Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pien

Pien

14-09-2014 om 20:57

Zweetgeur ná wassen in wasmachine


Joke

Joke

18-10-2014 om 10:13

handdoeken?

Wassen jullie nou ook je handdoeken en theedoeken en zo op een lagere temperatuur? Die deed ik altijd op 60 graden, maar zou graag terug naar 40 willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2014 om 11:36

Blauwe bal

Doen jullie deze Blue Magic Ball alleen bij stinkwas?

Ik zag op de amazonexl site dat het ook helpt tegen vieze geurtjes in hondenkleedjes bijvoorbeeld. Dat vind ik wel interessant

Pien

Pien

18-10-2014 om 19:44

Hier

Geen hond, wel een kat maar die stinkt niet
Ik die de blauwe bal nu alleen bij kledingwas. Daar zitten altijd wel shirts of overhemden van mijn man bij, en daar ging het om

Handdoeken, theedoeken en vaatdoeken gaan hier op 60 graden. Ik heb onlangs nog gelezen dat met name vaatdoekjes op 40 graden echt niet schoon worden.

Wanneer ik het beddengoed was, draai ik altijd 1 was (met alle hoeslakens en moltons) op 95 graden. Omdat het dan lekker schoon wordt, maar ook omdat het goed voor de wasmachine en de leidingen is om regelmatig een hete was te draaien.

piet

piet

14-06-2016 om 17:29

Blue Magic ball doet niets...

On ze kinderen hun shirts hebben ook last van oksel zweet geur. Op aanraden van de mensen hier hebben wij ook 2 Blue Magic balls besteld in Duitsland. Maar geen enkel verschil hier, met of zonder het blijft stinken naar zweet...
Mvg Piet

rode krullenbol

rode krullenbol

14-06-2016 om 21:48

Wie meer wil weten over de schaduwzijde van zilverionen ...

Zou eens kunnen googelen op "Paul Karason".

Rode krullenbol (tenzij verbrand door de zon, zo wit als porselein).

Die ellendige joggingbroeken

De enige kleren die stinkend de wasmachine uit komen, zijn joggingbroeken met zo'n extra zachte binnenzijde.
Wassen op 60 graden leidt tot krimp. Ik ben blij als het weer wat opknapt zodat de lange lellen in de kast blijven liggen. Maar altijd de joggingbroeken en het daarbij behorende commentaar dat ze vast en zeker te lang in de wasmachine hebben gelegen, grr.

Vraag: herkennen jullie het stinkprobleem van joggingbroeken en helpt zo'n bal bij extra zacht sweaterstof?.

Puck

Puck

15-06-2016 om 16:01

Nee herken ik niet

Hier hebben we ook genoeg joggingbroeken en sweatshirts met zo'n extra zachte binnenkant en die stinken hier niet. Alleen de synthetische sportshirts stinken.

Charis

Charis

15-06-2016 om 16:40

HG tegen nare geurtjes in sportkleding

HG heeft ook een middeltje tegen zweetgeur in (sport)kleding. Misschien dat eens proberen?

Niki73

Niki73

15-06-2016 om 16:50

Vetluis

En zorgen dat je geen vetluis in je machine hebt: eens per maand een 90-gradenwas of regelmatig een 60-gradenwas.

Jammer

Dat het dus niet aan de stof ligt terwijl andere kledingstukken er geen last van hebben.
Maar ik zal wel wat vaker een fles wasmachine bij 95 graden- beurt toepassen, naast het standaard scheutje azijn.
Problem komt waarschijnlijk ook door de lage temperaturen waarop ik moet wassen.

Ps ik krijg steeds vaker met kledingstukken van viscose te maken. Die mogen alleen bij 30graden gewassen worden, zucht.

Niki73

Niki73

16-06-2016 om 10:04

Te voorzichtige wasinstructies

Ik was viscose ook regelmatig op 40 graden hoor. Producenten zijn vaak extreem voorzichtig om klachten te vermijden. Ik zie steeds meer kleding waarin staat dat het helemaal niet gewassen mag worden. Lekker handig!

Niki73

Afgelopen tijd al 4 viscose shirt en een broek bij 40 graden gewassen en daarna kunnen weggooien.
Met name de kleding van H&M zijn van krimpgevoelige viscose. Zo zonde.

Las net in het andere draadje over wassen dat de azijn niet tegelijk bij de wasmiddel moet maar in het bakje wasverzachter, weer wat geleerd.

renee

renee

20-11-2016 om 12:40

Ik heb de oplossing voor stinkende was!!

hoi,

Ik heb de absolute oplossing voor dit probleem. Het is niet moeilijk, maar vergt wat discipline.

Allereerst mijn verhaal: ook ik heb al 5 jaar lang lopen vechten tegen de vies ruikende was. Was die er schoon uitkomt, maar zodra 'ie een beetje vochtig wordt, begint te stinken. Een weeë schimmelige lucht. Bah.
Niets hielp. We maakten de machine schoon met soda, met bleekwater, met dasty (Wibra). Het leek even te helpen, maar al snel stonk alles weer.

Nu hebben we de oorzaak gevonden. En het is NIET, zoals overal wordt gezegd, een vieze machine. De onze was namelijk niet vies, we wassen wekelijks minstens 2x een kookwas, wat 'm schoonhoudt.

Het blijkt allemaal te komen door de synthetische (sport-) kleding die we wassen. Die geeft de geur af. De poriën in de stof blijken zo klein dat opedroogd zweet er in blijft zitten.

Wat moet je doen voor een frisse was. Hier het stappenplan. En geloof me: HET WERKT ECHT!

1 - reinig je machine eenmalig grondig. Laat 'm een kookprogramma draaien met een halve kop soda erin. Leeg natuurlijk. Doe dit 1x per half jaar

2 - maak een scheiding in je wasgoed: synthetische (sport)kleding apart, en ook Fleece apart. Doe dit NOOIT meer bij gewone katoenen was.

3 - Als je synthetische (sport)kleding of fleece wast (altijd apart dus!), gooi hier 2 kopjes azijn bij per wasbeurt. De azijn weekt het opgedroogde zweet tussen de piepkleine synthetische porien los. Dat lukt met gewoon water en zeep niet. En die 2 kopjes mag je ruim nemen: een halve liter per wasbeurt is ook prima. Kost amper iets, die azijn.

4 - Azijn hoeft alleen maar bij Fleece of Synthetische sportkleding. Bij katoen niet nodig.

Als je zo de was apart wast, en de azijn-tip gebruikt, is de stank weg. Echt.

En die azijnlucht? Zit echt niet meer in je was, als 'ie eruit komt. Geen zorgen.

Werkt het ook bij jou? Zeker weten, maar laat hieronder nog even weten.....

groet,
Renee

rode krullenbol

rode krullenbol

20-11-2016 om 13:17

Vraagje

Hoe voeg je de azijn toe: bij het wasmiddel of in het bakje voor wasverzachter?

bieb63

bieb63

20-11-2016 om 21:50

Mijn oplossing

Een aparte was voor onderbroeken en sokken (niet mee wassen met de gewone was) en dan op 60 graden. En (schoonmaak)azijn. Nooit meer stinkende was.

bieb63

bieb63

20-11-2016 om 21:51

Rode Krullebol

Azijn doe je (klein scheutje) in het wasverzachterbakje.

zebra

zebra

21-11-2016 om 11:42

gewone of schoonmaakazijn

maakt het uit welke azijn je gebruikt? Heb beiden in huis namelijk.
Heb gisteren trouwens ook nog ergens gelezen dat je witte shirts met gele oksels eerst in een emmer met azijn kunt zetten en daarna wassen.

Niki73

Niki73

21-11-2016 om 15:14

Azijn niet zo best voor machine

Zoveel azijn (halve liter per wasbeurt) lijkt me niet echt goed voor je wasmachine. Dat zuur tast uiteindelijk zelfs metalen onderdelen aan. Ik zou de sportkleding liever eerst inweken in water met azijn en daarna wassen.

Strooisoda

Tegenwoordig strooi ik op wasgoed zoals joggingbroeken wat strooisoda.. Dat helpt ook en spaart mij tijd van inweken met azijn uit.

Taruh

Taruh

22-11-2016 om 10:56

Nikki

zo zuur is huishoudazijn nu ook weer niet, en het wordt verdund met enkele liters water en zeep. Als je rokend azijnzuur gebruikt wordt het een ander verhaal, maar dat kun je niet bij de supermarkt of de drogist krijgen.

Dat het schadelijk zou zijn voor je wasmachine is een fabeltje.

Ik gebruik dezelfde methode ook al jaren en mijn machine zag er toen hij van het voorjaar vervangen werd (kreeg een nieuwe keuken) als nieuw uit ook al was hij 10 jaar oud.

Bij de gewone was gewoon het wasverzachterbakje vullen is voldoende, bij zweetwas idd meer toevoegen.

hsk-mama

hsk-mama

22-11-2016 om 11:24

Biotex

werkte hier prima. Even nachtje weken in de biotex en de handdoeken die al tijden vies roken voor en na het wassen, roken opeens weer fris. De zweetlucht is niet teruggekomen.

Niki73

Niki73

22-11-2016 om 13:46

Huh, logisch?

Ik bedenk me ineens: azijn is zuur en zeep is basisch. Dus dat neutraliseert elkaar als je het bij elkaar gooit. Dat is toch niet efficiënt? Na elkaar zou een stuk logischer zijn. Logisch gezien wordt je was toch schoner met inweken met azijn en daarna en wassen met zeep.

Nou ja, als het werkt, dan werkt het.

Taruh

Taruh

22-11-2016 om 15:10

azijn na zeep idd

om de zeepresten weg te krijgen. Of alleen azijn en dan meer om de zweetlucht weg te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.