Huisdieren
AnnaPollewop
23-03-2026 om 09:55
Kiezen laten trekken bij hond?
Onze hond raakt wat meer op leeftijd en net als bij mensen, begint hij wat meer gebitsissues te krijgen. Volgens de dierenarts zitten er wat barstjes in een paar kiezen en als dat verder gaat dan zouden er kiezen getrokken moeten worden. Ook beginnen zijn hoektanden te slijten, en ook die zouden er dan uit moeten.
Dat hoor ik wel vaker, maar ik heb geen ervaring hoe dat dan uitpakt voor een hond. Kan hij dan nog wat knagen op een kauwstok? Of is dat niet meer mogelijk? Kan hij nog ballen pakken? Zijn er andere mogelijkheden aan gebitsreparatie dan alleen maar trekken?
Ik vind het altijd lastig beoordelen wat een dierenarts adviseert, en wat ervaringen van anderen met hoe het dan uitpakt zijn welkom.
Het is, door het type hond, lastig in te schatten of hij er last van heeft, maar ik begin die indruk wel een beetje te krijgen.
Anoniemvoornu
23-03-2026 om 10:10
Als het lijkt of de hond er last van heeft is het vaak super pijnlijk voor ze. Geen ervaring met een hond wel een kat die at daarna nog steeds brokken en veel meer als daarvoor zelfs
Fourtyfour
23-03-2026 om 12:46
Onze hond mist er een paar, grote hond, 10 jaar oud, maar die kan er alles nog om eten hoor. Onze hond is vaak aan het tandenknarsen dat kon de dierenarts ook aan zijn gebit zien.
Chiwawa van mijn zus, nog meer senior werkt ook nog alles naar binnen, speelt nog met zijn bal en grijpt nog net zo graag in je hal als altijd. En die heeft bijna geen tanden meer in zijn bekkie
Haaika
23-03-2026 om 14:09
Onze vorige hond speelde veel met tennisballen, maar daar sleten haar hoektanden heel erg van af. Dus mocht jullie hond graag spelen met tennisballen, dan zou ik gelijk andere aanschaffen
AnnaPollewop
23-03-2026 om 14:45
Haaika schreef op 23-03-2026 om 14:09:
Onze vorige hond speelde veel met tennisballen, maar daar sleten haar hoektanden heel erg van af. Dus mocht jullie hond graag spelen met tennisballen, dan zou ik gelijk andere aanschaffen
Onze hond speelt graag met ballen, maar gewone ballen (voetbal of anderszins) bijt hij vrij snel stuk, aan de dure rubber hondenspeelgoedballen blijft net zo goed zand kleven als aan de goedkope en die schuren dus ook zijn tanden stuk.
Tennisballen zijn goed zichtbaar in het bos, wel fijn omdat ik ze altijd moet gaan zoeken nadat hij ze verstopt. Soms raakt hij er een kwijt of laat hem weg dobberen. En hij vindt zelf ook wel weer ballen die anderen zijn kwijt geraakt, die ballen zijn net witte fietsen.
Ik ken de waarschuwing over tennisballen, maar een goed alternatief is er ook niet echt tenzij je elke wandeling een of twee (dure) ballen wil verspelen. Honden zijn gewoon niet zuinig op hun gebit (en ook niet op hun speelgoed).
Hoe deden jullie dat met jullie vorige hond? Hoektanden laten trekken toen ze versleten waren?
yasmijn27
23-03-2026 om 15:21
Honden kunnen prima vooruit als ze wat van hun gebit missen. Als ze op het één niet meer kunnen kauwen is er vast wel weer wat anders.
Als de dierenarts adviseert trekken zou ik dat gewoon doen. Bij een hond merk je de problemen pas als het echt pijn doet en dat is naast gevaarlijk(hond kan dan ineens echt lelijk doen) ook gewoon sneu voor het dier.
Wij hadden een allerliefste kleine vuilnisbak, echt een zachtaardig dier. Tot ze kiespijn kreeg, toen was ze echt vals.
Max88
23-03-2026 om 16:24
Zeker doen! Kiespijn is vreselijk.
Kluiven is lastig, maar er zijn genoeg andere zaken, zoals lidmaten, die hetzelfde kalmerende effect geven en vwb de ballen: alhoewel het balletje rennen niet supergezond is, zou je kunnen kijken naar zachtere siliconenkit ballen. Schuim is weer gevaarlijk met stukjes die afbreken.
TineWinkel
23-03-2026 om 17:01
geen ervaring met honden, alleen met katten. Maar als jij aangeeft dat je de indruk hebt dat de hond al last begint te krijgen, dan heeft hij waarschijnlijk al (flink) last. Dieren laten pijn meestal pas heel laat 'zien'.
Aan onze katten merkte je weinig. De oude bleek echter een gigantisch kankergezwel in zijn bek te hebben (op een plek waar bij ons de verstandskiezen zouden zitten, met een open bloedende wond van ca. 1,5 tot 2 cm doorsnee...), maar at 'vrolijk' verder. Die hebben we, op advies van de dierenarts, vrijwel direct laten inslapen. De nieuwe bleek een wortelontsteking te hebben, at ook 'gewoon'. Daar zijn 2 hoektanden (aan 1 kant, boven en onder) getrokken. Nu, zonder die hoektanden, eet ze nog steeds gewoon.
Kortom: als dieren pijn tonen, dan vind ik dat je (of de dierenarts) zeker in actie moet komen.
Izza
23-03-2026 om 17:24
Direct alle aangetaste tanden laten trekken. Ook die nog niet volledig kapot zijn. Zo'n ingreep met verdoving is erg kostbaar en belastend voor een dier. En kiespijn kan naast pijn ook zorgen voor gevaarlijk gedrag (bijten bijvoorbeeld). Zo'n dier kan je niet meer bij kinderen laten. Ze kunnen er prima om eten en anders heb je zacht voer waarvoor kauwen niet nodig is.
Max88
23-03-2026 om 17:56
Mijn autocorrect leidt een eigen leven:
Zeker doen! Kiespijn is vreselijk.
Kluiven is lastig, maar er zijn genoeg andere zaken, zoals likmatten, die hetzelfde kalmerende effect geven en vwb de ballen: alhoewel het balletje rennen niet supergezond is, zou je kunnen kijken naar zachtere siliconen ballen; gevulde, niet massief. Schuim is weer gevaarlijk met stukjes die afbreken en ingeademd kunnen worden.
Voor wat betreft brokken: de meeste honden schrokken zonder kauwen, maar anders zou je zacht voer kunnen overwegen. Een integraal voedingstherapeut zou je advies kunnen geven.
MMcGonagall
23-03-2026 om 18:33
Mijn kat functioneert al een tijdje prima met 5 kiezen en een heel stel tanden minder. Hij heeft in het geheel geen ondertandjes meer, wat vooral qua uiterlijk een beetje sullig is. Het hondje van mijn zus mist ook diverse kiezen en drie hoektanden. Hij kluift nog gewoon op stokjes en eet harde brokken, dus ook daar alleen maar voordelen van het trekken.
Oog
24-03-2026 om 07:23
Mijn buren hebben een labrador van wie ALLE tanden en kiezen getrokken zijn. Dit ivm een allergie die het arme beest bleek te hebben; het hele gebit naar de ratsmodee. Evengoed schrokt ze nog steeds alles gewoon naar binnen. De eerste weken heeft ze alleen zacht voedsel gehad, maar na een paar weken weer gewone berokken. Ik vroeg het toevallig dit weekend nog aan de buurvrouw, maar hun hond is echt enorm opgeknapt sinds ze geen last meer heeft van pijnlijke tanden en kiezen.
Haaika
24-03-2026 om 15:54
AnnaPollewop schreef op 23-03-2026 om 14:45:
[..]
Hoe deden jullie dat met jullie vorige hond? Hoektanden laten trekken toen ze versleten waren?
Nee, we hebben nooit het advies gekregen om ze te laten trekken, haar tanden en kiezen waren verder wel in goede staat. Maar die tennisballen hebben we gelijk de deur uit gedaan.