Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Hypoallergenic voedsel en HONGER!

Dag allemaal
Onze hond (33 kg, kruising Flatcoat retriever-Ierse setter, 1,5 jaar) is enkele dagen geleden op hypoallergenic voedsel gezet van Royal Canin door de dierenarts. Reden: jeuk, vaak hotspots door het veel krabben en likken tussen de tenen. Het is nog te vroeg om te zeggen of het werkt, maar de hond heeft continu honger. Hij krijgt de aanbevolen hoeveelheid per dag, verspreid over 2 keer, maar hij blijft helemaal geobsedeerd door eten en loopt voortdurend tussen zijn etensbak en ons, en probeert onze aandacht te krijgen. Dat is nieuw gedrag,
Is het iets dat andere hondeneigenaren hebben gemerkt met dit specifiek voer? De dierenarts zegt dat hij moet wennen, en het is misschien wel zo maar het is echt zielig. Hij is helemaal goed op gewicht dus moet echt niet gaan afvallen. Nu merk ik nog niets, maar dat hij honger heeft is duidelijk.
Herkenning?
Sini

Guera

Guera

09-01-2019 om 18:27

Herkenbaar

Onze kat heeft royal canin hypo ivm allergie en spugen etc
Aanbevolen hoeveelheid is echt weinig.
Ik geef gewoon meer.....

agossie

Mag hij niets anders: sperzieboontjes of rijst erbij?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2019 om 19:59

Dierenartsen

Moeten niet veel van kvv hebben, merk ik weleens, maar wij waren er wel tevreden over. We zijn inmiddels overgestapt op blikvoer, ook voor allergische honden, omdat we de extra vriezer weg moesten doen. Blikvoer of kvv kun je aanvullen met sperziebonen. Onze hond heeft dezelfde klachten als jouw hond. Medicatie helpt, maar is geen blijvende oplossing. Wij werden er mal van en de hond was gewoon zielig met die ellende.

Maar nu... Ik kan je heel erg cbd olie voor algemeen en vooral van het merk Puur: Puur Pollen en Puur Hotspots aanbevelen. Wij geven de druppels van Puur allebei, dus en/en, in de periode waarin pollen en grassen e.d. uitbundig hun best staan te doen en het wérkt! Nu in de winterperiode geven we cbd olie van een goed merk, dus helaas duur, maar ook dit werkt! Uitroeptekens, omdat we het amper durfden te geloven. Maar evengoed blijven we voorzichtig met het voer. Géén rundvlees, géén granen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2019 om 20:08

Aanvulling

We stappen als de natuur weer tot leven komt weer over op de druppels van Puur.

Valt hij af?

Als hij afvalt, krijgt hij te weinig en moet je gewoon wat meer geven. Die voorschriften kloppen niet altijd. Als hij niet afvalt dan heeft hij mogelijk gewoon trek in wat lekkers naast dat saaie voer. Iets als “waar blijft mijn echte eten nou?”
Ik ben trouwens niet zo voor dat bijzondere (vaak dure) voor. Een dieet van rijst en kippenvet is ook hypoallergeen en een stuk goedkoper. Ik kookte dat voor 3 grote honden 1 x per 3 dagen. Je kunt ook afwisselen. Op sommige dagen kook je voor ‘m, op andere dagen dat dure voer

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2019 om 12:46

Miriam en Sinilind

Alleen kip en rijst is veel te eenzijdig. Goed voor een paar dagen als hond ziek is, maar niet blijvend. Je moet variëren, of precies weten wat je er allemaal aan toe moet voegen voor een uitgebalanceerd aanbod. Het gaat bij allergie, zo begrijp ik, vaak om de eiwitten die erin zitten, wat het vlees zelf betreft en om de granen o.a.. Daarom is kip ook niet automatisch een goede keus. Het kan zijn dat een hond beter op geit of struisvogel (ik noem nu maar even wat) gedijt, omdat daar (nog) geen allergie tegen is opgebouwd. Het luistert erg nauw. We hebben vorig jaar één keer afgeweken en bam... helemaal weer mis. Wéér aan de zware troep medicijnen. Daarna zijn we toch zelf gaan experimenteren om te zien of we ook zonder dure allergietesten en bloedonderzoek een oplossing konden vinden en tot onze blijdschap zit die oplossing voor ons in én voorzichtig zijn met het eten én de druppels van Puur.

We hebben nu naast het blikvoer ook (dat vergat ik in mijn eerdere reactie) geperste brokken. De ochtend krijgt hond brokken, de avond blik. Zo blijft het nog een beetje betaalbaar. Geperste brokken zijn door hoe ze verwerkt worden goed te combineren met rauw voer, dus dat sowieso, maar door de samenstelling van deze brokken zijn ze ook uitstekend voor zo'n allergische hond als wij en Sinilind hebben. Voor beloninkjes droogde ik voorheen zelf balletjes van het rauwe voer, nu kopen we brokjes die ook veilig zijn. Het is er allemaal wel, maar het is soms een enorm zoeken wat het beste werkt.

De aandoening waar de hond van Sinilind aan lijkt te lijden, net als onze hond, is zeer vermoedelijk atopie. In ons geval lijkt (niet met testen vastgesteld dus) de combinatie met allergie voor voedingsstoffen ook aanwezig. We geven druppels voor pollenallergie en hotspots. De pollendruppels hoeven maar 1 x in de week, de hotspots elke dag. Zoals gezegd geven we nu in de periode dat de natuur in winterslaap is cbd-druppels van goede kwaliteit. De tijd zal moeten leren of dit afdoende blijkt te zijn. Zo niet, dan rap weer naar de winkel voor Puur . Mijn advies voor nu is eigenlijk om sowieso met Puur Hotspots te beginnen en over een maand ook Pollen toe te voegen. Eventueel in combinatie met de cbd olie om even flink in te kunnen grijpen. Ik ben normaal niet zo van de alternatieve oplossingen, maar dit werkt bij ons wonderbaarlijk goed. Dat zeg ik na meerder jaren gehannes met twee allergische honden voor granen en één allergische hond voor nóg meer.

Wie zegt dat?

"Alleen kip en rijst is veel te eenzijdig. Goed voor een paar dagen als hond ziek is, maar niet blijvend. Je moet variëren,"
Van wie moet dat dan?
Van de dierenarts die ook dat dieet verkoopt?

Kip en rijst is voor honden uitstekend compleet voer.
Je moet het niet ingewikkeld willen maken.

Alleen tussen de tenen jeuk?

Tip: na iedere wandeling de poten even in een lauw badje schoonmaken, ook tussen de tenen, vooral als het haar tussen de tenen lang is. Dat kan je eventueel ook wat afknippen.
Na het schoonmaken goed afdrogen.

Mijn hond had vaak graszaadjes in de vacht zitten, had een dikke ondervacht. Even mijn handen door zijn vacht heen na het wandelen scheelde al veel jeuk en dus kapot bijten. Ook strooizout bleef tussen de tenen zitten en veroorzaakte flinke jeuk.
En één vlooienbeet was ook voldoende om jeukaanvallen te krijgen.

Hotspots veroorzaakt de hond zelf door krabben en bijten, als je vaak de vacht controleert kan je veel voorkomen. En ik zou hem inderdaad nu wat bijvoeren met rijst en ander zelf gemaakt eten.

Guppie

Guppie

11-01-2019 om 17:43

Ben meer van het gezondere voer, zoals van Carnilove. Lijkt me dat zo'n voer ook meer verzadiging geeft. Jeuk kan soms ook te maken hebben met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2019 om 20:59

Miriam

Ik vermoed dat jouw informatie gedateerd is. Niet ingewikkeld doen is zo 1970!😉

Een kind wat elke dag hetzelfde krijgt heeft grote kans tekorten te krijgen van bepaalde voedingsstoffen, hongeroedeem kan het gevolg zijn. Een dier is daarin niet heel erg anders. Als je regelmatig andere diersoorten aanbiedt of een uitgebalanceerd voer geeft, hou je alles in balans. Alleen als je een eliminatiedieet moet doorlopen, moet je wel periodes eenzijdig voeren om er zo achter te komen waar de allergie of gevoeligheid ligt.

De dierenarts adviseert Royal Canin of iets dergelijks. Ik zou niet verbaasd zijn als ze gesponsord worden door dit merk. Maar ze was wel bereid om met ons mee te gaan in hoe je met rauw of gekookt vlees moet omgaan.

Voerwijzer.com

Heeft van veel merken en soorten hondenvoer helemaal uitgeplozen wat er allemaal in zit. Wie weet kun je daar nog wat info op doen

Yanea

Yanea

13-01-2019 om 08:45

Kaaskopje

Hoe doen dieren in de natuur dat dan? Laten die een wrattenzwijn lopen omdat ze die gisteren al gegeten hebben, en gaan ze op zoek naar een olifant? Voor de broodnodige variatie ...

Pennestreek

Pennestreek

13-01-2019 om 09:47

Yanea, rare vergelijking

Nee, natuurlijk doen ze dat niet. Maar wij mensen hebben in de loop der tijden geleerd dat variatie voor omnivoren zoals wij (en ook honden, ook al bestaat hun dieet voor het grootste deel uit vlees) heel belangrijk is, om zo voldoende van alle vitamines en mineralen binnen te kunnen krijgen. Die wijsheid, en die luxe, hebben dieren in het wild natuurlijk niet. Maar die hadden onze voorouders ook niet. Het is niet voor niets dat we intussen meer dan 2 keer zo oud worden als onze voorouders. Dat komt mede door verbeterde voeding. En dat geldt dus ook voor onze huisdieren.
Ja, variatie in voeding is ook voor honden belangrijk. Heb even geen zin om de onderzoeken erbij te pakken, maar toen wij vijf jaar geleden onze hond kregen heb ik me er uitgebreid in verdiept. En dat was het resultaat van mijn bevindingen. Afwisseling is belangrijk. Ook groenten en fruit voeren (maar niet alle!). En zo is beijvoorbeeld ook kauwen belangrijk, voor het gebit en de hersenen.
Kortom, variatie. In alle opzichten.

Yanea

Yanea

13-01-2019 om 10:25

Pennestreek

Afwisseling is niet belangrijk, volwaardige voeding wel. Er zijn zat honden die jarenlang elke dag Royal Canin skin care eten zonder iets te kort te komen.

In het wild eten de dieren dus wel elke dag hetzelfde prooidier, maar inclusief de maaginhoud die groente en half-verteerde grassen bevat.

Pennestreek

Pennestreek

13-01-2019 om 10:30

Dat kan

maar in Royal Canin Skin Care zit toch niet alleen gekookte kip? Dát is dus ook afwisseling, alleen, alle voedingsstoffen zitten die de hond nodig heeft zitten dan in 1 complete (!) maaltijd.

hoe is het nu?

Met de hongerlap ...

Dit is exact wat ik voor heb met mijn 7-jarige Duitse herder. Zelfde symptomen tijdens de zomer. Sindsdien maandelijks een spuit Cytopoint, want tegen de winter zouden deze plotse allergieën van grassen wel verdwijnen. Sinds december is ze dus ook overgeschakeld naar de hypoallergenic brokken van Royal Canin. Terwijl ze 7 jaar brokje per brokje van haar normale Royal Canin brokken at, zijn deze in enkele minuten binnen. Ze vindt ze dus erg lekker. Ze slaat ook nooit meer een maaltijd over, maar het is precies of ze constant honger heeft, en vanmorgen zat ze in de wei iets te eten... ik vermoed poep 😞. Ondervoed zou ze niet moeten zijn, want ze is sinds begin december 1 kg bijgekomen, maar zit er misschien  een honger verwekker in die brokken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.