Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pien

Pien

14-09-2014 om 20:57

Zweetgeur ná wassen in wasmachine

We hebben hier iets geks. Als ik overhemden en t-shirts van mijn man in de wasmachine was, zit er ná het wassen een nare zweetgeur aan, bij de oksels. Zo sterk dat je die ruikt terwijl ze te drogen hangen, echt een penetrante geur. Voordat ze de was ingingen, stonken ze niet. Ze komen er dus met een vervelendere geur uit dan dat ze erin gingen. Het lijkt wel of het wassen die geur juist laat vrijkomen, raar toch??

Vorige week (toen hadden we het voor het eerst) heb ik het betreffende overhemd opnieuw gewassen en stonk het daarna iets minder, maar nog steeds niet fris.

Ik denk dat het niet aan de wasmachine ligt, de andere kleding ruikt gewoon fris en is schoon. Ik doe de trommel niet te vol. We zijn geen ander wasmiddel gaan gebruiken. Eens per 3/4 weken draai ik een 95 graden programma om de leidingen goed door te spoelen, dat was ooit een tip van de wasmachineman hier.

Iemand ook weleens zoiets bij de hand gehad? Tips? Hoe krijg ik die geur nu weer weg en waar kan het aan liggen?


Annet

Annet

14-09-2014 om 21:09

Komt hier ook voor

maar dan bij de puber van 16.
Ik gooi bij elke was schoonmaakazijn erbij met een geurtje (Action).
Soms werkt dat niet, dan stinkt de was al als ik het uit de wasmachine haal.
Dan gooi ik het terug voor het spoelprogramma. Daar gaat dan een grote scheut glansspoelmiddel bij die bedoeld is voor de afwasmachine.
Je kunt verdachte kleding ook laten weken in een mengsel van water en glansspoelmiddel.

tja

Ik heb geen ervaring met shirts die na het wassen erger stinken dan ervoor. Wel heb ik ervaring met shirts met hardnekkige zweetgeur. Wat daartegen helpt is kookwas, maar wij hadden het probleem onder andere met shirts die niet in de kookwas konden, bovendien is het vervelend om voor maar een paar stukken steeds een kookwas te moeten draaien.

Wat ook helpt is de blue magic ball. In Nederland vziw niet meer zo te koop, maar wel te koop via Duitse verzendhuizen, o.a. waschbaer.de en erlebnisladen.de .Ik zou zo'n ding nooit hebben gekocht als ik er op dit forum geen goede berichten over gelezen had, want het klinkt als zo'n tell sell ding, maar ze werken echt tegen hardnekkige zweetgeur in kleding.

Maar het is toch wel echt zweetlucht? Ik vind het zo gek dat het na het wassen erger werd. Nou ja, anders doe je de katoenen overhemden een keer in de kookwas, als ze dan fris ruiken was dat inderdaad het probleem. En dan kan je dat wonderballetje aanschaffen, dat kan je gewoon met de was laten meedraaien (ook op 40 graden) en het gaat heel lang mee. O ja, het geeft wel een gebonk in de wasmachine, dus minder geschikt voor mensen die wassen met nachtstroom.

Groeten,

Temet

soda

Zulke shirts laat ik voor het wassen weken in een halve emmer warm water met eet eetlepel soda. En/of ik was ze op 60 graden.

Astrid

Astrid

15-09-2014 om 08:55

dat moet bijna

een kledingstuk zijn dat bewerkt is met een of ander goedje.
Ik heb het met een bloes en broek. Zodra die nat zijn komt er een soort teerlucht af. Die was ik dus samen, als het droog is is de lucht zo goed als weg. Strijk ik het...voila, dan komt het weer tevoorschijn. Is dat afgekoeld: weg.

Pien

Pien

15-09-2014 om 13:17

Dank jullie wel

Voor de tips. Ik ga wat dingen uitproberen!

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2014 om 20:08

Ik doe het...

.... net als Gelatine.

Jasmijn

Jasmijn

15-09-2014 om 20:23

herkenning

Ik herken het ook, een paar shirts van het vriendje van mijn dochter. Als ik die weleens in de was heb gehad dan stinken ze daarna enorm, een soort vieze weeïge popcorn geur (kan het niet anders omschrijven) maar zo vies dat ik ze vaak toch op een gegeven moment weghaal uit de bijkeuken en buiten onder een afdak hang. Als ze droog zijn is het weg. En de rest van de was heeft het niet, en anders shirts van hem ook niet. Dus het is de stof vermoedelijk. (het ziet er gewoon uit als t-shirt stof, niets speciaals eigenlijk)

ook zweetlucht

In kleding van ML. Lijkt erger te worden na wassen en ook droog blijft het ruikbaar. Geexperimenteerd met soorten wasmiddel, dosering, temperatuur. Weinig verschil...alleen meerdere keren na elkaar wassen helpt een beetje.
Vetluis bestaat niet in amerikaanse kuipwassers dus dat kan het niet zijn.
Gekke is dat hij zegt het niet te ruiken als hij zelf de was doet...

Stinkwas

Ik doe tegenwoordig stinkwas (de sokken is hier echt verschrikkelijk) 1 keer voor het wassen en 1 keer voor de frisheid: 1 keer een goed programma en dan nog een snel programma er achteraan.

syntetisch?

Is het een synthetisch stofje? Dan kan het helaas heel goed.

Pien

Pien

21-09-2014 om 11:49

De stof

Ik heb gekeken wat voor stof het is. Ik heb nu twee overhemden te drogen hangen waar het weer bingo is. Eentje is 75% katoen en 25% polyester, de ander is 100% katoen. Beide ruiken vies! Ik heb ze gisteravond van de overloop naar de badkamer verplaatst.

Mijn man had nog wel een eventuele verklaring: in de zomer draagt hij onder zijn overhemden geen t-shirt en in de winter wel. Die t-shirts (gewone witte basic shirts van de Hema) stinken na het wassen niet, maar als ze na verloop van tijd onder de oksels gaan verkleuren, doe ik ze weg.
Mijn man stinkt zelf niet hoor , hij zweet helemaal niet opvallend veel en gebruikt een gewone deo.

Afgelopen week heb ik nog niks uitgeprobeerd, maar ik ga nu maar eens soda halen en ze daarin voor laten weken. En als dat niet werkt, op zoek naar het wasbolletje van Temet.
Op 60 graden wassen durf ik niet zo goed aan, krimpen ze dan niet?

Pien

Pien

21-09-2014 om 11:51

Ben blij

Dat manlief maar 4 dagen naar kantoor gaat. Alleen dan draagt hij overhemden.

Christel

Christel

21-09-2014 om 12:20

Blue magic ball

Ik heb naar aanleiding van het bericht van Temet de blue magic ball besteld in duitsland en gister kwam ie binnen.

Gisteravond uitgeprobeerd met de scoutingwas van de kinderen en een keukenschort dat maar bleef stinken (van de week wilde ik dat ding al wegkieperen). De bal werkt, echt waar, scoutingwas stonk niet meer naar scoutingwas en keukenschort stonk niet meer. Nu zitten de t-shirts in de wasmachine, met bal. Ik hoop zo dat de hardnekkige zweetgeur uit sommige t-shirts verdwenen is. Kortom, de bal is een aanrader.

Pien

Pien

21-09-2014 om 21:01

Christel

Heb je voor mij een link naar de site waar je de magic ball hebt besteld? Als ik erop google krijg ik hele andere dingen.

Waarom zouden de magic balls niet in Nederland worden verkocht, vraag ik me af? Geen markt voor? Zijn ze schadelijk voor het milieu?

Pien

Pien

21-09-2014 om 21:02

Sorry

Ik kijk met mijn neus. Het is de BLUE magic ball, nu vind ik hem meteen.

Annet

Annet

21-09-2014 om 21:48

Welke is het goedkoopst van die websites?

zie titel

Christel

Christel

21-09-2014 om 22:37

Blue magic ball

Ik heb hem besteld bij Erlebnisladen.de. Ik ben er altijd wat huiverig voor om iets in het buitenland te bestellen (dorpse muts), maar het werd prima op tijd geleverd.

Pien

Pien

22-09-2014 om 14:13

Dank je

Christel. Dat gevoel had ik ook, bestellen in het buitenland...komt dat wel goed... Maar fijn te weten dat het bij jou keurig bezorgd is. Ik ga eens kijken!

Ik vraag me wel nog steeds af waarom die dingen niet gewoon in NL verkocht worden.

Christel

Christel

22-09-2014 om 20:00

Pien

Tja, waarom worden die dingen niet gewoon in nederland verkocht hè. Ik heb gezocht, maar ik kan er niets over vinden.

Ellen69

Ellen69

24-09-2014 om 15:18

Lol, popcorngeur

IK herken het ook,vond het zelf heel erg op basmati-rijst lijken, de geur.
Maar ik ben blij met deze tips, hiermee kan ik wel iets proberen!

Tink

Tink

25-09-2014 om 23:46

ik vond wel een NL site

http://www.bluemagicball.nl/Webwinkel-Page-60510/BlueMagicBall
Onder de kop 'dealers' is te vinden dat het ding bij bepaalde apotheken verkrijgbaar zou moeten zijn.

Nog niet uitgeprobeerd overigens, maar ik denk er ook over, heb ook van die shirts.

lennest

lennest

27-09-2014 om 13:03

Blue magic ball

Ook op advies van het forum zo'n ding aangeschaft en ik ben er nog steeds blij mee. Waarom het niet in Nederland verkocht mag worden? In de bal zitten zilver-ionen (geen idee wat het zijn) en dat mag niet volgens de Nederlandse warenwet. Vraag me niet waarom want ik weet het niet. Ik weet wel dat het werkt en dat is goed genoeg!

Pien

Pien

27-09-2014 om 20:26

Tink

Op dat deel van de site waar je verwezen wordt naar de apotheek, gaat het volgens mij alleen om de Blue Wish en Body Fresh (schoonmaakdoekjes en okseldoekjes). Die Blue Magic Ball wordt echt niet in NL verkocht, heb ik na een tijd zoeken wel ontdekt.
De verklaring van Lennest, dat zal het zijn.

Tink

Tink

28-09-2014 om 16:35

aha

Dan toch maar richting Duitsland!

Joke

Joke

30-09-2014 om 10:53

hier

http://www.amazonexl.nl/

Kun je er een bestellen.

Pien

Pien

30-09-2014 om 14:02

Verrek zeg...

Dus toch in Nederland! En ik heb 'm net gisteren via een Duitse webshop (erlebnisladen.de, die hierboven werd genoemd) besteld...

Tink

Tink

03-10-2014 om 23:38

dank je!

Meteen maar besteld

Tink

Tink

08-10-2014 om 21:18

snel

En hij is al binnen ook, gisteren kwam de post. Maandag ga ik hem uitproberen!

Tink

Tink

17-10-2014 om 21:31

yes

Het lijkt te werken. Ben er inmiddels al wel achter dat je het elke keer moet gebruiken bij die bewuste shirts. Ik dacht eerst weg is weg, maar dat is dus niet zo.

Pien

Pien

17-10-2014 om 23:21

Hier ook

Het werkt! Ik doe het ook bij elke was waar bovenkleding inzit. Bij handdoeken en beddengoed is het niet nodig.
Het schijnt heel wat wasbeurten mee te gaan en ik had 2 van die bollen in een pakket, dus voorlopig ben ik blij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.