Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Camaca

Camaca

27-11-2008 om 18:21

Zelfgemaakte gnocchi

Mmmmm, gisteren heerlijk aardappelgnocchi gemaakt: zoveel lekkerder dan uit de supermarkt. Maar ja, het is wel ontzettend veel werk, dus nu dacht ik dat ik de volgende keer gewoon een (drie-)dubbele portie kan maken en dan dus een deel bewaren. Maar..... hoe kan je gnocchi het best bewaren: gekookt of ongekookt, ingevroren of juist niet? Mijn vriend google geeft geen eensluidende antwoorden, dus ik hoop dat er bij jullie wat ervaringsdeskundigen zitten.

Weet iemand dit?

Alvast veel dank. Camaca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ahum

Het is zeker vrij brutaal om nu alleen maar naar jouw recept te vragen en geen antwoord te weten op je vraag? Kinderen zijn dol op gnocchi, maar ik ken alleen de xenosvariant en ben daar zelf niet zo weg van.

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 18:40

Ahum2

ik spits mijn ogen brutaal mee ...

Camaca

Camaca

27-11-2008 om 19:44

Vooruit dan maar....

Voor ongeveer 4 personen:
1 kilo bloemige aardappelen in de schil koken, als ze klaar zijn (niet teveel prikken want dan absorberen ze teveel water) afgieten en nog warm de schil eraf trekken. Goed prakken met vork of stamper. Vooral niet met mixer o.i.d. want dan wordt het plaksel.
Gestampte aardappels mengen met +- 175 gram bloem (je kan een (klein) gedeelte van de bloem vervangen door mais- of griesmeel) en "kneden" tot een gladde massa. Doe de bloem er niet meteen helemaal door want sommige aardappelen nemen de bloem beter op dan andere. Als je de massa lekker aanvoelt (moet glad maar nog wel beetje plakkerig zijn) op met bloem bestrooid werkblad in porties verdelen en elke portie uitrollen tot een rol van ongeveer 2 cm dik. Dan met mesje stukjes afsnijden en met een vinger over de bolle kant van een vork rollen zodat ze de typische gnocchivorm krijgen. Dat laatste lukt niet altijd even goed (understatement), maar dat doet aan de smaak verder niet af.
In gedeeltes koken in water wat net wél, net niét kookt. Als ze aan de oppervlakte komen drijven, ze ongeveer 10 seconden laten drijven en dan met schuimspaan uit het water halen en het volgende gedeelte in het water gooien.

Nou, succes ermee.... Enne.... mijn vraag blijft nog steeds staan hoor, dus ik hoop nog wijzer te worden

Groetjes, Camaca

krin

krin

28-11-2008 om 08:53

In de vriezer

De ene keer dat mijn chefke zelf gnocchi maakte, heeft hij het overschot gekookt in de vriezer gedaan. Na een maandje (of twee?) smaakten ze nog prima.
Ik weet trouwens niet of hij het nog een keer gaat doen, is best veel werk. Maar het smaakt zonder meer beter.

Dank camaca

Lijkt me een sgeweldig klusje voor de kerstvakantie. Ik heb je recept opgeslagen in mijn word-receptenboek (samen met o.a. reinasoep, Ingridt's koude komkommersoep, rode kool van Nigela via Margje etc.)

Zoek altijd graag met google

en vond dit :

Tip: Gnocchi zijn uitstekend in te vriezen, dus mocht je je aan de kleverige taak wagen om ze zelf te maken, maak dan de dubbele hoeveelheid en vries de helft in voor een volgende keer. Vries de gnocchi in voordat je deze zou koken. Om te voorkomen dat de balletjes bij het invriezen met elkaar verkleven, leg je ze eerst op een bord, los van elkaar, in de vriezer. Na een uurtje zijn de balletjes voldoende ingevroren om ze gezamenlijk in een zak te doen zonder het risico dat alles aan elkaar gaat kleven. De gnocchi 3 uur voor de tijd uit de vriezer halen en los van elkaar laten ontdooien, vervolgens kun je ze koken zoals de verse gnocchi.

Dit heb ik van de volgende site : http://www.italie.nl/Gnocchi%20maken/3150/default.html

Hoop dat je er wat aan hebt! Heb overigens veel respect dat je dit recept maakt,vind het zelf leuk om in de keuken te staan,alleen lijkt me dit idd een heel uitgebreid recept,dus begrijp heel goed dat je een grote hoeveelheid wilt maken in 1 keer.

Kookze

Pemm

Marie L

Marie L

28-11-2008 om 11:29

Wat eet camaca bij de gnocchi?

Ik ga in elk geval het recept een keer uitproberen. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat jullie bij de gnocchi eten.

Marie-Louise

Ik kan ook goed leven met gestoomde broccoli, met wat zeezourasp, parmezaansnippers en drooggebakken pijnboompitten, ook niet zo sophisticated.

Camaca

Camaca

28-11-2008 om 13:30

Erbij....

Ik maak altijd twee sauzen erbij: een eenvoudige tomatensaus met een beetje gehakt (ui, boter, knoflook, blik gepelde tomaten (goede kwaliteit), wat gehakt, ketchup, zout, peper, oregano) en een blauwe kaassaus (uitje, boter, blauwe kaas (bvk gorgonzola), kookroom). Ik gebruik normaliter altijd olijfolie, maar voor deze sauzen is boter extra lekker (of half boter/half olie). Een simpele alleen-tomatensaus is trouwens ook lekker als je goede kwaliteit tomaten hebt.

Pemm: Dank voor je antwoord. Ik heb inderdaad wel gevonden dat je gnocchi kan invriezen, maar óók kreeg ik hits waarbij het werd afgeraden omdat de boel veranderde in een kleverige massa (ongekookt) of dat te gnocchi door het nogmaals verwarmen (bij gekookt invriezen) té gaar zouden worden. Vandaar dat ik hoopte antwoord te krijgen van een ervaringsdeskundige die dus uit eerste hand kon vertellen hoe of wat.

Succes allemaal!

Camaca

Mmmm...

lijkt met lekker. Ik heb (bij mijn weten) nog nooit gnocchi gegeten, en het lijkt me leuk om dat eens met de kinderen te gaan maken. Maar eehhh.... hoe spreek je het eigenlijk uit? En smaakt het meer naar aardappel of naar pasta?

Volgens mijn bescheiden mening

is het njôkkie (met zachte k).
De smaak is wel aardappelig, maar omdat de consistentie en bereiding totaal anders is dan gewoon aardappel, smaakt het echt anders.

mijk

mijk

02-12-2008 om 18:58

Volgens mij wordt het tijd voor een Ouders Online

kookboek Ook deze gaat bij de cobikekskes de soep van Ingrid, de marssaus de christoffeltaart en ga zo maar door....

Mijk

Gemaakt...

en gegeten! Het was leuk om te maken, de meiden mochten worstjes rollen en in stukjes snijden en ik rolde het over de vork. Dat ging prima, we hadden wel te veel. Volgende keer wat minder dus.

Camaca

Camaca

04-12-2008 om 13:30

Egberdien

Je had teveel gemaakt, zeg je.... Kijk, dan had je mooi de overgebleven gnocchi eens kunnen invriezen en me dus eindelijk vertellen of dat wel of niet kan! Of heb je dat misschien ook gedaan? Heb je trouwens het recept wat ik hier gepost heb gebruikt? Mmmm,ga het weekend maar weer eens gnocchi maken..

Groetjes, Camaca

Te veel

maar ik had het al gekookt. Dus niet ingevroren maar weg gedaan. Ik heb jouw recept gebruikt inderdaad, dank je! Ik had ongeveer 700 gr. aardappelen en heb er eerst 100 gr. bloem bij gedaan en daarna op de gok toegevoegd tot het "goed" was. Jongste van 2 zat er overigens zo mee te kliederen dat het heerlijk zacht en plakkerig was... En 6 stukjes die ze gesneden had kon ik daarna samenvoegen tot 1 gnocchi. Maar goed, het was wel gezellig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.