Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Konijn van mijn vader


Pippeltje schreef op 22-03-2023 om 19:41:

Nee, een konijn moet je niet alleen laten zitten. Het zijn echt groepsdieren. Bij iedere konijnenopvang kunnen ze je dit vertellen. Mijn idee: Ga naar een konijnenopvang en vraag om een 'leenkonijn'. Zodra het eerste konijn overlijdt kan deze terug naar de opvang. De opvang is weer een konijn kwijt, en krijgt er misschien een terug. meestal doen ze dat wel. Bij de konijnenopvang kunnen ze ook een konijn aan dat van je vader koppelen en een geschikt konijn meegeven.
Als je moeder zelfs dat niet wil, zou ik even goed boos worden want dat is heel egoistisch, bovendien, als je vader ze verzorgd dan heeft ze er geen last van of het er 1 of 2 zijn.

Waarom is dat dan wel diervriendelijk, een konijn weghalen uit de opvang en dan laten wennen aan een nieuwe omgeving en dan weer verplaatsen terug naar de opvang? 

Max88 schreef op 21-03-2023 om 23:23:

[..]

Dan neem je hopelijk geen dier/dier in gevangenschap, ik kan ook geen reden verzinnen om het te willen hebben en het niet goed te verzorgen, dat rijmt niet samen.

Niet goed verzorgen is iets anders dan overdrijven. Wie zegt dat het konijn nu ongelukkig is? Wij vullen dat in maar een oud konijn zit misschien helemaal niet te wachten op een nieuwe maat. Dan moet hij weer opkomen voor zichzelf en wennen aan een nieuwe maat terwijl hij al oud is. Niet elk goedbedoeld ingrijpen pakt ook geweldig uit.


Prillewits schreef op 22-03-2023 om 21:01:

[..]

Niet goed verzorgen is iets anders dan overdrijven. Wie zegt dat het konijn nu ongelukkig is? Wij vullen dat in maar een oud konijn zit misschien helemaal niet te wachten op een nieuwe maat. Dan moet hij weer opkomen voor zichzelf en wennen aan een nieuwe maat terwijl hij al oud is. Niet elk goedbedoeld ingrijpen pakt ook geweldig uit.


Waar heb ik dat gezegd?

Ik ging aan op de opmerking dat het geen streven hoeft te zijn om het konijn een top bestaan te geven. Ik vraag me hardop af waarom niet.


Max88 schreef op 22-03-2023 om 21:07:

[..]

Waar heb ik dat gezegd?

Ik ging aan op de opmerking dat het geen streven hoeft te zijn om het konijn een top bestaan te geven. Ik vraag me hardop af waarom niet.


Streven is niks mis mee, maar je kunt dat ook op andere manieren doen dan door er nog een levend wezen tegen aan te gooien. Waar dat konijn misschien niet eens op zit te wachten. en dat andere konijn ook niet.

Prillewits schreef op 22-03-2023 om 21:11:

[..]

Streven is niks mis mee, maar je kunt dat ook op andere manieren doen dan door er nog een levend wezen tegen aan te gooien. Waar dat konijn misschien niet eens op zit te wachten. en dat andere konijn ook niet.

Nogmaals, dat heb ik niet gezegd

Prillewits schreef op 22-03-2023 om 20:58:

[..]

Waarom is dat dan wel diervriendelijk, een konijn weghalen uit de opvang en dan laten wennen aan een nieuwe omgeving en dan weer verplaatsen terug naar de opvang?

Omdat een konijn meer gehecht is aan soortgenootjes dan aan in welke omgeving hij/zij vertoeft.

Marie24

Marie24

04-04-2023 om 23:58 Topicstarter

Hoi ben ik even met een update. 

Sprak mijn ouders van de week en ik vroeg hoe het met het konijn gaat. Mijn vader vertelde dat hij een nieuw maatje voor zijn konijn gaat zoeken bij de konijnenopvang, van ongeveer dezelfde leeftijd. Hij is voor vaccins laatst bij de dierenarts geweest en heeft toen gevraagd of de dierenarts kon kijken wat zij denkt dat de leeftijd ongeveer is. Zij zegt ook rond de 6 jaar. Mijn moeder hoorde het aan, gaf aan, maar dit is dan wel echt de laatste haha. Ik was van ?????? maar ook blij opgelucht dat het konijn niet eenzaam zijn pensioen uit zit. Ik heb geen oordeel over ieder die zijn op leeftijd konijn alleen laat voor de tijd dat die er nog is. Maar ik vind het een fijne gedachte dat dit konijn dan toch nog een maatje krijgt. 

Marie24

Marie24

05-04-2023 om 00:06 Topicstarter

Prillewits schreef op 22-03-2023 om 21:01:

[..]

Niet goed verzorgen is iets anders dan overdrijven. Wie zegt dat het konijn nu ongelukkig is? Wij vullen dat in maar een oud konijn zit misschien helemaal niet te wachten op een nieuwe maat. Dan moet hij weer opkomen voor zichzelf en wennen aan een nieuwe maat terwijl hij al oud is. Niet elk goedbedoeld ingrijpen pakt ook geweldig uit.



Dit konijn (ram) heeft wel baat bij een maatje (vermoed ik). Is altijd samen geweest met voedster,
 zocht genegenheid bij haar op lekker knus samen zitten. Dus ik denk in dit specifieke geval dat het konijn wel baat heeft bij een nieuw maatje. Maar dat zal vast niet bij alle konijnen zo zijn 

Marie24 schreef op 04-04-2023 om 23:58:

Hoi ben ik even met een update.

Sprak mijn ouders van de week en ik vroeg hoe het met het konijn gaat. Mijn vader vertelde dat hij een nieuw maatje voor zijn konijn gaat zoeken bij de konijnenopvang, van ongeveer dezelfde leeftijd. Hij is voor vaccins laatst bij de dierenarts geweest en heeft toen gevraagd of de dierenarts kon kijken wat zij denkt dat de leeftijd ongeveer is. Zij zegt ook rond de 6 jaar. Mijn moeder hoorde het aan, gaf aan, maar dit is dan wel echt de laatste haha. Ik was van ?????? maar ook blij opgelucht dat het konijn niet eenzaam zijn pensioen uit zit. Ik heb geen oordeel over ieder die zijn op leeftijd konijn alleen laat voor de tijd dat die er nog is. Maar ik vind het een fijne gedachte dat dit konijn dan toch nog een maatje krijgt.

Ja, en als die volgende week overlijdt zit je weer met precies hetzelfde probleem, tenzij het overgebleven konijn dan naar de opvang gaat.

Marie24

Marie24

06-04-2023 om 15:06 Topicstarter

Pippeltje schreef op 06-04-2023 om 10:31:

[..]

Ja, en als die volgende week overlijdt zit je weer met precies hetzelfde probleem, tenzij het overgebleven konijn dan naar de opvang gaat.


We hebben afgesproken dat mocht dat het geval zijn, het konijn naar de opvang gaat

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.