Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

3 jaar oud heeft een spraakprobleem


Calluna

Calluna

14-02-2022 om 07:25 Topicstarter

Taartjes schreef op 12-02-2022 om 09:30:

Neem contact op met een logopedist! Super laag drempelig, alles wordt spelenderwijs aangeboden. Een arts die zegt 'gewoon een late spreker' daar word ik altijd zo moe van. 3,5 jaar is echt te oud om nog niet in zinnen te praten. Het hoeft niks ernstigs te zijn, maar 3 jaar is een prima leeftijd om een logopedist te bellen en het kind vooruit te helpen. Denk aan hoe frustrerend het voor het kind kan zijn als hij zich als vierjarige niet duidelijk kan maken in de klas. Echt even bellen hoor naar een logopedist! Succes.

We hebben de oproep gedaan. We waren eigenlijk te laat om een ​​logopedist te zien omdat mijn neef niet helemaal stom was. Hij kon woorden uitbrengen. Maar omdat het meer vertraging opliep, zijn we nu op zoek naar opties.

Bijtje82

Bijtje82

14-02-2022 om 09:01

Calluna schreef op 14-02-2022 om 07:25:

[..]

We hebben de oproep gedaan. We waren eigenlijk te laat om een ​​logopedist te zien omdat mijn neef niet helemaal stom was. Hij kon woorden uitbrengen. Maar omdat het meer vertraging opliep, zijn we nu op zoek naar opties.

Je bent nooit te laat voor een logopedist. Wie heeft je dat wijs gemaakt? 

Calluna schreef op 14-02-2022 om 07:22:

[..]

Hij is een jaar te laat op school. We zullen hem opnemen nadat zijn logopedie is gestart. We hebben zojuist de afspraak gemaakt.

Dus hij woont in een land waar kinderen al met 2,5 jaar naar school gaan. En hij mag niet naar school als hij niet/nauwelijks kan praten? Want juist dan lijkt school me wel nuttig. Hier in Nederland kunnen kinderen een indicatie voor vve krijgen (extra uren peuterspeelzaal) als ze een achterstand hebben. 
Wel goed dat jullie logopedie hebben opgestart. Wie zijn 'jullie' eigenlijk? Zijn de ouders hier ook bij betrokken en overtuigd van de noodzaak?

Bijtje82

Bijtje82

16-04-2022 om 09:16

MamaE schreef op 12-02-2022 om 22:38:

[..]

Ik vind dat vooral voor het kindje erg verdrietig, dat ze niet de hulp krijgt die ze nodig heeft. Verwachten ze een wonder binnen nu en een half jaar of zo? En zien zij niet het enorme verschil in ontwikkeling met jouw dochter? Want het klinkt niet alsof dit goed gaat komen op een normale basisschool.


Even een korte update.

M'n nichtje zit sinds kort op "school" het is een soort van pre school ofzo. Geen opvang. Daar hebben ze aangegeven dat ze niet met haar overweg kunnen en dat er hulp gezocht moet worden. Als het goed is gaan ze dat nu dan ook eindelijk doen. Veel te laat vind ik persoonlijk, maar blijkbaar was er een extern iemand voor nodig. 

dan

dan

16-04-2022 om 11:06

Bijtje82 schreef op 16-04-2022 om 09:16:

[..]

[..]

Even een korte update.

M'n nichtje zit sinds kort op "school" het is een soort van pre school ofzo. Geen opvang. Daar hebben ze aangegeven dat ze niet met haar overweg kunnen en dat er hulp gezocht moet worden. Als het goed is gaan ze dat nu dan ook eindelijk doen. Veel te laat vind ik persoonlijk, maar blijkbaar was er een extern iemand voor nodig.

Hopelijk krijgt je nichtje dan binnenkort toch de hulp die ze nodig heeft. 

Bijtje82

Bijtje82

16-04-2022 om 12:04

dan schreef op 16-04-2022 om 11:06:

[..]

Hopelijk krijgt je nichtje dan binnenkort toch de hulp die ze nodig heeft.

Ja dat zou voor haar geweldig zijn. 

Ik hoop dat dit meisje inderdaad de hulp gaat krijgen die ze nodig heeft. Wel verdrietig dat het zo lang heeft moeten duren voordat er aan de bel getrokken werd.

Bijtje82

Bijtje82

16-04-2022 om 14:05

MamaE schreef op 16-04-2022 om 12:26:

Ik hoop dat dit meisje inderdaad de hulp gaat krijgen die ze nodig heeft. Wel verdrietig dat het zo lang heeft moeten duren voordat er aan de bel getrokken werd.

Kinderen zijn gelukkig vaak veerkrachtig, dus met de juiste hulp kont ze er wel. 

Zet je kind zo snel mogelijk op de lijst voor de logopedie. Vanuit mijn werk worden kinderen daarnaar doorverwezen en momenteel staan ze vele maanden op de wachtlijst. Als het uiteindelijk niet nodig blijkt kan je je kind van de wachtlijst afhalen i.p.v. de optie dat je dan misschien pas net je kind aanmeld en achteraan moet aansluiten.

Overigens, ik begreep van een ouder dat het helpt om dagelijks de zorgverzekeraar te bellen om dan voorrang te krijgen bij de logopedie.

April2021 schreef op 12-02-2022 om 08:14:

Mijn nichtje was hetzelfde. Uiteindelijk is ze naar een logopedist gestuurd en naar de peuterspeelzaal. Omdat zij meer dan een jaar achterstand had werd dit vanuit de overheid gesubsidieerd.

Hierna ging ze met sprongen vooruit. Ze is nu 8 en praat zoveel dat je er soms gek van word!

Bij haar was er dus niks aan de hand, ze zag thuis alleen geen noodzaak om te praten kennelijk.

Dat zie ik hier ook regelmatig. Veel ouders praten niet met hun kinderen, maar communiceren (vrij primitief) vooral met gebaren en een soort brabbeltaaltje. Eenmaal op school hebben de kinderen wel een probleem.

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 20:59:

[..]

Dat zie ik hier ook regelmatig. Veel ouders praten niet met hun kinderen, maar communiceren (vrij primitief) vooral met gebaren en een soort brabbeltaaltje. Eenmaal op school hebben de kinderen wel een probleem.

Ik ken echt niemand die dat doet na eerste paar maanden. Kan me best voorstellen dat sommige ouders dat doen maar niet dat veel ouders dat 4 jaar lang doen.

Due-scimmie schreef op 18-04-2022 om 07:30:

[..]

Ik ken echt niemand die dat doet na eerste paar maanden. Kan me best voorstellen dat sommige ouders dat doen maar niet dat veel ouders dat 4 jaar lang doen.

Eens, als dat echt zo is zouden veel meer kinderen problemen hebben. 

Due-scimmie schreef op 18-04-2022 om 07:30:

[..]

Ik ken echt niemand die dat doet na eerste paar maanden. Kan me best voorstellen dat sommige ouders dat doen maar niet dat veel ouders dat 4 jaar lang doen.

Er is dan ook een verschil tussen opvoeding door hoogopgeleide ouders en de rest. Zeker bij sommige culturen hier waarin de ouders ook niet goed de taal van het "land van herkomst" spreken en dan maar gaan gebaren dat de kinderen nu moeten gaan lopen want ze gaan weg e.d.

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 22:47

Oh daar heb je dat hoogopgeleid weer.. Alsof dat de sleutel tot een geweldige opvoeding en zorgeloos leven is.. 

Net als die verzekeringen en dating reclames... Alleen voor hoog opgeleiden. 

De meest succesvolle mensen zijn meestal dropouts.. 

Bijtje82 schreef op 28-04-2022 om 22:47:

Oh daar heb je dat hoogopgeleid weer.. Alsof dat de sleutel tot een geweldige opvoeding en zorgeloos leven is..

Net als die verzekeringen en dating reclames... Alleen voor hoog opgeleiden.

De meest succesvolle mensen zijn meestal dropouts..

Ten eerste is dat niet helemaal waar, het is zeker niet het merendeel. Ten tweede gaat het dan meestal om dropouts van de universiteit. Ja, dat zijn nog steeds dropouts, maar wel degelijk hoog opgeleide dropouts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.