Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Betrouwbare oppas (nanny?)

Ik heb een keer per maand oppas voor een avond. En soms blijft ze wel eens slapen.
Maar nu gaat die fijne oppas binnenkort verhuizen en heb ik toch wel moeite een andere goede en betrouwbare oppas te vinden die haar afspraken na komt. 
Ik heb de app Sitly en opzich genoeg jonge meiden in de buurt. Maar het geeft toch elke keer wel stress en ik zou zo graag zo nu en dan echt onbezorgd een avond uit willen met mijn vriend.
En misschien een keer een weekendje weg. 
Eigenlijk ben ik het gewoon beu om elke keer bij familie en vrienden te raden te gaan of ik mn kind er zo nu en dan even onder kan brengen.

Zou een nanny via een bureau misschien een optie zijn, heeft iemand er ervaring mee? Bevalt het en hoe moet ik de kosten zien? Geld is opzich geen issue, maar goed ergens zit natuurlijk wel een grens dat het nog leuk is. 


Een nanny laat zich volgens mij meestal niet voor zo’n korte periode inzetten. Je hebt wel nachtnannies, bedoeld voor heel kleine kinderen, maar die kosten echt een godsvermogen (tot wel 400e per nacht). 

Waarom ben je het beu om familie te vragen? Mijn kinderen vinden het heel leuk, een nachtje bij opa en oma, en dat is wederzijds. Soms blijft onze gastouder ook weleens een nacht slapen, maar dat is dus iemand die sowieso al 2,5 dagen per week bij ons aan het werk is.


Je kunt ook proberen een soort ruilhandel met goede vrienden op te zetten: jij past een weekend op hun kinderen, zij een weekend op de jouwe. Dan sta je bij niemand in het krijt, mocht je dat vervelend vinden.

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

14-10-2021 om 22:05 Topicstarter

Oke 400 euro is wel serieus veel geld. Mijn familie woont niet echt om de hoek en het is altijd een behoorlijk gedoe om Iets af te spreken. Zoon logeert wel heel graag bij opa en oma, of mijn zus maar dat is dus niet heel makkelijk te regelen. Ze wonen hier 130 km vandaan.

Ik ben vorige week eerder naar huis gekomen omdat de oppas ineens ziek werd, kan gebeuren. Maar vervolgens zegt ze vandaag een uur voor ik weg moet af. En normaal geen grote ramp, maar we zouden met vrienden gaan eten bij een super fancy restaurant. En dan voel ik me gewoon mega rot dat we af moeten zeggen. We hadden nogal wat uitzonderingen doorgegeven voor het eten en dan houden ze toch rekening met je. 

Ruilhandel heb ik een paar keer geprobeerd maar dan komt het er toch vaak op neer dat vooral ik gebruik maak van de deal. En ondanks dat ik het op een ander vlak dan wel weer goed probeer te maken voel ik me dan toch weer behoorlijk bezwaard.

En helaas is er ook geen structurele omgangsregeling met zoon zn vader. Anders zou het een stuk gemakkelijker zijn allemaal. 

Geen ervaring, maar over die ruilhandel: vraag eens hoe vrienden het ervaren. Misschien vinden ze het wel echt geen enkel probleem. Zit jij je voor niets bezwaard te voelen.

Je kunt toch gewoon iemand uit de buurt van die app uitnodigen en als het klikt af en toe op je kind laten passen en dan steeds dezelfde vragen (of twee of drie vaste nemen). Je hoeft toch niet elke keer een nieuw iemand te vragen?
Ik heb vroeger veel opgepast in de buurt maar sliep daar nooit (omdat het dicht bij huis was, had wel gekund) en ook nooit een heel weekend.

Ken je geen andere ouders met kinderen in de buurt? Dan kun je hen vragen of ze iemand weten? Heb je meteen een reallife review. Zo gaat dat bij ons in de buurt. Een aantal meiden past graag op en de een krijgt wat betere ‘reviews’ dan de andere. 
Wij vinden het fijn om een meisje uit de straat achter ons te hebben, mocht er iets zijn dan zijn haar ouders er ook binnen een minuut. 

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

15-10-2021 om 07:43 Topicstarter

Junio schreef op 15-10-2021 om 02:22:

Ken je geen andere ouders met kinderen in de buurt? Dan kun je hen vragen of ze iemand weten? Heb je meteen een reallife review. Zo gaat dat bij ons in de buurt. Een aantal meiden past graag op en de een krijgt wat betere ‘reviews’ dan de andere.
Wij vinden het fijn om een meisje uit de straat achter ons te hebben, mocht er iets zijn dan zijn haar ouders er ook binnen een minuut.

We wonen in een nieuwbouwwijk in aanbouw. Dus dat maakt het nog wel lastig. Maar wel een leuk buurmeisje, ze is nu 15 dus nog een beetje jong, maar wel erg leuk met kinderen.



Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

15-10-2021 om 07:46 Topicstarter

MamaE schreef op 14-10-2021 om 23:58:

Je kunt toch gewoon iemand uit de buurt van die app uitnodigen en als het klikt af en toe op je kind laten passen en dan steeds dezelfde vragen (of twee of drie vaste nemen). Je hoeft toch niet elke keer een nieuw iemand te vragen?
Ik heb vroeger veel opgepast in de buurt maar sliep daar nooit (omdat het dicht bij huis was, had wel gekund) en ook nooit een heel weekend.

Ja dat deed ik dus meestal ook. En dan spreek je gewoon een vaste avond af.


Misschien moet ik toch een wat grotere oppaspool zoeken maar voor mijn zoon vind ik een vast iemand juist wel fijn. 

Trientje-vitamientje schreef op 15-10-2021 om 07:43:

[..]

We wonen in een nieuwbouwwijk in aanbouw. Dus dat maakt het nog wel lastig. Maar wel een leuk buurmeisje, ze is nu 15 dus nog een beetje jong, maar wel erg leuk met kinderen.



Als haar vader of moeder back up wil zijn voor noodgevallen, is het geen enkel probleem. Weekend weg is dan misschien lastig, maar voor de rest moet het prima lukken.

Hoe oud is je zoon? Mijn dochter paste hier ook op de buurkinderen toen zij 14 was en zij waren iets van 6 en 9. Haalde ze ook wel eens op na school.

Een buurmeisje van 15 is voor een avond prima als haar ouders ook thuis zijn. Deden wij vroeger ook voor onze dochter die bij de overburen oppaste.
Heeft de oppas van nu niemand die zij aanbeveelt?
Als vader niet vast een tijd heeft in de omgangsregeling is dit misschien ook nog een optie dat hij dan oppast?

Inderdaad hoe oud is je kind? Ik heb zelf jaren met een vriendin op haar neefjes gepast. De jongste was een peuter.Wij waren jonger dan 15 toen we begonnen.
We bleven altijd slapen en in geval van nood woonden de opa en oma aan de overkant. Ook konden we onze eigen moeders bellen, want wat doe je als er eentje zn hele bed heeft ondergespuugd 😂 

Ouders waren vaak ook niet zo ver van huis dus konden met 15 min wel thuis zijn in geval van nood. Is echter nooit nodig geweest. 

ik heb deze week een oproep op Nextdoor gezet, en ben nu in gesprek met een aantal meiden die allemaal boven de 20 zijn en pedagogiek studeren/hebben gestudeerd. Ze vragen eigenlijk allemaal 10 euro per uur. Helaas voor mij wat veel, maar ik vind het wel naar waarde. 

Heb je al gekeken in de lokale fb groepen? Hier bieden oppasmeisjes zich wel eens aan maar staan ook regelmatig vragen van ouders.

Of eventueel staigaire van kdv vragen hoor ik ook wel eens.

Met 15 kun je echt wel op een jonger kind passen hoor. Ik zou er in jullie geval eerder voor kiezen om twee of drie vaste personen te hebben en dan is er bijna altijd wel iemand beschikbaar. Ik zou een heel weekend niet doen met een oppas. Dan zou ik toch eerder mijn kind ergens laten logeren. Als iemand een avond komt, betaal je die uren uit. Als iemand een heel weekend komt is dat al gauw 48 uur, waardoor het wel heel prijzig wordt.

Stagiaires van kdv of school zou ik niet vragen en ook geen zweminstructeur of sporttrainer. Ik zou dat toch graag gescheiden houden. Ik denk ook niet dat zoiets zomaar mag vanuit een werkgever. Je gaat ook niet de juf bellen om op te passen, dus waarom wel de stagiaire (juf in opleiding).

Trientje-vitamientje

Trientje-vitamientje

15-10-2021 om 10:56 Topicstarter

MamaE schreef op 15-10-2021 om 09:39:

Met 15 kun je echt wel op een jonger kind passen hoor. Ik zou er in jullie geval eerder voor kiezen om twee of drie vaste personen te hebben en dan is er bijna altijd wel iemand beschikbaar. Ik zou een heel weekend niet doen met een oppas. Dan zou ik toch eerder mijn kind ergens laten logeren. Als iemand een avond komt, betaal je die uren uit. Als iemand een heel weekend komt is dat al gauw 48 uur, waardoor het wel heel prijzig wordt.

Wat we nu doen is vrijdag op zaterdag of zaterdag op zondag en dan ben ik eind van de ochtend weer thuis en ga ik pas eind van de middag weg. Dus meer een soort slaapoppas. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.