Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-07-2013 om 15:15

Zwembadwater steeds weer vies

Hallo,

Wij hebben al jaren in de zomer een Intex-bad in de tuin. De afgelopen jaren bleef dit water best goed, er drijft een drijver met chloortabletten in.
Nu moet ik al binnen een week het water weer verversen. Van de buurman heb ik begin deze zomer een halve pot chloortabletten gekregen die hij in de schuur had gevonden. Ik dacht eigenlijk dat deze tabletten niet zomaar over de datum zouden gaan, maar nu twijfel ik. Zou de combi van erg warm drukkend weer en slechtwerkend chloor de reden kunnen zijn van mijn groene bad?

grt. Dendy

Marie

Marie

20-07-2013 om 16:17

Testen?

doe je er steeds op goed geluk cnloortabletten in of meet je de waterkwaliteit ook geregeld?
Want als je de waterkwaliteit meet weet je pas hoeveel chloor en evt PH+ of PH- in het water moet.
Winkels waar ze zwembadspullen verkopen kun je teststaafjes kopen
succes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-07-2013 om 17:08

En eigenlijk slaat mijn vraag dus ook nergens op. Als de chloorwaarde goed is is het chloor ook goed. Mijn man zei ook al dat chloor niet vergaat. En nu ik er over nadenk kan het natuurlijk wel zo zijn dat de teststrips niet goed meer zijn. Daar zit volgens mij wel een houdbaarheidsdatum op.
Vorige week hadden we exact hetzelfde. Water prima. Er wordt veel in gezwommen, dan wordt het wat drukkend weer zoals vanochtend en patsboem, water groen. Voorheen had ik dat alleen als er echt onweer overheen ging en ik vergat de pomp aan te zetten.
Aan ph+ en ph- begin ik niet meer. Die bussen zijn reteduur, het water verversen is goedkoper.
Het duurt alleen zolang eer zo'n bad leeg is. Vullen gaat veel vlotter. Gelukkig is het vanaf morgen weer heel warm, dan warmt het nieuwe water ook weer vlot op.

Jessica O

Jessica O

21-07-2013 om 21:35

Andere tabletten

Hier andere tabletten, er zit algenbestrijder bij in. Gewoon gekocht bij de top1toys. En het werkt als een tierelier.

guera

guera

22-07-2013 om 11:07

Ondingen

Ik ben er wel klaar mee met die zwembaden. Ik vind het argument van 'goedkoper' ook een beetje vreemd. Dat is wel elke week 500? liter water met chloor wegspoelen de natuur in..... Ik vind dat echt niet kunnen zo'n verspilling maar goed da s mijn dingetje.

nolly

nolly

22-07-2013 om 13:22

Algen en pomp?

Ook wij gebruiken als het nodig is algenbestrijding.
En iedere nacht hebben wij de pomp aan.

Denk dat het beste is om naar een zwembadshop te gaan en je te laten informeren.
Wij hebben metertjes met vloeibare ph/chloor indicaties. Daar gebruik je maar 4druppels per keer van. Is echt niet zo duur.
En als je je zwembad eenmaal weer in orde hebt en nog even een weekje iedere dag blijft testen om te kijken of het goed blijft, (en ook goed is), kun je daarna volstaan met 1x per week te testen.

Zou er echt even over nadenken hoor als ik jou was. Een zwembad kost nou eenmaal wat tijd, maar als hij "goed ingesteld" is, wordt het een stuk minder.

Weet niet of je ook een pomp erbij hebt zodat je ook 1x in de week kunt stofzuigen?
Hier staat ons zwembad de hele zomer gevuld en alleen in het begin kost het echt even tijd.

lennest

lennest

22-07-2013 om 14:56

Zout water

Wij hebben ook zo'n zwembad in de tuin. Jaren getobd met chloor(tabletten) en dan was het water weer groen van de algen, soms sloeg het helemaal wit uit, iets met de balans tussen weet-ik-veel. Tot een kennis zei; waarom neem je geen zout water, heb ik ook en ik heb nooit problemen. Hoe werkt het: je koop een apparaat (Intex heeft ze) die je aansluit op het filtersysteem van je zwembad. Je vult het zwembad met water, kijkt op de tabel hoeveel zout er in moet, gaat naar de Boerenbond/Welkoop en haalt daar jodium-vrij zout in zakken van 25 kg: dit is namelijk veel goedkoper dan het zogenaamde zwembadwaterzout en je hebt er echt veel van nodig; ik geloof dat mijn man in het voorjaar er twee-drie zakken in gegooid heeft.
Zie ook: http://www.top-zwembadshop.nl/intex-accessoires/onderhoud/intex-zoutwatersysteem/intex-zoutwatersyteem
Gevolg: kristalhelder water, geen chloortabletten meer nodig, geen teststrips, geen algen, geen viezigheid, veel zachter water waardoor je zwemkleding langer mooi blijft en het smaakt inderdaad zoutig. De genoemde teststrips hebben we niet: het apparaat geeft aan of er zout/water bij moet. Ik ben er heel blij mee!

Lilie

Lilie

22-07-2013 om 16:44

Guera en behoorlijk off topic

Helemaal met je eens, ondingen! Persoonlijke frustratie hoor. Achterburen hebben zo'n ding. Ze zijn weer op vakantie en ik mag dan 24 uur per dag naar het gebrom van die pomp luisteren. Ik merk dat mijn " leven en laten leven houding " bij 30 graden omslaat in wurgplannen.

Lennest

Hoe leeg je een zout water zwembad? Laat je dat gewoon in je tuin lopen en kunnen je planten daar tegen? Of gaat dat het riool in en levert dat geen problemen op voor de rwzi's?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ja die zwembadpomp

Lekker ontspannen in de tuin zitten is dat met zo'n irritantie bromtoon de hele dag van het zwembad van je buren. Hier dus ook een frustratie

Lijkt me vreselijk, zo'n bromtoon

En dan helemaal als ze een paar weken weg zijn en dus niemand dat bad gebruikt.

Aan de badbezitters in deze draad: hoeveel dagen pet zomer wordt jullie bad gebruikt?
Heb je een bad omdat er geen zwembad in de buurt is?
Heb je de kosten en baten en milieubelasting tevoren berekend?

Ben zelf nooit verder gekomen dan een badje in de tuin waarmee na afloop de planten werden begoten. En ik herinner me de dagen dat ik ijverig in de weer was geweest om het bad te vullen, waarna de bloedjes van kinderen besloten elders bij vriendjes in een badje te gaan of met een of ander samen het plaatselijke zwembad te bezoeke

nolly

nolly

23-07-2013 om 15:03

Pomp

de pomp hoeft echt niet 24 uur per dag aan te staan.
Wij hebben een groot zwembad (zo'n 6x4 denk ik)
In de zomer staat de pomp wat meer aan, momenteel snachts. In de winter een stuk minder en hebben we ook weinig onderhoud eraan.
Geluid valt heel erg mee. (buren klagen hier niet, want de meeste tuinen hebben een zwembad hier )
maar misschien dat die kleinere pompjes wel meer geluid maken. Bij ons zit het natuurlijk ook in een "pomphuis".

Zout water bad? nog nooit van gehoord. Raar dat dat dan niet vies wordt....

Lilie

Lilie

23-07-2013 om 15:40

Hoelang dan?

Buren hebben zo'n rond dingetje (met zo'n frame erom heen). Hoelang moet zo'n pomp dan aan? Ga als ze terug zijn van vakantie maar weer eens in gesprek met ze. De pomp staat er gewoon los achter, pal naast ons terras dus........

merel

merel

23-07-2013 om 16:21

Iets eroverheen zetten?

Kan je niet vragen aan je buren of ze iets over die pomp heen willen zetten? Iets van bijvoorbeeld een houten bak, aan de binnenkant bekleed met iets van schuim om het geluid tegen te houden?

lennest

lennest

23-07-2013 om 17:03

Zout water

We laten het bad niet leeglopen in de tuin om de simpele reden dat 't dan naar binnen loopt: veel te veel water. Dus slang aan de pomp en naar het putje boven de buitenkraan. Overigens denk ik dat het met het zout in de tuin wel meevalt. Na de winter valt het ook wel mee met de bermen na de pekeldrift van de gemeente. Ik denk dat chloor net zo erg is?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2013 om 18:58

Bromvlieg

Hier zetten we m zodra de zon gaat schijnen. En dan de hele zomer door.
Het bad wordt heel veel gebruikt. Veel vriendjes en vriendinnetjes hier de hele zomer. Maar er zijn er meer in de straat, dus ze hupsen van her ene bad naar het ander.
We hebben wel zwemgelegenheden in de buurt. Maar dat kost nogal wat aan entree. Bij de gratis put is het nu al behoorlijk vies. En ik heb ook geen zin om de hele zomer ergens naar een water te gaan. In de tuin trek ik het zeil eraf en de kinderen hebben plezier. Zeker met een kleuter in huis vind ik het een uitkomst.
Dat beetje water wat ik verspil loopt het riool in en komt dus vanzelf weer ergens anders terecht. Het hebben over verspilling in deze vind ik ergens wat gezeur. Wij rijden geen auto, daarmee compenseren wij het vast wel.

Dendy

wizzer

wizzer

23-07-2013 om 20:38

Zoutwatersysteem is ook gewoon chloor

Het enige verschil is dan dat het chloor ter plekke gemaakt wordt uit het zout.

wizzer

wizzer

23-07-2013 om 20:51

Weg laten lopen water

Overigens is het verboden om zwemwater met chloor of andere chemicaliën zo maar weg te laten lopen. Dit moet geloosd worden op het vuilwaterriool.

http://www.wshd.nl/actueel-0/nieuws/@229338/zwembadwater/

Wizzer

Dat het chloor in keuken of strooizout hetzelfde is of wordt als 'zwembadchloor' is zeker niet waar. Keukenzout is natriumchloride (NaCl) en zwembadchloor is meestal natriumhypochloriet (NaClO). Dit zijn compleet andere stoffen, ook al bevatten ze allebei chloor- en natriumatomen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

wizzer

wizzer

23-07-2013 om 22:40

Als het gewoon over zout gaat wel

Als je gewoon zout zou oplossen in zwemwater dan zou je gelijk hebben. Dat is hier echter niet het geval. Bij zwembaden wordt d.m.v. elektrolyse zout omgezet in natriumhypochloriet.
http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm

Weet je lilie

ik zou gewoon over de schutting klimmen en het ding uitzetten. Jammer, maar overlast veroorzaken en vervolgens lekker weg is een beetje overdreven.

Sinilind

Lilie

Lilie

24-07-2013 om 22:10

Sinilind

Jaaaaa heb ik al overwogen besloten om dat nu nog niet te doen. Ben veel te braaf. Ga toch eerst melden dat ik dit niet leuk vind en dat het anders moet. ik ga er van uit dat we in gezamenlijk overleg tot een acceptable oplossing moeten kunnen komen. Zo niet, dan zal ik inderdaad bij de volgende vakantie en buitenzit temperaturen geen seconde meer twijfelen!

Wizzer

Ja maar een gemiddeld achtertuin zwembadje heeft toch geen in-situ zoutelektrolyse installatie! Hierboven in het draadje wordt een echt zoutwater zwembad bedoeld, dus zeewater achtig. Ik heb zelf wel eens op een camping gestaan met een zoutwater zwembad. Micro-organismen als bacteriën en algen overleven dit zoute water meestal niet omdat hun osmose huishouding in de war wordt geschopt (ze lopen als het ware leeg!).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

wizzer

wizzer

25-07-2013 om 09:16

Nee

Hierboven staat zelfs de link naar het apparaat wat je thuis kunt gebruiken.

http://www.top-zwembadshop.nl/intex-accessoires/onderhoud/intex-zoutwatersysteem/intex-zoutwatersyteem

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2013 om 20:21

Triple

Je zult verbaasd zijn wat er tegenwoordig in kleine achtertuinen staat...

t kalsbeek

t kalsbeek

22-07-2016 om 16:51

zoutwatersysteem intex niet goed genoeg voor groot zwembad

Wij hebben het zoutwatersysteem van Intex, de Krystal Clear voor 56.000 liter maar zijn helemaal niet tevreden. We hebben een groot zwembad van 50.000 liter. Het systeem maakt bij lange na niet genoeg chloor aan. Of degene die we hebben kapot is of gewoon niet genoeg capaciteit heeft weet ik niet. We zijn al weken bezig met de klantenservice van Intex, maar we worden eindeloos aan het lijntje gehouden. Elke keer weer een nieuwe vraag of foto's nodig. Is de ph wel goed, de alkaniteit, welke aparatuur heeft u nog meer, hoe lang draait u hem etc. etc. Elke keer geven we uitgebreid antwoord, maar ze zoeken net zolang door tot ze iets kunnen vinden. Maar je echt helpen of eventueel een vervangend apparaat sturen, nee hoor. Inmiddels moeten wij al weken met slecht water en elke keer shock chloor proberen het bad op kwaliteit te houden. DUS ALS JE EEN GROOT ZWEMBAD HEBT, NEEM DAN NIET DE INTEX zoutwatersysteem Krystal Clear!

Erika

Erika

23-07-2016 om 11:19

Zoutwatersysteem intex

Hallo dhr/mw kalsbeek,

Wij hebben hier hetzelfde probleem en ervaring met de service van Intex.
Na drie jaar overgegaan op het zoutwatersysteem van Intex. Sinds de ingebruikname nog geen een keer het beloofde kristal helder water gehad..... De teststrip geeft aan dat er geen chloor in het water zit. Het water blijft troebelachtig groen, terwijl het systeem iedere dag draait en ook de zandfilterpomp de benodigde uren maakt.
We hebben contact opgenomen met de klantenservice van Intex, we krijgen nauwelijks reactie (erg frustrerend). De enige reactie die we hebben gehad was een mail met vragen, terwijl ons inleidende mailtje reeds voorzien was van alle benodigde informatie en foto's.
Ik lees dat u een chloor shock toevoegt aan het water, mag dit wel en helpt dit? En weet u misschien ook of vlokmiddel gebruikt mag worden in combinatie met dit systeem?
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Zorro

Zorro

30-07-2016 om 00:29

Intex zoutapparaat werkt niet

Ook wij zitten met het probleem dat het Intex zoutapparaat niet werkt.
Het zwembad is gevuld met 20000 liter water en volgens Intex zou het water kristal helder moeten zijn met het apparaat.
Met een week is het water al weer groen, ondanks dat de voorschriften van Intex exact zijn opgevolgd.
Ook onze ervaring met Intex is dat je van kastje naar de muur wordt gestuurd als je om opheldering (..) vraagt. Steeds moet je weer mails met foto's en gegevens opsturen waar je dan vervolgens geen antwoord op krijgt. Telefonisch wordt je vriendelijk en beleefd steeds opnieuw gevraagd de reeds opgestuurde gegevens opnieuw op te sturen.
Dus de service van Intex laat het afweten.
Mijn conclusie? Zeker voor grotere baden waardeloos product.

Zorro

Zorro

30-07-2016 om 00:29

Intex zoutapparaat werkt niet

Ook wij zitten met het probleem dat het Intex zoutapparaat niet werkt.
Het zwembad is gevuld met 20000 liter water en volgens Intex zou het water kristal helder moeten zijn met het apparaat.
Met een week is het water al weer groen, ondanks dat de voorschriften van Intex exact zijn opgevolgd.
Ook onze ervaring met Intex is dat je van kastje naar de muur wordt gestuurd als je om opheldering (..) vraagt. Steeds moet je weer mails met foto's en gegevens opsturen waar je dan vervolgens geen antwoord op krijgt. Telefonisch wordt je vriendelijk en beleefd steeds opnieuw gevraagd de reeds opgestuurde gegevens opnieuw op te sturen.
Dus de service van Intex laat het afweten.
Mijn conclusie? Zeker voor grotere baden waardeloos product.

René

René

16-08-2016 om 01:43

Intex zoutapparaat

Hier hetzelfde probleem met Intex.
Al is mijn voorgeschiedenis heel anders
5 jaar terug ook over gegaan op zout.
Geweldige ervaring. begin van de zomer het bad opzetten 20 m3 water erin en alles aansluiten. Klaar. De hele zomer geen omkijken alles perfect.
Helaas ging mijn zoutapparaat vorig jaar defect en kocht ik snel een nieuwe.
Maar toen begon de ellende.
Al vanaf begin van deze zomer krijg ik het water niet goed. Een helpdesk die niet echt helpt en een bad wat er beroerd uit ziet.
(Van de helpdesk begreep ik dat de procedure veranderd is van dit nieuwe type apparaat.) Een groot drama

René

René

19-08-2016 om 12:13

intex

Opnieuw overleg met intex.
Zij gaan onderdelen vervangen nu.
Het vertrouwen groeit weer een beetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.