Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Tango

Tango

26-06-2018 om 11:54

Huisdier voor zoon

Zoon heeft een hele tijd vissen gehad op zijn kamer. Twee goudvissen met sluierstaart. De laatste is nu net doodgegaan. Zoon gaf ze altijd trouw eten en hielp mee de bak schoonmaken. Hij wil nu eigenlijk graag een ander huisdier maar we weten niet wat.
Hij is allergisch voor knaagdieren e.d. dus dat gaat niet. Het liefst zou hij eigenlijk een konijn willen
Hebben jullie ideeën voor andere leuke huisdieren? Liefst niet al te ingewikkeld w.b. verzorging, want is wel fijn dat hij dat zelf kan doen.
Zoon is 13 trouwens.

Ava

Ava

26-06-2018 om 12:14

Buiten?

Een konijn kan ook buiten, in een tochtvrij stuk, of is dat ook buiten niet mogelijk ivm allergie?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 12:15

Wandelende takken

Ik heb een paar jaar geleden opgepast op wandelende takken. Erg leuk om die te zien ontwikkelen maar ik vond het verschonen van de bak wel eng. Die beesten gaan rennen als ze de vrijheid ervaren en ze kleven aan je handen.
Jammer dat hij allergisch is, want hamsters vind ik ook erg leuk. Die hadden wij voor we katten hadden.

Aaibaar

Ooit stonden wij ook voor dit dilemma. Moeilijk hoor. Mij leek de wandelende tak ook wel een aardig alternatief. Maar eenmaal in de winkel vond ik ze nogal onaaibaar.

Een schildpad was het dan wel misschien? Maar de winkelbediende was heel afwijzend. Schildpadden horen niet in bakjes dat is dierenmishandeling enzovoort.

We hebben toen muizen genomen. Die leven alleen niet zo lang, zo'n een a twee jaar. Dat werd op een gegeven moment wel wat pijnlijk.

Gelukkig bleek het mee te vallen met de allergie en toen hebben we katten uit het asiel gehaald. Tot nu toe gaat dat goed.

Er was toch ook een kat, of hond, die minder of niet allergisch was of zoiets?

een baardagaam?

is dat iets?

rutiel

rutiel

26-06-2018 om 12:46

Leeftijd?

Misschien is het bij de keuze voor een huisdier ook wel belangrijk om te kijken hoe oud ze kunnen worden. M.a.w.: hoe lang hij (of jullie) eraan vast zitten.

Als je qua allergie op een vogel of reptiel uitkomt, hou er dan rekening mee dat sommige soorten erg oud kunnen worden. Waterschildpadden worden geloof ik 20 jaar of zo, landschildpadden kunnen zelfs 50-60 jaar worden. Ook sommige vogels (papegaaien en parkieten) worden erg oud.

Je zit dan toch wat safer met een klein knaagdier, die worden niet zo oud. Een hamster zo'n 3 jaar en is misschien ook wel te doen met een allergie?

Wandelende takken zijn helemaal handig in het gebruik en onderhoud, maar ja, daar moet je wel van houden. En het is soms lastig om hiervoor een oppas te vinden.

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 12:50

leenhond

Of de hond van iemand uit de straat of iemand die je kent regelmatig uitlaten. Een soort leenhond dus.
Een baardagaam of schildpad vind ik zielig.
Wij hebben gewoon geen huisdier (passen soms op de poes van de buren)

Inanna

Inanna

26-06-2018 om 12:55

baardagaam

Echt superleuk en helemaal niet lastig om te houden.
Je hebt er weinig werk aan. Wij hadden zand in de bak, dus dan kun je met een zeefje heel makkelijk de poep eruit scheppen (bij die van ons was dat 1 keer in de paar dagen), dagelijks even natsproeien en natuurlijk eten geven.
De onze was al volwassen toen we hem kregen en dan eten ze 75% plantaardig voedsel (gewoon groente en fruit dat je in de supermarkt kunt kopen) en 25% dierlijk voedsel, de onze kreeg met name sprinkhanen. Als ze klein zijn, moeten ze juist meer dierlijk voedsel eten. We hebben hem 8 jaar gehad, heel gezellig, ik had ook wel het idee dat ik interactie met hem had, als ik tegen hem sprak keek hij me met zo'n schuin kopje aan en hij at uit mijn hand, je kunt ze heel makkelijk hanteren, zeker als ze wat groter en dus minder kwetsbaar zijn. Mijn dochter had die van ons regelmatig op schoot. Af en toe deden we hem in bad. Ik vond het echt een veel leuker huisdier dan ik verwacht had van een reptiel, maar onze dochter is ook allergisch voor veel dieren, dus dit was in ieder geval een veilige optie.

Mijn kinderen willen nu graag een bidsprinkhaan, dat lijkt me met een allergie ook goed te doen, maar we moeten eerst eens kijken hoe lastig die zijn om te houden.

Mijn dochter, die vreselijk allergisch is voor ratten, muizen en cavia's, kan overigens erg goed tegen onze hamster, mijn man (allergisch voor honden, katten, cavia's, vogels) heeft er ook geen last van.

Baardagaam

Hier wilde zoon ook een baardagaam. Alleen vond ik een groot terranium wel veel ruimte in beslag nemen. Ik moest er ook niet aan denken om dat beest op te pakken als hij ontsnapt was. Het idee dat enge beest op de trap tegen te komen als ik ‘s ochtends mijn bed uit kwam, was een streep door de baardagaam.
Verder is het moeilijk om mensen te vinden die voor zo’n dier willen zorgen en even voor de vakantie bij vrienden stallen, wordt ook moeilijk.

Tijdje later was de wens ook van de baan.
Er staan niet voor niets ook baardagamen te koop op marktplaats.
Dat geldt natuurlijk ook voor andere dieren. Maar ik vind de keus voor een baardagaam wel een heel overwogen keus, juist omdat je een dergelijk dier niet zo snel kan doorgeven aan een ander als het toch niet lijkt te bevallen.

boomkikkertjes?

Die nemen minder ruimte in beslag en zijn zodoende met verblijfplaats en al makkelijker verplaatsbaar.

Guppie

Guppie

26-06-2018 om 16:06

Rex

Een Rex-konijn schijnt minder allergische reacties te geven. Kan van persoon tot persoon verschillen.

Tango

Tango

26-06-2018 om 16:13

Leuk!

Bedankt voor jullie reacties. Leuke ideeen zitten erbij. Wandelende takken was ik zelf niet opgekomen, maar ik weet wel dat een vriendje van zoon die ooit had en dat deze ook niet zulke intensieve zorg vroegen. Boomkikkertjes klinken ook erg leuk. Ga ik eens op googlen. Zoon wilde wel graag een schildpad maar ik vind dat dus ook zielig en volgens mij worden die besten ook best heel groot dus heb je een groot verblijf nodig. Niet handig op zijn niet al te grote kamer.
Hamster vind ik heel leuk, ik zou weleens een leenhamster willen proberen om te kijken hoe dat gaat met allergie. Geen idee.
Leenhond wordt het niet, want zoon houdt eigenlijk niet zo van honden. We hebben al wel een kat en daar is hij ook dol op en gelukkig ook niet al te allergisch voor.
We gaan erover nadenken en geen overhaaste beslissingen nemen zo net voor de zomervakantie. Maar we hebben in ieder geval weer wat ideeën opgedaan. Nog meer is welkom natuurlijk.

kat

Bedenk dat katten van twintig jaar regelmatig voorkomen. Ik bedoel maar: als je nu een kat neemt en je zoon gaat op kamers over een paar jaar, dan zit jij met die kat.

Tenzij je zoon op kamers gaat in een studentenhuis vol muizen trouwens, dan willen ze vast die kat daar hebben

Wat betreft hamsters: hoorde net weer van een collega dat die beestjes 's nachts actief zijn. Dus dan hoor je dat wieltje ratelen enzo. Dat is voor mijn collega geen punt want die heeft de kooi op een andere verdieping, maar een kooi op de slaapkamer kan dus een probleem zijn. Collega vindt de hamster een leuk beestje. Zijn zoon heeft de belangstelling ervoor al verloren, maar goed, dat joch is 6...

Groeten,

Temet

40er

40er

26-06-2018 om 18:00

Reptielen

Een baardagaam kun je redelijk 'tam' krijgen, uit het terrarium halen er. Ga je voor kikkers, of dat nou boomkikkers of pijlgifkikkers zijn, die blijven in het terrarium en die kun je dus niet echt aaien enzo. Als dat niet hoeft zijn hagedissen ook leuk. Hou er rekening mee dat je dan fruitvliegjes of wasmotjes ed moet voeren.

Schildpadden zou ik niet doen. Die kunnen flink bijten.

Ga je voor reptielen, laat je goed voor lichten, daar komt heel wat bij kijken.

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 19:20

kat en reptiel

Kat en reptiel. Gaat dat wel samen?
Anders een tweede kat? (als dat gaat met de andere kat)
Een kip lijkt me wel leuk (en de kakelverse eitjes). Wel lastig te knuffelen. Maar daarvoor is die kat toch al?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-06-2018 om 20:54

konijnen buiten

Dat kan prima als iemand niet best tegen harige dieren kan. Met konijnen kun je veel plezier beleven als ze de ruimte hebben. Gewoon naar een konijnenopvang gaan en kijken welke diertjes geschikt zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2018 om 21:40

Konijnen en kippen

Ik weet van een kind wat zo allergisch voor konijnen was, dat alleen al een snuifje uit de verte genoeg was voor veel ellende. En kippen zijn ook niet zonder risico. Een vroegere vriendin van mij leek longkanker te hebben, maar toen dat niet het geval bleek te zijn, bleek dat de kippen de oorzaak waren van haar longklachten. Datzelfde geldt voor vogels in huis, daardoor waait ook aardig wat stof op wat in de longen kan komen. Een kind wat al wat gevoelig is voor dieren, daar zou ik dan toch mee uitkijken.

Als de kat wel gaat en je hebt de financiële ruimte, zou je ook kunnen kijken naar een kat met een geschikte vacht. Hier kun je lezen welke katten het meest geschikt zijn: https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/160152-allergie-en-toch-een-kat-het-kan.html

De Siberische kat vind ik wel erg mooi! Ik heb ook gelijk maar even gekeken wat katlief mag kosten. Bij een nest van 4 kittens is dat 600 euro volgens één informatiebron. Dus geen kattenpis ).

Pien

Pien

26-06-2018 om 21:46

Wandelende takken

Vermenigvuldigen zich heel snel! Een buurmeisje had ze vroeger, ze begon met twee en in no time waren er tientallen minitakjes. Ze hadden geen idee hoe je kon zien of het mannetjes of vrouwtjes waren.

Tango

Tango

26-06-2018 om 21:47

Kip en kat

Een kat hebben we dus al en dit gaat w.b. allergie redelijk goed. Een kat erbij wil man niet. Ik zou het zelf wel leuk vinden en zoon ongetwijfeld ook.
Kippen hebben we echt de ruimte niet voor, we hebben niet echt een tuin, meer een terrasje. Zoon is bovendien bang voor kippen hij durft ze op school niet op te pakken en daarnaast ook daar allergisch voor.
Konijnen buiten is w.b. de ruimte dus ook niet handig.
Ik denk dat we gaan voor een wandelende tak, een klein reptiel of misschien toch een kat(je) erbij.
Van de zomer doen we wel een keer een dagje Vogelkelder in Den Haag. Daar is genoeg te zien om uit te kiezen en informatie over te vragen.

Pennestreek

Pennestreek

26-06-2018 om 22:09

Wandelende takken, leuk!

Wij vonden ze erg leuk, veel leuker dan ik van tevoren had gedacht. Maar ook meer werk. Men, wat kunnen die beesten poepen. Nu hadden wij niets op de bodem liggen, achteraf had ik daar schelpenzand of zo neer moeten leggen. Want die poepjes schimmelden binnen de kortste keren. Op zand heb je dat denk ik veel minder snel. Dan kun je de poepjes er makkelijk uit scheppen.

Wandelende takken planten zich parthenogenetisch voort, dat wil zeggen dat er geen twee geslachten aan te pas hoeven te komen. Een wandelende tak plant zichzelf dus voort. Als ze rode oksels krijgen kun je eitjes verwachten, en die doen er een paar weken tot maanden over om uit te komen, dus daar moet je geduld voor hebben.

Nee, het zijn geen knuffeldieren, al haalde dochter ze er wel eens uit voor de lol. Ze zijn fascinerend, hoe ze helemaal onzichtbaar kunnen worden in een bak met takken. En hoe vast ze zich kunnen houden aan een emmer of glazen wand.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 22:11

Konijnen buiten

Je weet waarschijnlijk wel al dat je nooit maar een konijn moet nemen, en dat ook konijnen en cavia’s samen niet verstandig is. Als je konijnen buiten neemt is het het diervriendelijkst als ze een grote buitenren hebben waarin ze kunnen graven en rennen.

Pennestreek

Pennestreek

26-06-2018 om 22:13

Voor meer info over wandelende takken

Kun je ook IngridT vragen, dat is de OO-vraagbaak op het gebied van wandelende takken. Weet niet of ze ze nu nog heeft, anders kan ze je vast wat eitjes sturen (dat kan gewoon met de post, echt waar!!).
De onze hebben we vorig jaar hun vrijheid teruggegeven, zeg maar. Was een beetje een noodgreep, en tegen mijn principes, maar ik kon geen oppas voor ze vinden in de vakantie. En drie weken in een bakkie zonder verzorging zouden ze ook niet overleven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-06-2018 om 06:54

Phryne

Hoezo zijn konijnen en cavia’s samen niet verstandig?

Gaat hier erg goed samen. In een buitenren, een aantal van beide soorten. Meestal gaan ze een beetje hun eigen gang los van elkaar, maar dat doen de cavia’s onderling ook. Alleen op sommige momenten reageren ze ook prima op elkaar.
Zo zorgden de konijnen voor een klein caviaatje dat nieuw was in de ren en door de andere cavia’s nog niet meteen gezellig behandeld werd. Ze liepen met haar mee door de ren en hielden een etensbakje voor haar vrij, waarbij ze om het bakje heen gingen zitten om de andere cavia’s even op afstand te houden als kleintje wilde eten. Hielden ze vol totdat de kleine zich wat beter kon redden.
Andersom zagen we het ook gebeuren, dat de cavia’s een nieuw konijn wat ‘hielpen’ toen de andere konijnen de aanwezigheid van de nieuwe aanwinst nog wat lastig vonden. Dat konijn zit nog altijd graag bij de cavia’s.
De konijnen onderling zijn ook best sociaal. Zitten graag bij elkaar, likken elkaar en zorgen ook voor elkaar als er eentje ziek is.

Ze hebben wel tijd nodig om aan elkaar te wennen trouwens. Je kunt beter niet zomaar een nieuw beest toevoegen, dat levert onder de soortgenoten strijd op. Ze moeten aan elkaars geur wennen en dat moet je gedoseerd doen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-06-2018 om 07:53

Tango on topic

Een waterschildpad vonden de kinderen hier wel leuk. Daarvan hebben we er een flink aantal jaar een gehad. Dat beestje reageerde best wel op de omgeving. Herkende degene die ‘m eten gaf, kwam kijken als er iemand bij de bak stond en toen we nog een plavuizen vloer hadden, lieten de kinderen ‘m ook nog wel eens loslopen. Dan maakten ze wel een afrastering van Lego zodat het ding niet zomaar overal onder kon kruipen en zo kwijt kon raken.

Aagje

rutiel

rutiel

28-06-2018 om 18:10

Wandelende takken en schildpadden

Wandelende takken kun je heel goed 'beheersen' door de eitjes gewoon uit de bak te nemen en in te vriezen. Zo voorkom je overpopulatie. Bij de meest gekweekte soort trouwens (de psg 1, oftewel de Indische tak) heb je alleen vrouwtjes. De meeste andere soorten kennen zowel mannetjes als vrouwtjes. Het zijn echt grappige diertjes en het voordeel is: ze worden ook niet zo oud.

Dan nog even over die schildpadden. Ik wil toch graag een klein pleidooi houden voor de landschildpad. Die bijt namelijk niet en hoeft ook niet in een grote bak (want loopt los rond) en is gewoon superleuk als huisdier. Scharrelt lekker door de tuin of je huis en reageert op je stem. Schildpadden gaan ook prima samen met katten trouwens: die duwen ze gewoon aan de kant als ze in "hun" zonnetje zitten Nadeel is wel (of kan zijn) dat ze erg oud worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.