Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Merel

Merel

19-10-2020 om 20:23

Eet jullie kat/poes ook zo slordig?

Ik heb een poes en het is me al eens eerder opgevallen dat ze grappig eet, tenminste, vaak pakt ze het eten met haar pootje en stopt het dan in haar bek, dus dat de vloer vóór haar bakje nogal snel vies is snap ik. Maar achter haar bakje (haar eten staat op een dienblad in een hoek tegen een muurtje aan) is het ook vies. Dat muurtje (wit) zit vol spetters van het kattenvoer. Ze krijgt voer uit zo'n zilver zakje. Eerst verdacht ik zoon er van dat hij dat te slordig uit dat zakje schudt maar hij zweert dat hij dat netjes doet, en als ik het hem ook zie doen dan doet hij dat zorgvuldig (zoon is 20 en geen puber meer die zijn moeder in de maling neemt) dus eigenlijk snap ik maar niet hoe dat muurtje ieder keer onder de spetters kattenvoer komt.
Herkent iemand dit?


Miekemieke

Miekemieke

20-10-2020 om 09:19

ook vieze eters gehad

Nette katten gehad maar ook slordige, slordig op de bak en slordig met eten. De slordige kat miauwde soms tijdens het eten en dan kwam het er aan de zijkant weer uit.

Lente

Lente

20-10-2020 om 09:29

Koop je van die zakjes met saus en stukjes erin?

Probeer eens mousse (ook wel pate genoemd) uit.
Dat is niet zo nat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-10-2020 om 10:04

Hond

Geen katten hier, wel een hond die graag met haar brokken speelt. Ze pakt er eentje in haar bek, gooit m dan weg en gaat er dan grommend achteraan. Of ze besluipt de brok en springt er dan bovenop.
Dit doet ze al 12 jaar en we zijn er dus aan gewend dat we her en der verloren brokken vinden. Maar om deze reden krijgt ze dus nooit iets anders dan harde brokken.

Idd

Brokjes voeren ipv blikvoer. Probleem opgelost!

dweiltje

Ik zet er een dweiltje onder dat ik regelmatig vervang. Er liggen anders altijd brokken los naast.
Zie zelf maar eens zonder handen te eten.-)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-10-2020 om 16:10

Het kan erger

De katten hier eten ook erg rommelig. Vooral de brokjes liggen door de keuken, al dan niet eerst geweekt in hun waterbakje. Maar erger vind ik dat ze soms met kracht tussen de boven- en onderkant van de kattenbak door p*ssen, tegen de muur. Gelukkig is die goed behandeld en krijg ik het er wel weer af, maar in eerste instantie is het een vieze bende. Ze zijn wel gecastreerd dus daar ligt het niet aan.

Pirata

Pirata

20-10-2020 om 16:24

Hier niet

Hij eet netjes, maar hij snurkt. En hij gromt in zijn slaap.

Lou

Lou

20-10-2020 om 16:57

Rare lui die katten

Ons huis is een stuk netter sinds we deze zomer nog maar één kat hebben. De overleden kat wilde namelijk graag water drinken vanaf haar pootje. Dus eerst poot in waterbakje, dan poot aflikken. Ook wilde ze graag water bovenop de brokjes, dus ze probeerde nogal eens het water uit het drinkbakje naar het etensbakje te zwiepen. Wat niet lukte. Waarna ze maar een rondje ging lopen door het huis. Met haar natte pootjes.

De overgebleven kat is heel netjes. Zij heeft dan wel weer andere rare gebruiksaanwijzingen.

Merel

Merel

20-10-2020 om 17:02

ook nog kieskeurig

Ze eet dus geen brokken en ook geen paté, of dat eten in gelei. Alleen die met saus eet ze, en ik ga dat denk ik ook niet meer veranderen, ze is al 17.5 jaar oud.
Maar wel grappig die herkenning, ik ga maar weer witten dan, in dat hoekje, dan is het weer eventjes netjes. (het is gelukkig onder een keukenplank, dus op die hoogte kan ik stoppen met witten, dat scheelt)

Tineke

Tineke

20-10-2020 om 18:04

Phryne

Wij hadden er ook zo een. Een bak met een hoge achterkant heeft dat probleem opgelost. De instap voor is op normale hoogte, de lijn tussen bak en kap loopt naar achter schuin omhoog.

Tango

Tango

20-10-2020 om 21:21

Groter bakje.

Het eten met de pootjes eruit halen kan komen doordat het bakje te klein is. Katten schijnen het niet prettig te vinden om met de snorharen de rand van de voerbak te raken. Dus misschien groter bakje of een bord proberen. Muur misschien niet meer wit verven maar een kleur waarop het minder opvalt. Of hard plastic plaat ertegen aan plakken.
En die zakjes vind ik dan weer ondingen. Die koop ik nooit want vind het zo'n geklieder om het voer eruit te krijgen. Ik houd het liever bij blikjes of kuipjes.

Merel

Merel

21-10-2020 om 11:10

bordje

Bedankt voor de tip, maar ze eet vanaf een bord, dus ze vindt het blijkbaar gewoon leuk om met haar pootje te eten, doet ze trouwens niet iedere keer hoor.
Ik zou er bijna een camera op willen zetten, vraag me gewoon af hoe ze het voor elkaar krijgt om die muur zo vies te maken met spetters. Plaat zat ik ook al over te denken,maar dat plexiglas is best duur, dan kan ik beter zo nu en dan witten of er een harde borstel overheen halen (het is een beetje structuur die muur)
Blikjes heb ik alleen in noodgevallen, maar dan hou ik de helft over voor later op de dag en dan zet ik dat uiteraard in de koelkast. Maar dan is het eten zo koud voor haar in de avond, warmen jullie dat dan een beetje op? Ik merk dat ze dat koude voer een tijdje mijdt, tot het wat meer op kamer temperatuur is geworden.
In de winter zet ik de doos met foliepakjes in de bijkeuken heel dicht bij de radiator, zodat het voer niet zo koud is als ik het op haar bordje doe.

Lusithania

Lusithania

21-10-2020 om 11:51

Heerlijk

We hebben een poes gehad waar je in de woonkamer, en dan vooral op het kleed, brokjes had liggen. Mevrouw nam een bek vol brokken mee naar de kamer en ging ze daar oppeuzelen.
Ook hebben we een kat gehad die ook het water uit zijn waterbak je hengelde met zijn pootje, je wordt echt blij van zo’n natte vloer (en een lege waterbak).

Lente

Lente

21-10-2020 om 15:10

Nee hoor, warm niets op

Hier ook een blikje in de koelkast die ze laat in de avond krijgt.
Begint ze gelijk aan. En soms niet, dan eet ze het later.

Later eten lijkt me geen probleem

Paddington

Paddington

21-10-2020 om 15:21

Is niet moeilijk om te begrijpen hoor

Sommige katten 'schudden' hun prooi nog eens extra voordat ze het gaan eten. Als ze dat doen met een hap blikvoer/voer uit een zakje schudden die katten de spetters er vanaf. Hier ook zo'n kat die op die manier eet. Ik denk niet dat je er iets aan kunt doen, dan alleen maar blijven schoonmaken. Wellicht zorgen dat het makkelijk schoon te maken is.

Wij hebben zelfs zo'n bak gekocht waar 2 bakjes inpassen, achter die bakjes en aan de zijkant zit een opstaande rand. Het scheelt wel iets, maar de muur erachter zit nog steeds onder.

Verder is het geen probleem als de kat wacht tot het wat warmer is. Het zijn immers jagers en eten hun prooi meestal snel na het vangen en doden op. Blikjes bewaar ik ook in de koelkast, dan wacht ze maar even en als ze echt honger heeft dan eet ze het toch wel. Als je het anders wil, dan kun je altijd een beetje warm water er doorheen mengen. Het nadeel is wel dat het dan nog meer spettert.

Pirata

Pirata

21-10-2020 om 16:47

Brokken

Die van mij eet voornamelijk droge brokken (en muizen). Volgens mij gezonder en ook minder troep.

Heb je even?

Hier 5 poezen en die hebben allemaal hun gekke trekjes wat betreft eten en water drinken.
De ene hengelt ze met de poot uit het bakje. En gaat heel hard miauwen (lees: zeuren) als er alleen nog kruimels in het bakje liggen. Die houdt van een gevulde bak met brokken. Er zijn er ook een aantal die het allerliefste water uit de kraan drinken. Ondanks waterfontein.

Overigens eten katten vaak op geur. En het koude vlees geeft gewoon minder geur af. Daarom eten ze soms geen koud vlees.

Het is wel vaak zo dat katten te weinig drinken. Daarom is het geven van alleen brokken niet altijd voldoende. In vlees zit namelijk ook veel vocht. Dus het is niet persé gezonder om alleen maar brokken te geven.

Pirata

Pirata

21-10-2020 om 17:31

drinken

Ja, dat van dat drinken en vocht is zo! Het schijnt dat niet alle katten van zichzelf genoeg drinken uit bakjes. Die van mij wel (liefst regenwater). En van "natvoer" wordt ie snel dik, zag ik toen hij 3 weken verwend was door de housesitter. Het duurde 2 maanden voor hij weer een mooie slanke kater was....

Watervrouw

Watervrouw

22-10-2020 om 14:26

Vocht

Onze kat drinkt bijna niet, tenminste niet uit haar waterbakje. Ze krijgt 1 tot 2 keer per dag natvoer dat ik aanmaak met heet water, ze krijgt dan toch water binnen en kan het makkelijker eten/drinken. Ze knoeit ook enorm met alles, echt een zooitje bij haar eetplek.

Mijntje

Mijntje

22-10-2020 om 16:44

Dit kan ook nog (vond ik op internet) :
De kans dat uw kat een verstandelijke beperking heeft is groter dan u denkt. Bijna 2% van de huiskatten is in meer of mindere mate verstandelijk beperkt.
Dus niet elke kat (en hond) is even snugger of handig.

Pirata

Pirata

22-10-2020 om 17:55

Haha Mijntje

Dat was bij 1 van mijn vroegere katten het geval. Die mocht van de andere kat niet eens buiten de tuin komen, dan gaf de slimme de domme een tik op de neus om haar terug te sturen.

hier

Onze katten eten wel netjes (zowel brokken als natvoer), maar ze gaan geregeld met hun drinkbakjes aan de haal. Die moet dan schijnbaar ergens anders staan dan waar de oorspronkelijke plaats is. Drinkbakjes op een andere plaats zetten heeft niet geholpen. Kleine of juist grote drinkbakken maakte ook geen verschil. Zit niks anders op dan regelmatig dweilen
(o dan drinken ze nog liefst van een druppelende kraan, hoeveel waterbakjes ik ook neer zet)

Tine Winkel

Tine Winkel

22-10-2020 om 21:13

katten en drinken

ik heb ooit ergens gelezen dat katten toevallige drinkers zijn. Ze lopen ergens langs en denken, hee, drinken - laat ik dat eens gaan doen. Advies was daarom om op een aantal plaatsen bakjes te plaatsen. En idd wijd van boven, zodat kat niet met de snorharen het bakje hoeft te raken. Dat laatste kan onze kat vgm niet zoveel schelen, het lekkerste water zit in de gieter (binnen of buiten). Maar de tegels, de sloot en (vroeger) het kinderbadje waren ook prima.

Lavendel

Lavendel

22-10-2020 om 22:14

Hier

Dronk onze vorige poes uit het toilet. Ze viel er dan nog net niet in.

Slordige eters heb ik nooit gehad eigenlijk. Verbaas me over wat ik hier lees. Nu voeren wij alleen brokjes, maar ook daar lees ik rotzooi verhalen over.

Die oude poes van ons at überhaupt bijna niks en de twee jonge katers die we nu hebben, houden het netjes. Wel vangen die van alles en brengen dat mee...

Tine Winkel

Klopt dat heb ik ook gelezen dat katten toevallige drinkers zijn. Hier zit lekkerste water in de kraan en vroeger - toen ik nog niet beter wist- in vazen. Liefst grote goed gevulde vazen. Dan moet je als kat wel met je poten tegen de vaas opstaan. Maar als de vaas dan omvalt dan is er echt een heerlijke plas water.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-10-2020 om 18:44

leuke vraag!

Toen ik 'm las dacht ik meteen aan een kat met een servet om en bestek in beide voorpootjes!

strontslachtoffer

strontslachtoffer

24-10-2020 om 16:04

en katteneigenaren

maken jullie je er ook wel eens druk over of jullie katten slordig poepen? Nee, he, want dat kan niet schelen: daar hebben jullie geen last van want dat doen ze bij de buren in de tuin!!!

Pirata

Pirata

24-10-2020 om 16:12

Ga eens weg

Zeg, ga eens een ander topic verzieken...

ElenaH

ElenaH

24-10-2020 om 17:08

Integendeel

'maken jullie je er ook wel eens druk over of jullie katten slordig poepen? Nee, he, want dat kan niet schelen: daar hebben jullie geen last van want dat doen ze bij de buren in de tuin!!!'

Zeker wel! Ik heb mijn kat geleerd om letters te poepen in het lettertype Comic Sans. Hij poept maar 1 letter per dag, dus je moet alles wel 5 dagen laten liggen om het hele woord te lezen. Meestal houdt hij het bij 'hallo', maar soms poept hij 'groet' of 'kusje'.

juf Ank

juf Ank

25-10-2020 om 16:28

strontslachtoffer

Ik vind het superknap Elena!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.