Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Poes verdraagt auto ondanks medicatie niet. Wat is de oplossing..

dag allemaal
Mijn man en ik zijn sinds mei de zeer gelukkige eigenaren van een huis in de Auvergne, 1000 km vanuit ons woonplaats. We vonden het niet kunnen om de poes voor 5 weken achter te laten thuis, zelf met oppas, en hebben haar dus mee genomen. Omdat ik uit ervaring weet dat ze een hekel heeft aan auto en mand heb ik de dierenarts om medicatie gevraagd. Eerst hebben we Feliway geprobeerd, zonder enige effect. De dierenarts heeft toen Gabapentine voorgeschreven, maar net zo goed op de heenweg als op de terugweg heeft de poes, ondanks de medicatie, aan een stuk door gemauwd. 12 uur lang ….. voor haar en voor ons beide een kwelling. 
voor de kleinere vakanties van 1 of 2 weken gaan we haar voortaan thuis laten met oppas, maar de 6 weken van volgende zomer houden me nu al bezig. Ik vind het zo zonde want eenmal in Frankrijk heeft ze de tijd van haar leven in de tuin, achter de vlinders en hagedissen. Maar ja, die reis…
Sini


Is het mogelijk om de kat op een andere manier te vervoeren? Grotere mand, of in de achterbak en er dan voor zorgen dat ze niet bij jullie kan komen door een rek oid te plaatsen. Je ziet dat weleens voor honden. Misschien verdraagt ze het beter als ze meer ruimte heeft. 

Als ik het goed begrijp vindt de kat autorijden niet leuk maar wordt ie er niet ziek van.
Met enkel ‘niet leuk’ zou ik autoritjes frequent gaan oefenen. In de auto, 10 minuten rijden en weer naar huis. Of, als dat nog iets te hoog gegrepen is, in de auto zetten en 10 minuten later weer er uithalen (stilstaande auto). Afhankelijk van hoe het gaat kun je het langer laten duren.

wij hadden een kat die niet in de mand wilde, maar wel braaf op schoot bleef zitten...

Je zou kunnen denken aan huizenoppas. Iemand die tijdens je vakantie op je huis en huisdier past. 
Of een dierencommunicator raadplegen. Soms hebben ze ook natuurlijke middelen in huis.

Als ze niet overgeeft is het stress. Dat kun je trainen in kleine stapjes, dus niet zo een kwartier in de auto zetten. Eerst kort in een ruime (!) reismand en als ze daar comfortabel in is, richting auto.
Kort als in: tijd opnemen, zodra ze mauwt dat is je starttijd met training. Zeg dat dat 30 sec is. Dan ga je met de 30 intervaltraining doen. Daarna in stilstaande auto net deur open, ook hier intervaltraining. Dan deur dicht, motor aan. Straat uit en terug enz.

Ik weet niet of je daar geduldig genoeg voor bent.

En anders een y-tuigje om ( geen halsband) en op een mandje op schoot en tussendoor de benen strekken. Dat zou ik doen. Ik zou ze nooit zolang thuislaten eerlijk gezegd. 

Misschien ben ik de uitzondering, maar ik zou er nooit aan denken om een kat mee te nemen op vakantie. Een kat doe je daar geen plezier mee. Een kat hecht zich aan zijn huis, en kan zich meestal echt moeilijk aanpassen aan een andere plaats, en heeft meestal een hekel aan autorijden. 

Mijn schoonzus heeft jaren haar kat meegenomen naar hun 2de huis. Dat huis was voor kat zijn eigen huis. 
Ik zou het ook rustig opbouwen en kijken of kat het beter doet aan een lijntje ipv mandje.

Freya13 schreef op 13-08-2022 om 09:01:

Misschien ben ik de uitzondering, maar ik zou er nooit aan denken om een kat mee te nemen op vakantie. Een kat doe je daar geen plezier mee. Een kat hecht zich aan zijn huis, en kan zich meestal echt moeilijk aanpassen aan een andere plaats, en heeft meestal een hekel aan autorijden.

Helemaal eens. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om een geliefd huisdier zo te dwingen tot tegennatuurlijk gedrag en het op regelmatige basis zóveel stress te bezorgen voor mijn eigen pleziertjes. Oplossing : Doe wat het beste is voor jullie dier en zorg dat de kat een fijn en rustig nieuw thuis krijgt bij mensen die een meer honkvaste levensstijl hebben. Neem zelf een hond. Of beter nog : helemaal geen huisdier. Dan ben je vrij om te gaan en staan waar en wanneer je wilt. 

Zonne2017 schreef op 13-08-2022 om 12:27:

[..]

Helemaal eens. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om een geliefd huisdier zo te dwingen tot tegennatuurlijk gedrag en het op regelmatige basis zóveel stress te bezorgen voor mijn eigen pleziertjes. Oplossing : Doe wat het beste is voor jullie dier en zorg dat de kat een fijn en rustig nieuw thuis krijgt bij mensen die een meer honkvaste levensstijl hebben. Neem zelf een hond. Of beter nog : helemaal geen huisdier. Dan ben je vrij om te gaan en staan waar en wanneer je wilt.

Er staat in de openingspost dat eenmaal ter plekke de kat het erg naar de zin heeft met een tuin om in te jagen. 

TO heeft vlgs  mij een hond, in elk geval een paar jaar terug nog. 

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2022 om 15:47

Freya13 schreef op 13-08-2022 om 09:01:

Misschien ben ik de uitzondering, maar ik zou er nooit aan denken om een kat mee te nemen op vakantie. Een kat doe je daar geen plezier mee. Een kat hecht zich aan zijn huis, en kan zich meestal echt moeilijk aanpassen aan een andere plaats, en heeft meestal een hekel aan autorijden.

Als ik aan vakantie denk dan zou ik daar ook geen huisdieren bij willen. 

Katten hebben vaak hun eigen plek in en om het huis. Als je verhuisd dien je ze al minimaal enkele weken binnen te laten. Hoe zie je dat voor je op vakantie? Kat binnen opsluiten? En wat als ie ontsnapt en gaat dwalen op zoek naar zijn huis? Je hoort vaak genoeg van die verhalen over katten die honderden kilometers verderop gevonden worden. 

Ik heb een hond en een kat, maar die gaan echt niet mee als ik weg zou gaan. 

Moet ook eerlijk bekennen dat de hond op het moment meer een last is dan een aanwinst. Onwijs lief beest, maar er zit geen rust in.

Je zou nog kunnen proberen of de kat het wel prima vindt om achterin de auto te zitten met een rek, zoals Tango voorstelt. En anders toch maar de kat thuis laten met een katten oppas. 
Wij hebben onze kat eens een paar dagen naar het kattenpension gebracht maar hij had het totaal niet naar zijn zin, wilde niet geaaid worden terwijl het echt een lief dier is. Ze stuurden regelmatig een foto met update en op elke foto zag hij er niet blij uit dus dit was niet de oplossing voor hem. Iemand bij ons thuis laten komen voor spijs en drank en wat aandacht werkt voor hem veel beter. Onze andere kat is een stuk makkelijker wat dat betreft. 

Max88 schreef op 13-08-2022 om 12:33:

[..]

Er staat in de openingspost dat eenmaal ter plekke de kat het erg naar de zin heeft met een tuin om in te jagen.

TO heeft vlgs mij een hond, in elk geval een paar jaar terug nog.

Blijft het feit dat het beestje tijdens het reizen enorme stress ervaart en dat reizen is niet incidenteel. Dieren leven in het nu. Dat betekend dat de reiservaring iedere keer weer even afschuwelijk is voor het poezenbeest als de keer daarvoor. Dat wordt niet minder door ervaring. Het kan dat de stress snel weer zakt als het dier ter plaatse is. Maar het kan inderdaad ook dat hij op een dag op zoek gaat naar zijn huis. Ik vind het trouwens vreemd dat je een dier neemt zonder je in te lezen in wat je beter wel en niet kunt doen bij het betreffende dier. De manier waarop TO met de kat omgaat vind ik typisch voor mensen die bekend zijn met honden en er klakkeloos van uitgaan dat katten hetzelfde reageren of op dezelfde manier te trainen zijn. Er bestaan volgens mij wel rassen die reizen niet vervelend vinden, maar daar hoort deze kat niet bij. Dat had je kunnen weten als je je van tevoren had geïnformeerd, maar misschien heeft TO dat wel gedaan en besloten het tóch te proberen. 

Poezekat schreef op 13-08-2022 om 16:04:

Je zou nog kunnen proberen of de kat het wel prima vindt om achterin de auto te zitten met een rek, zoals Tango voorstelt. En anders toch maar de kat thuis laten met een katten oppas.
Wij hebben onze kat eens een paar dagen naar het kattenpension gebracht maar hij had het totaal niet naar zijn zin, wilde niet geaaid worden terwijl het echt een lief dier is. Ze stuurden regelmatig een foto met update en op elke foto zag hij er niet blij uit dus dit was niet de oplossing voor hem. Iemand bij ons thuis laten komen voor spijs en drank en wat aandacht werkt voor hem veel beter. Onze andere kat is een stuk makkelijker wat dat betreft.

Is ook een optie, maar TO gaat weken weg in de zomer en meerdere keren per jaar. Dan is een uurtje knuffelen en voeren echt niet genoeg. 

Max88 schreef op 13-08-2022 om 16:08:

[..]

Is ook een optie, maar TO gaat weken weg in de zomer en meerdere keren per jaar. Dan is een uurtje knuffelen en voeren echt niet genoeg.

Daarom een huis zoeken waar poes wel rustig kan leven. 

Misschien kan het niet allebei: neg n maanden een kat hebben en drie maanden naar Frankrijk.
Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.