze naar kleverige babykoekjes. Mislukt dus.

Wie heeft er een goed recept om zelf kaakjes te bakken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zandkoekjes zijn moddervet

dus ik snap wel dat biscuitjes wat hoger op het lijstje staan.

Savon, ik heb nu geen tijd maar ik zal later ff kijken of ik het het foolproof familierecept kan doen toekomen!

Gevonden, ik had ze al een keer op Ouders Online gezet:

125 g boter, 250 g suiker, 4 ei, 1 zakje vanillesuiker, 625 g bloem, zakje bakpoeder. Uitrollen, uitsteken, droog bakken. Geeft een koekje dat lekker is naast zwaardere dingen. Wij bakken van dit deeg bijvoorbeeld ook paaskoekjes om de chocola weg te krijgen

dit is een erg groot recept, ik zou halveren of zelfs een kwart maken de eerste keer.

Kleine eieren gebruiken, dit zijn oude recepten, die mensen werkten met kleinere eieren. Evt wat melk erbij als het deeg te droog wordt. Je kan het deeg gehakt (koude boter) of geroerd (zachte boter) maken.

Nowee

Nowee

02-05-2012 om 10:26 Topicstarter

Dank rodebeuk en lara

Zandkoekjes kan ik al bakken, maar dat vinden ze hier niet zo lekker. Momenteel zijn ze echt verslaafd aan de havermoutkoekjes, ik moet ze gewoon verstoppen! Oudste (bijna 15) neemt ze zelfs mee naar school, nou dat wil wat zeggen.

Dank voor het recept Beukje, ik ga het uitproberen.

Er gaat zo weer een lading zachte witte broodjes de oven in, eten we vanavond met hollandse aardbeien!

nathalie

nathalie

02-05-2012 om 11:15

Ah savon

zou je het recept van jouw havermoutkoekjes hier willen neerzetten? Die wil ook proberen!

Nowee

Nowee

02-05-2012 om 12:44 Topicstarter

Nathalie, het recept

http://www.smulweb.nl/recepten/1388290/Havermoutkoekjes-oatmealcookies

Ik heb er veel uitgeprobeerd maar dit zijn ècht de lekkerste. Ik doe er geen rozijnen, noten of zo bij, gewoon het basisrecept.

Nowee

Nowee

02-05-2012 om 12:46 Topicstarter

Dat zou best kunnen cobi

dat je ze dubbel moet bakken. Hm, nooit over nagedacht. Dan worden biscuitjes dus hetzelfde verhaal als muffins, ik kan het gewoon niet

Rosase

Rosase

02-05-2012 om 13:23

Kom op savon!

Je kunt het. Ik weet het zeker!!!

Vraag me wel af wat maakt dat bij jou de muffins mislukken. Ik dacht eigenlijk dat die dingen niet kunnen mislukken. Verder niet om je te ontmoedigen hoor. Gewoon nieuwsgierigheid.

En verder heb ik je toch al vaak recepten van jou zien langskomen. Die muffins en koekjes moet jij toch ook onder de knie kunnen krijgen?!

Ik betrapte me vandaag op de neiging

Om in de auto te stappen en bij Savon het bakgebeuren te gaan begeleiden...
dat krijg je van een rustige meivakantie thuis.
Rare neigingen!
Maar, net als Rosase, ben ik tot het ui-ter-ste getergd bij de muffin-failure. Dat kán toch niet zo blijven???

Savonneke, zo doe ik het

Ik gebruik altijd met recept uit het Blue Band bakboekje voor zandkoekjes die je kunt uitsteken in diverse vormen. (ik gebruik wel roomboter want margarine is net zo vet en gewoon vieze troep) Je weet wel uitstekertjes in de vorm van hartjes, ruitjes, klavertjes, etc.
Ik heb onlangs een stempel gekocht voor in het deeg. Eerst maak ik een cirkelvormig koekje, en daarna druk ik de stempel met de tekst 'homemade' (geinig he) er in. Even bakken 6-9 minuten maar, af laten koelen tot lauw en smullen maar! Een eetlepel cacao door het deeg geeft heerlijke chocolade koekjes!

nathalie

nathalie

03-05-2012 om 08:00

Dank je wel savon

ik ga ze zeker proberen. En de beukjes dan ook gelijk maar, leuk!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-05-2012 om 08:59

Cobi

Sjonge. Moet ik toch bijna 39 worden voor jij me met mijn neus drukt op de betekenis van het woord 'biscuit'.

tonny

tonny

03-05-2012 om 09:52

Ik stel een workshop-meeting voor!

Wie heeft er een grote en gastvrije keuken?

Tonny
(altijd weer verrast voor jullie ambachtelijke kennis, ik voel me steeds weer erg knullig en onhandig, haha!)

Deal tonny

Ik heb een kleine keuken maar wel centraal in NL.
Datum?
En alleen en uitsluitend als Savon komt.

Nowee

Nowee

03-05-2012 om 11:06 Topicstarter

Haha

Ja, dat muffingedoe vind ik ook echt intrigerend. Iedereen, echt iedereen, kan muffins bakken, alleen ik niet. Ik heb vorige week een recept van focaccia (hoe spreek je dat uit?) hier vandaan geplukt en daar vragen ze gewoon om. De zachte witte broodjes waren gisteren ook weer een doorslaand succes. Havermoutkoekjes dus idem dito, maar die muffins.....

Ik ga wel even m'n Blue Band boekje uit de kast plukken waar Dorry het over had, ik zoek zo makkelijk via het www dat ik m'n kookboeken gewoon vaak vergeet.

Nathalie, laat je even weten hoe ze ze vonden? Daar ben ik altijd wel benieuwd naar.

En Beukje, je bent natuurlijk altijd welkom om het bakgebeuren te begeleiden. Ruim ik wel even m'n schoenenkast op

Een workshopmeeting, nou dat is wel een idee. Ik kom in elk geval! Ik wil dus muffins leren maken en eigenlijk ook nog steeds kaakjes. Ik heb ook nog een bonbonvorm waar ik nog nooit wat mee gedaan heb. Beukkoekjes gaan me wel lukken denk ik, misschien vanmiddag. Ik kan m'n witte broodjes recept meenemen, en rommelkruiden zodat we kruidbroodjes kunnen bakken!

Nowee

Nowee

03-05-2012 om 11:06 Topicstarter

O en dorry

die stempel wil ik ook! Waar heb je die vandaan?

costa

costa

03-05-2012 om 11:40

Zin in

Ik ben niet zo'n bakster (al lukken mijn muffins over het algemeen wel haha) maar als ik dit draadje lees krijg ik echt zin om biscuitjes te gaan maken! Vandaag andere prioriteiten maar wie weet morgen!

Nowee

Nowee

03-05-2012 om 12:06 Topicstarter

Hé costa

Mag ik jouw recept van gelukte muffins dan ook even hebben?

Sancy

Sancy

03-05-2012 om 12:09

American muffins

Ik ben absoluut geen keukenprinses. Ik ben eigenlijk volledig huishoudelijk uitgedaagd maar ik heb in 1995 of zo in New York een bakvorm en kookboek gekocht met muffin recepten. de hoeveelheden moest ik even omrekenen maar ze zijn nog nóóit mislukt.
Het boek heet "Wild about Muffins" van Angela Clubb. Er staan de meest fantastische recepten in met niet alleen appel, banaan of jam maar ook wortel, banaan-pindakaas, zucchini-courgette, kaas-peterselie-pepers....

Nowee

Nowee

03-05-2012 om 12:29 Topicstarter

Sancy

Mag ik dan ook een van die meest fantastische recepten?

neteret mut

neteret mut

03-05-2012 om 12:59

Leuk idee tonny

Ik heb een redelijk grote keuken, met zelfs nog een extra electrische oven in de garage ( in de keuken een hetelucht oven). Maar woon dus niet centraal in NL ( heb wel wat slaapplaatsen)

Sancy

Sancy

03-05-2012 om 14:12

Chocolate chocolate chip muffiins

Ok, hier komt dan een Amerikaans muffin recept.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Let op: als je anti-aanbak bakvormen gebruikt moet de oventemperatuur 10 graden lager zijn. Zet ook een bakje water in de oven erbij zodat ze niet te droog worden.
In een grote kom mix je:
2 eieren
125 ml (zonnebloem)olie
240 ml melk
1 theelepel vanille-extract
In een wat kleinere kom mix je:
240 gram bloem
85 gram suiker
35 gram cacao
een eetlepel bakpoeder
een halve theelepel zout
85 gram semi-sweet chocolate chips
Meng de droge en natte ingrediënten voorzichtig totdat ze nét gemengd zijn. Vul de vormen en strooi eventueel nog wat chocolate chips bovenop.
Bak ze 20 minuten in de voorverwarmde oven. Verwijder ze uit de vormen en laat ze verder afkoelen.

costa

costa

03-05-2012 om 14:41

Haha savon

De laatste paar keer heb ik muffins gemaakt van gewoon zo'n pak van Oetker (volgens mij was het oetker). Waren prima gelukt en vielen heel goed in de smaak (bij kritische pre-pubermeiden). Ik heb ze ook wel van een recept gemaakt, zal even kijken of ik dat nog kan opdiepen....Die waren ook lekker en gelukt maar minder "luchtig". Ik kan me herinneren dat het niet echt ingewikkeld was, Sancy's recept doet wel een belletje rinkelen, zoiets zal het geweest zijn!

Nowee

Nowee

03-05-2012 om 15:03 Topicstarter

Over de rodebeukjes en sancy

Ik heb nu net het recept overgeschreven, maar om verdere mislukkingen te voorkomen zou ik het toch wel leuk vinden om de oventemperatuur en -tijden erbij te weten!

En Sancy ik kreeg zo'n zin om gelijk te gaan bakken maar ik moet dat vanilleextract halen. Je bedoelt dan toch die petieterige flesjes spul?

Sancy

Sancy

03-05-2012 om 16:00

Inderdaad savon

dat petieterige flesje vanille extract. Maar ik heb het ook wel eens met vanillesuiker gedaan (en dan in de 'droge' mix).

Soezen

als ik in het land ben wil ik op een workshop wel soezentherapie geven. Nog nooit mislukt, maak ze regelmatig voor ontbijt ( kids eten ze. Het liefst zonder vulling).

Nowee

Nowee

04-05-2012 om 07:59 Topicstarter

Soezen

Ik heb eigenlijk nog nooit soezen gemaakt, hm, moet ik toch eens proberen. Ik maak wel altijd soezendeeg als ik de onvolprezen saucijzenbroodjes van hier maak, maar ja dat is toch anders.

Ik ga straks de muffins van Sancy proberen. Als ik de oventijden/temperatuur van de beukjes heb gooi ik die er achter aan.

costa

costa

04-05-2012 om 09:19

Savon

Kan mijn recept dus nergens meer vinden, ik heb het ooit van een recepten'kook site afgehaald en op de vorige computer opgeslagen. Bij het overzetten is dit mapje blojkbaar verloren gegaan....Ik vermoed dat ik het van jannekes recepten (www.jannekes.nl) of smulweb heb gehaald.Maar succes met Sancy's recept, ik hoor het resultaat graag!!

Nowee

Nowee

04-05-2012 om 09:29 Topicstarter

Costa

Die van Sancy staan nu in de oven. Dochter van 3,5 zit op een krukje in de keuken luidkeels te verkondigen dat ze "heel erg veel honger heeft". Die heeft iets van chocola langs zien schuiven, de grapjas. Ik ben benieuwd.

Nowee

Nowee

04-05-2012 om 09:30 Topicstarter

En nog eens costa

Jannekes recepten kende ik nog niet, ook even neuzen dus. Jammer dat je je recept kwijt bent!

costa

costa

04-05-2012 om 09:58

Mmmmm savon

Jij hebt zo iets lekkers bij de koffie! Ja jammer he van mijn recept, maar het kan bijna niet anders dan dat ik het van één van die twee websites heb gehaald, ik zoek meestal als eerste op die sites.
Eet smakelijk voor straks, hopenlijk houdt dochterlief het nog even vol...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.