Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Personeel

Personeel

20-09-2019 om 09:28

Kat vaccineren


Paddington

Paddington

26-09-2019 om 08:41

Een dierenarts

kijkt de vaccinaties na. Dus als het dier vorig jaar geent is zal een dierenarts niet enten (tenminste als de 3 jaar nu de landelijke richtlijn is geworden).

Je kunt natuurlijk gewoon het gesprek aangaan met de dierenarts. Daarnaast komen mijn katten wel vaker op bezoek bij een dierenarts, gewoon voor controle. Ik heb wel een idee wanneer het acuut is, maar sluimerende zaken zie je niet zo snel. Ze laten namelijk niet snel merken als ze ergens last van hebben.

Ik zou dus gewoon gaan. Dan kun je meteen pijlen wat je aan de dierenarts hebt.

Gewoon gaan

En is er al een chip geplaatst? Het lijkt mij prima al ben je een beetje te vroeg om voor de eerste keer te gaan.
Maar je hoeft echt niet ieder jaar naar de dierenarts.

Ik denk dat ik het wel snap, uiteindelijk wordt de gezondheidszorg voor dieren ook steeds beter.
En nu heb ik een binnenkat dus daar ga je ook niet steeds mee naar de dierenarts.

Echter voorheen had ik gewoon buitenkatten. Geen dierenarts die mij ieder jaar opriep voor een prik voor het dier. Na de inentingen bij de geboorte was het gewoon klaar. Tenzij er iets aan de hand was. Ik onderhield het zelf met druppels tegen vlooien en teken en af en toe ontwormen.

Ik had een paar katten uit het asiel, netjes gechipt en alles. Die leefden totdat ze beiden toevallig overleden aan kanker.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2019 om 08:47

Tine

Wij gaan niet op vakantie of we zoeken iets uit waar onze hond welkom is. Ik voel me totaal niet plezierig bij het idee dat hond naar een opvang zou moeten voor meerdere dagen, laat staan meerdere weken. De kat is ook al een beetje ingewikkeld, maar die kan voor een of twee nachtjes nog wel verzorgd worden door een ander. Maar ook bij een kat heb ik gemerkt dat die er door van slag was geraakt.

Onze buren hebben nu ook een hond, heel leuk en hebben tegen de kinderen ook al gezegd dat het het een of het anders was. Of de vrijheid om weg te kunnen, of een hond.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2019 om 08:51

Paddington

Een dierenarts ziet natuurlijk ook niet altijd een sluimerende zaak . Een van onze katten is echt heel sneu aan zijn einde gekomen. Een hele akelige ziekte met een erg snel verloop. Zo dachten we 'kat doet wel erg raar' en zo was het al te ver heen. Ik weet niet meer wat het was, maar dat was echt schrikken.

Paddington

Paddington

26-09-2019 om 09:11

@Kaaskopje

Ja, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Helaas proberen dieren meestal niets te laten merken als er iets is.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-09-2019 om 15:29

Vroeger

Vroeger, toen mijn familie nog katten had, gingen we helemaal niet ieder jaar naar de dierenarts. Alleen als het beest ziek of gewond was. Jonge katjes werden eenmalig gevaccineerd, tegen niesziekte, meen ik.

Die katten gingen gewoon dood van ouderdom of ze verdwenen op een goed moment in het niets. Zoals katten dat doen.

ZIjn de katten veranderd of de mensen?

Personeel

Personeel

27-09-2019 om 13:25

Dat lijkt me een retorische vraag Ad, waarschijnlijk ook zo bedoeld. De mensen zijn veranderd, en niet alleen wat betreft hun dieren maar ook wat betreft hun kinderen. Vroeguh werden die ook niet gevaccineerd en de meeste mensen gingen dood aan iets waar ook nu geen vaccinatie tegen is.
Het is de voortgang van de wetenschap. En niet alles wat kan moet. Maar ik heb mijn kinderen toch maar wel laten vaccineren, en mijn huisdieren krijgen die zorg ook. Omdat het kan, niet omdat het moet.
Dat titeren kan ook bij mensen. Ook daar geldt dat vaccinaties bij veel mensen wel langer werken dan wordt aangegeven. Er is een spreiding en in het schema wordt voor de veiligheid uitgegaan van de onderkant. Probleem is, en ik denk dat dat bij dieren net zo is, dat de gemeten antistoffen niet altijd overeenkomen met de bescherming.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.