Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Imi

Imi

11-10-2021 om 13:24

Zelfgemaakte vloeibare handzeep schuimt niet

Dit weekend heb ik van een blokje lavendelzeep uit Frankrijk zelf vloeibare handzeep gemaakt. Leuk en makkelijk om te doen. 
Maar helaas, de zeep schuimt niet. Hij maakt wel schoon, dus verder heen probleem, maar ik vraag me af of ik iets verkeerd gedaan heb.
Zijn er deskundigen in de zaal?

Imi

Imi

15-10-2021 om 14:55 Topicstarter

Heeft niemand een idee?

Ik heb nog nooit zelf zeep gemaakt, werd nieuwsgierig na jouw vraag en heb Google geraadpleegd. Daarbij zag ik wel verschil tussen recepten "vloeibare zeep" en "schuimende zeep". 

Wat ik me afvraag: zou je je niet meer zorgen moeten maken om bacterie- en schimmelgroei in de zeep, dan om het schuim? Van wat ik ervan weet vereist elke cosmeticaproduct waaraan veel water wordt toegevoegd een conserveermiddel.

Vaste zepen en zogeheten 'shampoo bars' genieten een toenemende populariteit omdat er geen conserveermiddelen - d.w.z. agressieve stoffen - in zitten.

gekopieerd van een willekeurige sites met doe-het-zelf recepten:
"

Wil je de zeep als handzeep gebruiken dan kan je ook nog een eetlepel glycerine toevoegen, dat werkt verzorgend voor je handen.

Enige nadeel (of juist voordeel) is dat de zeep niet meer schuimt. Maar schoonmaken en ontsmetten werkt perfect.

Wil je liever een schuimende vloeibare zeep dan kan je eventueel nog wat SLSA of betaine door de zeep roeren"

Imi

Imi

16-10-2021 om 07:58 Topicstarter

Dank je Max, ik volgens het recept moest er inderdaad een beetje glycerine door. Dat zal het zijn. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.