Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

20-05-2017 om 16:55

zelf pesto maken met walnoten of pijnboompitten?

Maak je pesto met pijnboompitten of met walnoten? Wat is het verschil, behalve de smaak?

Mijntje

Mijntje

20-05-2017 om 17:45

pijnboompitten

maar wel even bakken, zonder aan te bakken
Met walnoten schijnt ook te kunnen, heb ik nog nooit geprobeerd.

Rosalie

Rosalie

20-05-2017 om 19:22

Groene pesto

Maken wij altijd met pijnboompitten. Volgens mij hebben we wel eens een recept met walnoot en zongedroogde tomaatjes gehad, al ben ik erniet 100% zeker van. Maar ook hier pijnboompitten dus.

Roos

Pijnboompitten

Was er maar een recept zonder pijnboompitten wat net zo lekker is als met. Dan kon mijn dochter ook weer pesto eten. Ze is namelijk allergisch voor pijnboompitten. En pesto is zo lekker.....

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

20-05-2017 om 22:45

Pijnboompitten versus walnoten

De versie met pijnboompitten is de originele versie, maar omdat pijnboompitten duurder zijn, stopt de bekende fabrikant van nep-Italiaanse spullen walnoten er in. Eigenlijk walnotenafval dat overblijft bij het verwerken van walnoten. De hele walnoten, eigenlijk de twee helften, worden verkocht en dan blijven er altijd stukjes over van kapotte walnoten. Omdat het voor de pesto toch gemalen wordt, kunnen ze dat er goed voor gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 00:27

Proef je het verschil erg?

Ik zou het erg leuk vinden om zelf pesto te kunnen maken. Ik gooi bijna een heel potje rode pesto door pastasaus. Maar inderdaad... pijnboompitten zijn best prijzig.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-05-2017 om 09:54

Hmm ...

En dat terwijl pijnboompitten voor het oprapen liggen!


https://youtu.be/zCit7BumTIc

lennest

lennest

21-05-2017 om 12:33

veel walnoten

het punt is dat ik veel walnoten heb liggen, grote notenboom in de tuin. De basilicumplant groeit zo hard, dat ik dacht; kan ik hier iets mee? Olijfolie genoeg in huis, alleen even Parmezaanse kaas halen.
En dan, hoe bewaar je de pesto dan? De recepten die ik zie, spreken van een week en ook nog in de koelkast, nu eet ik graag pesto, maar een week? Da's wel heel kort.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-05-2017 om 12:45

Botulisme

Eenmaal opengemaakt kan een potje pesto slechts enkele dagen worden bewaard in de koelkast, zonder het risico te lopen op botulisme. Je zou er dan ook goed aan doen de pest in meerdere kleine potjes op te slaan of in kleinere porties in te vriezen.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-05-2017 om 12:46

redactionele correctie

"pest" moet zijn "pesto"

Lente

Lente

21-05-2017 om 12:58

Invriezen

Ik vries de pesto in mini-jampotjes in. Die zijn telkens snel genoeg op.

Walnoten lijkt me best kunnen. Die zou ik in wat kleinere stukjes hakken en dan roosteren.

Kaaskopje, zoveel pijnboompitten heb je niet nodig. Andere noten kunnen ook.

Voor rode pesto neem ik altijd een pot zongedroogde tomaten van de Lidl. Daar zitten ook kappertjes in (denk ik), die gooi ik er ook bij. Daarbij de parmezaanse kaas en een handje pijnboompitten. Ik haal ze altijd bij de Aldi. Ik schat dat ik 1/3 van dat bakje in de pesto gooi = 25 gram.

Deze hoeveelheid is bij mij voldoende voor ca vier potjes (afmeting potje kappertjes van 100 gram)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 15:04

Bedankt

Binnenkort eens doen .

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 15:05

Zonde

We hadden door een aanbieding een aantal kleine potjes van groente, die waren ideaal geweest! Ik twijfelde of ik ze zou bewaren, maar zag er zo geen doel voor. Zo zie je maar .

Lente

Lente

21-05-2017 om 16:38

aanvulling

De eerste pesto die ik noemde, ging over groene pesto. Die vries ik in kleinere porties in.
In de rode pesto moet uiteraard ook olijfolie. Net zoveel als je prettig vindt in het gebruik.
Ik gebruik dit ook graag om kip in te marineren, de tosti te pimpen, dressing van te maken.

Duurzame pesto

Niet verder vertellen, maar de overgeschoten groene groente uit het pakket (zut, weer vergeten die raapstelen/winterpostelein/ruccola op de eerste dag te gebruiken) die ik door elkaar staafmixer met belegen pinda's een plens olie en een kaaskorst noem ik ook gewoon pesto. Kraait nooit een haan naar, en ik voel me weer ontzettend duurzaam.

Als ik over gratis walnoten zou ik beschikken zou ik niet die peperdure pijnboompitten aanschaffen.

Ik maak vaak zelf een smeersel met pestoconsistentie van walnoten, feta, en geroosterde rode paprika dat ik eigenlijk nog lekkerder vind dan de klassieke pesto. Kan door de pasta, op broodjes of tosti's, of als dip.

nep-porto

"lennest
veel walnoten

het punt is dat ik veel walnoten heb liggen, grote notenboom in de tuin.".

Als er teveel noten zijn, er wat afhalen als ze nog niet rijp zijn. Die lenen zich zich prima voor het maken van nep-porto...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.