Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Konijn van mijn vader

Mijn vader houdt al zijn hele leven lang konijnen. (Hij heeft er ook een traumatische ervaring mee, hij was als kind ooit een paar dagen van huis en toen heeft zijn moeder zijn konijnen naar de slager gebracht. Mijn oma was geen lieve vrouw.) Echter hield hij deze tot zo’n 10 jaar geleden altijd alleen. Achteraf heel zielig alleen, in een hok zonder ren en zonder verdiepingen. Maar hij wist niet beter. Tegen de tijd dat ik doorhad wat goed is voor dieren in dit geval konijnen, heeft hij er naar geluisterd en voortaan altijd 2 konijnen gehouden, een groter hok gekocht en een stuk tuin afgezet waar de konijnen vrij in - en uit hun hok kunnen lopen. Dat was niet 1 2 3 gebeurt, mijn vader is een koppige man. 
Onlangs is 1 van de 2 konijnen overleden en heeft hij er nu dus weer 1. Dit is vaker gebeurt in de afgelopen 10 jaar maar mijn vader is nu op leeftijd en mijn moeder wil geen huisdieren meer. Dus is het konijn alleen. Het konijn wegdoen wil mijn vader absoluut niet. 
Ik zit nu dus in een dilemma omdat ik niet perse voorstander ben van nieuw konijn aangezien mijn ouders op leeftijd zijn, ik mijn vader zijn huisdier niet “af wil nemen”, maar het ook heel zielig vind voor het konijn dat nu alleen zit. Mijn moeder zegt dat het konijn zich niet anders gedraagt en er vrolijk uitziet. Maar ik vind toch dat een konijn ten alle tijden een maatje nodig heeft, die horen niet alleen. 
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil er wel bij vermelden dat de band tussen mij en mijn ouders niet sterk is vooral met mijn vader niet. We hebben niks tegen elkaar maar ook niks met elkaar. Sowieso is mijn vader een hele bijzondere man, vriendelijk en kalm, maar toont nooit interesse en is vooral bezig met zijn eigen hobby’s. We wonen 5 minuten lopen van elkaar af, maar zien elkaar nooit spontaan. Mijn vader zou nooit voorstellen iets samen te ondernemen en heeft dit ook nooit gedaan. Ik vermoed dat hij een vorm van autisme heeft. .

Wat zouden jullie doen?


Hoe oud is het konijn?
Het tegenovergestelde is namelijk net zo schadelijk: er zomaar een konijn bijzetten.

Als het konijn 6+ is zou ik het veel loslaten lopen/aaien/aandacht geven om enigzins te compenseren. Of met een konijnenmatcher aan de slag met bv een ouder konijn. Als dán 1 van de 2 overlijden zal is de ander waarschijnlijk ook niet lang alleen.

Kun je het niet op een akkoordje gooien met een konijnenopvang, dat ze je helpen met een match met een konijn van ongeveer dezelfde leeftijd en dat ze een konijn terugnemen als het nodig zou zijn omdat er weer een overlijdt en je ouders het niet meer aankunnen? 

Marie24

Marie24

18-03-2023 om 21:07 Topicstarter

Mija schreef op 18-03-2023 om 21:03:

Kun je het niet op een akkoordje gooien met een konijnenopvang, dat ze je helpen met een match met een konijn van ongeveer dezelfde leeftijd en dat ze een konijn terugnemen als het nodig zou zijn omdat er weer een overlijdt en je ouders het niet meer aankunnen?

Heb ik voorgesteld, maar mijn moeder is in dit geval ook koppig en wil geen nieuw huisdier meer. Ze is zelf geen dierenmens, maar wel altijd voor haar kinderen allerlei dieren in huis gehaald. 

Ik vind het gewoon zielig voor het konijn en het is nu ook niet zo dat mijn vader ze vaak aanhaalt. 

Marie24

Marie24

18-03-2023 om 21:09 Topicstarter

Max88 schreef op 18-03-2023 om 20:28:

Hoe oud is het konijn?
Het tegenovergestelde is namelijk net zo schadelijk: er zomaar een konijn bijzetten.

Als het konijn 6+ is zou ik het veel loslaten lopen/aaien/aandacht geven om enigzins te compenseren. Of met een konijnenmatcher aan de slag met bv een ouder konijn. Als dán 1 van de 2 overlijden zal is de ander waarschijnlijk ook niet lang alleen.

Konijn wat over is komt uit de opvang, is ergens gevonden dus leeftijd helaas onbekend. Wel geschat op zo’n 5-6 jaar. Het is een ram ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Onlangs bracht ik bezoek aan een dierenopvang voor oa konijnen. Ze doen er heel waardevol en dankbaar werk. Zou dat niet iets voor je vader zijn; vrijwilligers werk met konijnen. Geeft ook geen stress met vakanties en gedoe met je moeder of problemen als er één van de twee komt te overlijden terwijl een konijn beter gedijt als het klikt met een maatje.

Marie24 schreef op 18-03-2023 om 21:09:

[..]

Konijn wat over is komt uit de opvang, is ergens gevonden dus leeftijd helaas onbekend. Wel geschat op zo’n 5-6 jaar. Het is een ram ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Volgens mij kan er dan het best een voedster bij maar dan moet 1 van de 2 wel geholpen zijn. Een vriendin van me heeft 2 broertjes, beide geholpen, dat gaat sindsdien goed, daarvoor niet.

Het vrijwilligerswerk bij de konijnenopvang zou misschien beter zijn voor beide je ouders én het konijn. Maar ik snap ook wel dat je vader er toch aan gehecht is. Je zorg siert je wel; maar ik zou er geen strijd met m'n vader voor overhebben en het op de spits drijven denk ik.

Een konijn kan wel 10-14 worden, maar de gemiddelde leeftijd bij kleinere konijnen ligt toch vaker tussen de 5-10 jaar.Laat hij ze wel vaccineren en beestjes bestrijden? Dus de basiszorg?

Ik denk dat het niet aan jou is. Jouw ouders zijn volwassenen en willen dit konijn houden en er geen meer bij zetten. Dan kun jij wat mogelijkheden opperen, maar als ze dat niet willen dan houdt het gewoon op. 

Ons konijn heeft ook een tijdje alleen gezeten nadat het maatje was doodgegaan. Ik weet ook dat ze eigenlijk beter met een ander konijn kunnen zijn, maar wij wilden ook geen nieuwe konijnen meer en ze waren even oud, alleen bleek de ene nog jaren langer te leven. 
Ik heb trouwens ook echt niet gemerkt dat dit konijn zich anders ging gedragen dan toen de andere er nog was. En het was echt geen knuffelkonijn, hij beet je vinger er zowat af. Dus extra aandacht was ook geen optie. Maar hij had zijn hooi, stukje tuin, regelmatig een maiskolfje. Ging helemaal prima.

Niet mee bemoeien. Laat je ouders lekker zelf bepalen of er wel of geen konijn bijkomt.

Laat het konijn maar gewoon alleen zitten. Op latere leeftijd een maatje erbij lukt niet altijd en eens hij gewend is om alleen te zijn komt hij zijn tijd wel door. Zeker als er ook wat te doen is (beetje ruimte, speelgoed, wat lekkers tussendoor).
Hebben wij met ons vorige stel ook gedaan, de weduwnaar bleef nog twee jaar bij ons. In het begin was hij wel wat down maar dat wende wel.
We hebben er nu weer twee (kwamen als koppeltje uit het asiel) maar ook voor hen geldt dat als er eentje doodgaat ik die andere de rest van zijn leven alleen laat zitten met wat extra aandacht, want ze zijn nu ook al weer 8 of 9 jaar oud. 
Onze konijnen hebben een rammelbal in de ren, wilgentak vinden ze lekker, en je kunt ook wat andere dingetjes kopen voor hem om op te knagen/mee te spelen. Dan doe je wel iets voor hem/haar en bemoei je je er toch niet teveel mee.

(Fout)

Je intenties zijn goed, een konijn hoort een maatje te hebben. Al denk ik dat er ook konijnen zijn die zich prima alleen vermaken als er genoeg ruimte & afleiding is. Het overgebleven konijn heeft misschien nu geen topbestaan, maar ja, moet dat het streven zijn?
Als je er nu eentje bij haalt ( wat je vader niet nodig vindt en je moeder niet wil) ga je je boekje te buiten. Zoveel inmenging zou je zelf ook niet prettig vinden toch?

Wilgenkatje- schreef op 21-03-2023 om 12:49:

Je intenties zijn goed, een konijn hoort een maatje te hebben. Al denk ik dat er ook konijnen zijn die zich prima alleen vermaken als er genoeg ruimte & afleiding is. Het overgebleven konijn heeft misschien nu geen topbestaan, maar ja, moet dat het streven zijn?
Als je er nu eentje bij haalt ( wat je vader niet nodig vindt en je moeder niet wil) ga je je boekje te buiten. Zoveel inmenging zou je zelf ook niet prettig vinden toch?

Helemaal eens, behalve dat het streven altijd moet zijn dat het dier het beste bestaan mogelijk heeft; voor wat dat ook betekent in gevangenschap.

Max88 schreef op 21-03-2023 om 13:57:

[..]

Helemaal eens, behalve dat het streven altijd moet zijn dat het dier het beste bestaan mogelijk heeft; voor wat dat ook betekent in gevangenschap.

Het is een konijn hoor. Dat denkt niet zo ver vooruit of terug. Een maaltijd, wat te doen en een prettige omgeving is al heel wat. Mensen hebben ook niet allemaal perfecte omstandigheden en daar zijn we ook niet op gebouwd, we zouden ons vreselijk vervelen.

Prillewits schreef op 21-03-2023 om 23:08:

[..]

Het is een konijn hoor. Dat denkt niet zo ver vooruit of terug. Een maaltijd, wat te doen en een prettige omgeving is al heel wat. Mensen hebben ook niet allemaal perfecte omstandigheden en daar zijn we ook niet op gebouwd, we zouden ons vreselijk vervelen.

Dan neem je hopelijk geen dier/dier in gevangenschap, ik kan ook geen reden verzinnen om het te willen hebben en het niet goed te verzorgen, dat rijmt niet samen.

Nee, een konijn moet je niet alleen laten zitten. Het zijn echt groepsdieren. Bij iedere konijnenopvang kunnen ze je dit vertellen. Mijn idee: Ga naar een konijnenopvang en vraag om een 'leenkonijn'. Zodra het eerste konijn overlijdt kan deze terug naar de opvang. De opvang is weer een konijn kwijt, en krijgt er misschien een terug. meestal doen ze dat wel. Bij de konijnenopvang kunnen ze ook een konijn aan dat van je vader koppelen en een geschikt konijn meegeven.
Als je moeder zelfs dat niet wil, zou ik even goed boos worden want dat is heel egoistisch, bovendien, als je vader ze verzorgd dan heeft ze er geen last van of het er 1 of 2 zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.