Huisdieren
yasmijn27
10-06-2026 om 19:28
Ergernis honden
Ik vraag me af wat jullie zouden doen😃
Ik heb 2 hondjes. Sinds een maand is er een nieuwe hond(pup) in de wijk. Deze wordt uitgelaten door een mevrouw met een koptelefoon op.
Zij loopt iedere keer strak langs mijn poort en stopt dan bij mijn poort. De hond stopt bij de poort. Mijn honden slaan aan op deze pup en niet zo'n beetje ook. Meerdere keren per dag dus.
Ik loop zelf ook meerdere keren en weet inmiddels prima waar honden liggen die aanslaan. Daar loop je dan omheen. Net als dat je voor sommige andere honden even inhoud of oversteekt om ruimte te geven. Hondenbezitters weten vast wat ik bedoel.
Ik krijg er een punthoofd van dat deze mevrouw niet schijnt te begrijpen dat dit irritant gedrag is. Ik ben ook niet de enige in de straat met deze ergernis trouwens, er slaan meer honden aan, maar het zijn dus ook mijn honden die steeds aanslaan omdat deze mevrouw niet aan de overkant van de straat gaat lopen.
Zouden jullie deze persoon aanspreken?
Meander
13-06-2026 om 07:09
Ik houd ook rekening met andere tuinen en honden. Loop idd even naar de andere kant van de weg, en laat mijn hond zeker niet stilstaan bij een blaffende hond. Kleine moeite.Â
Het valt niet perse mee je hond voorbeeldig niet-blaffend op te voeden in het geval dat mensen met hun hond bij jouw hek blijven staanÂ
Anoniemvoornu
13-06-2026 om 08:37
Kimdekim schreef op 13-06-2026 om 06:58:
[..]
De honden slaan aan als iemand anders zijn hond zijn snuit onder de poort doorsteekt en daar blijft staan. Ik denk niet dat er veel honden zijn die daar niet op reageren. Dat heeft uiteraard niks te maken met aan de andere kant van de openbare weg lopen.
To gaf zelf aan in de to dat ze niet begrijpt dat de mw niet even aan de andere kant van de weg gaat lopen in de op. Ik vind dat vergezocht om dat te verwachten het is een openbare weg en al zou mw de hele middag op de stoep blijven staan is het aan to om te zorgen dat haar honden daar geen hinder van ondervinden door dus bijv de poort onder dicht te maken.Â
Duckie73
13-06-2026 om 10:00
Sommige mensen hebben ook een plaat voor hun kop. Misschien snapt die vrouw het gewoon niet dat het TO stoort als die honden maar blijven blaffen.
yasmijn27
13-06-2026 om 10:36
Anoniemvoornu schreef op 13-06-2026 om 08:37:
[..]
To gaf zelf aan in de to dat ze niet begrijpt dat de mw niet even aan de andere kant van de weg gaat lopen in de op. Ik vind dat vergezocht om dat te verwachten het is een openbare weg en al zou mw de hele middag op de stoep blijven staan is het aan to om te zorgen dat haar honden daar geen hinder van ondervinden door dus bijv de poort onder dicht te maken.
Dat klopt. Het is openbare stoep. Dus mijn probleem.
Evengoed kan je best rekening houden met een ander vind ik. Even een uurtje wachten met boren omdat het babybuurmeisje nog slaapt, je kinderen niet op zondagochtend in de tuin laten gillen en tijdens het wandelen met je hond ook bezig zijn met je omgeving en niet met je telefoon. En dus je pup niet bij een blaffende hond laten staan.
Soccer-Mom
13-06-2026 om 12:48
yasmijn27 schreef op 12-06-2026 om 20:02:
[..]
Maar misschien sta jij niet bewust stil bij een poort? Want daar gaat het hier dus om.
Ik hou dus best wel rekening met waar ik loop. Waarom zou je het lastig willen maken voor een ander?
Waarom zou zij bewust stilstaan bij de poort? Is daar iets bijzonders te zien dan? Het bewust stilstaan klinkt verre van logisch in mijn oren.Â
Ely
13-06-2026 om 13:56
misschien is het slechts een woordje maar ik vind ‘aanspreken’ hier beetje gek. Ik kan me wel voorstellen dat je met haar bespreekt wat jullie beiden zouden kunnen doen om het geblaf te verminderen. Als jij haar ‘aanspreekt ‘ komt het op mij over dat je haar verantwoordelijk maakt terwijl het jouw honden zijn die blaffen.Â
Eén van mijn twee honden wil ook nog weleens blaffen tegen bepaalde honden en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen of anders te managen. Eigenlijk baal ik ervan dat hij dat doet en zou ik het liefst intensief met hem gaan werken om het er helemaal uit te krijgen maar dat is lastig gebleken. Tuurlijk is het fijn als ‘blaf-aanleiders’ rekening houden met mijn blaffer maar tis niet hun verantwoordelijkheid imo
Daarom zou mijn voorkeur zijn: even in gesprek, uitleggen dat je het blaffen niet goed onder controle krijgt (jij bent tenslotte er ook niet altijd meteen bij) en geen overlast wil veroorzaken en dan vragen of…. Zoiets?Â
yasmijn27
13-06-2026 om 14:35
Ely schreef op 13-06-2026 om 13:56:
misschien is het slechts een woordje maar ik vind ‘aanspreken’ hier beetje gek. Ik kan me wel voorstellen dat je met haar bespreekt wat jullie beiden zouden kunnen doen om het geblaf te verminderen. Als jij haar ‘aanspreekt ‘ komt het op mij over dat je haar verantwoordelijk maakt terwijl het jouw honden zijn die blaffen.
Eén van mijn twee honden wil ook nog weleens blaffen tegen bepaalde honden en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen of anders te managen. Eigenlijk baal ik ervan dat hij dat doet en zou ik het liefst intensief met hem gaan werken om het er helemaal uit te krijgen maar dat is lastig gebleken. Tuurlijk is het fijn als ‘blaf-aanleiders’ rekening houden met mijn blaffer maar tis niet hun verantwoordelijkheid imo
Daarom zou mijn voorkeur zijn: even in gesprek, uitleggen dat je het blaffen niet goed onder controle krijgt (jij bent tenslotte er ook niet altijd meteen bij) en geen overlast wil veroorzaken en dan vragen of…. Zoiets?
Maar het is haar hond die zijn neus op ons terrein steekt. En daar reageren mijn honden op.
Dat 'aanspreken' kan je op verschillende manieren lezen natuurlijk.
yasmijn27
13-06-2026 om 14:37
Soccer-Mom schreef op 13-06-2026 om 12:48:
[..]
Waarom zou zij bewust stilstaan bij de poort? Is daar iets bijzonders te zien dan? Het bewust stilstaan klinkt verre van logisch in mijn oren.
Haar hond komt eerst, daar komt zij achteraan en wacht dan. Zij oefent met haar hond op niet blaffen naar honden achter poorten.
Kimdekim
13-06-2026 om 18:37
Anoniemvoornu schreef op 13-06-2026 om 08:37:
[..]
To gaf zelf aan in de to dat ze niet begrijpt dat de mw niet even aan de andere kant van de weg gaat lopen in de op. Ik vind dat vergezocht om dat te verwachten het is een openbare weg en al zou mw de hele middag op de stoep blijven staan is het aan to om te zorgen dat haar honden daar geen hinder van ondervinden door dus bijv de poort onder dicht te maken.
Klopt maar ze verduidelijkt later dat de hond zijn snuit onder de poort door steekt. Dat vind ik echt wat anders als gewoon voorbij lopen. De meeste honden zijn territoriaal en zullen op zijn minst aanslaan als er een vreemde hond onder de poort door snuffelt. Mijn honden accepteren elke hond die ik binnen laat, maar zouden ook aanslaan op een vreemde hond op is terrein als ik er niet naast sta
Decembermamma
13-06-2026 om 19:00
Ja sorry maar hoe ver komt zo'n snuit nou onder de schutting door dat zal echt wel meevallen. En dan nog zul je je honden echt moeten leren ermee om te gaan of er zelf wat aan doen. Wij hebben hier aan de steeg een woning zitten waar ook zo'n keffertje woont. Nadeel is wel dat die schutting van de gehele lengte en breedte langs de stoep en steeg loopt. Iedere keer als er iemand over de stoep voorbij komt of door de Steeg gaat slaat dat beest aan. Sorry maar dat zijn echt dingen waarbij je heel strak moet zijn, daar moet je als hondeneigenaar bovenop zitten.Â
Anoniemvoornu
13-06-2026 om 20:46
Kimdekim schreef op 13-06-2026 om 18:37:
[..]
Klopt maar ze verduidelijkt later dat de hond zijn snuit onder de poort door steekt. Dat vind ik echt wat anders als gewoon voorbij lopen. De meeste honden zijn territoriaal en zullen op zijn minst aanslaan als er een vreemde hond onder de poort door snuffelt. Mijn honden accepteren elke hond die ik binnen laat, maar zouden ook aanslaan op een vreemde hond op is terrein als ik er niet naast sta
Zo vreemd is de hond niet meer als het zo vaak gebeurt en als je hond territoriaal is is het aan jouw als eigenaar om te zorgen dat dat territorium goed afgebakend is.
Nick90
15-06-2026 om 15:54
yasmijn27 schreef op 13-06-2026 om 14:37:
[..]
Haar hond komt eerst, daar komt zij achteraan en wacht dan. Zij oefent met haar hond op niet blaffen naar honden achter poorten.
Och die komt vanzelf een keer de verkeerde tegen en dan is het baasje het zo afgeleerd om vreemde honden voor de opvoeding van haar pup te gebruiken. Hinderlijk en onverantwoord gedrag van dit baasje.Â