Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Onze hond blaft tegen andere honden

zag ook dat je hier iets kunt plaatsen over huisdieren. Wij hebben twee hondjes boomer hondjes. Eentje van 9 en eentje van 2 beide mannetjes. Nu blaft de jonge hond altijd na andere honden tijdens het wandelen. Vooral de wat grotere honden. Hij lijkt dan super agressief terwijl het een hele lieverd is en zacht van karakter. Maar altijd als we gaan wandelen en we komen honden tegen begint hij te trekken en dus te blaffen. Niet an alle honden. Eigenlijk heel verschillende honden. Hij heeft ook wel vriendjes hier. We krijgen het er maar niet af. Mms omdat we met alle twee de honden wandelen? Binnen blaffen ze zo goed als niet(meer) maar buiten….. de andere doet dan natuurlijk lekker mee. Als ik met een van de twee loop doet de jongste het nog steeds. De oudste heeft het eigenlijk nooit gedaan. Doet het alleen als de jongste hond begint. Al veel raad gehad maar tot nu toe geen baat. De jongste loopt in het bos hier gewoon los en luistert dan ook goed. Dan blaft hij trouwens minder of dan riemen we hem aan uit voorzorg. Erg lastig want je schaamt je soms best wel. Lijkt dan agressief maar is dat helemaal niet. Enige tips? Het is best wel lastig namelijk. Veel groetjes Saartje

het is geen agressie ; het is angst. En daar zul je aan moeten werken. Grotere honden voelen de spanning die van hem uitgaat en gaan daar op reageren. Tref je een keer een grote hond die zelf al spanning heeft, dan kan het zo maar mis gaan. Dan daagt jouw hondje hem uit en de grote hond heeft het dan gedaan in de ogen van velen. 
Maar het is voor jou ook gewoon vervelend dat je met een onrustig hondje loopt. Ik zou een hondenschool opzoeken of een therapeut die jullie erbij kan helpen. De hond is nu nog jong: wacht er niet mee!!
Hoe langer het gedrag is ingesleten, hoe moeilijker het om te vormen is.

Saartje55

Saartje55

06-03-2023 om 13:48 Topicstarter

Pippeltje schreef op 06-03-2023 om 13:38:

het is geen agressie ; het is angst. En daar zul je aan moeten werken. Grotere honden voelen de spanning die van hem uitgaat en gaan daar op reageren. Tref je een keer een grote hond die zelf al spanning heeft, dan kan het zo maar mis gaan. Dan daagt jouw hondje hem uit en de grote hond heeft het dan gedaan in de ogen van velen.
Maar het is voor jou ook gewoon vervelend dat je met een onrustig hondje loopt. Ik zou een hondenschool opzoeken of een therapeut die jullie erbij kan helpen. De hond is nu nog jong: wacht er niet mee!!
Hoe langer het gedrag is ingesleten, hoe moeilijker het om te vormen is.

Dank je wel voor je reactie. Ja het is ook angst. Ik heb wel eens laten snuffelen bij een hond die we hier kennen en vaak tegen komen. Dan gaat onze hond achter ons staan en blaffen. Er is hier een hinde school maar omdat we daar geen puppy cursus hebben gevolgd konden we niet terecht. Zal eens verder gaan kijken. Mms ook omdat we met twee honden lopen ?

Maakt niet uit of het iets te maken heeft dat je met 2 loopt. Je wil toch van het gedrag af.
Of doet ze het niet als je alleen met haar loopt?

Kijk ook eens goed wat je andere hond doet in zo’n situatie, ik zie nogal eens dat iemand met twee of meer honden loopt en dat er eentje een beetje narrig naar de mijne kijkt waarna een andere uit dat groepje tekeer gaat. Die krijgt dan op zijn kop terwijl de aanstichter dus die andere hond is. Kan heel subtiel gaan.
Beetje zoals een ouder kind dat een jonger kind opjut. Jongste kent zijn grenzen niet zo goed en krijgt straf, de oudste blijft gnuivend buiten schot…

Saartje55 schreef op 06-03-2023 om 13:48:

[..]

Dank je wel voor je reactie. Ja het is ook angst. Ik heb wel eens laten snuffelen bij een hond die we hier kennen en vaak tegen komen. Dan gaat onze hond achter ons staan en blaffen. Er is hier een hinde school maar omdat we daar geen puppy cursus hebben gevolgd konden we niet terecht. Zal eens verder gaan kijken. Mms ook omdat we met twee honden lopen ?

Niet doen, dat is vragen om moeilijkheden.

Snuffelen kan op 50 meter afstand. Laat geen honden snuffelen als ze aangelijnd zijn ( hopelijk met een Y-tuigje en geen riem om de hals), nooit. 

Mijn hond doet hetzelfde. Ik heb jaren getraind bij iemand die hondengedragsdeskundige is, met de nieuwe inzichten van de Noorse hondentrainster Turid Rugaas.

Daarna heb je alle tools in handen om je hond te snappen en alles op te lossen.

Dat is advies 1.

Advies 2: hij is bang, daarnaast spreekt niet elke hond meer Honds door foutieve training en dan kun jij je hond trainen,Jr ls de andere hond geen Honds spreekt en afstand neemt van jouw hond, zijn ze in zijn ogen ook nog gestoord en dus gevaarlijk.

Ik heb mijn hond geleerd de focus op mij te hebben. Het aandachtsgeluidje, het woordje: kijk en hij kijkt naar mij tot we de hond voorbij zijn. Dat leer je in stapjes aan.

Maar nooit, nooit aangelijnd snuffelen  en ook niet accepteren dat een andere hond dat doet. Dan speel je 3e hond ( de opsplitser in conflicten) zegt nee, stapt ertussen en geeft het ( afwerende handgebaar). Omdraaien en weglopen of aan de baas vragen de hond bij zich te houden.

Lees je eens in over honden signalen. Boeken van Turid Rugaas. Er gaat een wereld voor je open. En dan ga je opletten op hoe je hond reageert en probeer je het blaffen voor te blijven.
Gaat echt niet altijd goed (de mijne blijft naar bv een Jack Russell blaffen, die 2 hebben gewoon een hekel aan elkaar).
En je zou eventueel ook eens contact kunnen opnemen met een gedragsdeskundige voor honden, misschien dat die je op weg kan helpen.

Saartje55 schreef op 06-03-2023 om 13:48:

[..]

Dank je wel voor je reactie. Ja het is ook angst. Ik heb wel eens laten snuffelen bij een hond die we hier kennen en vaak tegen komen.  

Wij hebben meerdere honden waaronder een hond met een "rugzakje". Hij blaft ook naar andere honden wanneer hij aangelijnd is. Door de aandacht op zo'n moment bij hem op te eisen, doet hij dit niet. Het kost veel tijd en discipline, maar werkt ontzettend goed. 

Nog even reagerend op je quote, ik heb hier dus een ontzettende hekel aan. Ik kom ontzettend vaak mensen tegen met een hond aan een rollijntje die ongevraagd die lijn laten rollen richting mijn hond. Hij trekt dit niet en triggert zijn angst op dat moment heel erg. Mensen denken vaak dat het leuk is voor de honden, maar je komt in zijn/haar persoonlijke ruimte. 

Ragebol schreef op 09-03-2023 om 15:02:

[..]

Wij hebben meerdere honden waaronder een hond met een "rugzakje". Hij blaft ook naar andere honden wanneer hij aangelijnd is. Door de aandacht op zo'n moment bij hem op te eisen, doet hij dit niet. Het kost veel tijd en discipline, maar werkt ontzettend goed.

Nog even reagerend op je quote, ik heb hier dus een ontzettende hekel aan. Ik kom ontzettend vaak mensen tegen met een hond aan een rollijntje die ongevraagd die lijn laten rollen richting mijn hond. Hij trekt dit niet en triggert zijn angst op dat moment heel erg. Mensen denken vaak dat het leuk is voor de honden, maar je komt in zijn/haar persoonlijke ruimte.

Idd wat ik bedoelde, en als ik dan zeg: niet doen, dan is het: dat kunnen ze zelf wel uitzoeken. 

Maar je merkt zo vaak een gebrek aan kennis en dat is exact waarom het soms misgaat.

Een hond die blaft communiceert🙂

Max88 schreef op 09-03-2023 om 15:07:

[..]

Idd wat ik bedoelde, en als ik dan zeg: niet doen, dan is het: dat kunnen ze zelf wel uitzoeken.

 

Daar heb ik dus zo’n pesthekel aan. Ze horen het helemaal niet zelf uit te zoeken, daar is de baas voor om veiligheid en kaders te geven.

Als je kleuter geslagen wordt door een 10-jarige wil je ook niet van die ouder horen “laat ze het zelf maar uitzoeken”. Ik krijg altijd zin om mensen te slaan als ze dat zeggen. Ze houden er toch zo van om het met vechten op te lossen? Nou, dat doe ik graag!

Hoi Saartje,

Erg vervelend, maar weet niet of je het beste advies kan vragen aan anderen misschien toch handiger om dat via een Kynologisch Instructeur, gedragstherapeut voor honden o.i.d. te doen. Er zijn heel veel redenen waarom dat kan gebeuren, om te beginnen bijvoorbeeld angst en/of beschermingsdrang. Maar let op, elke hond is sowieso ook weer anders. Misschien kan je hier eens Googlen op "Van Maanen LOCA mijn hond valt uit", mag geen linkjes plaatsen zie ik. Hoop dat je er wat aan hebt, staan daar in ieder geval genoeg blogs over. Ken toevallig de vrouw die de lessen geeft, ze heeft me veel praktische tips gegeven voor echt van alles en nog wat. Je kan daar ook onder de posts reageren en dan reageert zij zelf  

Max88 schreef op 09-03-2023 om 15:07:

[..]

Idd wat ik bedoelde, en als ik dan zeg: niet doen, dan is het: dat kunnen ze zelf wel uitzoeken.

Maar je merkt zo vaak een gebrek aan kennis en dat is exact waarom het soms misgaat.

Een hond die blaft communiceert🙂

Ik vind dat ook echt vervelend.  Ik heb een grotere hond die zelf heel onzeker is,  zij reageert heel erg op agressief blaffende honden.  Ze maakt geen gaten maar wel even een punt.  Ik wil dat absoluut niet. Ik erger me dan dood als iemand haar blaffende hond aan een rolriem naar mijn hond laat komen.  Ik zeg tegenwoordig altijd dat ze bijt. Doet ze niet, maar ik wil niet dat ze denkt dat ze het zelf moet regelen want dat wordt ze echt niet leuker van.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.