Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zelf ijsthee maken?

De Plus had altijd een lekkere ijsthee (voor maar 45 cent per 1,5 ltr), maar die is niet altijd te krijgen.

Het kan toch niet zo ingewikkeld zijn om zelf een smakelijke, gezonde ijsthee te maken?
Mijn poging; sinaasappelthee laten trekken in de koelkast, aangevuld met mandarijnensiroop en later nog wat suikersiroop is toch niet zo smakelijk... helaas.

Wie heeft een ultiem recept???

bedankt,
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel veel suiker

Van die ijsthee uit de winkel bevat heeeeeeeeel veeeeeeeeel suiker.

Simpelste recept: liter thee zetten, 200 gram suiker er in oplossen, geperste citroen er in.

Wist je dat de meeste thee in de VS koud gedronken wordt? Veel amerikanen die ik ken drinken het trouwens ongezoet, zonder smaakje. Dus gewoon kouwe thee.

Sukran

Sukran

15-05-2013 om 04:12

Rooibos

Ben nogal van de puur natuur en geen ervaring met siropen gebruiken maar maak wel ijsthee. Rooibosthee vind ik fijn om te gebruiken omdat het niet bitter of te sterk wordt. Als je zwarte thee gebruikt, zou je kunnen proberen afgekoeld water te nemen in plaats van net gekookt, wordt de thee minder bitter van.
Wat mis je aan je zelfgemaakte thee? Weinig smaak of niet zoet genoeg? Een plonsje vers sinaasappelsap maakt misschien wat uit? En een kruidje?
Hier over het algemeen de methode die Dirksmama ook al noemt: gewoon thee zetten en in de koelkast af laten koelen. Bij serveren evt. ijsklontje met muntblaadjes erin, of schijfje citroen. De luxe uitvoering heeft als standaard ingredienten hier: zwarte thee of rooibosthee en verse muntblaadjes of citroenmelisse. Soms een kruidnageltje of wat karwijzaadjes erin mee laten trekken. Cardamon vind ik ook lekker. Ik neem niet altijd de moeite om te zeven, als ik verwacht dat het snel op gaat. Voor de zoet inderdaad suiker, honing of stevia toevoegen. Lijkt me heel moeilijk ijsthee uit de winkel na te maken, leuke uitdaging om je eigen familierecept te creëren .

jons

jons

15-05-2013 om 08:53 Topicstarter

Jaren geleden

lag ik in het ziekenhuis en kreeg ik altijd thee, die ik altijd liet afkoelen. Dus koude thee drinken, dat ken ik wel. Nu zijn mijn dochters best zoetekauwtjes en die drinken het liefst ijsthee met perziksmaak... Maar ja, hoe kom je aan een lekker smaakje? Een citroen uitpersen, dat snap ik wel, maar een ander smaakje?

Ik ga in ieder geval rooibos proberen ipv zwarte thee. Daarnaast had ik gelezen de thee gewoon met koud water te laten trekken, maar jullie geven dus aan toch op de gewone manier thee te maken?

bedankt weer!
Jons

Kruiden

Hier maken de kinderen regelmatig zelf ijsthee met kruiden uit de tuin (mn munt, kamille ed). Vaak gaat er nog een zakje sterrenmix bij. Of een andere kruidenthee. Daar heb je zoveel verschillende smaken in dat er altijd wel wat lekkers bijzit. Zoeten doen we met honing.
En ik kan me voorstellen dat je er net als bij bisschopswijn of sangria halve sinasappels bij kan gooien of citroenen tijdens het trekken. Mmm, ik krijg weer zin in mooi weer!!

Tijgeroog

Tijgeroog

15-05-2013 om 09:08

Thee

Met koud water trekt je thee niet zo goed, kijk maar eens als je een theezakje in koud water legt.
Ik heb op het moment winter/kerst thee, losse thee, van De Tuinen en die is als ie koud is ook best lekker. Maar misschien moet je gewoon wat smaakjes uitproberen. En probeer dan ook zeker de citroen en perziken thee uit. Ik zou beginnen zonder siroop en suiker eraan toegevoegd, probeer het eerst zo eens en geef jezelf de tijd om aan de smaak te wennen.

Schoonzus

Mijn schoonzus maakt zelf ijsthee. Die zet thee van net niet gekookt water,wel losse thee, geen smaakjes dus, perst er 1 citroen in uit en doet er 12 suikerklontjes in (voor 1,5 liter). Thee meteen na zetten zeven (dus bij losse thee, theeblaadjes eruit) en minstens 1 nacht in de koelkast laten staan.
Heb het zelf ook wel eens zo gemaakt, maar wij drinken niet zoveel ijsthee en eigenlijk als het warm is liever lichte ranja.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-05-2013 om 12:50

Van de nrc

Geen snel recept maar wel waanzinnig lekker!

Breng drie liter water aan de kook. Snij de serehstengels doormidden en doe de stukken in het water, laat het vijf minuten koken, roer er drie eetlepels basterdsuiker door en zet het vuur uit. Ik las ergens dat je betere, smaakvollere ijsthee krijgt als je de thee laat trekken in koud water. Wacht dus tot het water afgekoeld is en hang dan de zakjes erin. Ik gebruik hiervoor graag groene thee, maar u kunt ook zwarte of kruidenthee gebruiken. Pers twee limoenen uit en doe het sap bij de thee. Proef na een half uur even hoe u de smaak vindt, verwijder de zakjes of laat nog even trekken en voeg eventueel meer suiker of limoensap toe. Giet de vloeistof met behulp van een trechter in twee petflessen. Prop de serehstengels één voor één door de hals en zet de thee in de koelkast. Dien ijskoud op met een schijfje limoen op de rand van het glas.
Ja: zo smaakt de zomer.
Voor 3 liter ijsthee
10 serehstengels
2-3 limoenen
witte basterdsuiker
3-5 theezakjes

Rosa van der Zanden

Hier

Hier is ijsthee: vrij sterke zwarte thee (maar niet het zakje er te lang in laten zitten, dan wordt het bitter), daardoorheen citroensap - soms gooi ik ook de uitgeperste helften in de pot trouwen, die vis ik er dan later weer uit - en dan suiker erbij. Niet zoveel, bij mij, maar ik maak dan ook ijsthee omdat ik ijsthee uit een pak afschuwelijk vind want a) te zoet en b) geen theesmaak. Nog erger vind ik trouwens ijsthee-light, maar dat terzijde.

En dan als het een beetje is afgekoeld overgieten in een frisdrankfles en in de ijskast ermee.

Ik denk dat je ook prima ijsthee kunt maken van thee-met-smaakje (munt en sinaasappel lijken mij voor de hand liggen) maar je moet die zakjes niet te lang laten zitten. En misschien wat citroensap erbij 9sinaasappelsap zal ook wel kunnen) voor extra frissigheid.

Groeten,

Temet

Lies

Lies

15-05-2013 om 16:39

Ijsthee

Ik gebruik groene thee met citroen als basis. Daar een flinke tak munt uit de tuin bij en een paar schijven citroen. Suiker naar smaak.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-05-2013 om 06:05

Ijsthee maken

Voor goede, mooi heldere ijsthee zet je een liter thee dubbel sterk. Deze hete thee meng je met suiker. Vervolgens laat je het afkoelen door een liter water in de vorm van ijsblokjes toe te voegen (dit maakt het verschil!).
Loop even bij een speciaalzaak binnen voor een geschikte thee, de ene soort leent zich er veel beter voor dan de andere.

Puck

Puck

16-05-2013 om 11:11

Mijn recept

Ik zet gewoon thee (van losse thee, dat is honderd keer lekkerder dan welk zakje dan ook) die flink sterk is en gooi er dan naar smaak limonadesiroop bij en en flinke scheut citroensap. Ijskoud laten worden in de koelkast en serveren met ijsklontjes.
Het recept van Rosa lijkt me erg lekker, ga ik een keer uitproberen.

Mijn simpele recept

Halve liter water koken. Gekookte water in een kan met 6 zoetjes en een zakje celestial seasoning thee perzik of kersen. Aflaten koelen tot kamertemperatuur. Zakje er uit, halve liter water toevoegen en een nacht in de koelkast. Serveren in een glas met wat ijsklontjes.

Indonesisch

Zo doen ze het in Indonesië
Schijf citroen in glas, glas vullen met ijsblokjes, opvullen met vers gezette sterke thee. Daarnaast klein kannetje met suikerstroop van heet water en suiker, waarmee je de thee naar eigen smaak zoet maakt.

Dirksmama

Grappig, ik heb het in Indonesië nooit gezien, zulke ijsthee. Niet goed gekeken ongetwijfeld (en zo vaak ben ik er nou ook weer niet geweest).

Overigens: ik schreef dat ik ijsthee uit een pak vies vind, maar eigenlijk moet ik een uitzondering maken voor Tehbotol. Het is me wat te zoet, maar het gaat best, en smaakt tenminste wel degelijk naar thee. Maar dan weer niet naar citroen - wat jij beschrijft is ongetwijfeld lekkerder.

Ik zit nu verlangend aan vakantie in Indonesië te denken, terwijl ik naar het grauwe weer buiten kijk... Mogelijk volgende zomer, maar dan moeten we wel tijdig plannen en sparen, met een gezin van 4 in het hoogseizoen is bepaald een investering (vermaledijde leerplicht!)

Groeten,

Temet

Ja lekker!

Tehbotol is lekker, en het is gewoon koude jasmijnthee met suiker.
Je kunt ook losse thee van het merk kopen om thee van te zetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.