Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zelf klei maken

Ik zat gister met mijn dochtertje even lekker naar de Teletubbies te kijken. Daar werd klei gemaakt, volgens mij van bloem en water en kleurstof. Weet iemand hoe dat precies moet (verhoudingen, welke bloem e.d.).
Lijkt me heel handig want er gaan hier heel wat potjes Play-do doorheen want ik heb twee klei-freakjes.

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

13-12-2008 om 10:46

Recept voor speeldeeg

- 350 gram bloem

- 350 gram zout

- 4 eetlepels slaolie (geen olijfolie)

- 2 theelepels wijnsteenzuur (te koop bij drogist, bv. Martin, Géén wijnsteenzuur

bakpoeder want dan krijg je smurrie na een dag, dat heb ik ondervonden!)

- 500cc water

- levensmiddelen kleurstof (te koop bij Aziatische toko, ook als je een potje mee

neemt naar de bakker kun je daar vast wat kopen, ook kun je kleurtabletten voor paaseieren gebruiken)

-Je kan er een beetje geurolie bij doen, groene klei met appeltjes geur is hier favoriet, hmmm!

Meng de droge bestanddelen in een braadpan en voeg daarna de olie, het water en de kleurstof toe. Goed roeren tot er geen klontjes meer in zitten, evt. met de mixer. Zet de pan op middelmatig vuur en roer met een houten pollepel de massa voortduren om, waarbij je steeds de massa van de bodem schraapt. Er vormt zich een klonterige, moeilijk te roeren substantie. Blijf scheproeren tot alles aan elkaar plakt en het er ''droog'' uit ziet. Keer de kluit boven het aanrecht om, eventjes laten afkoelen en heel goed doorkneden. Als het genoeg is afgekoeld doe je de klei in een goed afsluitbaar bakje. Daarin blijft het speeldeeg ongeveer en jaar houdbaar.

Nooit water toevoegen als het deeg te droog is geworden, maak dan weer een nieuwe portie. Zelf maak ik meestal de helft van het recept, dat is meer dan genoeg voor twee kinderen (en jezelf ) om mee te spelen.

Veel plezier! Minet

Bedankt,

Ik was net aan het zoeken hier, want kort geleden stond het zelf speeldeeg maken ook ergens. Hetzelfde recept, dus ik denk dat jij dat toen ook postte, Minet. En ik zag het gisteren ook bij de teletubbies! Ik heb de plasticine-voorraad hier weggegooid, dat blijft wel "zacht" maar je moet het toch altijd even flink kneden om het weer werkbaar te krijgen. De kinderen hebben van de sint allebei speeldeeg gekregen, als dat op is zal ik ook eens zelf gaan maken. Lijkt me leuk!

Juulia

Juulia

14-12-2008 om 09:11 Topicstarter

Bedankt

Ik ga het deze week proberen. Eerst nog even wat leuke kleurtjes scoren. De rest heb ik al in huis.
Hier gaan er gemiddeld 3 potjes klei per week doorheen, dus ik hoop dat het zelf maken een uitkomst biedt.

Bedankt!
Juulia

Annet

Annet

14-12-2008 om 18:06

Ik gebruik gewone verf

Voor dit soort klei gebruik ik gewone verf (op acrylbasis, om schilderijen te maken of vingerverf). Mijn kinderen eten klei echt niet meer op dus speciale verf voor voeding is dan niet meer nodig.
Gewone verf is makkelijker te gebruiken.

Linda99

Linda99

14-12-2008 om 21:56

Klei op?

Wij hebben al jaren Play-doh in huis maar dat gaat nooit op? Ik vervang het 1 keer per jaar als het wat droger wordt, meer niet. Hoe gaat die klei op bij jullie?

Ben trouwens blij toe, want zelf klei maken zie ik toch echt niet zitten

Juulia

Juulia

30-12-2008 om 09:51 Topicstarter

Klei op? ja hoor

Mijn kinderen kleien de hele dag (nou ja een groot gedeelte dan) en maken veel kleine diertjes en zo. Op een gegeven moment is dat allemaal hard en gooi ik het maar weg. Ik heb nu geen Play-Doh maar een ander merk (was in de aanbieding) en dat wordt een stuk sneller hard dan de Play-Doh klei. Mijn kleinste spruit eet trouwens ook geregeld klei. Ik let er altijd goed op maar gister kon ik weer een stuk uit haar mond vissen.
Ik ga dus zo lekker klei maken met de oudste (de betreffende Teletubbie-uitzending werd weer uitgezonden)!

Juulia

Fagmar

Fagmar

05-01-2009 om 15:34

Wijnsteenzuur kopen

Dat is een leuk recept en dochterlief is gek op kleien. Alleen kan ik hier (Eindhoven) geen wijsteenzuur vinden. Ik heb al de nodige drogisten (ketens, maar ook de DIO) gehad en de apotheek kan alleen een kilo leveren. Lijkt me een beetje veel.

Waar zou ik het nog meer kunnen proberen? Of wie wil er een doosje (tegen betaling uiteraard) naar me opsturen?

Alvast bedankt.

an mien

an mien

05-01-2009 om 16:08

Internet

Hoi,

vroeger kon je het in eindhoven bij een drogist naast Kids Only (of bijna ernaast) kopen maar die is er jammer genoeg niet meer.
Maar via internet nog wel en niet zo duur.

http://www.brouwmarkt.nl/catalog/wijnsteenzuur-gram-p-65.html?osCsid=02ed1193417d3e16f706999b60ab747d

groetjes

Fagmar

Fagmar

06-01-2009 om 09:00

Goede tip

Dank je voor de tip, daar kan ik ook mee vooruit.
Ik ga het nog bij Martin reform proberen, volgens mij zit die tegenwoordig op de Willemstraat, tegenover de Lange Lul (=regent). Een vriendin van mij tipte me over die zaak. En anders inderdaad internet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.