Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Extreem haarverlies hond

hallo,

Mijn hond, een mechelaar verliest extreem veel haar. Niet normaal. Het zit overal zetel, op wc en de kledij zelfs als ik kook vind ik haar..  we zijn propere mensen en elke dag wordt er smorgend en savonds gestofzuigd. Hij zit binnen. We nemen geen hond om buiten te steken.. iemand tips? Als die er al zijn


het is een vraag voor de dierenarts. Extreem haarverlies kan duiden op een ziekte van je hond.

Jamalu

Jamalu

07-01-2023 om 13:21 Topicstarter

Sinilind schreef op 07-01-2023 om 13:04:

het is een vraag voor de dierenarts. Extreem haarverlies kan duiden op een ziekte van je hond.

Zal ik eens doen maar het is nog een pup ale 9 maanden. Maar kan inderdaad

Jamalu schreef op 07-01-2023 om 13:21:

[..]

Zal ik eens doen maar het is nog een pup ale 9 maanden. Maar kan inderdaad

Als hij zo verhaard zou ik hem in de achtertuin regelmatig even flink kammen doet mijn schoonfamilie ook als ze honden aan het verharen zijn. En zij zijn niet de enigen kreeg laatst nog vlokken in mijn gezicht van een hond die buiten gekamd werd.

Bijtje82

Bijtje82

07-01-2023 om 14:12

Pups kunnen lang in de rui zijn, overgang nesthaar naar ander haar. En dan de natuurlijke rui. 
verzorging

De verzorging van de Mechelse herder vergt niet al teveel tijd. Ze hebben regelmatig een borstelbeurt nodig. Hoe vaak dit moet, is mede afhankelijk van de rui. Mechelse herders verharen doorgaans tweemaal per jaar en ondanks hun korte vacht zorgen ze dan voor flink wat haren in huis.

Dus tja, veel borstelen en gebruik daarbij de juiste borstel/kam. 

Als je hond geen kale plekken krijgt kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het een normale rui betreft. 
Honden komen nu eenmaal met veel haar, daar doe je vrij weinig aan behalve goed kammen en vaak stofzuigen. 
Of een ras nemen dat geen haar verliest.

Hij verliest zn puppyvacht. Regelmatig borstelen vanaf nu, maar niet té vaak. Zo'n 1x per week is genoeg. Hou er rekening mee dat je altijd haar zult vinden. Ene momenten in het jaar meer dan de andere momenten. Maar het is wel iets waarmee je zult moeten leven. 

Jamalu

Jamalu

07-01-2023 om 14:30 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 07-01-2023 om 14:12:

Pups kunnen lang in de rui zijn, overgang nesthaar naar ander haar. En dan de natuurlijke rui.
verzorging

De verzorging van de Mechelse herder vergt niet al teveel tijd. Ze hebben regelmatig een borstelbeurt nodig. Hoe vaak dit moet, is mede afhankelijk van de rui. Mechelse herders verharen doorgaans tweemaal per jaar en ondanks hun korte vacht zorgen ze dan voor flink wat haren in huis.

Dus tja, veel borstelen en gebruik daarbij de juiste borstel/kam.

Als je hond geen kale plekken krijgt kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het een normale rui betreft.
Honden komen nu eenmaal met veel haar, daar doe je vrij weinig aan behalve goed kammen en vaak stofzuigen.
Of een ras nemen dat geen haar verliest.

Nee kalen plekken krijgt hij niet. Nee de rassen die niet ruiven vinden we niet zo mooi😅

Jamalu

Jamalu

07-01-2023 om 14:31 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 07-01-2023 om 14:12:

Pups kunnen lang in de rui zijn, overgang nesthaar naar ander haar. En dan de natuurlijke rui.
verzorging

De verzorging van de Mechelse herder vergt niet al teveel tijd. Ze hebben regelmatig een borstelbeurt nodig. Hoe vaak dit moet, is mede afhankelijk van de rui. Mechelse herders verharen doorgaans tweemaal per jaar en ondanks hun korte vacht zorgen ze dan voor flink wat haren in huis.

Dus tja, veel borstelen en gebruik daarbij de juiste borstel/kam.

Als je hond geen kale plekken krijgt kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat het een normale rui betreft.
Honden komen nu eenmaal met veel haar, daar doe je vrij weinig aan behalve goed kammen en vaak stofzuigen.
Of een ras nemen dat geen haar verliest.

Nee kalen plekken krijgt hij niet. Nee de rassen die niet ruiven vinden we niet zo mooi😅

Index224 schreef op 07-01-2023 om 14:29:

Hij verliest zn puppyvacht. Regelmatig borstelen vanaf nu, maar niet té vaak. Zo'n 1x per week is genoeg. Hou er rekening mee dat je altijd haar zult vinden. Ene momenten in het jaar meer dan de andere momenten. Maar het is wel iets waarmee je zult moeten leven.

Zover had ik nog niet gedacht dat hij zijn puppy vacht verliest..

Jamalu schreef op 07-01-2023 om 14:31:

[..]

Nee kalen plekken krijgt hij niet. Nee de rassen die niet ruiven vinden we niet zo mooi😅

[..]

Zover had ik nog niet gedacht dat hij zijn puppy vacht verliest..

Hoeft niet zo te zijn hoor. Mijn Golden retriever heeft sindsdien altijd veel haarverlies gehad en nu nog steeds  Elke dag stofzuigen en regelmatig borstelen, meer kun je niet doen. 

mut

mut

07-01-2023 om 22:32

onze grote witte keeshond verliest ook voortdurend veel haar. Dat lag in de verwachting maar van een mechelaar zou ik het minder verwachten. Misschien toch puppyvacht en seizoen gebonden extra haarverlies. Ik zou het nog een paar weken afwachten, daarna aan een dierenarts vragen.

Honden verharen nu eenmaal veel. Ja, de haren vind je overal. Of je nu 1x per week zuigt of 2x per dag. (Jee, hoe vind je daar de tijd en zin voor??) 
Wat kan helpen (mogelijk, een beetje) is verwarming fors lager. Of natuurlijk een ras dat minder verhaart. 

De hond is er al, neem aan dat to die niet meer inwisselt voor een ras dat minder verhaart

Index224 schreef op 08-01-2023 om 01:51:

De hond is er al, neem aan dat to die niet meer inwisselt voor een ras dat minder verhaart

Ja, tsja, het was ook niet zo heel serieus bedoeld eigenlijk. Het erg schoon willen hebben (2x pd stofzuigen!) en een nomaal verharende hond is niet de beste combinatie. (want hond= absurd veel haar in huis) 

Pinokkio schreef op 08-01-2023 om 02:32:

[..]

Ja, tsja, het was ook niet zo heel serieus bedoeld eigenlijk. Het erg schoon willen hebben (2x pd stofzuigen!) en een nomaal verharende hond is niet de beste combinatie. (want hond= absurd veel haar in huis)

Klopt, wij waren deze vakantie een weekje weg met de hond en ook de poezen waren in het pension. Oudste zoon was wel thuis en merkte zodra we terug waren op dat het de hele week schoon was geweest in huis ook al had hij niks gedaan en wel veel gasten ontvangen; en dat het nu na een halve dag alweer net zo vuil als het normaal is...

Onze hond verhaart best veel en de katten natuurlijk ook. Borstelen helpt daar niet enorm tegen. Ons vaste grapje is dat we beter de dieren kunnen stofzuigen ipv de kamer, maar ook dat zou dan wel heel vaak moeten (en op veel protest stuiten).

Bovendien brengt de hond ook veel vuil mee in zijn vacht, en af en toe wassen gaat nog maar niet na elke wandelbeurt. Wij leven gewoon met de troep en af en toe maken we schoon. Als er bezoek komt, of als we het zat zijn.

Overigens liggen er hier ook altijd lange mensenharen, die zijn minder talrijk maar wel irritant tussen je tenen (en gevaarlijk voor de spijsvertering van de hond, die ze soms via zijn speelgoed of kluif binnen krijgt). En ik kan ook moeilijk de hele dag achter mijn huisgenoten aanlopen met de stofzuiger. Waar je leeft, wordt het vuil. En dat maak je dan af en toe schoon.

Klopt, je kunt het beter ook maar gewoon accepteren dat er altijd wel haren liggen. 

Bijtje82

Bijtje82

08-01-2023 om 10:18

Sinds dat mijn hond weg is heb ik zelf minder stress. Mis het beestje nog steeds hoor, maar idd die haren overal.. Soms zoog ik wel 2x per dag, maar er lag altijd overal haar. Zelfs waar hij niet kwam. 
Van de kat heb ik geen last van haar.  
Nu zal ik niet snel meer een hond nemen in mijn eentje, heb er gewoonweg geen tijd voor. Maar mocht er ooit nog een komen, dan zou het idd een ras zijn dat niet verhaart. Maar er zijn meer redenen om geen hond meer te willen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.