Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zuinig wassen? Hoe doen jullie dat?

Ik vraag het, omdat ik vandaag op een oude HD een rekenblaadje teruggevonden heb van een reeks metingen die ik een paar jaar terug gedaan heb rond wassen en drogen.
Ik heb inmiddels andere toestellen, dus ik ga dat eens herhalen. Sommige zaken liggen voor de hand, andere verbazen.
De wasmachine was een Zanussi Quarzo II-1000, de droogkast een AEG Lavatherm.

- bij gelijke temperatuur geen verschil in waterverbruik, marginaal verschil in elektriciteitsverbruik tussen een gewoon wasprogramma en een spaarprogramma (0,80 resp. 0,73kWh)

- verband tussen wastemperatuur en elektriciteitsverbruik: wasT° * 2 = Elek. * 4

- spaarprogramma centrifugeert minder efficiënt dan "normaal" programma: (restwater 1,34 l resp. 0,80 l)

Alles samen genomen, verbruikte een was- en droogcyclus:

- was spaarprogramma/"kastdroog": 2,9 kWh
- was gewoon programma/"kastdroog": 2,5 kWh
- was gewoon programma/centrifugebeurt in droogzwierder (4 min)/"kastdroog": 1,7 kWh

De grootste besparing werd dus niet gerealiseerd door gebruik van een spaar-wasprogramma (integendeel), maar door gebruik van een ouderwets droogzwierdertje...

Toch wel verwonderlijk, vind ik.


Pirata

Pirata

22-03-2018 om 20:59

Misschien

Misschien doelden ze met "spaar" op de hoeveelheid water? Ik snap het anders ook niet..
Ik heb nu (ter vervanging van de oude wasdroger) een warmtepompdroger gekocht. Alle warmte wordt hergebruikt, dat voel je als je ernaast staat! Geen warme lucbt meer.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-03-2018 om 21:25

zuinig wassen

doe ik door geen droger te hebben. Nooit gehad ook.

Verder was ik net zo heet of handwarm als ik wil, zonder verdere metingen te doen. Alles op 30 graden vind ik viezig, ik vertrouw vast te weinig op de moderne wasmiddeltechnologie.

Maar in een huis met geharde temperaturen zoals Yvan laatst vertelde, is was drogen zonder wasdroger ondoenlijk. Bij ons hangt wasgoed in het trapgat en is snel droog. Heb ook al de eerste was buiten in wind en zon gedroogd, heerlijk.

Half a twin

Half a twin

22-03-2018 om 21:36

inderdaad geen droger heel zuinig

Maar Wilgenkatje, de eerste was buiten? Zolang de straat droogt, droogt de was. Ik heb de hele winter buiten gedroogd. Kwestie van vroeg wassen en lang laten hangen en soms nog even binnen "nadrogen".
Vooral handdoeken en beddengoed deed ik buiten, lijfgoed wat minder makkelijk naar buiten. Met felle wind maakte de tikkende ritsen of jeansknopen soms zo'n herrie tegen het metalen balkonhek.

Dees

Dees

22-03-2018 om 21:51

Geen droger inderdaad

Hier geen droger inderdaad en geen hele dag thuis dus ook de mogelijkheid niet om buiten te drogen. Binnen in het trapgat dus en in een vrije kamer.

Yvan

Yvan

22-03-2018 om 21:52 Topicstarter

Pirata: geen verschil in waterverbruik...

Wilgenkatje: je hebt natuurlijk gelijk dat de grootste besparing is om geen wasdroger/droogkast te hebben. Ik heb er wel een (enigszins tegen mijn zin) om een zeer eenvoudige reden: ik wil absoluut niet dat de kleine na een WE hier met vuile of natte was terug naar mama gaat. Voor het overige wordt het ding weinig gebruikt.
Wat die temperaturen betreft: vrieskou is een verrassend goede droger. Bij vorst zakt de relatieve luchtvochtigheid naar nul en water/ijs sublimeert betrekkelijk snel. Nu ik eraan denk: je zou zelfs kunnen denken aan vriesdrogen van de was onder vacuüm.
Ik heb toch nog een forse hoogvacuümpomp staan. Dat moet ik eens proberen! .

Kaori

Kaori

23-03-2018 om 07:18

meer kleding

mijn dochter gaat gewoon zonder kleding heen en weer en wij wassen gewoon op het tijdstip dat ons uit komt. Ze heeft bij beide ouders voldoende kleding.
Alleen in vakanties gaat er kleding mee. Dat kan zowel van mij naar vader of andersom zijn.
Ze heeft dan ook een iets hoger kleedgeld dan haar zusjes omdat zij 1,5 garderobe moet onderhouden.

Dus geen droger, wassen met volle trommels, en goed kijken of iets echt in de was moet en daarom minder wassen zijn de grootste besparingen.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 17:45 Topicstarter

ja, akkoord

Maar even afgezien van de kijvende vingertjes?
Wat zou je zo nogal kunnen verzinnen om dat was en drooggedoe wat zuiniger te maken?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-03-2018 om 20:23

geen idee

Ik denk dat het met onze huidige levensstandaard niet makkelijk zuinig kan. Onze grootouders/overgrootouders kregen niet zo vaak schoon goed aan als wij (en de was was een zeer tijdrovende en vermoeiende klus die de hele maandag vulde). Terug naar hun gewoonte zou een optie zijn, maar dat vinden we nu toch echt te onfris.
Misschien minder douchen en minder schone handdoeken pakken? Ook al niet fijn.

Nee Yvan, ik heb geen helder plan.
Naturist worden, dat scheelt wasgoed - maar daar is het te koud voor. Of anders moet de CV hoog, dat is ook alweer niet best voor het energieverbruik.

De wasdroger afschaffen telt aan. Niet meer strijken eveneens, maar dat doen de meesten al niet meer.

Half a twin

Half a twin

23-03-2018 om 21:27

strijk nog wel hoor

Een man die bijna iedere dag jasje dasje naar kantoor ging. Gelukkig is dasje niet meer zo in, dat scheelt stomerijkosten maar die overhemden moeten gestreken. Onder een jasje een ongestreken overhemd kan echt niet.

Pirata

Pirata

23-03-2018 om 21:52

Meer luchten

De kleding meer luchten en minder wassen? Langer met je beddegoed en handdoeken doen?

Kaori

Kaori

24-03-2018 om 07:48

maar Yvan

je hebt het over besparen met wassen. Daar komt een hele lijst met ideeen op die eigenlijk heel standaard is. Ik zie nergens vingerwijzingen.

De grootste besparing in alle gevallen is dingen niet doen. Gevolgd door dingen minder doen.
Niet meer wassen/drogen is geen optie dat is duidelijk.
Hoe bespaar je dan op wassen: minder wassen/drogen.

Hoe doe je dat dan: is die droger nodig? In mijn 2 persoonshuishouden met minimaal 4x per week sportende dochter is het niet nodig. Ik heb je uitgelegd waarom. We hebben meer tijd voor de complete wascyclus omdat er geen kleding mee heen en weer hoeft.

Minder wassen kan ook door kleding langer te dragen. Met ondergoed geen optie maar een lange broek of jurk kun je prima meerdere dagen aan als er geen grote vlekken in zijn gekomen. Een jurk draag ik 2 dagen, en laat die dan luchten. Dan gaat het de kast weer in en draag ik het de volgende week weer. En na 2 of 3x zo dragen gaat het pas in de was. Het shirt dat ik er onderdraag gaat na 2 dagen in de was. Een broek gaat na 3 dagen in de was. Handdoeken gaan ook meerdere douchebeurten mee.

Hoe verder energie te besparen: wassen op lagere temperaturen. Ik was alles op 40 graden.

Zo precies meten als jij doet zie ik geen toegevoegde waarde hebben in mijn huishouden. Ik gebruik nu totaal aan energie ongeveer de helft van een gemiddeld 2 persoonshuishouden. Er zijn besparingen in mijn huishouden die meer zoden aan de dijk zetten met minder inspanningen.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-03-2018 om 17:11

volgens mij

gaat het in dit draadje vooral over goedkoop drogen, niet over goedkoop wassen? Drogen doen wij gewoon aan de lijn, bij redelijk weer buiten, bij slecht weer binnen (zodat de luchtvochtigheid in ons huis vooral 's winters iets minder laag wordt).
Yvan, kun je daar geen onderzoek naar doen, de verschillen tussen 30, 40 en 60 graden was? Het is vast eenvoudig uit te rekenen met het vermogen van je wasmachien erbij en zo, maar ik ben daar nooit zo goed in.

Brianna F

Brianna F

24-03-2018 om 17:28

Droger

Kan ik niet missen. Alles wat in de droger gaat komt er strijkvrij uit. Als ik het ophang kan ik een paar uur gaan strijken. En dat verbruikt ook stroom.

kaplablokje

kaplablokje

24-03-2018 om 17:47

Wonderlijk

Dat vind ik altijd zo wonderlijk, dat mensen een wasdroger gebruiken, om minder te hoeven strijken. Ik snap het voordeel, daar niet van, maar ik weet niet hoe ze het klaarspelen. Ik heb wel een droger, maar gebruik hem niet meer. Tegenwoordig is de was wel op tijd droog. Toen de kinderen kleiner waren, had ik heel soms de wasdroger nodig. Maar als ik iets zou moeten strijken, was het was die in de droger geweest was. Meestal zijn het Vlamingen die ik erover lees. Ik heb wel eens 'droogkast' gegoogled met het vermoeden dat dat iets anders was dan een wasdroger. Een kast waarin je de was netjes uithangt en dat er dan warme lucht langs geblazen wordt, misschien? Maar nee. Het raadsel blijft bestaan.

Emmawee

Emmawee

25-03-2018 om 00:31

Volle trommel

Kleding luchten ipv wassen (als mogelijk), kleine vlekken snel behandelen of wegpoetsen, handdoeken hergebruiken, de wastrommel altijd goed vullen.
Goede tip (Geen vingerzwaaien gemerkt) om geen was mee te geven. Zo kan de droger uit blijven en zul je mogelijk ook minder vaak nog even snel een klein wasje doen.
Als je kleren goed uitslaat voor het ophangen en blouses direct aan een hanger laat drogen, mis je de droger niet als het gaat om strijken. Wij gebruiken de strijkbout nooit. De strijkplank is weggedaan bij onze verhuizing.
In de winter buiten drogen...daar heb ik nou nooit aan gedacht. Best een idee misschien... Blijft het dan niet heel klam??

Half a twin

Half a twin

25-03-2018 om 09:27

klam?

Nee hoor, als de straat droogt droogt de was. Zeker op heldere dagen gaat het heel goed. Met de mist zoals vandaag niet.Als ik het dan (net voor donker) binnenhaal voel ik of het droog genoeg is. Zo nee dan gaat het nog even op zolder aan het rek en heb ik niet al dat vocht binnen. Gaat prima.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 12:27 Topicstarter

Eens de temperatuur onder 0 daalt

is de relatieve luchtvochtigheid 0: lucht bevat dan geen water meer. Ook het water in het wasgoed wordt ijs, maar water/ijs sublimeert (= gaat over van de vaste vorm in de gasvorm, zonder de gebruikelijke, vloeibare, tussenstap te doorlopen).
Bij vorst wordt de was *kurk*droog.
Het is wanneer de temperatuur flirt met het vriespunt dat er problemen ontstaan: als de temperatuur net boven 0 uitkomt is de lucht erg koud en het aanwezige water tegelijkertijd vloeibaar of gasvormig.
Omdat de lucht erg koud is, kan die slechts weinig waterdamp ("watergas", eigenlijk) bevatten: het dauwpunt. De relatieve luchtvochtigheid is dan 100% en het water dat de lucht niet kan bevatten slaat eruit neer: dauw, nevel, mist.
Aangezien de luchtvochtigheid dan 100% is, vindt er in de (nabijheid van de) was geen verdamping plaats en de was blijft nat.

Emmawee

Emmawee

25-03-2018 om 12:30

Goed om te weten

Ga ik dat ook maar eens proberen.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 12:35 Topicstarter

Je ziet dat ook

Zoals Half a twin zegt: "als de straat droogt droogt de was.". Als een periode van sneeuw of regen gevolgd wordt door vorst, verdwijnen sneeuw en/of ijs. Door sublimatie.
Dat gegeven wordt ook in de voedingsindustrie dagelijks gebruikt. Vb: bij het maken van oploskoffie: er wordt sterke koffie gezet, die wordt verneveld en meteen bevroren tot heel ver onder het vriespunt. Daarna worden de koffie-ijskristallen die daaruit onstaan in een sterk vacuüm gebracht, nog altijd ver onder het vriespunt, waardoor het aanwezige ijs(water) bliksemsnel sublimeert en er een droog poeder overblijft.
Idem dito bij melk(poeder) en tal van dat soort waar.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 19:58 Topicstarter

Tine Winkel

"Yvan, kun je daar geen onderzoek naar doen, de verschillen tussen 30, 40 en 60 graden was?".

Heb ik gedaan: wasmachine Zanussi Quarzo II-1000, belading 3,0kg. Elke stap hoger in temperatuur was vrijwel exact het dubbele in elektriciteitsverbruik:
- katoen 30°: 0,3kWh
- katoen 40°: 0,6kWh
- katoen 60°: 1,2kWh.

Ik ga de reeks experimenten eens herhalen met wat ik nu heb: een goedkopere wasmachine en droogkast van BEKO.

Door

Door

26-03-2018 om 11:49

Hoe doen jullie dat

Ik vind het knap om zonder droger te leven, maar ik snap niet goed hoe je dat kunt doen.
Buiten drogen is geen enkele optie voor mij.
Zelfs in de zomer vaak niet. Een heel enkele keer doe ik dat, als het echt warm is en een klein buitje dus niet al te veel schade aanricht.
Verder ben ik veel te weinig thuis om te letten op was/ weer.
Buiten drogen zou ook niet ideaal zijn, begreep ik, bij hooikoorts, daar heeft dochter veel last van.

Ok, binnen ophangen dan.
Doe ik al veel, heb best redelijk plaats daarvoor. Waar ik hang heeft het vaak een hele dag nodig om te drogen. Maar in de tussentijd heb ik weer nieuwe was. Met 2 pubers, 2 volwassenen en een hond kom Ik niet daar met 1 was per dag. Misschien wel als ik heel regelmatig zou wassen. Mijn werk is heel onregelmatig en vaak druk waardoor ik soms net te weinig was en dan een paar machines achter elkaar moet gaan doen om weer bij te komen.
Maar ik zou sowieso niet weten hoe ik een dekbed zou moeten ophangen, of een dekbedhoes. Vooral ons bed is groot en het beddengoed dus ook. Kan ik nooit zo ophangen dat het snel genoeg droogt.

Ik wissel nu dus af, hang de meeste kleren op en beddengoed en handdoeken in droger.
Als verzachtende omstandigheid wil ik dan wel aanvoeren dat ik mijn bed niet zo vaak verschoon (en bijv nooit strijk!)

Ik wil graag zuiniger wassen/ drogen maar weet dus niet zo goed hoe.
Beddengoed en handdoeken in droger zorgt ook voor extra hygiëne, en wassen onder 60° lijkt me onvoldoende hygiënisch.
(Ook hier verzachtende omstandigheden: ik poets minder dan ik zou willen, en moet toch ergens hygiëne vandaan halen..)

Ik begrijp dat het dus wel scheelt om op 30° te wassen ipv 40°. Dat doe ik al vaker en kan nog wel meer.

Kaori

Kaori

26-03-2018 om 11:57

Door

Ik was alleen in het weekend. En met 2 personen heb je gewoon een stuk minder was. Ik kan precies 2 rekjes kwijt aan mijn balkonrand en dat zijn 2 wassen.

Zeker bij een beetje weer zoals vandaag droogt het heel snel. Dan hang ik het om 10 uur op en kan het om 12 vaak al weer van de lijn af.

Mijn huis is erg droog dus daar droogt het ook heel snel. Ik hang een rekje aan de deur 's avonds en 's morgens is het droog.

Het regent echt een stuk minder dan je denkt en het zonnetje hoeft ook niet perse te schijnen om je was buiten te kunnen drogen.

Half a twin

Half a twin

26-03-2018 om 12:03

1 was per dag

Hier ook 2 volwassenen en 2 pubers. Gemiddeld 7 wassen in de week.
2 wassen handdoeken
de ene week onze bedden de andere week de puberbedden
1 witte was
1 donkerbonte was
1 lichtbonte was
1 was sportkleding

Ik was op vaste dagen, gezinsleden weten dat en wie vergeet zijn spijkerbroek in de was te doen voor woensdag moet een week wachten.

Als het binnen droogt hangt alles in het trapgat naar zolder aan 2 rekken, dat is met de dekbedhoezen even pielen maar goed te doen.
Soms zet ik wel een ventilator aan op de laagste stand die richting de was blaast dan droogt het sneller.

Mijn wasmachine heeft een uitgestelde start, dus als ik de hele dag weg ben laat ik hem aangaan op de tijd die ik verwacht thuis te zijn. Dan kan ik de was ophangen en droogt het in de nacht.

Als het echt mooi weer is (dat was goed droogt) doe ik soms op maandag meerdere wassen. Een paar weken geleden met die vorst had ik maandagavond 3 trommels was schoon en gevouwen weer in de kast/op bed. Want dat doe ik dan ook dan is de donderdag geen beddenwasdag maar de maandag.

Half a twin

Half a twin

26-03-2018 om 12:05

vaste lijnen

Ik heb en balkon over de hele breedte van het huis. Daaraan is een constructie gemaakt met 4 lijnen. 22 meter drooglijn. Klaar voor gebruik.
Vanwege de mist hangt mijn was vandaag binnen.

Paperclip

Paperclip

26-03-2018 om 12:22

Beddengoed

Ik heb losse matrassen en losse dekbedden, dus ons beddengoed kan gewoon aan de lijn. Ideaal.
Ik doe wel de handdoeken altijd in de droger omdat ze daar lekker zacht van worden, maar zet hem dan op 'licht droog' en laat het laatste stukje aan de lijn drogen. Meestal binnen, in de badkamer, maar met mooi weer ook even buiten.
Verder is het weer inderdaad al snel goed genoeg om de was buiten te drogen. Maar als dat geen optie is kun je nog kijken naar plaatsen in huis waar enige luchtbeweging en/of warmte is. Dus in de buurt van een radiator of voor een open raam en dan de kamerdeur open om wat 'tocht' te krijgen.
In het trapgat werkt hetzelfde, de warme lucht stijgt op, dus heb je van beneden naar boven bewegende lucht.

Ik heb met een 4-persoons huishouden plus een hond ook zo'n 7 wassen per week, en was het overgrote deel in het weekend vanwege dubbel stroomtarief. Bedden verschoon ik om de 2 weken (gaat in 1 trommel), handdoeken doe ik eens per week (2 trommels). Verder een witte, lichte en donkere was en de spullen van de hond.
De witte en lichte was gaan op 40 graden, de donkere op 30 en de handdoeken en het beddengoed op 50. Heter was ik niet, wel eens in de zoveel tijd een lege trommel op 90 graden met soda om de machine schoon te maken.

De trommel zit altijd vol, want ik heb geen 'spaarwas' of halve trommel op mijn machine. Aandachtspuntje voor de volgende machine, want dan vliegen de kinderen uit (verwacht ik), dus dan zal het vaker voorkomen dat ik de trommel niet helemaal kan vullen.

Half a twin

Half a twin

26-03-2018 om 12:40

De (dus niet) "winst" van een dubbele meter

Wij hadden hier enkeltarief toen we 22 jaar geleden in ons huis trokken. Ik wilde dubbeltarief ivm voordelig wassen en zo.
Omzetten van de meter ging toen 200 gulden kosten. En we gingen naar een hoger tarief voor vastrecht. Mijn man ging eens even rekenen (is heel kundig met elektra, kWh en kosten). Als ik zou beloven nooit in de "dure"uren elektrische warmte te gebruiken dan kreeg ik die dubbele meter. Geen oven aan, nooit strijken, nooit: toch effe een trommeltje draaien, geen close-in boiler in de keuken, niet mijn haar föhnen.
Tja, met een baan en gezin in wording was dat geen optie.

Een paar jaar later vergeleek ik mijn elektriciteitsrekening met die van mijn zus. Vaste kosten van mij waren veel lager maar ook de kosten van verbruik. Ik kon iedere dag een was doen en hoefde niet op de avond of het weekend te wachten, waardoor drogen ook veel sneller ging, omdat het niet allemaal dubbel op de rekjes en lijnen hing.

Zij heeft haar dubbele meter laten verwijderen en is nu ook goedkoper uit.

Een dubbele meter werkt alleen kostenbesparend als je nooit elektrische warmte gebruikt in de "dure" uren. De verlichting in de avond dat zijn de kosten niet. Een ovenschotel eet je rond 18.00-19.00 uur daar ga je niet pas om 21.00 aan beginnen, zeker niet in een gezin met jonge kinderen.

Die dubbele meter is alleen leuk voor de stroomleverancier.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-03-2018 om 12:51

Zonder droger

In de tijd waarin ons gezin nog thuis woonde, waren we met ons zessen en woonden in een heel gewoon rijtjeshuis. De was ging op de overloop op zolder - lijnen boven het trapgat- en aan een wasrekje aan het hekje van dat trapgat. Ik waste de ene week ons beddengoed plus een van de kinderen. De andere week beddengoed van de andere driie. Op de overloop op zolder stond ook mijn strijkplank. Ook al strijk je niet veel, ik vind dagje dat ding op een prettige hoogte kunt zetten om was te vouwen. Ik gebruik Da strijkplank ook als ik een kledingkast opruim.

Bij mooi weer hing de was buiten aan klassieke waslijnen, de hele tuin door. Je kon ze in- en uittrekken, dus ze hingen er niet constant.

Last van vocht in huis heb ik nooit gehad, de zolderramen waar de twee zonen sliepen, allebei een dakkapelkamer, stonden altijd op een flinke kier.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat wasgoed goed gecentrifugeerd wordt. Dat scheelt flink. Het enige wat weleens wat traag droogde waren de destijds oversized spijkerbroeken van oudste zoon, die toen mode waren. Die legde ik over de cv radiator.

Floria

Floria

26-03-2018 om 13:01

hier

Het enige zuinige dat ik doe is dat we niet iedere dag onze kleren in de was gooien.
Ik was alles op 30 graden in een volle trommel en alles behalve het beddengoed (overtrekken, geen dekbedden en kussens want die was ik niet tenzij iemand in z'n bed geplast heeft) gaat in de droger. Dekbedovertrekken hang ik meestal over een deur op zolder.
Toen de droger kapot was hadden we allemaal stijve was en te weinig ruimte om alles op te hangen.

Papaerclip

Papaerclip

26-03-2018 om 13:05

Dubbel tarief

Tja, wij zijn te lui om het uit te rekenen. De dubbele meter zat er al in toen wij hier kwamen wonen. En ik ben er nu aan gewend om in het weekend/'s nachts te wassen of de droger of de vaatwasser aan te hebben. Maar ik weet dat het verschil minimaal is. We willen toch al kijken naar een andere leverancier en dan kunnen we meteen wel even kijken naar dat dubbel tarief.

Peperclip

Ik had er ook geen zin in, maar toen ik mezelf eindelijk een keer ertoe dwong, had ik het in een kwartier uitgerekend. Bleek dat ik duurder uit ben met dubbel tarief, en dat terwijl ik behoorlijk oplette. Dacht ik.

Toen ik mijn energieleverancier belde, bleek dat ik het ook gewoon had kunnen vragen Zij zien dat direct op hun scherm. Ik vind het erg fijn om wat flexibeler te kunnen wassen etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.