Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Tango

Tango

25-12-2017 om 14:28

Katten


Interessant Anne J.

Vooral ook om wat niet uitdrukkelijk vermeld wordt.
Ik lees dus dat er 401 katten opgevangen werden en er werden ook nog 324 zwerfkatten binnengebracht.
Van die 725 katten werden er 372 geplaatst, de gelukkigen.
Ik veronderstel dat "RETOUR V+E: 9+40" de terug in de brousse geplaatste beesten zijn.
"Bij de jaarwisseling (=2016-2017) 75 katten in ons asiel" meldt uw bron.
Wat is er gebeurd met de resterende 229 katten (401+324-372-9-40-75)? Ik kan het raden... Ik veronderstel dat die zeker in de post "kosten dierenartsen" zitten en allicht ook in de post "vuilafvoer".
Terzijde: beide posten zijn sterk boven inflatie gestegen in vergelijking met 2015, een stijging die geacht wordt zich verder door te zetten, blijkens het budget 2017.
Ik moet dus dringend gaan beleggen in dienstverleners aan dierenasielen en in de producenten van ketamine en veterinair kaliumchloride.

Reken maar

Reken maar dat er een heleboel katten en honden worden afgemaakt in het asiel. Er komen er meer binnen dan geplaatst kunnen worden. Vooral de oude en zieke. Er is geen geld die te lang te houden. Ik werk nu 4 jaar in een asiel als vrijwilliger en het is een openbaar geheim. Niemand praat erover, iedereen weet het.

Natuurlijk is dat

de oncomfortabele waarheid, maar er zijn er altijd die dat niet willen zien. Wie het schoentje past...

@ Belgje, #28

In het Vlaamse gewest geldt al sinds 2014 de verplichting katten te laten steriliseren vooraleer ze van eigenaar wisselen (verplicht chippen geldt vanaf 01/01/2018).
Die maatregel, hoe goed bedoeld ook, heeft wel een pervers neveneffect en met het verplichte chippen zal dat er niet op verbeteren, wel integendeel.
Er zullen terug wat meer "kattennesten" in een jutezak belanden, een baksteen erbij en in de beek ermee.
Wat 'Ollanders zullen hier weer ach en wee klagen over die primitieve Belgen en hun schandalige houding tegenover dieren.
In NL doen ze natuurlijk precies hetzelfde, maar ze zwijgen dat daar wat meer euh... dood.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2018 om 09:13

Yvan

In Nederland heb je ook dierenmishandelaars, broodfokkers e.d., maar hoe zuidelijker en oostelijker (Balkan, Griekenland, Azië) je gaat, hoe beroerder de omgang met dieren. En naar mijn idee begint dat al in België. Of laat ik eerlijk zijn... Noord Brabant. Een andere mentaliteit. Wreder. Dieren worden nog steeds als 'ding' gezien. Pijn van een dier, is kennelijk iets anders dan pijn van een mens. Niet iedereen gelukkig, maar dat geldt voor ieder land en iedere streek, ook in China en Korea, waar honden op het menu van restaurants staan. Protest daartegen helpt wel. Ook in die landen zelf groeit het protest.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2018 om 10:26

Barbara Q.

Ik zou graag cijfers willen zien van je stellige uitspraken. Het is gewoon niet waar dat er veel dieren worden afgemaakt om de simpele reden dat er geen plaats meer is. Alleen dieren waarvan je kunt stellen dat het dier er niet bij gebaat is om door te modderen, of waarvan je kunt stellen dat het nooit tot een veilige situatie zal leiden, wordt weleens gekozen voor inslapen. Maar dat is dus werkelijk niet in de mate zoals jij die nu doet voorkomen in je reactie. Als het asiel waar jij werkt, wel zo handelt, zou ik dat als de wiedeweerga melden bij 144 en de overkoepelende organisatie. Dan moet dat grondig worden uitgezocht.

mirreke

mirreke

24-01-2018 om 11:14

Het klopt dat de huiskat slachtingen aanricht

onder de tuinvogels en andere kleine dieren.
Daar is inmiddels veel over bekend.

https://www.popsci.com/cats-and-rats-are-global-menaces

Overigens kunnen (verwilderde?) honden er ook wat van. Na katten en ratten zijn zij de derde grootste bedreiging van het ecosysteem.

https://phys.org/news/2017-05-ecological-pawprint-domestic-dogs-greater.html

Ik ben er enorm voorstander van dat katten en honden gesteriliseerd worden. Eerlijk gezegd was ik dat in NL volkomen gewend. Toen wij echter in DE gingen wonen viel ik om van verbazing. Hier is bijna geeneen kat gesteriliseerd. Althans niet in de regio waar ik woon.

Het is dus niet de domme Hollander die z'n kop in het zand steekt (als het gaat om sterilisatie) maar de Duitser die wat achterloopt op dit vlak.

Al deze onderzoeken negeren echter het feit dat, zoals iemand al zei, mensen natuurlijk de allergrootste bedreiging zijn. En wat doen we dan? Ook steriliseren? Laten uitdoven?

Cijfers...

"... Het is gewoon niet waar dat er veel dieren worden afgemaakt om de simpele reden dat er geen plaats meer is. ...".
Dat zou ik dan weer eens met cijfers gestaafd willen zien.
Ik weet niet of er terzake recente data zijn voor Vlaanderen. Ik zal eens zoeken.
In elk geval: uit een studie, hier gemaakt in 2007, bleek dat zo'n 40% van alle in een asiel binnenkomende katten uiteindelijk geëuthanaseerd werden.
"Mentaliteit"... Tja, alle kwaad begint aan de landsgrenzen, zeker? En die Zuidelijke provincies van jullie mogen jullie overdragen hoor. Geen probleem. We organiseren wel een referendum onder de bewoners om te weten te komen wat zij willen.
Dat hebben we destijds onder de Duitstaligen in Eupen-Malmedy ook gedaan.
In elk geval: naar Belgisch recht en Vlaams decreet is een (huis)dier een roerend materieel goed. In de regel iemand's eigendom. Men kan er dus niet vrijelijk over beschikken, en de eigenaar draagt per definitie de burgerlijke aansprakelijkheid. Maar het dier zelf heeft niks in de pap te brokken.
Het mishandelen van dieren is verboden, maar anderzijds is het enkel een willoos "voorwerp". In de verkeerswetgeving bijvoorbeeld, geldt een plots de weg oprennend dier niet als verschoning, als door plots remmen een ongeval veroorzaakt wordt.
Het zou me verbazen als dat in NL anders zou zijn.

"...waar honden op het menu van restaurants staan. ..."

Wat is daar mis mee?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2018 om 20:42

Yvan

In elk geval: naar Belgisch recht en Vlaams decreet is een (huis)dier een roerend materieel goed. In de regel iemand's eigendom. Men kan er dus niet vrijelijk over beschikken, en de eigenaar draagt per definitie de burgerlijke aansprakelijkheid. Maar het dier zelf heeft niks in de pap te brokken.
Het mishandelen van dieren is verboden, maar anderzijds is het enkel een willoos "voorwerp". In de verkeerswetgeving bijvoorbeeld, geldt een plots de weg oprennend dier niet als verschoning, als door plots remmen een ongeval veroorzaakt wordt.
Het zou me verbazen als dat in NL anders zou zijn.===

Wat een aanrijding betreft: "Bij het aanrijden van huisdieren gelden andere regels dan bij het aanrijden van loslopend wild. Volgens de wet moet de eigenaar van het huisdier de schade vergoeden. Als er schade aan jouw auto ontstaat door bijvoorbeeld de hond van jouw buurman, moet je buurman dit dus betalen. Heb je een beperkt casco of volledig cascoverzekering? Dan kun je de schade claimen op je autoverzekering. Je verzekeraar herstelt de schade aan je auto en verhaalt de schade daarna op je buurman. Dit heeft geen gevolgen voor je no-claimkorting.

Net als bij een aanrijding met loslopend wild, ben je ook bij een aanrijding met een huisdier niet verzekerd met alleen een WA-verzekering. Je autoverzekeraar doet niets voor je, want deze schade valt niet onder de dekking. In dit geval moet je onderling met je buurman het probleem oplossen."

Wat huisdieren op het menu betreft: Hond of kat op het menu is vanuit onze westerse opvattingen een verwerpelijk gebruik, algemeen gezien is het hypocriet, dat wil ik wat mezelf betreft best toegeven. Het gaat voor een groot deel ook niet alleen om het eten van hond of kat, maar om hoe hond of kat aan zijn eind komt. Dat kan echt monsterlijke vormen aannemen, die niet te vergelijken zijn met de slacht van ons vleesvee. Ook al is een hond een 'roerend goed', dan nog is ziek om een hond te folteren voor een stukje vlees op het bord.

Net als bij een aanrijding met loslopend wild, ben je ook bij een aanrijding met een huisdier niet verzekerd met alleen een WA-verzekering. Je autoverzekeraar doet niets voor je, want deze schade valt niet onder de dekking. In dit geval moet je onderling met je buurman het probleem oplossen."

Helaas zijn huisdieren, dieren in het algemeen, inderdaad gelijk aan goederen. Dat een dier niets in de melk te brokkelen heeft, vind ik tot daaraan toe. Een dier kan niet kenbaar maken wat het wil. Maar dat een levend wezen als een 'roerend goed' wordt gezien, wil niet zeggen dat het geen gevoel heeft. Dat hij dat niet kan vertellen is geen reden om er allerlei wreedheden op los te laten.

Wat euthanasie van asieldieren betreft: het gebeurt wel, maar niet op grote schaal. Van de dierenbescherming: "Als het echt niet lukt om het goed te doen voor het dier, dan moeten we soms kiezen voor euthanasie. Niet omdat ze anders te lang bij ons blijven zitten, maar uitsluitend omdat er geen goede toekomst voor hen is weggelegd."

In een land als Spanje doet de toekomst van een hond er niet toe in asiels. Daar gaat het zuiver om 'vol is vol'.

Even kort

en morgen wat langer (niets wordt u bespaard...): ik zie geen wezenlijk verschil tussen het verorberen van een varkenshaasje/biefstukje/lamsboutje of het naar binnen werken van een poedelstoofpotje/herderskroontje/golden retrieverkotteletje.
Het is u wellicht niet onbekend, dat er tijdens WOII nauwelijks zwerfkatten te bespeuren waren. Hier werd daar in elk geval niet flauw over gedaan: de verhalen over de "kattensoupers" van weleer zijn legio. Als er al kritiek was, was die vooral dat een kat toch niet aan een konijn kan tippen, maar bij gebrek aan beter ging het ermee door.
Mijn punt is: ook varkens, runderen, schapen, ... zijn intelligente dieren. Die mogen we opeten, maar o wee die rare kerels aan de andere kant van de aardbol, die een hond opdienen. Die moeten we toch echt dringend gaan beschaven! Mag ik dat een beetje hypocriet en paternalistisch (om niet te zeggen neo-koloniaal) vinden?

Vogel

Vogel

27-01-2018 om 11:48

Mee eens

Daarom eet ik geen enkel dier.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2018 om 14:47

Verkeerd geplakt en geknipt

Ik zie opeens dat ik een stukje over de verzekering tussen een ander deel heb staan. Ik hoop dat het evengoed duidelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2018 om 15:02

Yvan

Wat WOII betreft.. ik heb ouders die 11 waren toen het begon. Mijn vader kon er goed over vertellen. Mijn moeder woonde in Rotterdam tijdens het bombardement van Rotterdam. Dus... ja... ik weet zo'n beetje wat er gebeurde tijdens de oorlog.

Zoals je hebt kunnen lezen gaf ik al eerlijk toe dat het in algemene zin hypocriet is om afkeer te hebben van het eten van honden en katten. Maar zo is het nu eenmaal voor mij. In oorlogstijd zou het zomaar kunnen dat ik in uiterste nood toch een kat zou verslinden, maar ik zou daar zelf eerst half dood voor moeten zijn, om dat te kúnnen.

Verdiep je eens in de wereld van hondenvlees, je maag keert om. Gelukkig zijn er steeds meer Koreanen en Chinezen die dat ook vinden.

Ik geef ook eerlijk toe dat het voor varkens, koeien, paarden, kippen etc., in ons 'beschaafde" wereldje ook bepaald geen pretje is om slachtvee te zijn. Als er weer eens een verhaal naar buiten komt van wantoestanden bij slachterijen... ik voel me dan in groeiende mate bezwaard dat wij nog wel vlees eten, maar ik heb er geen scheiding voor over, dus blijven we vlees kopen, maar minder dan voorheen.

...

Ik denk even na over mijn antwoord.
Niet dat ik niet weet wat te antwoorden, maar ik denk na over de formulering: er zijn een paar huilebakken van hier gaan janken bij forumbeheer over mijn posts.
Daarop heeft forumbeheer me in een vriendelijke mail gevraagd mijn taalgebruik enigszins te temperen.
Ik kan me voorstellen dat mijn posts, zo vanachter de kookpotten en voor wie niet meer horizon heeft dan dat, pijn doen aan de ogen.
Ik kan me ook voorstellen dat het, in hoofde van die "politiek correcten", soms aan de moed ontbreekt om ook met zoveel woorden, dat ongenoegen te uiten en te beargumenteren.
Dan is een melding bij forumbeheer een goed alternatief: je hoeft niet zoveel uit te leggen en het kan lekker anoniem...
Hoewel de verleiding groot is, zal ik hier WO II niet bij betrekken )).

Kaaskopje

Kaaskopje

28-01-2018 om 02:15

Yvan

Geen idee wie die 'huilebalken' zijn, maar ik begrijp ze wel. Zoals je dit nu ook weer brengt getuigt niet echt van de wil om fatsoenlijk met elkaar te communiceren. In een café zou ik op een gegeven moment aan een ander tafeltje gaan zitten om zo de rest van mijn avond nog te redden.

Helena

Helena

28-01-2018 om 10:59

Dat was ik dus

Dat was ik dus, Yvan. En in je vorige posting doe je het weer. Ons neerzetten als domme huisvrouwtjes die alleen hun keuken hebben om zich om te bekommeren. Wat maakt het dat jij denkt dat je intelligenter bent dan wij? Je weet niks over ons.

Verder schrijf je dat ik heb geklikt. Ja, ik heb geklikt. Maar dat komt omdat jij na herhaaldelijke klachten van schrijvers hier, die rechtstreeks aan jou waren gericht, het toch nodig vindt om ons weg te blijven zetten als domme blondjes. Het is net als op de basisschool. Als een kindje vervelend doet, dan zegt het slachtoffer eerst “hou oo-op”. En als de pester dan niet luistert, gaat het gepeste kind naar de juf.

En je laatste zin is wel zo’n drogreden, dat ik daar niet eens op in ga.
Zie je, dezelfde drogreden kan ik ook gebruiken.

Dr. Helena

En zeggen dat... (OT)

... ik in het dagelijkse leven zo ongeveer de sympathiekste vent ben die je kan tegenkomen. Ik help oude vrouwtjes en heertjes met hun boodschappen, ik rem voor fietsers en dieren, ik sta mijn plaats op bus/tram/trein af voor ouderen en (zwangere) dames, ik hou steeds de deur open en laat de madammen altijd voorgaan (behalve op de trap en bij het binnenstappen in een kroeg...).
Ik eet weinig vlees, na het meer dan 10 jaar zelf gefokt, geslacht, versneden en opgegeten te hebben om te weten hoe dat nu precies voelt (niet zo fantastisch).

Helena: ik hoefde niet echt te weten wie nu precies.
Kaaskopje: zo hebben er al veel MIJN avond gered, veronderstel ik...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 09:43

Haha Yvan

Soms zijn Belgen ons toch voor blijkbaar. Om eerlijk te zijn vind ik konijn ook totaal niet van toegevoegde waarde, zo bijzonder is het niet.

Ik heb een man die vlees niet van het menu wil schrappen. Ik zit tussen wel en niet in. Ik kan me voorstellen dat ik op een dag afstand van vlees kan doen. Ik zie meer en meer in dat we daar naartoe moeten. Maar dat is een discussie die niet onder het kopje 'katten' valt.

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 18:45

En die katten zijn ook weer niet zo slecht als afgeschilderd

althans, dat heeft de NRC uitgezocht.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/06/nrc-checktnederlandse-katten-doden-jaarlijks-100-miljoen-vogels-a1591122

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 18:50

Yvan

Ik kan me voorstellen dat je het over van alles en nog wat oneens bent, ongenoegens voelt, discussies wilt aangaan...

Maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat dat perse met bot en grof taalgebruik moet.

Als ik meld, en ook ik doe dat wel eens, dan wijs ik het forumbeheer op het feit dat er niet volgens de regels wordt gediscussieerd.

Als jij perse toch wilt schelden, dan zou je eens kunnen kijken op GeenStijl, bijvoorbeeld.

Over kookpotten... ik herken mij absoluut niet in het beeld wat je van de in jouw ogen gemiddelde forumdeelnemers schetst. Wellicht doe je aan projectie...?

Ik heb laatst wel enorm genoten en geleerd van je bijdragen als schoonmaakexpert in het Oven-poets-draadje.

Dàt is het: projectie!

En meer valt er niet te zeggen, zeker?

even choqueren

Ik heb ze destijds gefokt, bij momenten bij tientallen per maand gekeeld en er toch minstens eentje per week verorberd. Gestoofd met ajuin, spek en pruimen, gemarineerd in rode wijn en bereid op zijn Italiaans ("Cuniglio in umido", ongelofelijk lekker) of op zijn Tsjechisch: gemarineerd in pils (niet te vreten!).
Ze hadden hier een goed leven, denk ik: de voedsters werden hier niet "post partum" opnieuw gedekt zoals dat in de intensieve fokkerij het geval is: ik beperkte het tot een worp of drie/voedster/jaar.
Ik heb nooit konijnen willen houden op batterijen, genre "verdichte drietrapsbatterijen", waarin die beesten zich niet eens konden omdraaien.
Afmestkonijnen van ongeveer dezelfde leeftijd werden samengebracht in ingestrooide, ruime stallen. Als de rammen begonnen te vechten was het tijd om er eens met het broodmes doorheen te gaan.
We hadden toen een ca. 5 000m² weide. Een deel daarvan, ca 600m², was voorzien op konijnen, met een fijnmazige afsluiting en diep in de grond ingegraven betonplaten. Af en toe lieten we daar een bende slachtrijpe dieren in los om ze na een paar dagen, eer ze een te omvangrijk gangenstelsel gegraven hadden, vanuit een dakvenster met een .22 karabijn af te schieten.
Wedstrijdje, jongens onder elkaar: een misser was -1, een kop- of nekschot +2, een long/hartschot +1, een aangeschoten, niet gedood dier -2. Fun!

Die hedendaagse "parkkonijnen" van de supermarkt zijn pure ellende en nauwelijks te vreten. Waar is dat niervet heen???

Ik zal het er verder niet teveel over hebben. Eer je het weet is er hier weer eentje die vraagt om een alternatief business-model op te stellen...

mirreke

mirreke

07-02-2018 om 10:09

Echt Yvan...

Je hebt het over onze kookpotten en wat al niet, maar je schrijfsels over schoonmaken en eigen kooksels zijn het meest te pruimen ...

Verder: ooit wil ik nog zelf kippen houden, en ze dan ook bij tijd en wijle zelf slachten en eten... Op mijn bucket list, zogezegd...

mirreke

mirreke

07-02-2018 om 10:10

En natuurlijk: flappie

Youp van 't Hek:


https://youtu.be/P_lhoe93DvQ

Tine Winkel

Tine Winkel

07-02-2018 om 10:34

@Yvan, puntentelling

ik ben blij dat jullie een aangeschoten, niet gedood dier zwaarder diskwalificeerden dan een misser

Lijkt me maar normaal, Tine Winkel

Niemand wil zo'n aangeschoten beest langzaam laten kreperen...

Eerlijk gezegd: ik had eerder iets anders geschreven. Over hoeveel moeite het wel kost om zo'n aangeschoten konijn uit te graven, uit de taaie, weerbarstige en zware klei-leem, daar. Maar dat leek me net iets te cynisch.

Overigens: deze voormiddag moest ik hard remmen voor een fazantenhaan en een hen, die plots, vanuit de berm, de weg overvlogen. Fraai zicht overigens!

Ook al is het hier verboden, iedereen weet dat dat fokdieren zijn, die, ten behoeve van "de jagers" (hier nog vaak meneer/mevrouw de notaris enz.) enkele dagen voor de aanvang van het jachtseizoen gelost worden.

Maar ik rem dus voor dieren. Ooit komt het nog wel goed met mij .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.