Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
IreneS

IreneS

20-06-2021 om 15:33

Behoefte aan bonusgezin na wegvallen opa en oma


Imi

Imi

20-06-2021 om 21:56

Voor ons was het wel noodzakelijk, RK.

Kinderen kunnen logeren bij vriendjes, een andere keer logeren vriendjes bij jullie. Zo deden wij het een enkele keer vroeger.

 Onze oma’s ( opa’s.leefden al niet meer) waren te oud om ons gezin te logeren te hebben of bij ons thuis bij onze afwezigheid de regie over te nemen.

 Een van mijn schoonzussen had in die tijd nog geen gezin en heeft tweemaal samen met een goede vriendin een weekend voor ons gezin gezorgd. 

Het is best lastig op regelmatige basis samentijd met overnachtingen te organiseren als er geen naaste familie / goede vrienden zijn aan wie je de zorg voor je gezin durft over te dragen. 

Imi schreef op 20-06-2021 om 21:56:

Voor ons was het wel noodzakelijk, RK.

Oh sorry; ik vatte je uitspraak ten onrechte op als een algemene uitspraak. Mijn oprechte excuses.

Hoe wij dat deden? (Mijn kinderen zijn inmiddels pubers): Ongeveer net als bij Wilgenkatje, af en toe logeren bij vriendjes en destijds was er een vriendin die kinderen had in dezelfde leeftijd, waarmee onze kinderen het heel goed kunnen vinden. Daar hebben we de kinderen dus wel mee 'uitgewisseld', meestal zo'n 2x per jaar in schoolvakanties. Maar nooit een heel weekend, altijd een nacht met een hele dag spelen erbij en dan was het wel klaar. We gingen dan ook nooit echt ver weg ofzo. Opa en oma hebben wel eens een paar dagen opgepast zodat wij een stedentripje konden doen en de kinderen logeerden daar wel 1 of 2 nachtjes in de vakantie, maar dus ook niet op regelmatige basis. Nu zijn zowel het gezin van de vriendin als opa en oma uit beeld geraakt. De kinderen van vriendin en de onze zijn zowel een beetje uit elkaar gegroeid als door omstandigheden is het contact minder geworden. Voor opa en oma geldt hetzelfde, die zijn niet meer zo gezond.

Het is ook wel een beetje geluk hebben met je omgeving denk ik. Ik weet niet hoeveel mensen er zijn die op regelmatige basis hun kinderen een heel weekend uit logeren kunnen doen. Ik heb wel een tip voor je (voor over een paar jaar): bij scouting (of sommige teamsporten) hebben ze elk jaar wel één of meerdere kampen. Als je kinderen bij dezelfde vereniging zitten zijn ze met een beetje geluk op dezelfde dagen onder de pannen.

Ik snap de vraag goed, en wij hebben hier ook mee geworsteld. Ik denk dat het heel individueel is wat voor behoeftes ouders hierin hebben, en dat het goed is om dat van jezelf te weten. 

Wij hebben drie kinderen en geen adressen waar ze met zijn 3-en konden logeren en waar ze ook alle drie op hun gemak waren - een voorwaarde voor ons - het moest ook voor hen leuk zijn. Ik ken veel gezinnen waar logeren (heen en weer) met vriendjes veel gebeurt, maar twee van mijn kinderen hadden, in ieder geval in bepaalde fases, dat netwerk niet. Ik kon daar wel eens een beetje jaloers op zijn ("ja we hadden ineens het rijk alleen want ze gingen logeren"). Trouwens ook op de gezelligheid van het volle huis andersom. Ik heb daar wel in geïnvesteerd, maar als het niet past bij je kind, verander je daar niks aan.

Toch hebben wij het wel een aantal keer geregeld (ongeveer 1 keer per 2 jaar), op drie verschillende adressen. 1 naar neefje, 1 naar een vriendje en 1 naar opa en oma of ook naar een vriendje. Een hoop geplan om dat tegelijk te regelen, maar kinderen hadden er veel plezier in en wij ook! Wij deden dit alleen met vriendjes die ook wel eens hier logeerden, en neefje logeerde hier ook graag. Op die contacten was ik heel zuinig, juist omdat mijn kinderen dit niet zo veel deden.

En over andere mogelijkheden: Ik heb tussen mijn 16e en 22e heel veel opgepast en ook meerdere keren een weekend (in twee verschillende gezinnen). Achteraf denk ik: dat die ouders mij dat toevertrouwden. Maar ik vond het heel leuk en het ging me goed af. Dus investeren in een oppasnetwerk totdat er eentje bij zit aan wie je dit kan vragen, kan ook lonen!

Logeerpartijtjes zijn hier trouwens vooral voor de gezelligheid. Wij hebben maar één kind, dus dat is inderdaad makkelijker dan twee, drie of nog meer kinderen. Mijn dochter slaapt in een tweepersoonsbed dus altijd plek voor een logé (of twee, als de kinderen van mijn zus komen liggen ze er met zijn drieën in). Als er gelogeerd wordt vind ik één nachtje wel genoeg. Met de kinderen van mijn zus doen we wel eens twee nachtjes omdat ze niet naast de deur wonen. Als er een vriendinnetje komt, dan komen de broertjes en zusjes niet mee. Heel eerlijk gezegd zou ik daar ook allerminst behoefte aan hebben, want die komen verder ook nooit spelen dus we kennen ze amper en zij ons ook niet.
Ik zou het trouwens - afhankelijk van de leeftijd - toch een minder fijn idee vinden als de ouders in het buitenland zijn. 

IreneS

IreneS

21-06-2021 om 18:11

Bedankt voor jullie tips, daar kan ik zeker wat mee! Ook wel met de tips om als stel los van elkaar die rust op te zoeken, om en om. Toen ik me de situatie voor ging stellen bedacht ik me dat we geen gestructureerde behoefte hebben aan weekenden laat staan weken weg, of aan een buitenlandse reis. Het is vooral de behoefte na dit heftige jaar, met een overlijden en veel quarantaines, samen even weg te zijn van alles om weer door te kunnen gaan.

Met jullie tips zie ik wel manieren om dat in ieder geval eenmalig te regelen. Dus dat ga ik proberen, en daarna zien we weer verder. Als de kinderen ouder zijn wijst het zichzelf mogelijk ook wel wat, met logeren bij klasgenootjes.

Wij hadden met vrienden een zgn. 'logeerarrangement'. Hun kinderen waren om de maand een weekend bij ons en onze zoon was om de maand een weekend bij hen. Ideaal! Zaterdagochtend tot en met zondagochtend. Zo konden we op zaterdag overdag klussen oid, 's avonds samen uit zonder dure oppas en zondag uitslapen 😀 Dus misschien moeten jullie op zoek naar gelijkgestemden die zoiets met jullie zouden willen afspreken... Wij moeten ook weer op zoek want onze vrienden zijn geëmigreerd. Helaas wonen we niet in de buurt van Nijmegen 😉

IreneS schreef op 20-06-2021 om 20:48:

Ja, dat klopt- en ik ben benieuwd hoe jullie dit ‘doen’. Omdat ik wat verlegen ben in het contact naar andere ouders en oppassen toe en ze geen dingen wil vragen die ‘not done’ zijn- ik ken bv geen oppassen die voor 2 dagen komen, dus weet niet of je dat überhaupt kunt overleggen met een oppas.

Je kunt dat prima met een oppas overleggen. 
Werk gerelateerd hebben wij meerdere oppassen gehad die gewoon bij ons thuis overnachten en we hebben 1 gehad waar ons kind als baby bij overnachtte (omdat wij nachtdienst hadden). 

Voor ons voelde het niet goed om.zo iemand in te huren o.dat.we.zelf graag een nacht naar een hotel wilden, dus daar deden we het niet voor. 
Nu ze ouder is gaat ze af en toe een week of weekend op kamp (of bij vriendjes logeren). 
Ik zou dus zeggen, nog even volhouden. 

Ik snap je behoefte hoor, ik weet alleen geen oplossing. Misschien een oppas inhuren waarmee de kinderen een band opbouwen zodat op een bepaald moment je ook een nachtje met zijn tweeen weg kan. Ik zelf heb co-ouderschap, dus bepaalde weekenden en dagen tijd voor mijzelf (met/zonder vriend). Maar goed dat is niet aan te raden als oplossing kan ik je vertellen . Ik ben zeer prikkelgevoelig dus ik snap heel goed dat je, zeker na een dergelijk zwaar jaar, je even tot jezelf moet komen en even niet 'aan' hoeft te staan. Ik zou op de korte termijn die rust in je eentje opzoeken (om en om met je vriend/man) eventueel met een vriendin om toch nog op te laden.

Ik zou toch een betrouwbare oppas zoeken. Er zijn echt wel meiden die op termijn een nachtje willen logeren in je huis. Vaak bouw je het wel langzaam op. 

Verder zou ik denken aan een ander gezin waarmee je kunt afwisselen. Hebben jullie geen vrienden met kinderen die het goed kunnen vinden met jullie kinderen? 

De opa's zou ik zeker niet uitsluiten. Bij ons past opa juist veel op en dat gaat prima. Heb je het wel gevraagd? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.