Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Poes verdraagt auto ondanks medicatie niet. Wat is de oplossing..


Max88 schreef op 13-08-2022 om 16:08:

[..]

Is ook een optie, maar TO gaat weken weg in de zomer en meerdere keren per jaar. Dan is een uurtje knuffelen en voeren echt niet genoeg.

Nee, bij een verblijf van 6 weken zal er beter een andere oplossing gezocht worden. Wij gaan zelf, juist vanwege de katten, niet langer dan een paar dagen weg en dan is het prima te doen. 

Bij mijn ouders thuis namen we de katten ook mee op vakantie. In een draagmand wilden ze niet en dan miauwden ze de hele boel bij elkaar. Los in de auto vonden ze echter geen punt. Ze sliepen dan 90% van de tijd of op schoot of los op de bank. Het is wel iets minder veilig natuurlijk (zelfs met een tuigje) maar het was een stuk minder stressvol. Uitlaten onderweg hebben we ook wel eens geprobeerd maar dat wilden ze absoluut niet, dat vonden ze eng. 
Op de plaats van bestemming (huis bij familie) leken ze zich altijd prima te voelen, gewoon eten/slapen en ook daar konden ze de tuin in. 
Dus los mee kan je nog een keer proberen. 
Lijkt me wel lastig want 6 weken alleen thuis is wel heel lang, dat kan je eigenlijk niet maken. Dat is zielig (tenzij het onafhankelijke boerderijkatten zijn die alleen af en toe wat eten komen halen en verder nooit aandacht willen.)

De katten vonden de auto overigens niet vervelend, alleen het mandje. Als je ze gewoon in de auto droeg vonden ze het best.

Helemaal los in de auto zou ik niet doen, dan liever achterin waardoor de kat zich wel vrij kan bewegen en dan zo'n rek zodat hij/zij niet door de hele auto kan rennen.

Poezekat schreef op 13-08-2022 om 18:47:

Helemaal los in de auto zou ik niet doen, dan liever achterin waardoor de kat zich wel vrij kan bewegen en dan zo'n rek zodat hij/zij niet door de hele auto kan rennen.

Los is ook gevaarlijk voor als je stopt met het gevaar dat de kat ontsnapt. Dus minimaal een tuigje. 

Aiden schreef op 13-08-2022 om 19:11:

[..]

Los is ook gevaarlijk voor als je stopt met het gevaar dat de kat ontsnapt. Dus minimaal een tuigje.

Ja, een tuigje is inderdaad veiliger. Zo kan de kat zich nog wel bewegen zonder in een reismand te moeten zitten want dan duurt een reis wel erg lang voor zo'n dier. 

Sinilind

Sinilind

13-08-2022 om 23:34 Topicstarter

van sommige reacties schik ik wel eerlijk gezegd. Vooral van mensen die lijken te denken dat ik zomaar een huisdier neem en lastig ga vinden of zo en enorm veroordelend. Ik heb altijd katten en honden gehad (allebei). De huidige poes is de enige die reizen zo vervelend vind. Ze geeft niet over en eet en drinkt met smaak onderweg. Het is denk ik echt de mand en de stress Ze heeft al een grote mand (eigenlijk een bench voor kleinere honden) dus daar ligt het niet aan. Tot nu toe liet ik haar achter met oppas, maar voor 6 weken vind ik het te lang. En, nogmaals, ze vindt het heerlijk in Frankrijk: ommuurde tuin, hagedissen, vogels, muizen, en in huis zelf overal hoekjes en plekjes. Maar goed: los in de auto kan een oplossing zijn, ik ga het de komende tijden proberen.
Sini

Lieve Sini,

Je zou CBD speciaal voor katten kunnen proberen, een paar druppels voor de reis geven. Het kalmeert, zonder dat ze suf worden. Ik ken meerdere poezebeesten die zo mee op vakantie gaan.

Succes.

Het klopt wat sommige hier zeggen katten hechten aan hun huis en hun omgeving. En zullen altijd het liefst thuis zijn. 
Of er een manier is om het autorijden fijner te maken weet ik niet. Maar ik ken wel een hele goede kattengedragsadviseur. Die zou je misschien wel goede tips kunnen geven 1x per week heeft ze een gratis telefonisch spreekuur.
Ik denk niet dat ik haar telefoonnummer hier mag delen. 
Maar je kan het vinden op de fb groep:
KGA groep kattengedrag en welzijn.
Je mag mij ook een PB sturen. 

Mijn oom en tante hadden een tweede huis in het buitenland waar ze de helft van jaar verbleven.
De gene die niet reed, zat achterin met kat op schoot aan een soort tuigje. Hond zat in de kofferbak. Zo lang er iemand achterin zat, die de dieren kon aaien ging alles prima. Anders drama. 


Ondanks wat sommige mensen schijnen te denken, kun je een kat ook prima trainen. Het kost alleen meer tijd en een andere manier van werken.

Hoe reageert de poes op de het verblijf waar ze in gaat als jullie met de auto weggaan?
Als dat al een probleem is, dan zou het kunnen helpen om die in huis te zetten en daar een fijne plek van te maken door b.v. elke dag een paar snoepjes erin te geven. Dit zonder dat het deurtje dichtgaat. Als dat goed gaat, kan het deurtje dicht, snoepje, deurtje weer open, zo rustig opbouwen.

Als het niet de reismand is die het probleem veroorzaakt, dan is het wellicht de auto. Los in de auto kan helpen (een tuigje om voor de veiligheid als er een deur opengaat), maar misschien helpt het opbouwen ook goed. Zeker als je een kat hebt die voer gericht is kan het helpen om ook daar met snoepjes te werken. Als het de auto is, dan maakt het de training wel een stukje lastig dan als het de reismand is.

Kijk ook eens wat een moederpoes doet bij kittens als ze haar kroost geruststelt, vaak is dat behoorlijk stevig over de kop likken en vooral wat steviger bij de oren. Dat kan ook helpen bij de training, maar ook dan zul je het moeten opbouwen. Wat ook nog zou kunnen helpen (als dat mogelijk is) de reismand zo hoog mogelijk in de auto zetten. 

Ik hoop dat het lukt dat jullie samen met poes lekker kunnen blijven genieten van jullie 2de huis

Sinilind

Sinilind

19-08-2022 om 15:31 Topicstarter

Ik heb verder nagedacht. Ze heeft een hekel aan opgesloten zijn, ook als je haar even op een kamer opsluit voor wat voor reden dan ook, is ze boos. Een fijne plek vaan haar mand maken heb ik geprobeerd, het is eigenlijk een kleine hondenbench dus echt ruim voor een poes: heb er haar eigen deken in gedaan, Feliway in gesprayd, het heeft niet geholpen. Ze is niet voer-gemotiveerd. Thuis zit ze graag bij mij of mijn man op schoot of loopt ze in de tuin rond, ligt ook graag op het sedumdak van de uitbouw. In het huis in Frankrijk heeft ze het naar haar zin vanwege de tuin (vogels! Hagedissen! Kikkers! Libellen!) en de talloze hoeken waarin ze zich kan verstoppen. Ik ga kijken of op schoot achterin de auto zou helpen.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.