Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Hondendieven

Het zal mijn aangeboren angst wel zijn of mijn neiging tot overdrijven, maar toen er een paar jaar geleden drie hondenuitlaters waren neergestoken liep ik niet echt gerust meer in het bos smorgens; en nu ik steeds lees over (pogingen tot) diefstal van honden word ik er ook zenuwachtig van.  Is het beter om de hond maar niet meer los te laten lopen? Maar als ze de riem uit je hand trekken, helpt dat toch ook niet? Voortaan maar iemand mee nemen dan? Mijn hond is niet een dier om gelijk aan te vallen (hooguit in het donker), en als iemand hem een bal belooft of een snoepje loopt hij vrolijk mee, dus daar hoef ik geen hulp van te verwachten...
Hoe gaan jullie daarmee om?


misschien gewoon er niet over lezen, mijn algoritme geeft doe info helemaal niet. Komt waarschijnlijk omdat ik nooit iets over honden opzoek.
Neergestoken hondenuitlaters? Ook nooit voorbij gekomen op mijn feeds. 
Hoevaak komt het echt voor? Denk dat de kans nog steeds nihil is. Kleiner dan dat mijn fiets gejat wordt of dat ik een verkeersongeval meemaak denk ik.

tja, net 2 weken geleden in buurt van Oss werd een hond meegenomen door 1 man en 2 mannen kwamen dreigend om de vrouw af. Er werd door politie geadviseerd om hond voorlopig aan te lijnen en niet alleen te lopen. Ik heb zelf een Mastin en hoop altijd dat hij van nature bij gevaar zal ingrijpen. Verder altijd sleutelbos in mijn hand en ik geloof dat ik alles bij elkaar zou schoppen, slaan, gillen, krijsen als ze aan mijn hond komen.

Ik ben momenteel zwanger, dus ook wel wat gevoeliger voor dit soort berichten. Wij hebben twee honden, waarvan eentje echt vreselijk knap. We krijgen daar altijd veel complimenten en vragen over. Voordeel is wel dat ze erg groot zijn en niet perse makkelijk mee te nemen/aan te halen door een vreemde. Wanneer ze loslopen blijven ze ook altijd in de buurt en ze zullen nooit (zonder enorm protest) meegaan met een vreemde. Ik probeer er dan ook maar niet al te veel over na te denken en ik probeer ook dit soort berichten niet te lezen

Ik weet wel dat dit eigenlijk iets is wat er toch altijd al was, alleen hoor je er zelden wat over. Vooral honden bij supermarkten worden wel eens meegenomen. Ook dure raskatten (of die daarop lijken) die buiten lopen worden toch vrij regelmatig meegenomen. Konijnen en kippen worden wel eens uit hokken gestolen. Het lijkt me afschuwelijk om mee te maken. 

Helaas hoor ik het steeds vaker. Wel gaat het altijd om rashonden. Hopelijk blijven ze daarom van mijn honden af. Het lijkt mij echt verschrikkelijk om dat mee te maken

ik laat mijn hond nooit los lopen. nergens. ik zou het niet vertrouwen, om zoveel redenen. 

Een paar weken geleden (18 juli) verdween er een bordercollie in Katwijk. Eerst dacht men dat hij, Max, was weggelopen. Maar, bleek later, waren er mensen die een Duitse camper hadden gezien met een soortgelijke hond. Zoektocht in Katwijk, de duinen en flyeren leverde niks op.Zag vandaag in de krant dat de hond in Duitsland is teruggevonden dank zij een wijkagent en Interpol. Was wel degelijk ontvoerd.

---

---

19-08-2021 om 23:22

Annelies58 schreef op 19-08-2021 om 16:35:

Een paar weken geleden (18 juli) verdween er een bordercollie in Katwijk. Eerst dacht men dat hij, Max, was weggelopen. Maar, bleek later, waren er mensen die een Duitse camper hadden gezien met een soortgelijke hond. Zoektocht in Katwijk, de duinen en flyeren leverde niks op.Zag vandaag in de krant dat de hond in Duitsland is teruggevonden dank zij een wijkagent en Interpol. Was wel degelijk ontvoerd.

En nog een bordercollie die later dood is gevonden: https://www.libelle.nl/actueel/geschokte-en-verdrietige-reacties-op-nieuws-over-dode-hond-tycho-politie-kan-weinig-doen~b50995f9/

Ik lees regelmatig oproepen om uit te kijken naar een vermiste hond.
Soms is een hond bijvoorbeeld ergens van geschrokken en weggerend maar het komt ook voor dat een hond wordt meegenomen/gestolen.
De oproep over vermiste border collie Tycho werd ook massaal gedeeld op Facebook en ik ben geschrokken van de brutaliteit van deze actie.
Toen ik de volgende avond het bericht las dat de hond dood was gevonden ben ik daar echt beroerd van geweest.
Ik heb drie honden en alleen al de gedachte dat iemand een (of meer) van mijn honden zo mee zou nemen maakt mij woedend en verdrietig tegelijk.
Nu kan ik wel roepen dat ik dat niet laat gebeuren maar wat zou ik in mijn eentje tegen drie mannen (zoals in de situatie van Tycho) moeten beginnen.
Natuurlijk zou ik gillen, slaan, schoppen alles wat ik maar kan bedenken maar of dat genoeg is...
Ik hield mijn honden al goed in de gaten maar nu ben ik ook veel alerter op mensen in de omgeving en de plaatsen waar ik met mijn honden naar toe ga.
Het lijkt mij echt een nachtmerrie om zo je hond kwijt te raken.

Nee joh, dat neersteken van hondenuitlaters had helemaal niks met honden te maken. Puur toeval.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

20-08-2021 om 13:45 Topicstarter

Stelle schreef op 19-08-2021 om 23:55:

Nee joh, dat neersteken van hondenuitlaters had helemaal niks met honden te maken. Puur toeval.

Nou, niet helemaal puur toeval omdat je smorgens vroeg op een stille plek het vaakst een hondenuitlater tegen komt.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

20-08-2021 om 13:47 Topicstarter

Blijkbaar zijn Border Collies nu erg gewild. Ergens in mijn herinnering was dat een tijd terug ook het geval, die diefstallen, maar dan met een andere populaire soort. Waren dat geen Jack Russels of zo?

Het geeft ook erg veel ophef natuurlijk, terwijl het misschien drie, vier keer per jaar gebeurt.

De hond van onze buren is een aantal maanden geleden aangereden en gestorven, dat was heel triest maar dat haalt de krant niet. Ik denk dat dat veel vaker gebeurt dan diefstal. Maar een rashond is wel duur, dus ik blijf toch maar wat waakzamer (zeker aangezien onze hond best een allemansvriend is en vrolijk met anderen mee zou lopen).

Het gaat blijkbaar niet alleen om border collies.
In dit geval gaat het over een Amerikaanse Bulldog.
https://www.bd.nl/video/serie/korte-reportage-1048/productie/hond-bo-was-bijna-gestolen-244125?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

waar wil je de hond allemaal uitlaten? (Zonder namen te noemen)

In de bebouwde kom mag het over het algemeen alleen op aangewezen locaties. Maar die liggen nog steeds zo dicht bij van alles en nog wat, dat je wel erg zeker moet zijn dat je hond luistert. Ga je naar vrij gebied voor honden, dan geldt ook dat je hond moet kunnen gehoorzamen en dan zou ik toch proberen om er van te genieten. Altijd maar in angst leven is ook zo wat. Hij kan zijn energie zo kwijt. Onze hond kan helaas nooit los. Ik vind dat erg jammer voor de hond. Als je het toch niet durft, dan kun je een lange lijn proberen. Nadeel is dat die overal achter blijft hangen.  Ik gebruik zelf standaard een stevige rolriem. Niet om de riem standaard op de maximale lengte te gebruiken, dat vind ik niet prettig, maar om de hond of minder of meer ruimte te kunnen geven, net wat handig is. 

Als je hond aangereden wordt is dat heel verdrietig maar dan was er geen opzet in het spel. Zien dat je hond, jong en gezond, gestolen wordt en later dood aangetroffen lijkt me echt vreselijk. 
Met opzet meegenomen en gedood, echt walgelijk. Heeft je hond moeten lijden, wat is er gebeurd? Een traumatische ervaring.

wil40 schreef op 21-08-2021 om 18:27:

Als je hond aangereden wordt is dat heel verdrietig maar dan was er geen opzet in het spel. Zien dat je hond, jong en gezond, gestolen wordt en later dood aangetroffen lijkt me echt vreselijk.
Met opzet meegenomen en gedood, echt walgelijk. Heeft je hond moeten lijden, wat is er gebeurd? Een traumatische ervaring.

Gruwelijk!

Onze eerste hond lieten we een enkele keer bij de winkel buiten. We vonden dat niet riskant. In de tijd na deze hond, kwam vaker voorbij dat de hond zo gestolen kon worden en toen waren we daar ook meteen van genezen. Aan dat soort zaken merk je dat voortschrijdend inzicht mee gaat spelen. Ik zou het om meer redenen niet meer doen. Als je hond door wat dan nog opeens naar iemand hapt, ben je ook mooi de Sjaak. En je hond in een drukke omgeving alleen laten, geeft onnodig stress.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.