Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Honingzalf

Onze arme poes heeft wondjes op haar kop, mogelijk veroorzaakt door een voedselallergie. Na een week met een kap op te hebben gelopen en met honingzalf te hebben gesmeerd, zijn de wondjes dicht, maar het ziet er nog steeds vrij dramatisch uit. Het smeren met honingzalf vindt ze heel naar en ze wordt er erg wantrouwend van, naar ons. Ik denk dat het vooral komt doordat de geur van de zalf zo heftig is. 

Weet iemand hier een alternatief voor honingzalf, of is er ook honingzalf die niet zo heftig ruikt? 

Imi

Imi

25-03-2021 om 22:36

Calendulazalf

Ja daar dacht ik ook aan. De zalf moet wel zuurstof kunnen doorlaten, dus een likje vaseline bijvoorbeeld, sluit de wondjes teveel af.

welke zalf gebruik je dan? Mesitran ruikt niet zo sterk. 

Emmawee

Emmawee

26-03-2021 om 16:48 Topicstarter

We gebruiken Dermiel van Astfarma. Voor mij ruikt het niet sterk, maar voor de poes wel. Ik zal Mesitran eens uitproberen. Bedankt voor de tip. 

Ik heb nog even gebeld met de dierenarts, maar die raadt toch echt aan om het bij honingzalf te houden. We mogen wel wat minder gebruiken en de zalf eerst even in een andere kamer laten 'uitwalmen'. We rommelen nog even door. 

Hier ook aan de honingzalf want hond had teek en heeft dus als een dolle snachts zitten krabben. teek zat er nog,weggehaald maar wel wond eromheen. t Rukkt idd wel sterk. Zijn maatje kwam op t veld op m afgerend en stopte en ging echt ruiken aan hem zo van wat is dat joh, hahahahha.

Propolis druppels zonder alcohol. Propolis heeft ook een ontsmettende werking. 

Propolis ruikt naar hars van dennenbomen in het bos. Wel sterk, maar niet naar de zoete geur van honing. Mogelijk dat je kat met deze geur geen moeite heeft. 

Lees voor info over de werking onderstaande link

https://www.honing-van-de-imker.be/propolis-druppels-op-olie.asp

Emmawee

Emmawee

28-03-2021 om 18:48 Topicstarter

Hmmm hars van dennenbomen... Dat omschrijft nogal treffend hoe onze honingzalf ruikt. Ik denk dat onze poes de voorkeur zou geven aan echte honinggeur. 

Je kunt er ook echte honing op smeren. Honing trekt het vocht uit de wond en gaat bacteriegroei tegen. Hetzelfde als honingzalf dus, die is alleen wat makkelijker smeerbaar waarschijnlijk. Of een ander merk honingzalf dat niet zo ruikt Voor een kat is ergens naar ruiken helemaal vervelend.

Emmawee,

Hoe is het nu met poezebeest? Heeft de zalf geholpen?

Emmawee

Emmawee

07-04-2021 om 09:09 Topicstarter

Ha Knutselklei, lief dat je het vraagt. Het schiet nog niet heel erg op. We hebben de honingzalf van Mesitran gekocht. Deze is wel prettiger, maar de poes was inmiddels zo bang voor het smeren, dat we het even een beetje hebben laten afweten. Tja... Dat helpt natuurlijk niet. Sinds eergisteren smeren we consequent 2 keer per dag en het lijkt iets(!) beter te gaan. Als het vrijdag niet aanzienlijk verbeterd is, doen we de kap weer op.

Agossie arm beest. Hopelijk helpt t smeren nu  goed. Ik heb bij onze hond gemerkt dat er na paar dagen een bruine dikke  korst op kwam. Toen ben ik gestopt met smeren en dat is goed geheeld. Dus wie weet gaat t bij haar ook zo. 

Emmawee

Emmawee

07-04-2021 om 13:07 Topicstarter

Nee die korstjes geven duidelijk veel jeuk en worden weer helemaal open gekrabd. We moeten dus echt blijven smeren. En hopen dat er geen nieuwe plekjes bijkomen. De laatste twee weken in elk geval niet.

Ja het is echt zielig, maar die kap om en niet naar buiten mogen, was helemaal doffe ellende. 

Dat is vervelend,zielig he?  Maar inderdaad kap is nog zieliger als ze echt graag naar buiten gaat. Dan maar smeren.   t rare is bij onze hond dat hij normaal blijft krabben aan wondjes maar nu met de zalf niet? Nu is hij motorisch ook niet de handigste en krabte zn haren eroverheen maar bv de wond van de castratie heeft maanden een klein stukje open gelegen bij de aanhechting. Steeds weer bleef hij bijten. Tot dat knoopje van de inwendige draad eruit kwam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.