Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Hond met artrose


M Lavell schreef op 15-09-2021 om 10:17:

De echte boodschap is hard.

Pijnstillers zijn niet goed voor honden (en katten). De nieren kunnen ze niet verwerken. Op termijn (kan al na een jaar, 5 jaar duurt het niet) levert structureel gebruik van pijnstilling, nierfalen op.
Voedingssupplementen helpen niet tegen artrose. Het werkt niet bij mensen en niet bij honden.

De resultaten van wetenschappelijke onderzoeken naar voedingssupplementen zijn niet eenduidig.
Het lijkt erop dat het effect per individu verschilt, en dat de ene hond er dus wel profijt van heeft en de andere hond geen verschil merkt.
Omdat er geen schadelijke effecten bekend zijn, is het veilig om het te proberen (art. 01-2021).
Voedingssupplementen helpen inderdaad niet tegen artrose, dat proces in onomkeerbaar, wel zou het kunnen dat de artrose (langer) stabiel blijft.
Ik ben een periode gestopt met het geven van gelatinaat aan mijn oudste hond en merkte toen op dat haar bewegen strammer werd, met name bij het opstaan.
Of dat een placebo effect is - of dat dat komt omdat ik piek- en overbelasting vermijd - of dat zij wellicht een hond is die er wel profijt van heeft is mij om het even.

Als (een van) mijn hond(en) pijnklachten gaat krijgen zal ik ook voor pijnstilling kiezen ondanks dat dit niet goed is.
Het is altijd een afweging, kiezen tussen twee kwaden.
De uitkomst blijft hetzelfde...uiteindelijk gaan ze dood.
Onnodig rekken doe ik niet, ik zal mijn honden niet volstoppen met pijnstilling omdat ik geen afscheid kan nemen.
Maar als ik met behulp van pijnstilling mijn honden nog kwaliteit van leven kan bieden en daardoor nog iets langer van ze kan genieten zal ik dat niet nalaten.

Hier twee redelijk grote honden van 11,5 jaar. 

Een hond begon een paar maanden geleden met regelmatig wat binnen te plassen. Daarmee zijn we naar de dierenarts gegaan. Ze een pijnlijke blaas en rug. Daarnaast zie ik haar in haar gedrag ook echt oud worden. Veel slapen, weinig energie. 

De dierenarts stelde voor dat ze eventueel röntgenfoto, echo en blaasonderzoek kon doen, moest wel met een roesje. Dan zouden we weten wat er aan de hand is. De kans dat het tot een oplossing gaat leiden is klein. We geven haar nu dagelijks een pijnstiller en dat helpt, ze is nu iig weer vrolijk.

De andere hond kan sinds een week of 2 moeilijker opstaan, zakt regelmatig door haar achterpoten. Ik ga voor haar ook een afspraak maken en dan zal ook daarbij verwacht ik gekozen worden voor pijnstillers.

Ik merk aan mezelf dat ik oude honden heel erg vertederend vind. 

Natuurlijk kies je voor je hond. En zal ik best de keus kunnen maken, maar het is nog niet zover. En ik hoop dat ze met pijnstillers nog een aantal mooie maanden zullen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.