Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Mini

Mini

05-11-2020 om 20:55

Hondje op komst, hoe balkon beveiligen?

Binnenkort komt er een hondje in mijn flat. Het is een klein hondje van 2 jaar oud met een voorgeschiedenis. Wel een NL hondje.

Ik woon 4 hoog en heb een balkon. Balkon heeft spijlen en hondje is klein genoeg om daar doorheen te kunnen.
Heeft iemand tips om het balkon veilig af te zetten, tussen de spijlen in?

En weet iemand een goede oplossing om te zorgen dat ze niet over de railing heen springt.
Ik zag op pinterest een soort beugels die naar binnen buigen waar dan gaas tussen zit.

Ik heb wel ervaring met honden maar die ervaring is wat verouderd. Iemand nog tips voor goede sites voor opvang van honden met een voorgeschiedenis. En welke spullen zijn essentieel? Hondje komt met passend veilig tuigje. En ik koop in eerste instantie hetzelfde voer als hondje nu krijgt.

40er

40er

05-11-2020 om 22:25

Gaas?

Helemaal gaas er langs, dan kan het hondje nog kijken. Of anders doek er langs. Of je hondje moet niet op het balkon durven (durft de mijne niet, vandaar)

Netten

https://tinyurl.com/hondbalkon

Je hebt veiligheidsnetten voor kinderen die je daarvoor kunt gebruiken.
En je kunt ook nog overwegen om boven de reling een duivvennet op te hangen.
En let op of het hondje niet onder een afscheidingsplaatje door naar de buren kan.

Gedoe gehad met mijn kat. Gelukkig doet ze het nu niet meer. Maar we zijn haar twee keer kwijt geweest omdat ze van het balkon afsprong en en ze verveelde vooral in de zomer de buurman door naar zijn balkon te sluipen.

Paddington

Paddington

06-11-2020 om 12:21

Ik weet geen sites met informatie

over het opvangen van honden met een voorgeschiedenis. Wel heb ik 3 honden met allemaal een 'verleden'. Het belangrijkste is dat je de hond niet zielig vindt. Vanaf het moment dat de hond bij jou over de drempel stapt is het zielig zijn over.

Een hond kun je 'herprogrammeren' ze blijven namelijk niet hangen in het verleden. Wat een hond niet begrijpt is menselijke taal. Zeggen dat ze ergens niet bang voor hoeven zijn op lieve stem, herkennen ze niet als geruststellend. Ze zien dat eerder als een beloning, waardoor het effect avertechts is.

Onze jongste hond is vanaf half augustus bij ons. Ze was echt heel erg bang. Ze durfde zelfs niet buiten te plassen. Nu loopt ze heerlijk los met de andere 2 en begint zelfs brutaal te worden. Wij zijn altijd heel alert als ze bang is. Op zo'n moment zorg ik wel voor contact, maar ik aai niet en ga zeker niet tegen haar praten. Het grappige is dat ik dat ook zie gebeuren vanuit onze andere honden. Als Charlie heel erg bang is voor een situatie gaan ze naast haar lopen en zorgen dat ze met de schouders elkaar raken.

Besef dat een angstige hond weer 'goed' krijgen altijd tijd kost. Je zult namelijk zelfvertrouwen moeten opbouwen bij het dier. Een hond die meer richting te veel zelfvertrouwen neigt is makkelijker. Dan is het neerleggen van duidelijke regels vaak genoeg.

Wat je zou kunnen doen is kijken bij een hondenschool/kynologe club in de buurt. Bij ons hebben ze een speciale cursus voor mensen die een hond met een verleden. Daar kun je dan lastige situaties goed oefenen met mensen die begrijpen dat het oefenen heel belangrijk is.

Als laatste: ik wens je heel veel liefde tussen jullie. Elke dag ben ik dankbaar voor onze honden, de liefde en vertrouwen die ik van hun krijg en aan hun mag geven. Ik kijk elke dag uit naar onze dagelijkse wandelingen en hoezeer zij daar ook van genieten.

Biebel

Biebel

06-11-2020 om 14:35

Site

Omdat ik me weleens bemoei met het herplaatsen van honden, bewaar ik deze site bij mijn favorieten; https://www.ninavantilbeurgh.nl/artikelen/heb-of-krijg-jij-een-herplaatser-veilig-zijn-is-wat-anders-dan-je-veilig-voelen-geef-hem-eerst-tijd-en-ruimte/

Kern; jij weet dat je de hond een beter leven geeft, die hond nog niet. Dus heeft hij alleen en voornamelijk behoefte aan rust en voorspelbaarheid. Niet; alle kinderen en winkels en ouders langs, wel; kleine rondjes en als er veel visite is even apart zetten op een vertrouwd plekje. Niet elke keer op hem af denderen met al je liefde, maar op de grond zitten en hondje op je af laten komen. Niet; allerlei achterhaalde theorieën over dominantie, wel; bedenken dat honden uit angst gekke dingen kunnen doen. Maar dat weet deze gedragstherapeutische veel beter uit te leggen

Van balkons heb ik geen verstand, maar overal gaas lijkt me slim. En gebruik dat tuigje, want je hond zal niet die kort na de aankomst in Nederland zich loswrikt en kwijt raakt.

Woef

Woef

07-11-2020 om 10:51

Zoals biebel

Ik volg nina en werd gecoacht door een collega van haar https://hondencoachingbethere.nl/
Het kost een hond zomaar 6 maanden waarin je enkel moet begeleiden en niets moet verwachten. Ga zeker niet naar gewone trainingen.
Lees je in in de hele eenvoudige boekjes van turid rugaas, lees de artikelen van nina en kirsten over buitenlandse honden zodat je begrip krijgt waar de hond doorheen moet en wat hij nodig heeft: rust. Rust. Rust. En rust.

Tuigje is goed, let op dat het een Y-tuig is zodat de schoudergewrichten niet belemmerd worden.

Google even op netlijn, daar kun je grote stukken net bestellen voor je balkon.
Je kunt het helemaal afzetten maar daar is de brandweer niet blij mee. Misschien zijn plantenbakjes aan de railing voldoende om niet te springen.

Verder: lezen lezen lezen 👍

Mini

Mini

07-11-2020 om 15:56

Bedankt voor de tips

Zo’n net voor het balkon ziet er best eenvoudig uit. Dat moet lukken.

Ik ben gelijk begonnen aan de columns van Nina. Hoe zij het aanpakt voelt goed.
Dus daar kan ik veel van leren.
Het komt niet helemaal overeen met jouw tip Paddington. Maar in grote lijnen wel.

Zijn die boekjes van Turid Rugaas daar nog een aanvulling op? Anders?

Tuigje ga op letten.

Paddington

Paddington

09-11-2020 om 14:19

Ach

net als over het opvoeden van kinderen, verschillen professionals van mening.

Ik denk dat je moet kijken wat bij jouw rescue het beste werkt. Mijn ervaring is beperkt tot 5 honden die op latere leeftijd bij mij gekomen zijn om verschillende redenen en met verschillende achtergronden. Ik ga ervan uit dat de meeste professionals meer ervaring hebben dan ik.

De hondenschool kan prima als ze een speciaal programma hebben voor dieren met een rugzakje. Niet elke hondenschool heeft dat. Bij ons wordt er bijvoorbeeld begonnen met theorieles, wat verwacht je en wat kun je verwachten. Wel is het belangrijk dat je hond op een relatief normale manier met je mee loopt. Een hond die daar nog te gestresst voor is, neem je niet mee naar een hondenschool. Wellicht dat ik daar onduidelijk in ben geweest. Niet elke rescue hond is zo'n zwaar geval als waarover in de column wordt gesproken.

Wij hebben trouwens geen tuigje gebruikt bij onze laatste rescue. Daarmee ging het echt niet. Een tuigje is zo beangstigend voor haar, dat we haar dat niet aan doen. Mocht het lukken, dan is dat het meest veilige, maar er zijn dus honden waarbij juist een tuigje niet werkt.

Nu nig even nier

Ik zou eerst een paar weken kijken wat de hond doet als je hem aan de lijn op het balkon hebt en dan de beste beveiliging bedenken.

Mijn angstige relatief grote asielhond bleek een raam dat op veiligheidsklem stond op 2 cm open te kunnen duwen en van de eerste verdieping te springen. Ik heb lange tijd een traphekje in mijn raam gehad.

Veel plezier met je hondje!

Mini

Mini

10-11-2020 om 20:16

Mini is een midi geworden.

Klein hondje ging plotseling niet door. Maar het alternatief wel. Dat is een kleine midi hondje van 6 maanden.
Zo op het oog past ze niet door de spijlen. En zeker niet door het kattenluik naar het balkon. Ze is nog niet op het balkon geweest en dat houden we zo.

Dus ik kan, gezien het seizoen, wachten tot we meer weten. En ze groter is geworden.
In de nacht en als ik overdag weg moet, gaat ze naar mijn slaapkamer. Dus ze kan niet zelfstandig op het balkon komen.

Bedankt voor alle reacties. Het gaat gelukkig heel goed met haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.