Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

21-12-2009 om 10:39

Zelf pate maken

Iemand van jullie een succesrecept waarmee ik de keukenvriend weer eens aan het malen kan zetten? Een rondje internet leverde niks op waarvan ik nou dacht "yep, dat ga ik eens maken"

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uren van de straat

Snij een kip open op de rug en pel het vlees inclusief huid van het bot. Peuter alle botjes weg zodat de huid heel blijft. De vleugletjes kun je eraf hakken. Het bot van de pootjes haal je eruit door ze binnenstebuiten te keren terwijl je het bot van binnenuit weghaalt.
Op enig moment (de kinderen hebben ondertussen al we drie sneeuwpoppen gemaakt) hou je vel met vlees over. Snij de bulten vlees weg en herverdeel die zodat er een redelijk recht verdeelde lap ontstaat.
Smeer er een smeuïgheid van gemalen vlees, lever, rugspek, ei, broodkruim, cognac of een andere drank (pastis is ook lekker), kruiden, zout en pepepr op die lap kip (halve centimeter). Leg hierop in de lengte reepjes rugspek, ham, tong. Het gaat om smaak, maar ook om kleur. Nu weer zo'n laagje smeersel. In het midden doe je een ander kleurtje. Het lekkerste is stukjes wintertruffel, maar die zijn naar het deskundig oordeel van de hond van mijn zuster nog niet helemaal rijp. Je kunt ook reepjes lever nemen. Ook lekker donker in het midden.
Leg de besmeerde lap kip op een doek en rol 'm op. Bind 'm in dat doek met reepjes doek tot een rol. Pocheer 'm op een treef (1 3/4 uur) in boullion met gelatine waarin hij onder staat. Vuur uit, wacht tot de bouillon lauw is en haal de rol eruit. Leg 'm op een blad of schaal, leg er een plank of ander recht en zwaar ding bovenop en bind het zooitje bijelkaar. Hij moet 'onder gewicht' (± 1kg) komen zoals dat heet. Zet 'm in de koelkast.
Als de bouillon troebel is, dan zeef je 'm. Vervolgens in de koeling.
Als de rol en de bouillon gekoeld is, kun je 'm serveren. Pak de rol uit en leg 'm op een schaal. Snij de gegeleerde bouillon in blokjes en leg die er langs. Snij vast wat plakjes van de rol zodat je de binnenkant kunt zien.
Help, mijn moeder heeft een hobby!
Groet,
Miriam Lavell

5 minuten pate (sorry miriam!)

Kook een handvol kippenlevertjes in kippenboullion of gooi ze bij de kippensoep die je toch aan het maken was. Kippenlevertjes na 20 minuten eruit scheppen. Uitje snipperen en fruiten in een flinke lepel roomboter, peper en zout erbij, kippenlevertjes erbij scheutje drank (cognac of iets anders sterks), en 5 eetlepels room of creme fraiche. Samen pureren met de staafmixer; et voila een heerlijke pate-creme voor op vers geroosterde stokbrood rondjes. Komt trouwens uit de Zilveren Lepen (italiaanse kookbijbel) en wordt daar als amuse/crostini gerserveerd.

Saai

Zo is dat Dorryl. Pate maken is niet zo'n avontuurlijke bezigheid. Maar met zo'n kip wordt het ineens spannender. Ook spannend (en daarom ook al een keer gedaan): een met pate gevulde kip in een vulling van pate en tong in een gans. Nou ja!
Groet,
Miriam Lavell

Lijkt me gewoon super om te doen

Je recept leek me zo profi; wil ik ook wel een keer doen. Ik wilde alleen even zeggen dat een pate ook heel eenvoudig en snel kan. Ik heb wel een paté-vorm; ovaal met een dekseltje. Wat zou jij daar instoppen? Rilettes vind ik trouwens ook een heel lekker smeerseltje in deze dagen.
Maar mijn favoriet blijft toch wel eendenmouse met porto en daar dan een schepjes cumberlandsauce bovenop. En dan eigenlijk als basis open haard geroosterde stokbroodschijfjes.
O, koken en eten, kan er uren over praten.

Dorry

Proeven

Tja, wat is lekker? Het principe blijft hetzelfde, in dat bad van marie. Wat die temperatuur betreft... ik doe 180 graden in het bad van marie met vlees. Vis 170, groente 150 en een gevulde vogel (niet op een rol) kan inderdaad op 100 graden. Zit er deeg omheen, dan wordt het 220 graden.
Vervolgvraag is of je romig wil, of stevig. Romig: kippelever, merg, broodkruim met smaak, drank, ei, room. Het wordt steviger als je er gemalen varken/kip en of kalf aan toevoegt en ipv merg gemalen rugspek.
Brokkeliger wordt het als je daar dan weer wat ui en kleine stukjes lever of ham of wat ook aan toevoegt.
Paté is vaak een bijproduct van het slachten van een heel dier. Organen doen het er goed in. Ook qua smaak.
Ik ben niet dol op hersentjes, maar een beetje ervan in de paté... Zelfs niertjes vind ik bijzonder lekker in de pate.
Alles kan dus eigenlijk, als er maar lever en vet in zit eventueel aangevuld met zachte vleesstructuren (geen biefstuk dus) en ei en broodkruim om het een beetje bij elkaar te houden.
Drank vind ik onmisbaar, maar voor het overige proef ik ondertussen gewoon. Als het zo rauw lekker is, dan ben ik tevreden. Kruiden: knoflook, zout, peper, cayennepeper, nootmuskaat, marjolein, bonekruid, orgeagno, tijm en natuurlijk drank. Soms niet allemaal.
Een kleine verandering heeft grote gevolgen. Een beetje pastis in plaats van cognac en je hebt een heel andere pate.
Groet,
Miriam Lavell

Cobi

Bij heel wat kookvragen hier heb ik de neiging uit de Dikke van Dam te citeren. Helaas (maar volkomen terecht) staat dat ding niet een-op-een op internet.

Zou je hem niet even bij de bieb kunnen lenen? Staat volgens mij ook een puik paté-recept in.

bonte specht

bonte specht

22-12-2009 om 13:59

Niks van dam

Als we dan toch met boeken gaan beginnen, dan graag goed. Zelf gebruik ik met veel genoegen: Patés en pasteien vertaald door Marja Kruik. Goed boekie. Nog te krijgen via antiqbook, voor 7 euro's

Hmmm

Mijn moeder maakte vroeger met enig regelmaat leverpastei. Er ging iig spek in, en gekookte lever, en ze maalde nog iets door zo'n ouderwetse vleesmolen (handmatig). Daarna stortte ze de boel in een cakeblik en ging het de oven in. Het rook niet echt lekker weet ik nog. De smaak was prima, maar enig nadeel dat je er zo veel van moest eten, anders bedorf het. Ik heb nadien nooit meer die echt lekkere grove leverpastei gegeten. Hmmm, zou ik wel weer eens op een wit broodje willen.

bonte specht

bonte specht

22-12-2009 om 22:58

En de ellende is ook

dat een goeie paté, zeker zoiets als bijvoorbeeld een paté de campagne,(inderdaad zo'n lekker grove met veel knoflook en cognac erin), een paar dagen moet staan om eetbaar te worden. Maar dan heb je ook wat.....

Ben ik weer cobi!

Ik heb een kookboek met favoriete recepten van BN of eigenlijk BNdames... zalmmousse van hoe heet ze ook alweer die in Parijs zat voor het Institut Néerlandais en daarvoor bij VN... oh oh wat een opschepperige intro voor een recept.. ff kijken: Rudi Wester was het.

Maar je hebt vast al een recept.

Ik vond het iig heel erg leuk om te zien hoe dat eigenlijk camp-eten is uit de 80-er jaren en toch weer een groot succes bij buffet vorig jaar voor de 40ste verjaardag van sjees hoe zeg ik dat rodebeukman/de vader van mijn kinderen/mijn huisgenoot/mijn man bleek te zijn. Echt leuk om te zien.

Recepten gevonden

Bij de inrichting van de nieuwe keuken heb ik weer eens wat oude kookboeken van zolder gehaald en ben er al dagenlang in aan het bladeren, heerlijk! Veel, heel veel verschillende deegwaren gevonden en wonder boven wonder ook heel wat paterecepten. Het nogal een werk om over te typen, anders had ik ze hier integraal neer gepoot. Nu maar even een compilatie. Zit er iets bij wat je graag zou willen hebben?
boerenpate
kalfvleespate
knoijnepate
paddelstoelpate
wildpate
of pastei:
gehaktpastei
hampastei
spinaiepastei
vleespasteitje uit cornwall

Ik kan je natuurlijk ook het isbn nummer geven en de titel van het boek. Alleen de titel is al veelbelovend Wellicht nog in boekhandel of marktplaats te vinden:
de beste recepten voor elke gelegenheid isbn 90-210-0236-1

Altijd leuk

indruk maken op schoonmoeders. De mijne ligt nu uitgeteld bij te komen van grootscheepse silone-familie-invasie en de onsterfelijke indruk heb ik gsteren al gemaakt met de soto ajam

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.